Carsten Ørting Andersen

Carsten Ørting Andersen

Folketingskandidat i Fakse kredsen, spidskandidat Sorø kommune

Antal relationer 14
Anbefalet af 1
Medlem

Er Radikale Venstre i Krise?

13-05-2009 09:58:07 - 19 kommentarer

Hvis du spørger pressen, så er det ja. Hvis du ser på folketingsgruppen, måske?
Vi ved det ikke, svaret blæser lidt i vinden. Rygter er der nok af, men det skal man vel ikke fæste sin lid til?
Vores politik har 3 vigtige omdrejningspunkter og der ser jeg ikke tegn på krise.

  • Tillidsreformen, der passende kunne udvides til en kamp for mere frihed for f.eks. forskning og folkeoplysning (biblioteksloven) De indeklemte forhold for åndsfrihed, må da være bar mark for radikale, eller skygger kampen for forbrugsvækst helt og holdent?
  • Social 2015 planen, kan det ikke få folk op af stolene, så gå i gang med at se de kommende besparelser på de kommunale budgetter! Der er masser at komme efter. Overtrædelser af børnekonvention og handicapkonvention kunne være en anden vinkel.
  • Klima og miljø. På hele klima og miljøområdet er der så meget varm luft i debatten, at smertegrænsen må være nået. Vi kunne passende udvide området med konstruktive bud på strukturudviklingen på landet. Det er en del af løsningen. Regeringens udspil til en grøn vækstplan er rendyrket skandale.

Regeringen og resten af oppositionen bruger mange ord, men det kniber gevaldigt med handlekraften. Gælder det også for os? Det synes at være tilfældet. Vi har markeret os meget stærkt på hele udlændingedebatten. Ingen bør længere være i tvivl om hvad vi mener på dette område. Er det ikke på tide at vi markerer os mere selvstændigt på ovenstående områder, som vi har udviklet og brugt så mange resurser på? Hvad er det der gør det så svært for alle aktive inklusive folketingsgruppen at komme med nogle slagkraftige budskaber på disse områder? Bruger vi for meget tid og kræfter på strategiske overvejelser, personligt gnid, og en tung organisation?
 

Med ønsket om en fremtid med mange Radikale mandater.

Carsten Ørting Andersen

Kommentarer
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 13-05-2009 11:42:27

Jeg har lige lagt det ud som selvstændig debat emne men jeg tror meget af svaret ligger i det oplæg så jeg ligger det også her så bliver debatten samlet.

 

Hvor længe skal vi stiltiende finde os i at TV især News, med Christiansen fra Mogensen og Christiansen i førertrøjen, det er en fast del af programmerne at tale nedladende og latterliggøre især R, opinionen udlægges som en flok amatøren der intet har at byde på, det på trods af, at vi fremlægger det ene udspil efter det andet, som bare bliver ignoreret af pressen.

Den neutrale politiske journalist er en uddød race, i den skrevne presse er det ikke meget bedre. Det samtidig med at DF kæmper en kamp i DRs bestyrelse, ( hvor de er mere interesseret i at promovere sig selv) hvor de postulere, at alt hvad der produceres af dansk drama er Rød propaganda.

Er tiden ikke snart der, hvor vi som politisk parti er forpligtet til, at klage til presseetisk råd mm. Det er en grov forvridning af demokratiet når nogle parter ikke kan komme til orde, andet end når vi fremstår som en latterlig modstander i en duel som pressen har skabt kulisserne for, dirigeret af den ordførende journalist, ved at lade højrefløjen få 80 % af taletiden i i debatterne.
Hvad kan vi gøre.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 11:49:19

@ Flemming:

Vi skal i hvert fald ikke deltage i højrefløjens hetz mod pressen og råbe op om ensidighed og manglende neutralitet. Derved udstiller vi bare os selv som ofre. Vi skal blive ved med klart og tydeligt at fremlægge vore synspunkter og holdninger, og hvis pressens repræsentanter gør nar ad dem, skal vi gentage dem endnu tydeligere. Hvis vore synspunkter holder, vil vi samle opbakning fra dem, der er tøvende over for højrefløjens politiske projekt. Hvad de frelste højreblokstilhængere måtte mene, skal vi ikke kere os om.

 

DF blev i mange år udsat for den samme latterliggørelse i pressen, som vi bliver nu, og se blot hvor mange stemmer, de har vundet ved det. Ensidighed i pressen afspejler flertallets aktuelle holdning. Sådan har det altid været. Men det er med til hurtigere end ellers at rejse en modbevægelse. Vi skal bare være tilfredse med pressens "interesse", for på længere sigt vil den gavne os.
 


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 13-05-2009 12:16:28

HP

Det går så men i den rigtige retning allerede, Jeg er også af den tro, at der snart kommer nogle samlede udspil om skat, integration som  lukker af 24 års debatten:-)

Jeg læser også dit svar som hvad kan vi gøre, da du ikke har nogle svar, men konstatere at vi i alle tilfælde ikke skal begynde at skabe os forurettet, der i er jeg enig, men det er risikabelt, at vente da jeg i dag hørte på News, at Løkke har bestilt helsides annonce plads i den trykte presse, der kom mine tanker på afveje, valg stod der pludselig i mit hoved, det vil ikke være dumt medens Løkke rider på bølgen af fornyelse.

V K er ved at ændre sig så de fremstår som et midterparti igen, K udspil om tillidsreformen, Løkke ligger afstand til DF, det lugter.

Har vi tid til at vente?

 

 


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 12:20:49

@ Carsten:

 

Da jeg kommenterede Margrethe Vestagers talepinde til hendes ordførertale ved debatten om regeringens Grøn Vækst-strategi, henviste hun til DRV's egen plan for Grøn Vækst:

 

http://www.radikale.dk/public/upload/Filer/Udpspil/DanmarkIGroent_24-03-2009.pdf

 

Den rummer mange gode elementer - og flere end regeringens - men den er ikke konkret mht. landdistrikternes udvikling. Endvidere støtter den Socialdemokraternes plan for svineproduktion i erhvervsområder suppleret med biogasproduktion. Der er ingen videnskabelige undersøgelser af, om en sådan strategi er økonomisk fordelagtig.

 

Den tidligere regerings ambitiøse plan med  "barmarksværker" mangler endnu at dokumentere sin økonomiske bæredygtighed, så burde vi ikke afvente erfaringerne herfra, inden vi vælger at støtte 100% op om "gylleproduktion" som led i samfundets energiforsyning?


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 12:23:23

@ Flemming:

Hvor skriver jeg, at vi skal vente? Jeg skriver netop, at vi skal blive ved med at fremlægge vores politik tydeligt og gerne højrøstet og ikke lade os distrahere af en uvenlig presse.


Peter Gløde
Medlem

Peter Gløde , Medlem i Næstvedkredsen , 13-05-2009 12:23:30

Jeg er helt enig med Carsten og Hans Peter.  Det værste vil være at gøre sig selv til offer.  Medierne har deres egen drift med at nedgøre dem der synes svage.  Det eneste der kan gøres ved det er at vise kraft og udfarenhed.  Som Carsten skriver, har vi tre markante profilområder, som det bare gælder om at få markeret.

 

De bevidste fordrejninger, for ikke at sige løgne, som VK bedriver med Irakkrig, udbygning af velfærd, begunstigelse af private sygehuse, og sidst ønsket om grøn vækst.  Altsammen baseret på manipulerisk argumentation.  Sandheden må vel komme til alle danskeres viden.  Og så er det slut med VK-O-hærgen.

 

Men Flemming har ret i at det er tårevædende meget op ad bakke.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 12:25:23

NB:

Når VK trækker i forklædningen som "midterblok", er det tegn på valg. Lad os endelig arbejde for, at vælgerne kan se realiteterne bag forklædningen.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 13-05-2009 12:38:25

HP

Det var ikke vente i den betydning at du havde skrevet det, det var at vente til befolkningen fik øjnene op af sig selv, det var også møntet på hele centrum Venstre fløjen og de manglende samlede udspil.

At vente skal forstås hvad kan vi ellers gøre?

At blive ved med at fremlægge nye interitiver, er pt. det muliges kunst, men er for mig aktiv ventetid


Henrik K. Schou
Medlem

Henrik K. Schou , , 13-05-2009 12:41:25

HP

 

Som sædvanlig er jeg enig med dig. Biogas af gylle er og bliver urentabelt.

Det eneste formål er at afhjælpe et gældstynget og urentabelt erhverv som den danske svineindustri er, med dets store affaldsproblem.

Læs mit indlæg om biogas her

 

 


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 12:42:55

Enig, Flemming, vi skal forsøge at medvirke i samlede udspil fra oppositionen, hvor dette er muligt, men vi må ikke ignorere, at vi endnu er langt fra at kunne formulere et samlet regeringsgrundlag mede S og SF. Hvis vi bidrager til delelementer hertil i form af særstrategier, fanger bordet, når vi skal i gang med regeringsforhandlingerne. Så nbliver der mindre at handle med - for alle parter. Derfor skal vi kun bidrage med elementer, vi virkeligt prioriterer højt.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 12:46:04

@ Henrik:

Det var præcis min pointe. Samfundet kommer til at sponsorere en i forvejen urentabel svineproduktion, så den før eller siden uomgængelige omlægning til andre produktioner bliver endnu mere kostbar og smertefuld for erhvervet.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 13:42:09

NB, Henrik:

Måske er projektet med at flytte svineproduktionen væk fra den direkte kobling til jordbruget og over til industrien med kobling til biogas-økonomien det på nuværende tidspunkt politisk mulige og første skridt mod en bedre markedsøkonomisk regulering, hvor vanskeligt målelige omkostninger for fx strukturen i landdistrikterne ikke skal medregnes. Hvis bygmarker omlægges til pil, som høstes hver tiende år, vil der givet være fordele for biodiversiteten. Jeg tvivler dog på, at det ændrer meget på størrelsen af de enkelte brugsenheder.

 

Vi mangler altså stadig nogle formulerede målsætninger for udviklingen i landdistrikterne, så der er stadig plads til nye initiativer i relation til landbrugserhvervet.


Henrik K. Schou
Medlem

Henrik K. Schou , , 13-05-2009 14:14:10

HP

 

Delvis enig, men hvorfor kaste gode penge efter dårlige. Svineindustrien kan sagtens afkobles. Men gælden og den mangelende rentabilitet forbliver uændret. Vi kan og skal ikke tage konkurrencen op mod billigt svinekød fra udlandet (som de kloge danske svineproducenter selv ejer), hvor der er helt anderledes betingelser for produktion.  Og husk at det er de øvrige skatteydere og bankkunder, der sidder tilbage med regningen. Jeg har det desuden skidt med, at man skal samle svineindustrien i zoner med gevaldig transport af avlsdyr, korn, soya og mineraler ind til produktionen og svin og gylle den anden vej. Bliver klimaet bedre af dette? Jeg tror det ikke.

Pil kan være fornuftigt, hvis det kan dyrkes uden brug af gødning og pesticider. Men mange arealer kunne også lægges ud i naturgræs til høslæt og afgræsning.

Du har ret i, at det ikke hjælper på brugsstørrelsen. Derfor lavede jeg også min Dalby-model, som går mod strukturafviklingen. Det største problem for nystartere i jordbruget er de høje jordpriser. De (jordpriserne) har i mange år kun gavnet de største brug, og skabt mulighed for yderligere opkøb og udvidelser. Men for den unge familie, der skal starte op med et mindre brug er det vanskeligt.  Banker vil ikke hjælpe dem i gang. Jordpriser på over 200000 kr pr. ha. har medført at mange ellers gode gård er blevet slagtet og ikke videreført.Derfor er brug for nye modeller, som kan sikre at det bliver svære at "slagte" landbrug. At der gives  mulighed for etablering af nye brug og samtidig genskabe mere natur og mangfoldighed.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 13-05-2009 14:21:13

Henrik, jeg er enig i, at din model er klart at foretrække. Men nu har Soc. jo giftet sig med biogas-modellen, så vi kan ikke forvente flertal for en model, der så klart er uønsket af  de store landbrugsorganisationer og svinebaronerne. DRV's model kunne være et skridt i den rigtige retning. Men enig, det er gode penge efter dårlige - lidt ligesom barmarksværkerne kunne gå hen og blive...


Carsten Ørting Andersen
Medlem

Carsten Ørting Andersen , Folketingskandidat i Fakse kredsen, spidskandidat Sorø kommune , 14-05-2009 13:37:50

Tak for mange gode kommentarer. Jeg mangler dog stadig et bud på hvad der kan samle os, sådan at vi rent faktisk flytter noget på de politikområder, vi har udviklet. Hvordan får vi bedre fokus. der er jo utroligt mange aktive i vores parti, også i forhold til andre partier. Har vi ordentligt ejerskab til de politiske udspil? Hvordan kan vi bedre slå igennem? Skal vi have task force, der kan grave sager frem og belyse dem, så vi kan få flere aktuelle og presseegnede argumenter for vores politikområder? Skal vi arbejde mere og bedre sammen, kandidater, medlemmer af byråd og folketing? Noget må der gøres og det er garanteret ikke nok med den debat om struktur vi har for tiden, snarere et spørgsmål om fantasi og vilje.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 14-05-2009 14:13:58

Carsten, mit bud er, at DRV fortsætter med at opdyrke samarbejdsfladerne med S og SF der, hvor det er muligt. Det skal ske under alle omstændigheder, og i dag i Politiken samt her på radikale.net er Margrethe ude med nogle vigtige meldinger om reformbehov. Vi skal vende presset mod S og SF, så det bliver dem, der får et forklaringsbehov. Hvis man ikke vil være med til dette og hint, som vi kan påvise imødegår disse problemer, hvad vil man så i stedet for?


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 14-05-2009 15:03:06

HP

Man må sige at Margrethe bruger ventetiden fremragende. hun har lige sat det hele i relief, forskellen mellem højre og venstre og os, ligger i hvem der vil se virkligheden i øjnene og tage ansvar.

Så svaret på emnet må være. Nej DRV er ikke i krise, det er populisme der er i krise. Det kan godt være du får ret i at det vender, her tænker jeg på din sammenligning med DF der også måtte så gruelig meget igennem fra pressen. Eventyret om den grimme radikale er først begyndt.


John Arnshof
Medlem

John Arnshof , Udvikling med perspektiv - logistikuddannet , 15-05-2009 21:25:30

@CARSTEN Ø A

Lad os nu holde tråden - tilbage til dine essentielle spørgsmål. ”Noget må der gøres og det er garanteret ikke nok med den debat om struktur vi har for tiden, snarere et spørgsmål om fantasi og vilje”.

Kommunikation koster penge – der er for få penge til aktiviteter i organisationen. Det er en hasteopgave, at få flere penge til aktiviteter.

Vi skal bruge vores fantasi bedre for at komme igennem med vores budskaber. Pressemeddelelser og sædvanlige spisesedler virker ikke. 
Vi skal tematisere vore budskaber. Efter min opfattelse er et en rigtig måde at holde Økonomisk Topmøde, i denne uge – og derefter skulle der komme to andre økonomitilskud før sommerferien.
I August kører vi bæredygtighed og dets fysiske og ”åndelige” temaer.
I sept. og okt. kører vi fremtidsudsigter / muligheder og holdbare løsninger
Vi skal gentage vores keywords: ansvar, omtanke og perspektiv til hudløshed.

Idéer til kvalitative opsigtsvækkende markeringer skabes ved inspirationssammenkomster, hvor en styret ”tragtproces” giver resultaterne.

Kan vi lære noget af andre – indgå i tættere netværkssamarbejde med Cevea – Concito – og se på Mandag Morgen og den konstruktive underbyggede mulighedernes journalistik, som de driver. Se på Kaospiloterne, der i sin tid gjorde ofte de umulige fordi – tror jeg - at de befandt sig i et miljø hvor et umuligt projekt selvfølgelig kunne lade sig gøre – lade os ikke blive for konforme.

Max 3 temaer af gangen, og så timing – hvornår er det hensigtsmæssigt at promovere bestemte budskaber – det skal vi ha’ nogen til at hjælpe os med.

Og så skal vi være glade for at vore politiske kolleger bliver klogere – at K synes at tillidsreformen er OK – at Anders Fog i sin tid steg på klimatoget – ”Nu skal høre – RV har den politik som de andre mener, er så go’ af de er klar til at joine os .

RV er af mange ord – men modeller virker – en brintlandsby på Lolland – en komfortabel lynbus med internet, radio og aviser m.v.

 

Og så har vi så mange delområder til en erhvervsprofil, der passer meget godt i de principper som de fremmeste danske virksomheder lægger vægt på.

Og nu sidder jeg hér i en lille Nordfynsk Landsby og mener selv at have rigtig gode idéer om RV’s fremtidige ”drift”, men jeg kan ikke se hvordan jeg får reel indflydelse.
 


Carsten Ørting Andersen
Medlem

Carsten Ørting Andersen , Folketingskandidat i Fakse kredsen, spidskandidat Sorø kommune , 17-05-2009 17:25:08

@John

Tusind tak. Du må sørme se at skaffe dig indflydelse, for det er præcis sådanne tanker som dine, der skal omsættes i praksis. Det er meget vigtigt at vores politiske programmer ikke blot for lov til at "dampe af " , men at vi igen og igen får belyst hvorfor de er vigtige og nødvendige. Gerne med eksempler fra folks dagligdag. Det skal der såmænd ikke bruges så mange ord på, men vedholdenhed og fokus.

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Henrik K. Schou
Medlem
Henrik K. Schou
Peter Gløde
Medlem
Peter Gløde Medlem i Næstvedkredsen
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op?