Arne Rud

Arne Rud

Esbjerg.

Antal relationer 4
Anbefalet af 4
Medlem

Om højskoler.

09-02-2010 06:00:12 - 9 kommentarer

Kirken er en højskole med en foredragssal, hvor oplysningsforbund underviser i egns- og slægtshistorie, som man finder på kirkegårde. Grundtvig grundlagde højskoler regionalt, så kurser i medborgerskab blev en vennerejse for folk i sognet; i dag er højskoler rejsende med kurser i historie, kultur og sprog hos folk i andre lande.

 

På en højskole underviser mestre på efterløn og pension; en tegning siger mere end tusind ord og kursister lærer at tegne; på en tavle og i lærebøger er venstre side en tegning over et emne med teksten i højre side; kunsten at undervise sidder i en lærestol i en højskole.

Kommentarer
Sven Nørrager
Int.

Sven Nørrager , , 09-02-2010 10:18:11

Jeg er meget enig i den betragtning, at kirken er en højskole med en foredragssal, men det må præciseres, at formålet med kirkens foredrag, udover kurser i medborgerskab, er en helhjertet fejring af det nye testamente i Jesu blod. Der er ikke nødvendigvis modstrid mellem medborgerskab og det nye testamente, men det må fastholdes, at undervisning i medborgerskab først og fremmest er en sag for grundskolen, mens fejring af det nye testamente udelukkende er en sag for kirkens menigheder rundt omkring i diverse sale med en prædikestol.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 09-02-2010 12:56:30

@P. Nørager. - På Guds velsignelse beror alt og den får man i en kirke om søndagen; præsten taler foran alteret, så han er fri for at tale ned til folk; kirken er et forsamlingshus i et sogn; faste bænke kan man ombytte med stole, som man kan stable; Jelling Kirke er restaureret som en model for en moderne landsbykirke.


Sven Nørrager
Int.

Sven Nørrager , , 09-02-2010 15:15:44

@ Arne

 

 

På Guds velsignelse beror alt godt, men jeg er ikke sikker på jeg forstår din holdning til kirken og Guds velsignelse. Mener du døbte folk skal komme i kirken for at modtage Guds velsignelse, eller mener du døbte folk skal komme i kirken for at fejre modtagelsen af Guds velsignelse i dåben?

 

Jeg forstår ikke dem som mener døbte folk skal komme i kirken for at modtage Guds velsignelse. Døbte folk har allerede modtaget Guds velsignelse i dåben og det kræver hverken en prædiken i kirken, eller nadverens sakramente, at fortælle døbte folk om dåben som Guds evige velsignelse og menneskets pant på Guds rige og det evige liv. Alle døbte (og konfirmerede) kan med Guds velsignelse fortælle om Guds velsignelse. Kirken er derfor Herrens alter til døbte folks fejring af det nye testamente i Jesu blod, samt modtagelsen af Guds velsignelse i dåben og ikke en sal til døbte folks modtagelse af Guds velsignelse om søndagen.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 10-02-2010 08:44:00

@P. Nørager. - Før kristus blev man ægtefolk hos en smed her til lands, manden sagde O min og kvinden O din og familien sagde Vi og os, bevidnet af vismænd i viet.

 

Kirken var også et forsamlingshus med et torv på kirkepladsen med sogneting og handel før og efter kirketid; i dag kan en kirkeplads være et fisketorv og et sognehus have brug for en avisstue og en kop kaffe.

 

I Sydslesvig har Frederiksstad, Hollænderbyen, kanaler som Venedig; tidligere blev en stue i en bolig brugt til værksted og forretning; byens mange kirker viser, at det var en fristad, som
Fredericia, for forfulgte trossamfund. I følge Fr. Rudbeck: “ På opdagelse i Sydslesvig” har den danske kirke i byen en lejeaftale med mennonitterne og benytter mennonitkirkens enkelt udstyrede kirkesal til sine gudstjenester, ligesom man for en del år siden bidrog til kirkens istandsættelse.


Sven Nørrager
Int.

Sven Nørrager , , 10-02-2010 09:55:32

@ Arne

 

Hvad har vievand og kaffepunch med hinanden at gøre?


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 10-02-2010 10:22:56

@P. Nørager. - De renser; langs Drivvejen bruger man en kaffepunch; hvis præsten ta´r afsked med et håndtryk, så bør våbenhuset ha´ en håndvask.


Sven Nørrager
Int.

Sven Nørrager , , 10-02-2010 10:31:12

@ Arne

Hvis præsten ta´r afsked med et håndtryk, så bør våbenhuset ha´ en håndvask.

 

 

Helt enig.
 


Sven Nørrager
Int.

Sven Nørrager , , 10-02-2010 13:12:12

PS: Man skal altså IKKE smide kaffepunchen ud med vievandet.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 10-02-2010 17:11:01

@P. Nørager. - Der er ingen pædagogiske problemer i en spejderlejr.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Der er ingen personer på denne liste endnu.