Bente  Dahl

Bente Dahl

MF'er med forbrug, fødevarer, landdistrikterne, dyrevelfærd, kirke, Norden og mindretal som arbejdsområder

Antal relationer 41
Anbefalet af 8
Medlem

Minimalstaten

09-12-2009 20:59:48 - 15 kommentarer

Minimalstaten er indført. Den stat, som blander sig minimalt, og som lader markedskræfterne regere. Regeringen har, trods den hele tiden siger det modsatte, arbejdet sig derhen, hvor det offentlige velfærdssystem er sat under pres, fordi velfærdssystemet bliver underlagt krav om at være konkurrencedygtige. Regeringen siger, at konkurrencen vil gøre, at opgaverne bliver løst bedst og billigst.

For at konkurrere må opgaverne kunne sammenlignes. Derfor skal alle medarbejdere i det offentlige udfylde alverdens blanketter og skriftlig dokumentere, at de virkelig har løst den pågældende opgave efter forskrifterne.
Radikale Venstre mener, at markedskræfterne alene kan ikke løse alle samfundets velfærdsopgaver. Den frie konkurrence slår ikke til ved løsningen af opgaver som pleje og omsorg. Det skaber tvært imod stort bureaukrati og en mistillid, fordi det også skal kontrolleres, at arbejdet er blevet udført.

I Radikale Venstre ønsker vi tilliden genindført. Tilliden til, at mennesker løser opgaver efter bedste evne på bedste vis. Kun på den måde vil ressourcerne række længere.
 

Kommentarer
Jesper Ørsted
Int.

Jesper Ørsted , Mac supporter , 09-12-2009 21:12:37

 Hvis det er dét du kalder for Minimalstaten, så er den overordentligt fed og velnæret: Husk på at Danmark er verdens mest lige samfund.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 09-12-2009 23:12:58

@B. Dahl. - I et kreativt radikalt maximalsogn er en forældreskole også en kulturskole for foreningslivet.


Nadeem Farooq
Medlem

Nadeem Farooq , Folketingskandidat og Viceborgmester, Høje-Taastrup. , 10-12-2009 00:16:27

Det kan være ikke Danmark, som det indlæg beskriver. Helt enig med Jesper.


Bo Nissen Knudsen
Medlem

Bo Nissen Knudsen , Næstformand for Hovedstadens Radikale Venstre , 10-12-2009 00:23:40

Jeg blev ærligt talt også taget lidt på sengen dér :-) Hvis det er dét som minimalstaten skulle gå ud på, så må jeg da virkelig få taget mig sammen til omsider at få læst Anders Foghs gamle bog...


Nadeem Farooq
Medlem

Nadeem Farooq , Folketingskandidat og Viceborgmester, Høje-Taastrup. , 10-12-2009 10:28:52

@Bente

Jeg har nu læst dit indlæg 5 gange, og det giver lige lidt mening hver gang. Nu ser jeg bort fra, at der mangler en rigtig god forklaring på, at regeringen både skulle være minimalistisk og alligevel meget dirigerende i fht. det 0ffentlige. Lad det ligge.

 

Problemet med velfærdssamfundet er snarere modsat - at staten er blevet for korpulent, og at vi i Danmark har udstrakt velfærden så meget til så mange, at vi reelt er havnet i en fælde. Det er en farlig fælde i en situation, hvor vi skal gennemføre reformer for at kunne sikre fortsat velstand og velfærd i Danmark. Fælden består i, at vi i vores iver efter at gøre Danmark til det mest indkomst-lige samfund i verden har skabt iboende forventinger til danskerne om fortsat velfærd og dermed udvisket grænsedragningen mellem personligt ansvar og kollektiv ansvar. Nu hvor vi har brug for at gøre vores samfund mere konkurrencedygtigt, så skaber selv små justeringer i velfærdspolitikken eller skattepolitikken et ramaskrig (tag bag hele debatten om skattelettelserne og den useriøse kategorisering af dem som rødvinsreform).

 

  


Bente  Dahl
Medlem

Bente Dahl , MF'er med forbrug, fødevarer, landdistrikterne, dyrevelfærd, kirke, Norden og mindretal som arbejdsområder , 10-12-2009 11:23:52

hej - altså jeg nævner ikke Anders F. eller hans bog. Jeg bruger ordet "minimal", og det kan betyde flere ting. 

Jeg mener, at vi kunne tale lidt mere om, at alle gør deres arbejde, så godt de kan. Have tillid til, at mennesker, der er ansat til at udføre et arbejde, godt kan udføre det. Jeg mener, at ikke alle opgaver kan løses ved alene at bruge markedskræfternes regelsæt. Det ser ud som om, at kravene om den skriftlige dokumentation rundt omkring har taget overhånd. Jeg mener, der ligger en dokumentation i selve det forhold, at et arbejde er udført.

 


John Larsen
Int.

John Larsen , National Liberal , 10-12-2009 17:58:53

Hej Bente, jeg har som Nadeem og andre læst dit indlæg og kan ikke finde hoved og hale i det, du forsøger i din kommentar at gøre rede for det, men som jeg ser det går det blot endnu mere galt her da du kommer med følgende kommentar:

 

"hej - altså jeg nævner ikke Anders F. eller hans bog. Jeg bruger ordet "minimal", og det kan betyde flere ting."

 

Her må jeg altså rette dig, minimal kan faktisk kun betyde en ting, hvilket fint bliver beskrevet i Den store danske Encyklopædi, ordlyden er som følger: "minimal, min., (af lat. minimum mindst), mindst mulig; som ikke kan el. må være mindre; det modsatte af maksimal."

 

Hvis den Danske stat er den mindste stat mulig er jeg i vilrede til hvorfor det er den dyreste og den største på jorden i forhold til indbygger tal, du må næsten tage fejl af ordene maximal og minimal. En stat hvor de ansatte ikke skal dokumentere deres arbejde, andet end i "det forhold, at et arbejde er udført" er faktisk netop et kendetegn for minimal stat og dermed minimalt bureukrati, din argumentation virker derfor forvirret og fyldt med paradokser.

 

Årsagen til at VKO regeringen har fejlet så grumt med at give borgerne deres frihed, og fjerne det bureukrati du lader til at tale imod, er som jeg ser det at den har overhalet S og R venstre om, de er således langt mere socialistiske i majoriteten af deres politk end "venstrefløjen".

 

Jeg ser frem til en uddybende kommentar fra dig Bente.


Bente  Dahl
Medlem

Bente Dahl , MF'er med forbrug, fødevarer, landdistrikterne, dyrevelfærd, kirke, Norden og mindretal som arbejdsområder , 10-12-2009 18:23:59

Jeg taler såmænd bare om at indføre den radikale "Tillidsreform". Den, vi gik til valg på i 2007. Jeg bekalger, at jeg ikke fik læst i den store danske Encyklopædi, før jeg brugte ordet "minimal", så jeg har brugt det forkert.


John Larsen
Int.

John Larsen , National Liberal , 10-12-2009 18:48:00

Ahhh, men i såfald kunne du med rette bare have skrevet med det samme, at du ville minimere statens indflydelse på kommunale opgaver, i stedet for at rode dig ud i en større mængde paradoks fyldte udtalelser, dine kommentarer om markedskræfterne passer heller ikke ind i tillidsreformen der handler om forholdet mellem stat og kommune og kommune og ansat, altså ikke markedskræfter og konkurrence evne. Hvis det du skriver skulle passe med virkeligheden bliver man nok nødt til at lave en kraftig omskrivning, jeg kommer her med et eksempel fra dit indlæg i omskrevet form:

 

"Maksimalstaten er indført. Den stat, som blander sig maksimalt, og som ikke lader markedskræfterne regere. Regeringen har, trods den hele tiden siger det modsatte, arbejdet sig derhen, hvor det offentlige velfærdssystem er sat under pres, fordi velfærdssystemet bliver underlagt krav om at være statsdikteret."


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 10-12-2009 19:13:21

John og Nadeem

I springer let og elegant over at vi også får mere for pengene, sygdom betalt over skatten understøttelsen er også betalt for Ca 70 % over skatterne gratis skolegang plejehjem osv.

med mindre i har noget velfærd som i mener kan spares væk er i meget velkommen til at komme med forslag.

 

 

Med ca 50.000 børn der er fattige med nedskæringer på forebyggelsen ) det vil sige at man flytter udgifterne ud i fremtiden og mangedobler udgifterne, som eks 700.000 det koster om året at bure folk inde som vores justitsminister kalder det at fængsle folk til pensioner bistandhjælp jurister og dommere osv, der er jeg helt enig med Hanne skal der spare er det på kontrollen, tillid til sine medmennesker er fremmende for arbejdsglæden det har man indset i det private erhvervsliv får mange år siden.

 

 

Vi har valgt et stort fællesskab hvor vi skaber det unikke samfund som danmark hidtil har været, det er ved at få ben at gå på, med alle de minibalflertalsbeslutninger der træffes af regeringen sammen med O eller er det omvendt.

 

 

Vi er ved at nærme os en bananstat, når det gælder de dårlig stillede. samtidig flytter man penge fra kommunerne der fyre socialrådgivere, de kan så starte som elever på politiskolen, så har de arbejde igen, da vi er ved at få en politistat.

 

 

John hvor har du læst eller lært om politik?

Når du kan postulere at en Konservativ liberal regering er mere socialistisk end socialisterne?

Der ikke vil lave skatteforlig med os fordi vi er for liberale?
 

Ps det er helt officielt Radikale politik at decentralisere det var en del af valgkampen til byrådene, tillidsreformen er også et decentralistisk radikal træk.


John Larsen
Int.

John Larsen , National Liberal , 11-12-2009 00:26:42

@Flemming: Jeg kan ikke se at hverken Nadeem eller jeg direkte kritiserede velfærdsstaten, det kritikken gik på var det ufaktuelle i at kalde den største stat i verden per indbygger for en minimalstat, kritikken gik på Bente Dahls forvirrede og paradoks fyldte retorik der kun tjente til at fremstille hende som uvidende omkring hendes eget partis politik, det har endvidere ført til at hun i sit forsvar bringer tillidsreformen frem, et udemærket tiltag som jeg gerne vil støtte, men det får hun så slasket ind i en mærkelig sammenhæng med markedskræfter og konkurrencedygtighed, noget jeg kan se bestemt ikke foregår i det offentlige, der foregår tværtimod en stor ensretning, noget der er en direkte modsætning af disse ting hun åbenbart taler imod.

 

Men hvis du vil have besparelser har jeg et par stykker i ærmet: Afskaf efterlønnen, afskaf førtidspensionen i sin nuværende form og indfør en reel invalide pension(jeg nægter at tro på at 20% af befolkningen imellem 18 og 65 år ikke kan arbejde), fjern sociale ydelser til indbyggere der ikke har erhvervet statsborgerskab (jeg ved det lyder slemt, men jeg ser det som et mindre af 2 onder)

 

Angående hvordan jeg kan postulere at en "Konservativ liberal" regering er mere socialistisk end socialisterne, det er ikke svært hvis man eksempelvis sammenligner de 8 år under Nyrup, med årene under VKO. Den såkaldt konservative liberale regering er real politisk mere socialistisk og kontrollerende end Nyrup administrationen nogensinde var, jeg sidder i dag som liberal dansker og væmmes ved at Venstre kalder sig for Danmarks Liberale Parti, Venstre er et Socialdemokratisk velfærdsorienteret parti, det er der dæleme ikke megen liberalisme og frihed over. De Konservative er fortsat "Konservative" og da konservatisme drejer sig om at gå langsomt frem og bevare samfundet som det er, bevarer de nu velfærdsstaten som den blev bygget af diverse tidligere Socialdemokratiske regeringer. Dette er i min optik også årsagen til at VKO vandt valget i 2001 og alle valg sidenhen, de har opgivet friheden og overhalet S og R venstre om, og ligger nu et sted til venstre for Nyrup regeringens politik.


John Larsen
Int.

John Larsen , National Liberal , 11-12-2009 00:30:33

Jeg kan endda informere om at jeg ikke står alene med denne holdning, da det er lykkedes Bente Dahls forvirrede stil at skabe megen morskab for læserne af internet avisen 180grader.dk, således har hun i dag opnået den tvivlsomme ære af at være en forside historie til megen latter for læserne, som det også fremgår af kommentarerne her: http://www.180grader.dk/Politik/fra-en-anden-planet-radikale-bente-dahl-om-minimalstaten#comments


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 11-12-2009 11:28:42

John

Hvad 180 grader mener rager mig lige så lidt som hvad Cepos mener om økonomi.

De vil et samfund uden fællesskab, privat betalt fællesskab gennem forsikringer, det er præcis det Fogh kaldte minimalstaten og som han startede reformerne til. det ser du med privatiseringen af sygehusene børnehaver, pakket ind som valgfrihed til de ældre af skoler osv. Grunden til at Fogh stak halen mellem benene var at han opdagede, at befolkningen ikke ønskede at indføre minimalstaten, der jo bare er et andet ord for liberalisme. Et samfund som det amerikanske hvor staten ikke har noget ansvar for individet.

Nej Hanne taler ikke fra en anden planet, hun udtrykte sig dårligt men det er ikke det samme som at have uret. Nu kan vi andre så rette op på de tåbeligheder som er blevet resultatet af et Højre eksperiment støttet af et nationalt konservativ parti DF.

 

Men hvis du vil have besparelser har jeg et par stykker i ærmet: Afskaf efterlønnen, afskaf førtidspensionen i sin nuværende form og indfør en reel invalide pension(jeg nægter at tro på at 20% af befolkningen imellem 18 og 65 år ikke kan arbejde),det er Radikal politik i forvejen se socialplan 2015 

fjern sociale ydelser til indbyggere der ikke har erhvervet statsborgerskab (jeg ved det lyder slemt, men jeg ser det som et mindre af 2 onder)

selvfølgelig kan man ikke fjerne sociale ydelser fra flygtninge, de skal ud af lejrene og tjene deres penge selv.

Mennesker med opholds tilladelser er ikke udelukket fra social ydelser.

  

 

 

 


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 11-12-2009 12:36:26

Ps John

Når du taler om den største stat, er det en kritik af vores vældfærd, skær du ned på staten er det vældfæren du vil fjerne, altså du vil gøre fællesskabet mindre.

De besparelser du foreslår er noget der skal give flere hænder, netop for at bevare de skatteindtægter vældfæren kræver, det der var mit spørgsmål, var hvilken goder er det du mener den enkelte selv skal betale?


Pernille H
Int.

Pernille H , studerende , 25-08-2010 15:01:18

Må desværre give Nadeem ret. Der er noget, der ikke helt hænger sammen.

Mvh. Pernille

-------------------

skandiaweb


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Bente har tagget med:

minimalstaten , tillid

Der er ingen personer på denne liste endnu.