Aron Allen

Aron Allen

IT Freelancer – vi skal imødekomme den digitale revolution

Antal relationer 0
Anbefalet af 1
Interesseret

Net-neutralitet

26-05-2010 18:49:48 - 7 kommentarer

I mange lande er debatten om net-neutralitet begyndt at blomstre, turen er dog ikke kommet til Danmark endnu, og det ærger mig lidt, da vi tit betragter os selv som verdens IT-nation.

 

Den basale idé om net-neutralitet er at ingen skal kunne prioritere trafik på internettet, og at ingen skal kunne censurere internettet.

 

Et eksempel kunne være at TDC ville indgik et samarbejde med TV2, og at pakker som gik til TV2, ville blive prioriteret over pakker til resten af internettet, hvilket ville resultere i hurtigere hastigheder for TV2 besøgende, og langsommere hastigheder for alle andre.

 

Et andet eksempel er Facebooks nye samarbejde med Telenor, med domænet 0.facebook.com, som er en simpel udgave af deres tjeneste, det koster ikke noget for Telenor-kunder at besøge dette site, hvilket giver Facebook en urimelig fordel overfor andre sociale netværk.

 

Med hensyn til censur tænker jeg specifikt på det DNS filter Danmark har etableret i kampen imod børnepornografi, jeg er enig i at der er en kamp der skal kæmpes, men metoden er ikke bæredygtig, fogedretten har nemlig også mulighed for at anvende dette filter, noget som nok ikke var den oprindelige intention, da staten opretholder en illusion om staten kan kontrollere internettet ved copyright uoverensstemmelser og børnepornografisk materiale.

 

DNS blokering er en meget ueffektiv form for blokering, man kan omgå spæringen ved at skifte til en udenlandsk DNS, noget som er helt lovligt, og meget nemt & hutigt at gøre.

 

Jeg finder det også problematisk at en privat organisation som Red Barnet, har beføjelser til at filtrere internettet, selvom jeg ved at de gør det med de bedste intentioner, man kan nemlig frygte at andre private organisationer, med knap så humane målsætninger kunne opnå samme beføjelser.

 

Hele den Danske DNS blacklist er blevet lækket ud på internettet, dvs. at intresserede har fået et helt opslagsværk af staten, til verdens børneporno sider.

 

Desuden løser DNS filtrering ikke problemet, for bagmændende der skaber disse hjemmesider, kan fortsætte med det i ro & mag, da man fra dansk side bare fjerne nummeret i telefonbogen, uden at ryde huset.

 

Jeg er tilhænger af at man i samarbejde med andre lande udveksler informationer om sådanne bagmænd, og sørger for at siden bliver taget ned, DNS blacklisting kan måske retfærdiggøres når alle andre midler er taget i brug, dog synes jeg stadig den bærer komplikationer.

 

En af grundene til at vi ikke censurere i Danmark, er for at vi ikke kan skjule problemer i samfundet, og hvis der er bagmænd som kan køre pædofile hjemmesider uden frygt, har vi et alvorligt problem, i vores lokale og globale samfund, et problem som skal løses. 

 

Nå, jeg ville egentlig bare høre hvad i alle synes om net-neutralitet, og om jeres tanker bag det danske DNS filter.

Kommentarer
ebbe hansen
Medlem

ebbe hansen , Mon vandet kommer? , 26-05-2010 20:07:08

Du får en anbefaling blot for at bringe emnerne op.

 

I øjeblikket er der L 202 (spilleloven) til behandling i folketinget. Og hvad har det så med fisk at gøre?

 

Jo med forbillede i børnepornofiltret vil folketinget nu henstille, at udbyderne til "frivilligt" (en formulering der er valgt, for at undgå at komme direkte i konflikt med grundlovens bestemmelser) prøver at hindre besøg hos erhvervsvirksomheder, der udbyder spil over internettet uden at have licens til at markedsføre sig i Danmark.

 

Hvis internetudbyderne ikke hindrer, at jeg besøger "forbudte" spillesider, kan de sagsøges, så det er så som så både med frivillighed og respekt for lovens ånd.

 

Vi ved jo fra børnepornofiltret - og ikke mindst fra sagerne om allofmp3 og the pirate bay - at for dem der er interesseret i at besøge adresserne er det intet problem. Idm med de metoder, der bruges i dag. Til gengæld er det en anelse generende, at ens udbyders DNS er manipuleret. Og da dns-manipulationen nu ikke påvirker det problem, den er målrettet imod, så er mine forventninger både at staten vil prøve med endnu hårdere censurtiltag - og at stribevis af retssager mod internetudbyderne vil betyde at internetforbindelserne efterhånden får større og større begrænsninger pålagt ad "frivillighedens vej"

 

Altså kære Johs. Poulsen (vores ordfører i forhold til spilleloven)

Lad nu være med at prøve at gå på vandet. Det bærer ikke, og der er langt til bunden.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 26-05-2010 20:08:21

Jeg er 100 % på linje med dig  - og synes det er et dejligt og konkret indlæg - tusind tak for at have skrevet det så klart :-)


Aron Allen
Int.

Aron Allen , IT Freelancer – vi skal imødekomme den digitale revolution , 26-05-2010 23:26:15

 Vedr. spille problematikken findes der langt bedre løsninger en DNS blacklisting.

 

Man må formode at der et stort overlap imellem spille-glade, og folk der har været involveret i en sports-forening, derfor kan man i stedet for at forbyde spil på andre sider, opfordre de danske borgere til at spille på licenseret sider.

 

Dette kunne f.eks. gøres med et "spil dansk" mærke, ligesom vi kender e-handels mærket, mærket skulle både sikre borgerens sikkerhed på sitet, og understrege at noget af overskuddet går til de danske idrætsforeninger.

 

Man kan så kører kampagner, der viser vigtigheden af, at man spiller de rigtige steder, jeg er overbevist om de fleste danskere, ville foretrække autoriserede spille-sites, og de få der vil 'snyde' må så gøre det, jeg synes nemlig ikke at vi skal gå på kompromis, med vores grundlovssikret ret om at forbyde al censur.

 

Et andet problem med den blokering, der i øjeblikket er af The Pirate Bay, er at det nu er hostet af det svenske Pirat Parti, som har 1 (2) mandater i EU-parlamentet, man blokerer fra Danmarks side hele sitet, da det er det nemmeste, men The Pirate Bay har altså en blog, o.lign, hvor de beretter om de seneste udviklinger i industrien, og omkring sitet, denne blog er også blevet censureret, som er skandaløst, for uanset nogens adfærd, kan man ikke fratage dem friheden til at ytre sig. og da slet ikke EU-borgere?

 

Desuden gør The Pirate Bay ikke meget anderledes end Google, det er deres ideologi om at der er noget gruelig galt med de stående regler omkring ophavsret, der har fået dem i Hollywoods sigte, så sitet bliver implicit dømt for dens holdning overfor copyright, og ikke så meget for deres faktiske handlinger.

 

Man kan sammeligne The Pirate Bay lidt med de europæiske terror organisationer der hærgede Europa i 80'erne, de var yderliggående, men det var en reaktion på status-quo som løb af sporet.

 

Man kan så glæde sig med at nutidens europæiske terror udspiller sig binært, og at der ikke kommer nogen til skade, The Pirate Bay repræsentere den mest yderliggående holdning ifht. vores nuværende regler.

 

Jeg er ikke enig i alle TPB handlinger, men jeg er aldeles interesseret i at høre deres input, og jeg synes ikke de skal afskæres fra at kunne ytre dem, uanset hvad domstolene så vedtager.

 

Alt i alt er vores nuværende regler inkompatible med internettet, og da det er umuligt at stoppe internettet, er det langt mere fornuftigt at vi tilpasser vores love og regler, til dette nye fantastiske paradigme, som er grobund for innovation og nye virksomheder.


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 27-05-2010 14:50:49

Det er et vigtigt emne som nemt bliver glemt.

 

Netneutralitet er en af forudsætningerne for internettets virkemåde. Det at uafhængige instanser på nettet viderebringer data uden hensyntagen til deres egne interesser. Uden det princip ville man ikke have kunnet opbygge et så decentralt netværk.

 

Sagerne om TPB, og allofmp3.com er relaterede da censuren er sket i distributionsleddet, helt uden om de involverede parter. Det er dejligt nemt men er problematisk på langt sigt.

 

En avisudgiver er ansvarlig for det der står i avisen, men at gøre avisbuddet ansvarlig virker forrykt. Og det er det der er sket i de sager. Fogedsagerne har været rettet mod danske internetudbydere, ikke udgiverne eller forbrugerne.

At de tekniske løsninger man har brugt er komplet nytteløse gør det jo ikke bedre.

 

Når nu den onde verden står derude og banker på, er det så dejligt nemt at trække gardinerne for. Men det løser ikke nogen problemer.


Anders B. S. Fischer
Medlem

Anders B. S. Fischer , Officer, domsmand og IT-specialist , 16-07-2010 10:18:52

Tænk sig at vi her i DK sensurerer et svensk parti i EU-parlamentet!

 

Det er et meget vigtigt emne, der her er taget op. Desværre også et emne, som de færreste har den fornødne indsigt til at kunne forholde sig til.

 

Er der nogen som har et forslag til hvordan vi bedre kan blive hørt?


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , udansk modborger, fysiker , 16-07-2010 10:22:39

Meget enig, Aron.

 

@Anders, vi kan se på det svenske piratparti...


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., far, onkel & grandonkel , 16-07-2010 12:47:27

Et meget vigtigt emne kan jeg forstå, men - som Anders også antyder - jeg må indrømme, at der også er meget, jeg ikke kan forstå (skal vi drøfte nationaløkonomi i stedet ;-) Men jeg kan forstå Grundlovens og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions bestemmelser om, at der aldrig mere må indføres censur. Det må være udgangspunktet også her.

 

@ Robin: Hvis vi skal se på det svenske piratparti, så skal vi nok ikke sammenligne The Pirate Bay med "de europæiske terror-organisationer der hærgede Europa i 80-erne" ! 

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Side 1 af 2
Anders Thorseth
Medlem
Anders Thorseth Ph.D. Studerende - Viden er Magt, men magt er ikke viden.
Esben Jensen
Int.
Esben Jensen Taber
Robin de Nijs
Medlem
Robin de Nijs udansk modborger, fysiker
Linda Kristiansen
Medlem
Linda Kristiansen Folketingskandidat og HB-medlem
David Aurvig
Medlem
David Aurvig Radikal webmaster