Arne Rud

Arne Rud

Lærer fra Aarhus Seminarium.

Antal relationer 0
Anbefalet af 0
Medlem

Om højskolen i sognet.

02-08-2008 06:45:46 - 14 kommentarer

I Erfurt er kirkesalen i den protestantiske kirke en skolestue med borde og stole. Her kunne medlemmerne i menigheden på Luthers tid lære at læse på modersmålet i biblen.

Her til lands er kirken i sognet også en lærerhøjskole, hvor en foredragsholder taler foran menigheden og hvor nyt om foreningslivet i sognet fremsættes fra prædikestolen.

I øvrigt synes jeg, at kristendomskundskab hører hjemme i søndagsskolen og filosofi og religionskritik i folkeskolen.

 

Venligst Arne Rud, Esbjerg.

Kommentarer
Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 02-08-2008 08:21:14

Forstår ikke helt hvad du vil med indlægget. Men jeg er enig i det sidste du skriver.

 

Mvh, Robin


Lars Vestergaard
Medlem

Lars Vestergaard , , 02-08-2008 16:43:47

I øvrigt synes jeg, at kristendomskundskab hører hjemme i søndagsskolen og filosofi og religionskritik i folkeskolen.

Jeg er fuldstændig enig!

tjah bum bum
Dine indlæg kan være kryptiske, og skal vel vække læserne til undren og eftertanke.

Du har uden tvivl ret i at kirkerne er bygget som nogle af de bedste foredragssale vi har.
De kunne bruges bedre og mere intensivt til foredrag og koncerter. Det er jo op til menighedsrådene og menighederne (folket) i sognet.
mvh Lars


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 02-08-2008 19:56:08

@Robin og Lars:

Tankevækkende, at I ikke forstår indlæggets perspektiver. Det må være generationskløften, der her gør sig gældende. Jeg - som en halvgammel nisse - forstår budskabet således, at kirken (med indhold, menighed, præst, klokke og kirketjenere) ikke kun er et hus for gudstjeneste, men også er (eller rettere har været) lokalsamfundets ene kulturcenter ved siden af skolen med skolelæreren (som forresten ofte var sognets degn, kirkesanger og minesterialbogfører). Nu om stunder er kirkens rolle på kulturområdet i et vist omfang samlet op af et kulturhus (oftest biblioteket med en foredragssal), men i mit sogn er der et meget benyttet menighedshus, der afholder ikke religiøse kulturarrangementer. Menighedsliv kan ofte være udgangspunkt for et aktivt kulturliv der rækker uden for kirkens emnekreds.

HP


Holger Ivar Poulsen
Medlem

Holger Ivar Poulsen , syd/øst-Bornholm , 02-08-2008 20:48:15

@Arne. En kirke er da ingen skole eller foredragssal, og en præst ingen foredragsholder! - men tit arangeres der fordrag, og lignende, i menighedshusene - men det er noget andet. Til det nederste afsnit: Vil du også erstatte, f.eks. sport med sportskritik, og musik med musikkritik o. s. v. ?

Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Lærer fra Aarhus Seminarium. , 03-08-2008 02:05:22

OM SOGNETS HUS.

Ja, skolen i sognet har sportskritik og musikkritik på skemaet, hvis boldbaner og musiklokaler kan benyttes efter skoletid.


Bruger folkekirkens oplysningsforbund kirkesalen som foredragssal og teatersal, så bør salen have funktionelle stole, der kan stables i stedet for bænke.


I øvrigt mener jeg, at mange præster taler bedre fra en lærestol end fra prædikestolen.
AR


Holger Ivar Poulsen
Medlem

Holger Ivar Poulsen , syd/øst-Bornholm , 03-08-2008 07:18:20

@Arne

 

Du antyder at religionsundervisning ikke hører hjemme i folkeskolen, men at det gør, der imod religionskritik! - Så spørger jeg dig: skal f.eks. musik, også, i folkeskolen, erstattes med musikkritik! og sport, erstattes med sportskritik! o.s.v.?

 

Er det den franske oplysning, du vil have indført igen?

 


Christian Nikolajsen
Medlem

Christian Nikolajsen , BSc Psykologi, Folkeskolelærer, konsulent og studerende , 03-08-2008 08:53:54

Jeg er ret sikker på, at Arne Rud antyder, at religionsundervisning og herunder altså også religionskritik netop hører hjemme i folkeskolen. Derimod er det min opfattelse, at Arne Rud taler for, at faget kristendom skal afløses af faget religion.

 

Det er ikke en ny diskussion, men det er dog en diskussion, som til stadighed har relevans. Det er min opfattelse, at faget kristendom har overlevet sig selv som fag i folkeskolen. Vi lever i et land med mange etniske grupper, som bestemt ikke har kristendommen som deres religion. Denne erkendelse må efter min mening gøres til genstand for en nytolkning af, hvad vil vil med et religionsfag.

 

I sidste ende er det for mig et så væsentligt element at vi kan forholde os kritisk til de religioner, som findes og herunder også kristendommen. Det lader sig kun gøre, hvis der bliver mulighed for et religionsfag, som ikke så ensidigt bygger på kristendommens principper.


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 03-08-2008 09:33:32

@Holger, i  modsætning til kristendomsundervisning er musikkritik en del af musikundervisningen. Der mangler kristendomskritik i kristendomsundervisning.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Lærer fra Aarhus Seminarium. , 03-08-2008 11:35:46

@Lars og Holger.
Mine indlæg drejer sig om, at Sydvestdanmark udvikler sig på lige fod med Nordøstdanmark og at Fredericia eller Kolding får et akutsygehus frem for Vejle, der gerne må have et hospital med specialister. Men bliver mine indlæg kryptiske, fordi jeg har gået til konfirmationsundervisning i krypten i Zions Kirke i Esbjerg?


Alle mennesker jorden rundt bor i et lokalsamfund, så folkeskolen er sognets skole. Undervisning i religioner hører hjemme i kirkerne og religionskritik i skolerne sammen med politikkritik, sportskritik og musikkritik.


Et sognekor er ej et kommunekor for det består af beboere fra sognet. Når fiskerne synger, så kan man høre, at de har lært at synge i missionshuset.


Holger Ivar Poulsen
Medlem

Holger Ivar Poulsen , syd/øst-Bornholm , 03-08-2008 12:50:28

@Christian.  

 

Tak fordi du kan udlække gåden. Jeg er helt enig i at der skal undervises i religion og ikke i kristendom - men gør der ikke det nu? - da jeg gik i skole i 70'erne, da hed det religion, og vi blev undervist i andre religioner (skøndt for lidt).

 

@Robin.  

 

Jeg går helt ind for Kristendomskritik, hvis der undervises i kristendom!


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende , 03-08-2008 13:22:46

jeg mener det var DF, som i sin tid fik presset kristendoms undervisning ind i stedet for religion. men i må ikke hænge mig op på det. har det ikke skiftet sådan lidt frem og tilbage?

 

er dog meget enig med jer andre, religionskritik det må være vejen frem!!!


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 03-08-2008 13:34:03

Kære Holger, jeg har ikke de store problemer med anarkistisk kristendom. :)


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 03-08-2008 16:50:44

@Arne:

"Undervisning i religioner hører hjemme i kirkerne og religionskritik i skolerne sammen med politikkritik, sportskritik og musikkritik. "

Før man kan undervise i religions-, musik- eller sportskritik, må eleverne have en viden om religion(er), erfaring med og gerne kærlighed til musik og sportsudøvelse.

 

Som gammel biolog og tidligere leder af en spejdertrop er det min klare overbevisning, at det ikke giver mening at manuducere natur- og miljørigtig adfærd, før ungerne er fortrolige med at færdes i naturen, få våde sokker i støvlerne, burrer i håret, og har prøvet at være lige ved at fare vild i en skov om natten. Jeg tror, det gælder al indlæring, også vedr. religion og livsholdninger.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Lærer fra Aarhus Seminarium. , 03-08-2008 18:03:16

@Hans Peter: Enig, som dreng lærte jeg mere i FDF end i skolen.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op?
Lars Vestergaard
Medlem
Lars Vestergaard
Robin de Nijs
Medlem
Robin de Nijs alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre)
Søren Kjær Vestergaard
Int.
Søren Kjær Vestergaard