Boye J. Haure

Boye J. Haure

Nationaløkonom, cand. polit., exam.psych., Frederiksberg

Antal relationer 93
Anbefalet af 48
Medlem

Radikal optimisme

30-09-2009 10:30:23 - 23 kommentarer

Se MetroXpress i dag. Der er grund til optimisme. De har overskriften: "Den radikale selvtillid vokser". De fremhæver vores krav om reformer - særligt når det gælder efterløn og klima. Godt set !

Margrethe III fremhæver, at vi ikke har råd til efterlønnen som samfund. Hun henviser til vismændene, hvad angår, at der er brug for yderligere 10 milliarder kroner på vækstpakker. Retrospektivt understreger hun, at en stor sejr for radikal politik var, da hun var undervisningsminister, blev det gennemført, at flere kunne tage en ungdomsuddannelse. Desuden var vores parti med til at gennemføre, at handicappede fik hævet deres SU.

 

Kommentarer
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 30-09-2009 10:38:45

direkte lings

http://www.metroxpress.dk/dk/article/2009/09/29/21/0058-83/index.xml

God artikel


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit., exam.psych., Frederiksberg , 30-09-2009 10:48:36

Tak for anbefalingen af mit indlæg. Det gælder jo om at bevare optimismen, selvom der er nok af mærkelige meningsmålinger og masser af udfordringer.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 30-09-2009 10:56:17

Jeg vil da også skynde mig at anbefale dit indlæg, Boye. I en anden tråd debatterede Flemming og jeg med Søren, om den radikale reformpolitik overhovedet blev registreret i omverdenen. Nu er jeg jo ikke den, der siger 'Hvad sagde jeg', men hvad sagde jeg...!


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 30-09-2009 10:59:25

Ja der bør falde nogle støtte kr fra DI. Især efter i går hvor Løkke lovede at indføre reformerne dryp vis.


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 30-09-2009 13:27:56

Spis nu brød til. Almindelig talgymnastik vil hurtigt afsløre, at selvom RV kan spore fremgang, er der kun tale om ganske små krusninger i vælgerhavet. Hvis en enkelt procent af vælgerne finder vej til RV, betyder det en stigning på 20% for partiet, men det er immervæk kun stadig en enkelt procent af vælgerne.

 

Set med radikal optik er en stigning på 20% selvfølgelig en yderst velkommen realitet. Man skal bare ikke overfortolke det som folkelig opbakning.

Ved en mere elegant kombination af radikal politik og taktisk kommunikation tror jeg til gengæld, at RV kan nå op og bide de større partier i haserne, men det kræver nok, at RV er indstillet på at få lidt politik snavs på hænderne.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit., exam.psych., Frederiksberg , 30-09-2009 15:28:40

Ja, vi kan godt bruge nogle støttekroner fra Dansk Industri. Tankegangen bag en elegant kombination af politik og taktik med hensyn til de kommunikative er fornuftigt.

Hvorfor er du ikke medlem af partiet, Hans Hansen ?


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 30-09-2009 16:29:11

Boye

Jeg har behov for at få uddybet den melding. er det noget du kan klare?

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/30/145913.htm  
Radikale kræver reformer nu og her
De dårlige BNP-tal viser, at regeringen har undervurderet dybden af krisen, mener den radikale Niels Helveg Petersen.

 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit., exam.psych., Frederiksberg , 30-09-2009 17:26:18

. . . . og det har NHP 100% ret i.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit. og Borgerlig vælger , 30-09-2009 18:21:53

Niels Helvegs pointe må være den, at når den negative vækst er så stor, og arbejdsløsheden samtidig fortsat er så lav, som den er, så vil økonomien lynhurtigt kunne blive overophedet, når konjunkturene vender igen. Arbejdsstyrken er for lille. Og det svækker konkurrenceevnen. Derfor er der behov for reformer.

 

Og det vil Socialdemokratiet og SF ikke være med til.


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 30-09-2009 18:23:25

Boye, jeg er ikke medlem af partiet, fordi der er lige lovligt meget feinschmeckeri over RV´s politiske menu. Og fordi jeg er større tilhænger af konstruktiv populisme end RV vil beflitte sig med. Og fordi behovet for en ny regering er større end RV´s behov for at spille med musklerne.

 

Sandt at sige har jeg kun stemt på RV en enkel gang ved forrige valg, men selvom jeg skulle finde tilbage til S-SF, er jeg meget glad for RV.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit. og Borgerlig vælger , 30-09-2009 18:27:00

@Boye

 

Har du læst interviewet med Margrethe Vestager i dagens udgave af Børsen? Det er særdeles opmuntrende læsning.

 

Hun dekonstruerer simpelthen De Rødes arbejdsmarkedspolitik element for element, og udstiller dermed den kæmpestore politiske afstand, der er mellem Socialdemokratiet og SF på den ene side og De Radikale på den anden side.

 

S-SF-R-tanken må da snart dø?


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit. og Borgerlig vælger , 30-09-2009 18:33:43

@Hans

 

Hvorfor spiller Vestager med musklerne? Fordi hun er politisk uenig med Thorning-Schmidt og Villy Søvndal. Og hvorfor er hun det? Fordi politik skal handle om politik, og ikke om ministerbiler.

 

Radikal politik er det eneste, der berettiger Det Radikale Venstres eksistens. Ellers bør Det Radikale Venstre nedlægges.

 

Og pt. må De Røde i min verden helst bare passe sig selv og deres uansvarlige DF-light-politik.


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 30-09-2009 23:16:53

Karsten, det er et udmærket standpunkt, du giver udtryk for, som jeg dog ikke er enig i. Jeg synes, RV skal tænke mere i det muliges kunst.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 30-09-2009 23:58:48

@ Karsten:

Jeg er sådan set enig med både dig og Hans. Du skriver:

Og pt. må De Røde i min verden helst bare passe sig selv og deres uansvarlige DF-light-politik.

Dette p.t. er afgørende for min enighed. Lige nu skal RV markedsføre sig på sin politik, klart og kontant med kant til både højre og venstre.

 

Men hvad er den rigtige politik værd, hvis den kun tjener til, at vi kan slå hinanden på skuldrene på radikale.net? På et tidspunkt skal værdierne ud i samfundet og arbejde, og det må jo ske i samarbejde med andre partier. Hvad ellers? Det er 'det muliges kunst', der tæller, og ikke 'de umuliges gunst'...


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 01-10-2009 00:01:37

Flot ordspil,  Hans Peter, og desuden rigtigt.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit. og Borgerlig vælger , 01-10-2009 00:05:50

@Hans

 

Det ville i min verden være katastrofalt.

 

Jeg har her på Radikale.net ført mange ganske lange debatter med f. eks. HP om netop dette emne.

 

Jeg synes, at det var skrækkeligt, at Margrethe Vestager d. 26. marts 2009 proklamerede sin "Rød Stue-strategi". Og den var den udløsende årsag til, at jeg valgte at melde mig ud af Det Radikale Venstre.

 

Der var mange implikationer af Vestagers beslutning, jeg vitterligt forbandede langt væk. Men noget af det værste var dog, at den satte den Radikale strategi og kommunikation som værende vigtigere end den Radikale politik. Dermed var tilhørsforholdet til "Rød Stue" det helt afgørende primære, medens den Radikale politik var noget ganske sekundært.

 

Dette må jeg sige har ændret sig noget efter det Radikale landsmøde her i efteråret. Margrethe Vestagers budskab..."Vi stiller ikke ultimative krav, og vi accepterer ikke ultimative krav".... gav virkelig genlyd i hele det politiske establishment.

 

Og nu tyder det på, at den Radikale politik atter er det primære, medens strategien og kommunikationen igen indrettes efter de politiske mål.

 

Og sådan er det simpelthen nødt til at være.

 

Ellers bør partiet nedlægges, da det dermed har mistet sin eksistensberettigelse.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 01-10-2009 00:09:00

@ Hans:

Det seneste års tid eller halvandet har der med regelmæssige mellemrum kørt en debat om, hvordan RV kan komme fri af sin evindelige rolle som forligs- og kompromismager og markere sin politiske profil tydeligere og skarpere.

 

Disse debatter, som du ikke har været med i, antyder måske, at det der med pragmatisme og 'det muliges kunst' ikke just er en by i Rusland for partiets medlemmer, men at dette politiske håndværk, som folketingsgruppen behersker som få, nødvendigvis må baseres på en klar politisk profil, som vælgerne kan identificere sig med.

 

De fleste af os er ikke så bekymrede som Karsten for, at RV mister sin identitet igen, hvis/når partiet engang igen tager fat på det politiske håndværk og arbejder for, at så meget af vort tankegods får politisk liv i de kompromiser, vi nødvendigvis må indgå.
 


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 01-10-2009 00:13:12

@ Karsten:

Jeg vil ikke starte denne ceremonielle runddans igen (har jeg ikke brugt den frase før? Nå, skidt...), men Du kan da ikke mene, at RV's eksistensberettigelse afhænger af, at vi isolerer os med vore rigtige holdninger?

 

Uden kompromiser, ingen indflydelse. Uden indflydelse, ingen politisk rolle. Uden politisk rolle, ingen eksistensberettigelse. Så enkelt er det for mig.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit. og Borgerlig vælger , 01-10-2009 00:15:56

@HP

 

..."...Men hvad er den rigtige politik værd, hvis den kun tjener til, at vi kan slå hinanden på skuldrene på radikale.net? På et tidspunkt skal værdierne ud i samfundet og arbejde, og det må jo ske i samarbejde med andre partier. Hvad ellers? Det er 'det muliges kunst', der tæller, og ikke 'de umuliges gunst'......".....

 

Hvis VKO vinder næste valg giver alting sig selv.

 

Men VKO mister sit flertal, vil De Radikale uværligt få en masse indflydelse. Og den skal selvfølgelig omsættes i en masse Radikal politik.

 

Det er blot vitalt, at De Radikale ikke går i regering med Socialdemokratiet og SF . Gør man nemlig det, vil man ikke kunne tryne S og SF maksimalt. Man skal om nødvendigt være klar til at trække tæppet væk under en S-SF-regering, hvis ikke den kan finde ud af at makke ret.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 01-10-2009 00:17:46

NB:

Margrethes 'Vi stiller ikke ultimative krav, og vi accepterer ikke ultimative krav," er jo netop RV's politiske credo: vi vil med i forlig og have indflydelse på alt, men vi ved også, at vi ikke kan bestemme alt. Er det ikke, hvad jeg skriver?
 


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 01-10-2009 00:19:44

Karsten:

Spørgsmålet om uden for eller inden for kan vi to ikke afgøre her på radikale.net. Alt vil afhænge af regeringsforhandlingerne efter valget, og dem kender vi ikke. Lad os derfor gemme diskussionen til da.

 

Godnat for nu.

HP


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 01-10-2009 00:20:45

Karsten, jeg er stadig uenig.

 

For det første er jeg uenig i, at Margrethe nu lægger særlig vægt på radikal politik. For mig at se er det en ren (og nødvendig) forsvarshandling på den krigserklæring, S-SF udstedte med sine ultimativer. DRV måtte tage til genmæle for ikke at ligne en lille skødehund. DRV fører ikke her aktiv politik, men en nødvendig overlevelseskamp.

 

For det andet er jeg uenig i, at politik kan opfattes som noget absolut og uforanderligt. Politik flytter sig over tid, og hvem der ikke følger med, ender på møddingen som De Uafhængige, Kommunisterne, VS, Retsforbundet, Kristeligt Folkeparti, Fremskridspartiet og Centrumsdemokraterne. Hvad kan det nytte?

 

'Samfundet forandrer sig. Derfor flytter det politiske fokus sig. Og derfor må partierne til stadighed redefinere sig. Desuden må de leve med, at lidt er bedre end ingenting (med mindre de skal afgive livstruende hjerteblod).


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit., exam.psych., Frederiksberg , 02-10-2009 10:29:50

Det politiske fokus flytter sig. Strategi, taktik og politiske mål skal flytte sig, alt afhængig af hvor vi opnår mest politisk indflydelse. Vi er dem, der skal sikre, at tingene bæres ind på den politiske midte. Der er ikke andre ægte social-liberale partier tilbage.

Det er urealistisk, at DRV nedlægges. Vi har et stærkt bagland, mange engagerede folk. Tænksomme mennesker. De arbejder for den gode sag.

Hovedsagen er, at DF fravristes deres "tungen på vægtskålen" -position.

Det er iøvrigt sundt, at en regering ikke sidder for længe, og de 8 år VK/CV har siddet bør være opbrugt i slutningen af denne FT-valgperiode.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Publiceret i gruppen

Hvad laver de egentlig de MF'ere?
§20-spørgsmål, samråd mm.
Oprettet 31-01-2008, 21 deltagere, 37 indlæg

Side 1 af 2
Jørn Iversen
Medlem
Jørn Iversen Der skal være plads til - og brug for alle.
Henrik K. Schou
Medlem
Henrik K. Schou
Svend Jensen
Medlem
Svend Jensen Sekretær i Svendborg Radikale Handling, i mangel af bedre...
Kirsten Lockenwitz
Medlem
Kirsten Lockenwitz billedhugger
Zeb Meier Watz
Medlem
Zeb Meier Watz Filosof. Medlem af udenrigspolitisk udvalg