Annette Rolsting

Annette Rolsting

Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden

Antal relationer 16
Anbefalet af 5
Medlem

Hvor danske er danskerne, hvis de dumper indfødsretsprøven?

24-09-2008 09:50:16 - 13 kommentarer

 

Hvor danske er danskerne, hvis de dumper indfødsretsprøven?

 

Mon de udlændinge, der fremover vil bestå indfødsretsprøven, skal til at lære danskerne og DF om dansk historie, kultur og samfundsforhold?

 

I hvert fald vil mange danskere ikke kunne bestå den nye indfødsretsprøve, lige som de havde svært ved at bestå den tidligere prøve.

 

Således er prøven primært et eksempel på racehygiejne og bevis for at danskerne står over udlændinge, når det gælder dansk lov og kultur. Diskrimination kaldes det vist. 

Kommentarer
Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 24-09-2008 11:45:57

Der hører to ting med i historien:

 

En gammel nyhed om den gamle prøve:

DF-vælgere dumper i danskhed

 

Og vedr. denne sag: "Nydansker klarede det bedst
Den elev, der klarede det bedst var klassens eneste nydansker. Hun var den bedste med 38 rigtige ud af 40."

Halvdelen af 2.g dumpede indfødsretsprøve


Raymond M. Kristiansen
Int.

Raymond M. Kristiansen , overvejer hvordan organisationer kan blive mere synlige , 24-09-2008 12:10:49

Jeg synes egentlig det er ret normalt at det er sværere at komme Ind i en gruppe end at være "indenfor" fra fødselen af. Det er sværere at komme ind i en bestyrelse dersom man er et ukendt ansigt end om man har været medlem i organisationen i flere år. 

 

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide lidt mere om Hvilke slags spørgsmål der er i denne nye indfødsretsprøve. Ville jeg mon selv bestå? Hah :)

 

 


Phil Nice
Medlem

Phil Nice , Musiker, kulturel iværksætter , 24-09-2008 22:04:31

Jeg har netop bestået den gamle indfødsretsprøve. Hvis jeg som statsborger-aspirant skulle lære danskerne om danskhed vil jeg begynde med at sige, at den slet ikke findes i den prøve. For dansk kultur er en levende, åndende ting, ikke et fossil-skelet, forstenet i en eksamen fra den sorte skole, en kulturkanon, eller en forestilling om danskeren som et 'historisk væsen.'

 

Det glæder mig, at halvdelen af 2.g dumpede indfødsretsprøven, for det illustrerer, hvor lidt denne smagsdommer-dinosaur-danskhed egentligt har med dagens danmark at gøre. Jo, lidt mere dannelse, lidt mere paratviden var godt at have, men det ville næppe gøre nogen mere dansk.

 

Og vi indvandrere burde aldrig bilde os ind, at denne prøve viser vores dansk-egnethed eller integrations-kvotient (for at anvende et par passende bullshit-begreber). Man integrerer sig ikke kun ved at rette sig efter krav eller opfylde betingelser. Man skal også bidrage med noget af sit eget. 

 

 


Sebastian Behrle
Medlem

Sebastian Behrle , Ind-og-snart-Ud-igen-vandrer , 25-09-2008 10:35:59

Phil,

Nu er det er jo ikke os luksus-indvandrere og EU-lykkeriddere, som udlændingeloven er skrevet imod. Det er for at bekytte Danemark imod skadelig indflydelse fra alt, der er virkelig anderledes.

 

De fleste danskere er altså ikke interesseret i bidrag som lugter af Muhammed og Hallal.


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 25-09-2008 10:58:06

Jeg tror, at det er en fejl at betragte indfødsretprøven som noget, der måler danskhed el. lign. Det viser resultaterne fra DF-ere og den der gymanasieklasse også.

 

Prøven måler hos indvandrere bare hvor godt man er i stand til at lære en del faktuelle oplysninger udenad, ligesom med kinesiske adgangsprøver til de kinesiske universiteter. Det betyder at menneskere der er dårligt til at lære ting udenad ikke kan blive dansk statsborger. Ved danskere måler prøven i bedste Trivial Pursuit stil hvor meget faktaviden om Danmark man har opnået (og glemt) gennem sit liv, og det er noget andet.

 

Jeg tror på, at resultaterne ville være det samme hos potentielle nydanskere, hvis indfødsprøven handlede om at huske hvilken som helst faktaviden.

 

For at blive dansker skal man åbenbart være i stand til at lære faktaviden udenad. Hvor kinesisk...


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 25-09-2008 11:02:51

Ja, men VKO vil jo ogsår gerne tilbage til en tid med udenadslære. Så er det ligegyldigt, at den er glemt kort efter.


Phil Nice
Medlem

Phil Nice , Musiker, kulturel iværksætter , 25-09-2008 13:46:54

Sebastian:

 

Jeg tager afstand fra de båse, du stiller op, og fra forestillingen om, at anderledeshed kan måles på en rangskala. 

 

Jeg synes, selve ideer har større vægt end deres (angivelige) oprindelse.  Jeg udtaler mig om emnet, fordi det har stor betydning i mit liv. Selv om jeg (i nogles opfattelse) tilhører en slags fint borgerskab blandt indvandrere, har jeg ikke tænkt mig at spille efter dens regler eller fejes til side af den grund. Var Sufferagetternes krav om kvinders stemmeret uberettiget, fordi bevægelsen stammede fra overklassen? Næppe. Ideer tjenes af dem med overskud og lidenskab.   


Phil Nice
Medlem

Phil Nice , Musiker, kulturel iværksætter , 25-09-2008 14:09:56

Robin, Annette:

 

Meget enig. Jeg gik i drengeskole i England i 70'erne, hvor udenadslære udgjorde hele kulturen (40 elever i en klasse satte sine grænser) . Med den baggrund fandt jeg indfødsretsprøven let, i modsætning til den egentlige opgave (dvs. integration i det danske samfund) som er en meget mere nuanceret sag.

 

Det er for resten tragikomisk at betragte, hvordan det moderne og progressive DK under VKO bruger et håbløst forældet engelsk undervisningsmodel som forbillede. Det svarer til, at et land, der vil indføre demokrati, bruger DDR som forbillede.      


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 25-09-2008 14:15:24

Dem, der tager indfødsretsprøven har typisk boet flere år i Danmark og permanent opholdstilladelse. Det betyder, at de ikke forsvinder, hvis de ikke består indfødsretsprøven, og at de stort set har de samme (også økonomiske) rettigheder som danske statsborgere, undtagen ganske få ting: De kan udvises administrativt ved grove forbrydelser og de har ikke stemmeret.

 

Det må så være begrundelsen til at DF vil gøre det så svært at blive dansk statsborger. De er bange for at de nydanskere ikke stemmer på dem.

 

Eller overvurderer jeg her DFs rationalitet?! Og snakker vi symbolpolitik med blot intentionen om at beholde og tilfredsstille deres nuværende vælgere...?!

 

Egentligt synes jeg, at man sagtens kunne indføre en slags stemmeretprøve for alle stemmeberettigede. Kun hvis man har bestået prøven har man stemmeret.


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 25-09-2008 14:23:00

@Phil, hvis de spørger dig om hvor godt du er integreret, så skal du bare svare: "Hvad synes du selv?" eller hvis de siger til dig, at du skal integrere, så skal du bare svare "Det bestemmer jeg selv." Og så er man faktisk integreret. :)

 

Nej, seriøst. Hvis man taler dansk, overholder (rimelige!) danske love og bidrager gennem sit arbejde til det danske samfund (også gennem skatten), så er man integreret. Længere er den ikke.

 

PS Det er faktisk typisk dansk at være dårlig til Trivial Pursuit... :)


Phil Nice
Medlem

Phil Nice , Musiker, kulturel iværksætter , 25-09-2008 16:46:28

Robin,

 

Integration betyder flere ting, afhængigt af ens synsinkel. Jeg er enig med dig i, at lovmæssige krav til integration ikke burde være skrappere end, at man kan demonstrere en vilje til at deltage i fællesskabet. Der er mange måder at deltage på, og det skal højst muligt være den pågældende person selv, der bestemmer hvordan. Sådan burde det se ud fra samfundets perspektiv, efter min mening.

 

Set fra indvandrerens perspektiv er der også gode grund til at yde en større indsats, end samfundet kræver, at finde sin niche, hvor man virkelig kan være sig selv. Det ser jeg som en kunst, og et livslangt projekt. Det indebærer, at man bl.a. holder op med at holde sig tilbage pga. accent, vaner, hudfarve eller andre tegn på anderledeshed, at man finder en personlig niche mellem sin gamle kulturelle identitet og den kultur, man befinder sig iblandt.

 

Samfundet kan ikke stille krav til det sidste, men har potentiale for at hjælpe (til egen fordel på længere sigt) gennem undervisning.    

 

   


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 25-09-2008 20:01:32

@ alle:

Denne omtvistede indfødsretsprøve kunne have været et brugbart hjælpeværktøj ved introduktion af indvandrere til det danske samfund. Hvis man forestiller sig, at alle nytilflyttere deltog i et danskkursus, der tager udgangspunkt i de emner, som prøven omhandler, ville man sikre sig, at alle bliver gjort bekendt med væsentlige sider af det danske samfund. Det er første skridt i en integrationsproces. Sidste skridt er naturligvis at blive i stand til at reagere "på dansk" (jysk?), som Robin beskriver det så flot.

 

Men nu er det altså genereret til at blive et eksklusionsværktøj, og man kan kun gætte på, hvorfor det er sådan. Robin angiver, at der kun er få rettigheder, dansk statsborgerskab sikrer indvandrere. En enkelt ting har han dog overset: hvis man ikke kommer fra et EU-land medfører dansk statsborgerskab også EU-borgerskab, og så kan man hente sin ægtefælle til Danmark fra det oprindelige hjemland.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 25-09-2008 20:02:05

... ikke genereret, degenereret.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Annette har tagget med:

indfødsretsprøve , danskhed
Robin de Nijs
Medlem
Robin de Nijs alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre)
Raymond M. Kristiansen
Int.
Raymond M. Kristiansen overvejer hvordan organisationer kan blive mere synlige
Sebastian Behrle
Medlem
Sebastian Behrle Ind-og-snart-Ud-igen-vandrer