Boye J. Haure

Boye J. Haure

Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger

Antal relationer 98
Anbefalet af 58
Medlem

Hvornår bliver der Folketingsvalg ?

09-03-2010 08:31:00 - 42 kommentarer

Nogle siger at valgkampen allerede er i gang. Det kan der være meget om, selvom lovgivningsarbejdet selvfølgelig fortsætter.

 

Den 13. november 2011 er der deadline for udskrivelse af valg i henhold til Grundloven. Det er imidlertid en søndag, så mere sandsynligt er, at det bliver tirsdag den 8. november.

 

Men dette forudsætter, at der ikke sker et eller andet, som vælter regeringen, eller gør det attraktivt for statsministeren at udskrive valg tidligere. Det sidste afhænger af meningsmålingerne. Det første afhænger af oppositionens styrke.

 

Er der andre gæt på, hvornår valget kommer ? Ja, nogle iagttagere og organisationsfolk fokuserer på, at det bliver tidligere. Der gættes på om et år.

 

Det sidste er også meget sandsynligt.

Kommentarer
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har den, der tør forsvare dem. , 09-03-2010 08:36:15

Flere røster i det konservative bagland har røbet deres utilfredshed med DF.

Så der kan komme en intern konflikt i VKO, under udarbejdelse af ny finanslov - så et valg i september eller november 2010 kan være en mulighed.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 09-03-2010 09:07:20

Interessant hypotese, Carsten. Vi kan jo lave en gættekonkurrence her på nettet, hvor præmien bar er æren for at have skudt rigtigt (eller en flaske barolo rødvin).

Jeg gætter på den 15. marts 2011. Kan du præcisere en dato for dit gæt ?


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 09-03-2010 09:30:42

Hvis der ikke er kommet et flertal til VKO inden sommerferien tror jeg der udskrives valg enten lige før eller lige efter, finanslovens vedtagelse. efter finanslovens vedtagelse vil det bare være brok og endnu flere afskedigelser i kommunerne end vi ser nu.

ved at udskrive valg kan LLR overlade besparelserne til Opinionen, og få en bedre udgangsposition til næste valg. 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 09-03-2010 09:36:04

Interessant indspark, hr. sømand Flemming Nakinge Nielsen. Kan du præcisere det med en dato ?


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 09-03-2010 09:38:16

Oktober


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 09-03-2010 09:42:27

Den 19. oktober f.eks. ? Det er en tirsdag, og min fødselsdag (49), så det er da til at huske. Måske får du ret. Egentlig vil jeg håbe det. Hvilket betyder at jeg har skiftet standpunkt, så jeg gætter nu også på den 19. oktober. Altså en halvgardering.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 09-03-2010 10:03:56

Muntret :-) ja efter finansloven mener jeg simpelthen det kun kan gå tilbage for regeringen, de har malet sig op i et idealogisk hjørne.

men jeg har aldrig vundet noget i tipning.


Jeppe Aaen-Larsen
Medlem

Jeppe Aaen-Larsen , , 09-03-2010 10:10:29

Ikke før sommer 2011.

LLR ved godt, at det kan blive op af bakke. Specielt for hans krop, der jo ikke er bygget til bjergkørsel! Men jeg tror, han vil holde på magten et godt stykke tid endnu.

Det ville jeg gøre. Og LLR er vel lige så ærgærrig. :)

 

Tirs. 7/6-2011.

 

Jeg smider en ekstra flaske og et glas babymos med i puljen,

 

- Jeppe


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 09-03-2010 10:21:33

Mit gæt er, at regeringen forsøger at lade S/SF komme på banen med et reformudspil først, så den evt. kan føre valgkamp på uenighed i oppositionen, trusler om vilde skatteforhøjelser etc. Derfor foregår der nu en nervekrig mellem regering og opposition om, hvem der tør vente længst med at tage initiativet. Som et spurtopgør mellem to udbrydere i en Tour de France-etape. Derfor forventer jeg et relativt sent valg, evt. tidligt efterår 2011.


Charlotte Jennifer Amdi Burgess
Medlem

Charlotte Jennifer Amdi Burgess , Formand for Radikale Venstre på Østerbro , 09-03-2010 11:22:49

Jeg siger tirsdag den 16. november 2010. Skriver du ned Boye?


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 09-03-2010 11:28:54

Der er ikke nogen grund til at skrive ned, når det gemmes her på nettet.


Charlotte Jennifer Amdi Burgess
Medlem

Charlotte Jennifer Amdi Burgess , Formand for Radikale Venstre på Østerbro , 09-03-2010 11:29:51

Nej, men bare du kan huske at finde tråden igen, du er jo ret god til at producere indlæg ;-)


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 09-03-2010 12:46:35

Den 31/10-2001 udskrev Nyrup valg til 20/11-2001 dvs. før deadline for valgets afholdelse den 5/3-2002. Årsagen hertil var bl. a. terrorangrebet på USA den 11/9-2001. Lad os nu antage (må guderne forbyde det), at der kommer et nyt terrorangreb f. eks. i Danmark i 2010. Hvad vil Løkke så gøre? Vente til deadline for afholdelse af valg (8/11-2011) eller gøre som Nyrup i 2001. Udebliver terrorangrebet vil jeg sætte mine penge på 1. halvår af 2011 nærmere bestemt den 10/5-2011.


Charlotte Jennifer Amdi Burgess
Medlem

Charlotte Jennifer Amdi Burgess , Formand for Radikale Venstre på Østerbro , 09-03-2010 12:48:33

???????


Verner Frandsen
Medlem

Verner Frandsen , Skovlunde , 09-03-2010 15:26:00

Den 12. oktober 2010.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 09-03-2010 17:24:48

Boye Haure: 19.10.10

Jeppe Aaen-Larsen: 07.06.11

Charlotte Behrens: 16.11.10

Ole Brandt: 10.05.11

Verner Frandsen: 12.10.10


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har den, der tør forsvare dem. , 09-03-2010 17:32:00

den 09.11.10


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 09-03-2010 18:09:29

12.4.11


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 09-03-2010 20:38:29

BH: 19.10.10

JAa-L: 07.06.11

CB: 16.11.10

OB: 10.05.11

CHJ: 09.11.10

ZMW: 12.04.11

 

Tak for de to sidste bud. Det bliver spændende, hvem der vinder. Måske kan det ikke lade sig gøre i praksis, men burde vi ikke holde en fest sammen, når valget er udskrevet, og overrække en flaske champagne til vinderen. Jeg lægger gerne ud.


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 09-03-2010 20:47:52

Det kunne være hyggeligt, og en god måde at skyde valgkampen igang :)


Kasper Tofte
Medlem

Kasper Tofte , loves my country, fears my government , 09-03-2010 22:05:14

Jeg vil også være med. Det bliver heldigvis nemmere og nemmere at lege spåmand om folketingsvalget. Nu er det snart svært at ramme mere end et år galt :)


Jeg sætter mine flaske rødvin på den 8. november 2011 (mest af alt fordi jeg selv gerne så at folketinget havde faste perioder)


Verner Frandsen
Medlem

Verner Frandsen , Skovlunde , 09-03-2010 23:43:56

Boye

Jeg er med på den ide med en flaske champangne, men det bliver nok svært for alle, hvis det skal være den dag valget bliver udskrevet. 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 10-03-2010 14:20:00

KT: 08.11.11


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 17-03-2010 19:59:39

Nu lukker jeg for bookmaker-forretningen. Vi er 7 styks, der venter på at evaluere, hvem der vandt. Jeg lægger gerne hus til en stor fest til ære for den, der har vundet. Det bliver nok først en uge efter valget. Der er jo nok at tage sig til under valgkampen, som valgtilforordnet, optæller, osv., og der spreder sig altid en mat stemning nogle dage efter. Det gælder selvfølgelig om at komme tættest på, og jeg håber på, at I hjælper mig med at huske på at følge op på det her.

Der er det problem, at man ikke for alle kan se, hvor de bor, hvilket gør det vanskeligt at koordinere logistisk.


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 21:53:26

Jeg tager lige denne tråd op igen, da jeg er sikker på, at valget bliver udskrevet på torsdag med henblik på afholdelse tirsdag den 8. juni. Min gisning skyldes, at Regeringen med stor sansynlighed kommer i mindretal på torsdag i en afstemning om penge til studerende, da oppositionen bryder en clearingsaftale. Det vil Regeringen ikke kunne holde til!


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 16-05-2010 22:02:10

Lad os for landets skyld håbe det.


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 22:05:20

Jeg er utrolig sikker på, at det sker. Problematikken er denne:

SF har lavet et lovforslag, som skal ændre en lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser. Dette skal 3. behandles på torsdag. Formålet med forslaget er at fjerne det maksimumsbeløb, der i dag kan ydes i rabat til studerende ved de videregående uddannelser til transport med kollektiv trafik. En afskaffelse af maksimumsbeløbet vil øge incitamentet til at tage en uddannelse og bidrage til opfyldelse af målsætningen om, at mindst 50 pct. af en ungdomsårgang tager en videregående uddannelse. Det vil også betyde, at der er større chance for, at unge fra udkantsområderne bliver boende i området efter endt uddannelse, og således forbedres muligheden for at rekruttere uddannet arbejdskraft i disse områder. Lovforslaget vil umiddelbart være til gavn for godt 5.000 studerende. Regeringen kan ikke finde pengene til dette, og derfor bryder oppositionen alle clearingsaftaler i sidste øjeblik, Regeringen kommer i mindretal, og udskriver med højest sansynlighed valg.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 16-05-2010 22:10:48

Du glemmer den ensomme covboy DF. De er ikke interesseret i at blive sat i skammekrogen, men jeg vil virkelig håbe jeg tager fejl.


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 22:18:26

Det behøver de heller ikke at blive. Mindretallet kan sagtens være en realitet - også uden DF's hjælp!


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 16-05-2010 22:21:01

Det rejser spørgsmålet hvordan?


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 22:25:24

Fordi det kun er Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti og 1 nordatlantisk mandat, som vel er 89, imod Enhedslisten, SF, Det Radikale Venstre, Socialdemokraterne, Liberal Alliance, som stemmer imod, og 3 nordatlantiske mandater, hvilket vel giver 91 mandater - ergo Regeringen og dets støtteparti i mindretal.


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 22:27:50

*90 til oppositionen.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 16-05-2010 22:33:37

Det er ikke det samme som at der udskrives valg, regeringen kan sagtens blive siddende. Det kræver et mistillidsvotum fra flertallet, at vælte regeringen.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 16-05-2010 22:35:14

@ Mads:

Regeringen kan ikke finde pengene til dette, og derfor bryder oppositionen alle clearingsaftaler i sidste øjeblik, Regeringen kommer i mindretal, og udskriver med højest sansynlighed valg.

Hvorfra har du dog dette rygte? Der står intet om det i nogen af de store nyhedsmedier...


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 22:42:42

@Flemming

Du har helt ret i, at dette ikke automatisk betyder et Folketingsvalg, men chancerne er ret gode. Især sætter jeg min lid til, at LA går med i et mistillidsvotum, da de aldrig har stået bedre blandt vælgerne i diverse meningsmålinger.

 

@Hans Peter

Jeg har rygterne fra tætte kilder inde omkring Christiansborg (kan desværre ikke nævne hvilke), men chancerne for at clearingsaftalen bliver brudt er omtrent 100 % - så er det bare et spørgsmål om mod hos oppositionen og LA til at aflive Regeringen før tid. Det bliver spændende!


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 16-05-2010 23:10:30

@ Mads: Det er et frisk bud. Men det vil være et brud på Grundloven, der foreskriver at valget skal udskrives til afholdelse med (mindst) 3 ugers varsel.


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 23:14:33

Der er én regel der siger, at der skal være mindst tre ugers valgkamp, ja, men jeg nægter at tro på, at der er en grundlovsregel der siger, at der skal være et varsel inden tre uger. Det har jeg aldrig hørt om, og det er vidst heller aldrig blevet praktiseret.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 16-05-2010 23:45:59

Indenrigs- og Socialministeriet skriver følgende:

 

De fleste forhold omkring et folketingsvalg er reguleret i folketingsvalgloven. Heller ikke folketingsvalgloven indeholder direkte regler for, hvor lang tid der skal gå mellem udskrivelsen og afholdelsen af et folketingsvalg. Loven indeholder derimod nogle frister i forbindelse med forberedelsen og afholdelsen af et folketingsvalg, der indebærer, at folketingsvalg ikke bør udskrives med kortere varsel end 20 eller 21 dage.

Jeg ser ingen grund til, at Løkke skulle fravige denne praksis, hvis han udskriver valg på torsdag. Det lyder alt sammen meget mystisk...


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 16-05-2010 23:54:46

Hvad indebærer at "udsende et varsel"?


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 16-05-2010 23:59:01

Øh, der står "...ikke bør udskrives med kortere varsel..." Afsnittet handler om tidsrummet mellem valg udskrives, og valg afholdes. Praksis tilsiger 20-21 dage minimum.


Mads Wibeck-Nilsson
Int.

Mads Wibeck-Nilsson , Studerende - gymnasieelev (STX) , 17-05-2010 22:51:16

Ja, præcis. Det ved vi alle, men der er ingen regel for, at man kun må udskrive efter et specielt antal dage.


Jeppe Aaen-Larsen
Medlem

Jeppe Aaen-Larsen , , 17-05-2010 22:59:18

Jaja, det er fint, Mads. Men jeg HAR jo sagt, at det bliver d 7/6-2011. Den er sikker! :)


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Der er ingen personer på denne liste endnu.