Anne Marie Geisler Andersen

Anne Marie Geisler Andersen

MF; socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap

Antal relationer 195
Anbefalet af 37
Medlem

Jeg er radikal fordi...

27-08-2009 17:44:38 - 19 kommentarer

  • Jeg er socialliberal; jeg tror på det selvstændige individ, der er i stand til at træffe valg, men mener samtidig, at samfundet skal tage hånd om mennesker, der i en periode – kortere eller længere – har brug for hjælp
  • Jeg kæmper for et samfund, hvor der er muligheder for alle, plads til alle og brug for alle
  • Jeg mener, at mennesker skal have mulighed for at skabe sig det liv, de ønsker. Et godt udgangspunkt for dette er en uddannelse og et godt helbred. Derfor bør uddannelse og sundhed som udgangspunkt være gratis og tilgængeligt for alle
  • Der er områder, hvor markedslogikken ikke bør råde, nemlig uddannelse og sundhed. Mennesker, der har behov for sundhedsydelser, har ofte ikke ressourcer til at kæmpe sig vej igennem et utilgængeligt og bureaukratisk sundhedsvæsen. Derfor går jeg ind for et sundhedsvæsen med fri, lige og let adgang. På samme måde skal den enkeltes uddannelsesmuligheder ikke afhænge af økonomisk formåen, hvorfor uddannelse skal være gratis
  • Jeg vil bevare et offentligt sundhedsvæsen, hvor det ikke handler om at skabe profit, fordi vi skal sikre, at der også er nogle til at tage hånd om mennesker med komplicerede sygdomme, som de private sundhedsudbydere nødigt tager sig af, fordi det ikke kan betale sig rent økonomisk
  • Jeg er tilhænger af de politiske frihedsrettigheder; herunder at mennesker kan udtrykke sig og gå klædt, som de vil
  • Man har en forpligtelse over for fællesskabet, men fællesskabet skal også give plads til individualitet
  • Jeg tror på tolerancen og medmenneskeligheden; vi må aldrig blive os selv nok
  • Radikale Venstre ”tænker på andre end dig”. Vi bør efterlade jorden, som vi fik den, så vi ikke begrænser fremtidige generationers muligheder
  • Den vestlige verden har et ansvar over for udviklingslandene, både hvad angår fattigdomsbekæmpelse og tilpasning til klimaforandringerne
  • Jeg tror på ligestilling på alle områder, herunder mellem køn, trosretninger og ægtefæller
  • Jeg går ind for rummelighed; rummelighed i samfundet generelt, men også på specifikke områder som eksempelvis arbejdsmarkedet
  • Radikale Venstre er et parti, der tænker langsigtet på alle områder, både inden for økonomi, klima og sundhed
  • Jeg er stor tilhænger af internationale institutioner; der er en række grænseoverskridende problemer, som Danmark ikke kan løse selv, eksempelvis klimaforandringer, migration og menneskehandel
  • Jeg tror på mangfoldighed, og på at forskellighed beriger. Vi lærer mindst lige så meget af mennesker, som vi ligner, som vi gør af mennesker, der er anderledes end os selv
  • Jeg mener, at integration går to veje, og at forandringer skabes bedst i fællesskab
  • Jeg tror på det bedste i mennesket, indtil det modsatte er bevist – og lidt endnu. Og jeg tror på, at mennesker som udgangspunkt vil hinanden
  • Jeg går ind for ærlighed og åbenhed

 

Dette er et uddrag fra min nyligt opdaterede hjemmeside. Kommentarer, ris eller ros modtages meget gerne.

 

Bedste hilsener

Anne Marie

Kommentarer
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 27-08-2009 18:22:20

Hold meget fast i de idealer, det er DRV i en nødeskal.

Derfor ærgrer det mig at vi har fået et rygte som et forskruet godhedsparti, vi skal meget mere på banen med, at vi stille krav for at hjælpe, 

vi er ikke et socialkontor, der bare vil forsørge folk, det ved vi selv, men befolkningen ser os som tossegode.

 

Her gentager jeg et tidligere indlæg.

Alle ordføre skal have i tankerne at vi skal skabe et billed i folks hoveder, gennem en sand historie om hvem vi er.

 

Vi i DRV skal ud og tale med hjertet, de sidste 8 år har VKO fordummet befolkningen ved at indskrænke frisindet, med påfyldning af hadsk retorik der har fyldt folks hoveder, så menneskeligheden er sat ud pg. a pladsmangel i folks hoveder. Det er genialt da VKO således har sat sig på folks hjerter og hjerne, det giver magt at være den der fortæller hvad folk skal tro. Fordummelsen har gjort at de store tanker ikke tænkes, kulde og ligegyldighed har afløst kærlighed og varme.
Hele den åndelige udvikling er gået i stå i DK, vores skoler uddannelser, børn, hele det klima de “vi” skal udvikle os i er blevet et stort konfliktområde, dem eller os der hakkes i hønsegården, Befolkningen diskutere i aviserne, på nettet, i tv. Hvem har mest uret, ingen lytter, næsten uanset (bortset fra R,N.) hvilken debat man går ind i på nettet, så går der ikke længe for der debatteres muslimer, selv ikke den økonomiske krise har kunne løsne den kræftknude. 

Vi skal ændre det indhold, vi skal have noget positiv fyldt i folks hoveder. Vi skal ud og tale tryghed, kærlighed medmenneskelighed ikke i ord men i handlinger, vi DRV skal skabe en sikker havn, nok ikke som jeg beskriver det men i den ånd 


Anne Marie Geisler Andersen
Medlem

Anne Marie Geisler Andersen , MF; socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap , 27-08-2009 21:37:36

Kære Flemming

Du kan tro, jeg vil holde fast i de idealer. Og jeg skal gøre alt, der står i min magt for at tale til folks hjerter; mine ordførerområder er alle nogle, som ligger mit hjerte nært.

Bedste hilsener

Anne Marie


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 27-08-2009 22:04:09

Kære Anne Marie,

Er du sikker på, at der ikke er andre opgaver for fællesskabet end at tage sig af uddannelse og sundhed, mens markedsmekanismerne kan sørge for resten? Hvad med fx miljø og klima? Og hvad med global stabilitet og udvikling?

 

Mvh.,

HP


Anne Marie Geisler Andersen
Medlem

Anne Marie Geisler Andersen , MF; socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap , 27-08-2009 22:15:17

Kære Peter

 

Du har helt ret. På klimaområdet eksempelvis er der en række eksternaliteter, som markedet ikke kan klare. Jeg ændrer det til "eksempelvis sundhed og uddannelse".

Tak for det.

Anne Marie


Aksel Appel
Medlem

Aksel Appel , Formand Storkreds Sjælland/Region Sjælland , 27-08-2009 23:07:24

Kære Anne Marie.

Til lykke med,at du er blevet MF.

Det glæder mig med de synspunket og udmeldinger, du har fremsat, som efter min overbevisning nøje er i overensstemmelse med radikale grundholdninger.

Mit ønske skal være, at du i det daglige politiske arbejde ikke glemmer disse holdninger og ikke går på kompromis for at opnå resultater.


Anne Marie Geisler Andersen
Medlem

Anne Marie Geisler Andersen , MF; socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap , 27-08-2009 23:09:59

Kære Aksel

Tusind tak for din besked. Det er rart endnu engang at få bekræftet, at jeg er landet i det helt rigtige parti:o)

Bedste hilsener

Anne Marie 


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 28-08-2009 07:23:56

@Anne-Marie

Du skriver:  "På samme måde skal den enkeltes uddannelsesmuligheder ikke afhænge af økonomisk formåen, hvorfor uddannelse skal være gratis".

 

Som udgangspunkt er de offentligt godkendte uddannelser i DK gratis allerede nu.

 

Men mener du, at du vil gå et skridt længere og medvirke til, at

  • transport til og fra uddannelsesstedet bliver 100% gratis (nu gives der tilskud/transportkort men ikke fuld betaling)
  • studerende får gratis udleveret ordbøger, lommeregnere mv. - og bærbare computere (er ofte et krav på gymnasiale og videregående uddannelser)
  • SU-beløbet forhøjes generelt (så de unge ikke behøver job ved siden af - med indbygget risiko for, at studier er sværere at følge = øger frafaldet for især de, hvor jobbet er økonomisk nødvendigt)
  • SU-udbetaling ikke længere er afhængigt af forældres indkomst indtil den unge er 20 år (bør logisk nedsættes til 18 år)
  • betaling på skolehjem nedsættes/fjernes (flere unge må bo, hvor uddannelsen er, da mange uddannelser nu er centraliserede - og flytning er derfor nødvendig for nogle men kun indenfor rækkevidde for de, der kan betale)
  • nedsætte brugerbetalingen på efterskoler (tilskuddet til efterskoler er reduceret væsentligt de senere år - og mange unge fra socialt hårdt stillede hjem er derfor forhindrede i dette tilbud, som ellers kunne gavne netop dem. Samtidig har kommunerne stort set fjernet deres bidrag til tilskud for socialt hårdt stillede børns efterskole-/kostskoleophold)

 

 


Anne Marie Geisler Andersen
Medlem

Anne Marie Geisler Andersen , MF; socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap , 28-08-2009 08:20:24

@Jette. Tak for din kommentar. Som udgangspunkt mener jeg blot, at vi skal sørge for at bevare et gratis uddannelsessystem. I den sidste tid har man diskuteret heldagsskoler, og i den forbindelse har der været forslag om, at der skulle brugerbetaling på en del af heldagsskolen, hvilket jeg er stor modstander af. Jeg vil kæmpe for, at vi bevarer et gratis uddannelsessystem.

Hvad angår sundhedsvæsenet forholder det sig lidt anderledes, da man jo allerede har indført sundhedsforsikringer for mennesker i beskæftigelse, som vi vel at mærke alle betaler for, da de er fradragsberettigede. Ligeledes har man tilsyneladende overbetalt og favoriseret det private sundhedsvæsen. Her vil jeg kæmpe for, at man ikke får sneget en fuldstændig privatisering af sundhedsvæsenet ind af bagdøren - for det føler jeg, man er i gang med.

 

Jeg er for så vidt enig med dig i, at SU-udbetaling ikke bør være afhængig af forældrenes indkomst, efter den unge er fyldt 18 år. Det reducerer mulighederne for de unge, der ikke har det godt hjemme, herunder muligheden for at flytte hjemmefra, hvis det er det, de ønsker. Og har man det rigtig dårligt med sin familie, kan det desuden være svært at få forældrene til at hjælpe rent økonomisk. På denne baggrund er jeg enig i, at det burde laves om.
 

Din sidste pind om brugerbetaling på efterskoler, var jeg ikke bekendt med, men det vil jeg kigge nærmere på og evt. drøfte med Marianne Jelved - uddannelse er jo hendes onmråde:o)

 

Bedste hilsener

Anne Marie


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 28-08-2009 09:03:16

@Anne-Marie

Jeg deler så absolut din modstand mod brugerbetaling - også i den danske FOLKEskole - uagtet at den får en ny undertitel: Heldagsskolen. Jeg ville nu foretrække titlen: Helhedsskolen, for det ville give et helt andet og mere passende perspektiv i både indhold, pædagogik og sammenhængskraft.

 

Jeg ved fra min daglige dont blandt elever i folkeskolen og uddannelsessøgende unge op til 25 år, at der fælt mange gange ligger (familiemæssige) økonomiske betragtninger til grund for de unges uddannelsesovervejelser og - muligheder, så det er et berettiget fokus, du har.

Hvis denne økonomiske skævvridning i forhold til muligheder allerede skal starte i folkeskolen, har vi en yderligre cementeret ulighed i forhold til uddannelse. Her står bl.a. loven om, at unge under 25 år pligt til at uddanne sig så i skærende kontrast:

"I skal uddanne jer - men vi giver jer ikke de samme forudsætninger hertil"....

 

I samme moment kan jeg frygte, at den privatisering, som sniger sig ind i ungdomsuddannelsessystemet (taxameterstyring, uddannelsesstederne skal nu overtage og drive bygningerne selv mv) OGSÅ betyder, at der fremover fra uddannelsesstederne nødvendigvis vil blive tænkt meget mere i 'drift', omkostninger - og hvad kan betale sig - også i forhold til at støtte de unge, som har brug herfor.

For taxameterstyringen betyder bl.a. også, at det enkelte uddannelsessted får penge i forhold til, hvor mange unge, der gennemfører uddannelsen. MON IKKE vi kan forudse, at uddannelsessteder i whiskybæltet får en bedre økonomi end uddannelsessteder i det centrale København????

 

Jeg sætter i dette og i alt andet, der rummer uddannelsesudfordringer, min lid til Marianne Jelved - men når du netop har fokus på det sociale aspekt, så er det vigtigt for mig at understrege, at det sociale og uddannelsesmæssige hører sammen - ikke kun ud fra den lidt gamle forståelse af, at 'den sociale arv følger med også i uddannelse' - men at der med den nuværende regering er skabt en skævhed i uddannelsesadgang og en økonomisk kassetænkning på uddannelsessstederne, som øger uligheden i de unges uddannelsesmuligheder.

 

OG SÅ ER DET, at jeg tænker; aha, er netop samme strategi på vej til de danske folkeskoler???? Taxameterstyring, heldagsskoler (med brugerbetaling) og at skolernes skal drive 'bygninger mv.' selv.....

Vi har allerede det fri skolevalg. Vi har blærerøvsstatistikker over afgangsprøvers resultat på nettet. Der lægges i højere grad ud med 'selvstyre' og puljebevillinger, som skolerne selv skal administrere.

 

På een af de skoler, hvor jeg begår mig, har man under renovering opdaget skimmelsvamp. Konsekvens: Når skimmelsvampen skal udryddes, bliver der færre penge til renovering. Se, det er selvstyre i værste forstand.

 

Så spørgsmålet er, om privatisering ikke også er ved at snige sig ind ad folkeskolens bagdør????

 

 

 

 


Anne Marie Geisler Andersen
Medlem

Anne Marie Geisler Andersen , MF; socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap , 28-08-2009 09:41:19

Kære Jette

 

Tusind tak for det meget lange og udførlige svar. Jeg kan jo desværre kun give dig ret. Og jeg er helt enig i, at områderne uddannelse og socialpolitik hører tæt sammen, på samme måde som områderne psykiatri, arbejdsmarked og socialpolitik hører sammen. Der er brug for helhedstænkning. Jeg kan fortælle dig, at jeg har et godt og tæt samarbejde med Marianne Jelved; vi er klar over, at uddannelse og socialpolitik er tæt forbundne områder, hvorfor vi også drøfter og koordinerer vores politik.

 

Hvor er du forøvrigt uddannelsesvejleder henne?

 

Bedste hilsener

Anne Marie


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 28-08-2009 10:35:03

@A.M.G. Andersen. - I Det Radikale Sogn er en forældreskole også en kulturskole for de folkelige foreninger med et foreningsbibliotek på skolebiblioteket; som en moderne ungdomsskole bruges værksteder af elever og forældre efter skoletid.

 

Skolen ligger i en skolebotanisk have, elever har skolehaver og en pedel er gartner. En anden pedel er distriktsbetjent, der leder færdselsundervisning og skolens trafikskole.

 

Lærere får et stedtillæg, så de er bosat i skoledistriktet; i de større klasser har en lærer sit eget lokale, som elever gæster. I sognet ledes en distribution af aviser af postmand Per og distriktsbetjenten i samarbejde med spejdere; overskuddet går til de lokale foreninger.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 28-08-2009 13:05:01

Kære Anne Marie,

 

En lille tilføjelse til min tidligere bemærkning om samfundets rolle i forhold til de liberale markedskræfter.

 

Du er på vej til at blive cand. polit. Min erfaring med djøf'ere er, at de som en del af uddannelsen programmeres med en massiv tro på, at markedskræfterne kan løse alle samfundets problemer, mens offentlige indgreb altid er skadelige. Den aktuelle økonomiske krise har dog skabt en vis berettiget tvivl om, at denne tro er berettiget.

 

For en radikal sjæl som mig er konflikten mellem de liberale frihedsgrader og samfundets regulering reel og endeløs. Den må håndteres fra situation til situation og kan ikke sættes på formel i en række punkter. Til gengæld er det vigtigt at erkende dualiteten i det socialliberale samfundssyn, at ethvert problem og enhver løsning har to ligeværdige dimensioner: den enkeltes frihed og samfundets sammenhæng. Derfor er hverken de frie markedskræfter eller stram regulering isoleret set radikale værktøjer, men en omhyggelig integration af begge redskaber.


Martin Gregersen
Int.

Martin Gregersen , , 28-08-2009 13:23:48

HP: DJØF'ere er andet end cand. polit'er. Det er også jurister...

 

Men men: Du må have mødt meget få djøf'ere, hvis det er dit indtryk, at man "programmeres med en massiv tro på, at markedskræfterne kan løse alle samfundets problemer, mens offentlige indgreb altid er skadelige."

 

Må jeg blot minde om at både Lykketoft, Nyrup og Vestager alle er cand. polit'er? Og jeg kan da se indtil flere på radikale.net som er cand. polit'er, som absolut ikke lever op til din fordom. Bla. undertegnede

 

At generalisere alle djøf'ere - og ikke mindst vores uddannelser - på det plan du gør, er for mig at se ikke et hak bedre end at høre Pia Kjærsgaard udbrede sig om alle muslimer baseret på de få hun har mødt...

 

Endlig: Anne Marie er igang med at uddanne sig til cand. scient. pol - ikke cand. polit. Hvad mener du - set fra elfenbenstårnet - de programmeres til?


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 28-08-2009 13:54:04

Martin

Endlig: Anne Marie er igang med at uddanne sig til cand. scient. pol - ikke cand. polit. Hvad mener du - set fra elfenbenstårnet - de programmeres til?
Gode radikale formoder jeg

 

Ps mit tårn er fra et skakspil og lavet af plastik


Martin Gregersen
Int.

Martin Gregersen , , 28-08-2009 14:47:03

Min erfaring med danske uddannelser er, at man ikke bliver programmeret til en bestemt holdning...


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 28-08-2009 14:51:51

Ja jeg har ingen erfaringer med uddannelser.


Martin Gregersen
Int.

Martin Gregersen , , 28-08-2009 14:55:52

Livet er vist også en uddannelse...


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 28-08-2009 15:13:10

@M. Gregersen. - Vest for Den jyske Højderyg lærer jyder at klare sig selv, spørg Erasmus Montanus.


Anne Marie Geisler Andersen
Medlem

Anne Marie Geisler Andersen , MF; socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap , 28-08-2009 15:45:02

En interessant diskussion, I har startet:o)

Og ja, jeg var ved at uddanne mig til cand.scient.pol., altså statskundskabsstuderende. Men det har jeg lagt lidt på hylden for en tid. Det vigtigste vi lærer på statskundskab, er efter min opfattelse, at se tingene fra forskellige sider - men det er vel også en vigtig egenskab at have som medlem af Radikale Venstre?

God weekend!

Anne Marie

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Lars Peter  Hansen
Medlem
Lars Peter Hansen oversætter & terminolog – Frisind er mere end frisind blandt ligesindede
Zeb Meier Watz
Medlem
Zeb Meier Watz Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset?
Charlotte Jennifer Amdi Burgess
Medlem
Charlotte Jennifer Amdi Burgess Formand for Radikale Venstre på Østerbro