Anna Ebbesen

Anna Ebbesen

Begejstret net-nørd

Antal relationer 82
Anbefalet af 12
Medlem

Nu må det simpelthen stoppe!

02-03-2009 20:08:39 - 14 kommentarer

Ældre kan nu ikke få bragt mad ud på Nørrbro. http://politiken.dk/indland/article660494.ece. Kan ikke lade være med at tænke på et deabtindlæg i weekendens Politiken, der kom med et stille opråb til Københavner. "Drop det, der skaber et marked, banderne kan slås om: hold op med at købe hash", lød det fra debattøren. Og når alt andet nu ikke virker, hvad så med et friskt boycot?

 

 

Kommentarer
ole kristensen
Medlem

ole kristensen , Performance, politik og menneskesyn , 02-03-2009 20:11:49

 Jotak - det tog mig ikke mange år at beslutte mig for at holde nallerne fra det lort - jeg kan da ikke sidde med min max havelaar og så lige smutte en plovmand ned i lommen på en mafia...


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har den, der tør forsvare dem. , 02-03-2009 21:22:28

Hvor kommer problemet fra?


Fra beliggenhed af rockerborge i København By ? eller fra de ca 300 -400 medlemmer af en rockerklub (sandsynligvis en legal forening) ?


Fra rivaliserende unge mennesker af anden etnisk oprindelse end Dansk, der i deres opvækst er blevet nedværdiget, ydmyget - tilsidesat og marginaliseret af den øvrige befolknings holdning til "normal" adfærd og udseende.

En gruppe unge der finder anerkendelse, respekt , spænding og økonomisk muligheder i samværet i en bande?
 
Kommer problemet fra kampen om salg af Narko og Hash til københavnerne? ja måske
 
Eller er det en rivalisering mellem de eksisterende grupper af bander i kampen om territorier der udløser volden ?
 
 


ole kristensen
Medlem

ole kristensen , Performance, politik og menneskesyn , 02-03-2009 21:46:19

 jeg tror det er en rigtig dårlig kombination af de faktorer du nævner. territorierne er også forretningsområder. det overlapper - og de, der spekulerer i forretning kan jo sagtens opmuntre og financiere gadebander, som med tiden kan blive små 'militser'.

 

min holdning er at det er topnaivt at tro det ikke har store konsekvenser for organisationsniveauet at smide en millionomsætning om på den anden side af loven, med et forbud der ikke virker. du kan købe stoffer overalt.

 

jeg kan anbefale et 20 minutters foredrag fra den anden side af sundet - som handler om økonomien og stofferne i forhold til bander, med udgangspunkt i crack cocaine:

 

Freakonomics author Steven Levitt presents new data on the finances of drug dealing. Contrary to popular myth, he says, being a street-corner crack dealer isn’t lucrative: It pays below minimum wage. And your boss can kill you.
 

http://www.ted.com/index.php/talks/steven_levitt_analyzes_crack_economics.html


ole kristensen
Medlem

ole kristensen , Performance, politik og menneskesyn , 02-03-2009 21:47:48

 ... og med alt den snak om bander og kriminalitet skal det siges - at jeg er enig med dig - hovedårsagen er den fjernelse af fremtiden, de her folk oplever i deres sårbareste år som teenagere.... det gør dem sårbare og åbne overfor den rekrutering, der foregår på gadeplanet, så længe der er et marked.


ole kristensen
Medlem

ole kristensen , Performance, politik og menneskesyn , 02-03-2009 21:58:47

 jeg har set voldsspiralen ske med politiets massive indsats på de traditionelle danske markeder - der sker samme hovedløse vold, dog uden våben, men fx stenkast efter ambulance med kammerat indeni fordi den ikke turde køre ind før politiet kom med eskorte. 'så kan de lære det'

 

det er irrationel frygt der styrer de enkelte aktører på gadeplan, men det er kynisk spekulation der skaber premisserne for deres rolle.

 

flere forbud hjælper ikke. det er ikke fordi rødderne har problemer med manglende lovovertrædelser. præmisset er at vi nu står med en tabt generation danskere, som livet igennem har fået tudet ørerne fulde af at de ikke betyder noget godt for samfundet. på grund af deres forældres oprindelsesland, og irrationel frygt fra et dansk konglomerat af skattesnydere, populister og tidehversfolk.

 

jeg har siddet og læst på berlingske.dk - deres journalister er gode, men nogle af kommentarerne er desværre meget kedelige. der er rygmarvsreaktioner som sammenligner ungerne med gazastriben, og mener man skal sætte hæren ind... dernede har det mig bekendt ikke løst et eneste problem, udover valget.


Lars Kyhnau Hansen
Medlem

Lars Kyhnau Hansen , Civilingeniør, ph.d. , 02-03-2009 22:33:03

Jeg må indrømme, at jeg er ret rystet over at læse den historie.

 

Hvis man også angriber mennesker, som bringer mad ud til de gamle, så er normerne da blevet fuldstændig forskruede i det kriminelle miljø i dag.

 

Det er ellers altid været sådan, at der var visse æresbegreber blandt danske kriminelle, herunder rockere, om, at kvinder, børn og gamle, dem kastede man sig ikke over. En pædofil har det f.eks. ikke sjovt i fængslet.

 

Jeg må indrømme, at overfor den slags, så ser jeg ikke anden mulig løsning end at sætte hårdt mod hårdt.

 

Det er en kamp om, hvem der skal bestemme, hvad der må ske og ikke ske på gaderne. Og det skal være politiet, som bestemmer det, ikke de kriminelle.

 

Det er lidt som hundeopdragelse det her. Hunden må ikke få lov til at dominere og lægge sig op i sofaen. Den skal vide, at den er underhund og hører til nede på gulvtæppet.

 

Det er omtrent det psykologiske plan, vi befinder os på her.

 

Resten må tages på den mere lange bane.

 

 

 


ole kristensen
Medlem

ole kristensen , Performance, politik og menneskesyn , 02-03-2009 23:10:35

 @Lars

 

selvfølgelig skal der opbygges en respekt - men den er nødt til at være gensidig. jeg er bange for du romantiserer gamle dage, og det er altså ikke æresbegreber der er mangel på. hundeopdragelse og hvad ved jeg er jeg godt nok ked af at læse.

 

men jeg er da enig i at man i første omgang nok ikke skal lade gaderne tomme. de skal fyldes af politi og da også gerne af civile. det er der gode erfaringer med på christiania i tilsvarende situationer. vakummet er muligheden for fortsættelse.

 

det er fuldstændig håbløst at stoppe multitrans, i og med det ikke er rationelt må det skyldes frygt. og der er en åbenlys kamp om at få magten over gaderne på nørrebro lige nu. den er ikke så koldblodig på gaden som i baglokalerne, hvor pengene tjenes.

 

ang. psykologi så lad mig anbefale en lille 20 minutters snak fra Tony Robbins. Det går stærkt - men der er guldkorn om at få betydning i bander. vi har altid haft bølger af hvor grupper mennesker føler sig betydningsløse og opnår betydningsfuldhed med våben.

 

http://www.ted.com/index.php/talks/tony_robbins_asks_why_we_do_what_we_do.html


Jørn Iversen
Medlem

Jørn Iversen , Der skal være plads til - og brug for alle. , 02-03-2009 23:21:26

Der er stigende interesse for problemet og i andre byer har man løst problemet ret effektivt,,,f.eks. Manchester:

www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/03/02/083917.htm

At situationen er alvorlig kan man læse om her:

www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/03/02/221036.htm


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Lærer fra Aarhus Seminarium. , 02-03-2009 23:38:13

@L.K. Hansen. - Med ondt skal ondt fordrives hed det i gamle dage, så en elev kom på en opdragelsesanstalt, hvis en chikanør sparkede til andre i en skolegård.


Lars Kyhnau Hansen
Medlem

Lars Kyhnau Hansen , Civilingeniør, ph.d. , 03-03-2009 00:09:30

Ole:

 

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af et læse min sammenligning med hundeopdragelse.

 

Men jeg mener altså, at der må være en grænse for, hvad samfundet skal finde sig i.

 

Og det kan ikke være rigtigt, at Københavns Kommune nu skal forsøge at "snige" mad ud til de gamle for ikke at gøre gadens selvbestaltede herskere sure. Som om det var Københavns Kommune, der gjorde noget forkert.

 

Så må de ærlig talt hellere køre maden ud ved højlys dag under fuld politibeskyttelse med hundevogne og blinkende lygter og det hele. I stedet for at forsøge at undvige en konfrontation, som det er bydende nødvendigt at tage. Nemlig at det er samfundet, som bestemmer, om de gamle skal have mad eller ej, ikke gadens parlament.

 

Men når det er sagt, så lyder sagen nu også lidt mærkelig i mine ører. For som du skriver, det er jo ikke rationelt at ville stoppe madudbringningen til de gamle.

 

Så måske stikker der noget under, som ikke fremgår af de ting, der har været fremme i aviserne.

 

 

 


ole kristensen
Medlem

ole kristensen , Performance, politik og menneskesyn , 03-03-2009 00:21:08

@ lars

 

jeg er helt enig - maden skal skufameda ud!

 

men når jeg skriver at det ikke er rationelt, er det ikke fordi jeg tror der umiddelbart er nogen rationel begrundelse. der skal ikke så meget til før de drenge bliver endog meget utrygge. en stillestående bil er nok. i deres verden er en bombe ikke fiktion.

 

udover det er det utrolig nemt at en situation eskalerer til trusler og ultimative krav om underkastelse for disse på mindre end to udvekslede sætninger. det er noget med hvem der er kongen af gaden - 

 

- tror du da multitrans er de nye brune bude :D)) ?


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Lærer fra Aarhus Seminarium. , 03-03-2009 00:21:28

@L.K. Hansen. - En hjælpemiddelcentral ligger tæt ved en bus-, rutebil- og jernbanestation. Stuelejligheder i boligkarréer indrettes funktionelt ældre- og handicapvenlige med tilsvarende møbler, hvilket giver eksport og fuld beskæftigelse her til lands.


Lars Kyhnau Hansen
Medlem

Lars Kyhnau Hansen , Civilingeniør, ph.d. , 03-03-2009 09:50:26

Ole:

 

Helt enig. De unge mænd er selvfølgelig ekstra meget oppe og "køre" lige nu, for der er jo en meget reel risiko for, at de faktisk  bliver slået ihjel eller udsat for drabsforsøg af deres "fjender". Og de opfører sig derfor lidt på samme måde som dårligt trænede soldater i en krig.

 

Og da det nu er så farligt for dem at rende rundt på gaden - helt reelt - så er det meget bedre for dem at komme ind og sidde i et fængsel. Der er der ikke nogen, som kommer og slår dem ihjel, og der er også mindre risiko for, at de selv kommer til at gøre noget uovervejet.

 

Så det må være måden, det her skal løses af. Altså at politiet får fanget og varetægtsfængslet så mange af dem som overhovedet muligt. Så kan de sidde i brummen og køle af, medens de venter på at få deres sag behandlet.


Lars Kyhnau Hansen
Medlem

Lars Kyhnau Hansen , Civilingeniør, ph.d. , 03-03-2009 16:26:16

Og her er så den sandsynlige forklaring på de trusler, der blev fremsat mod Multitrans madbude:

 

http://politiken.dk/indland/article661022.ece

 

Det lader til, at Multitrans har haft en rocker-sympatisør ansat til at køre mad ud til de gamle.

 

Så der var altså ganske rigtigt en dybereliggende årsag til den tilsyneladende meget irrationelle handling med at true madbude.

 

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op?
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem
Carsten Hallqvist Jensen Rettigheder har den, der tør forsvare dem.
Martin Gregersen
Int.
Martin Gregersen