Esben Jensen

Esben Jensen

Taber

Antal relationer 1
Anbefalet af 0
Interesseret

Politikerlede

01-02-2008 16:00:55 - 4 kommentarer

Jeg må simpelthen krybe til korset og sige at jeg ikke aner hvad der rør sig i den politiske verden for tiden.

Grunden er ganske enkelt at jeg ikke kan holde politikere ud. Jeg er det man på godt gammelt mediedansk kalder politikerled.

For et par år siden tog man emnet politikerlede op. Og konklusionen var vist nok noget med at hvis folk var politikerlede var det deres egen skyld. De kunne jo bare melde sig ind i et politisk parti. Partierne var jo affolket og det største problem for demokratiet var naturligvis at ingen gad høre på tomme paroler i en kold idrætshal.
For det er jo lige præcis det der definerer et levende demokrati. Nemlig at vi vælger nogle mennesker til at læse højt fra partibogen som de har gjort det de sidste 100 år.

Nå, jamen det gjorde jeg så. Jeg meldte mig ind i det parti der gjorde mindst ondt. Er min politikerlede så blevet mindre? Ja det er den faktisk, for der skete det vidunderlige at mit TV gik i stykker så jeg slap for at høre på dem.

Og så er jeg tilbage ved starten af mit indlæg jeg aner ikke hvad der rør sig i politik, og det er jeg nok blevet et mere velfungerende menneske af.


Men det er jo lidt af en strudsereaktion. Stikke hovedet i busken for at forsøge at redde sin egen røv.


Dengang debatten om politikerlede kørte var reaktionen at sende sorteper videre. "Det er jo vælgernes egen skyld." sagde man. Og det var egentlig meget sigende. For er det i grunden ikke det politik handler om? At give nogle andre skylden? Det er regeringens skyld. Det er den forrige regerings skyld. Det er kommunernes skyld. Det er statens skyld.
"Det er altsammen min skuld"
Nå ja kan vi ikke blive enige om andet kan vi da altid blive enige om at give Indvandrere/flygtninge/2-sprogede/multikulturelle skylden. De er jo indbegrebet af "de andre".

Nå ja, jeg bør måske ikke tale for højt om det med at give sorteper videre og stikke hovedet i busken. Så lad os da tale om noget andet. Det er jo altid effektivt at skifte emne når man ikke vil stå ved sine udtalelser.


Dengang mit TV stadig virkede fulgte jeg nogle gange med i hvad der skete i folketingssalen. Jeg følte måske lidt det var min pligt som samfundsborger, til tider var der også ting oppe at vende som vakte min interesse. For det er jo lige præcis der i folketingssalen - live - at det højtbesungne demokrati udfolder sig. For her står der en håndfuld politiske ordførere og holder taler for hinanden. Og nå joe, en gang imellem fanger kameraet en ukendt politiker som sidder iblandt en masse tomme stole, og som rent faktisk ikke skal på talerstolen. Jeg ved ikke hvem de er, jeg har aldrig hørt om dem. Jeg kan kun gisne om hvorfor de sidder der. Måske trænger de til at få varmen, måske er det deres opgave at trykke på alle knapperne, eller måske er det sådan nogle gammeldags mennesker som har den holdning at de bør forsøge at varetage den opgave de er valgt til og som de får løn får. Måske, man ved det ikke.


Nåe jo men nu har vi det her radikale.net. Det er sådan noget hypermoderne web 2.0 værk hvor man kan debattere, lufte de store holdninger, alle kan være med og vi har små fine portrætter, forhåbentlig på en god hår-dag.
Dejligt. Og så kan vi stille det store universelle spørgsmål som vi altid har drømt om at offentliggøre. "Hvad er meningen med livet, universet og alt det der." eller måske bare "Hvordan sikrer vi at der ikke falder potteplanter ned i hovedet på folk." Begge vigtige emner.

Men med al sarkasme sat til side, så bliver der bragt meget vigtige emner på bane, som bliver seriøst debatteret. Det er skam dejligt at se. Internettet er en herlig opfindelse, når det bliver brugt ordentligt. Det ærger mig bare lidt at jeg stadig skal betale DR for at bruge det. Mit TV er jo gået i stykker. - Undskyld det var et sidespring.

Og så fangede jeg lige et indlæg af Carsten Hallqvist Jensen
http://www.radikale.net/carsten-hallqvist-jensen/indlaeg/2008/02/01/definer-en-fattigdomsgraense


Rigtig godt skrevet, og et meget vigtigt emne, som altid har ligget mig på sinde.
Jeg studsede dog lige over denne linie:
"6% af københavnere er fattige og lever et begrænset og kummerligt liv."

6%? Den får du røffel af din medierådgiver for at skrive, der er da ingen som bekymrer sig om 6%. Hvis du havde skrevet "mange", eller helt havde udeladt den linie med alt for meget ærlig fakta i kunne du måske have solgt dit budskab.

Og det får mig til at tænke på en bestemt folketingsdebat hvor der blev argumenteret at den pågældende beslutning havde voldsom negativ indvirkning på en bestemt gruppe mennesker. Det blev naturligvis helt korrekt affejet med begrundelsen, "Nåe ja, men det er jo så få"
Det var forøvrigt en radikal politiker.

Det er klart, når det er få er det ikke vigtigt, for det har nærmest ingen betydning for vores stemmer.


Næe politikerlede det må være noget medierne har opfundet. Og det kan da ihvertfald ikke være politikernes skyld.

Kommentarer
Mai-Britt  Schultz
Medlem

Mai-Britt Schultz , Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn , 02-02-2008 13:41:58

Politikere er levende mennesker, som hver især gør det så godt de kan.

Jeg tror din lede ville lette, hvis du mødte nogen af dem i virkelighedens verden.

Vi skal alle huske, at TV er et medie, hvor det du ser er nøje valgt ud af de mennesker der producere TV - og uden konfliktstof ikke godt TV - derfor er det svært at holde ud, for det sker jo at folk af en anden politisk overbevisning end ens egen faktisk siger noget der både er relevant og som man er helt enig i. Men det er ikke godt TV når man er enige, derfor vælger man altid yderfløjene.

Hvad ang. folketinget, så er de manglende folk i salen udtryk for hvor mange møder der ligger uden for det fælles rum.

 

JEg får faktisk mest kvalme af politikere når de ikke står ved de holdninger, som de er blevet valgt på - Vil man ikke være parlamentarisk grundlag for en regering styret af Dansk Folkeparti, så skal man ikke støtte en dagsorden som den Ny Alliance støttede den anden dag.

 


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 02-02-2008 22:10:29

Det kan være min lede ville lette hvis jeg mødte dem, men det gør jeg jo ikke, og det er de færreste vælgere som gør det.

 

Jeg ved også godt at det billede som medierne viser er misvisende, men det er det billede vi vælgere må nøjes med.

 

Det er efter min mening ikke godt nok at politikerne sidder i deres glasklokke, klapper hinanden på ryggen og siger "Vi er gode nok på bunden", hvis politikerne virkelig er det så må de altså også vise det udadtil.

 

Ja jeg ved godt at der ligge mange møder udenfor det fælles rum, og det er jo netop det der er problemet. Hvordan skal jeg som vælger kunne gennemskue hvordan beslutningsprocesserne foregår, når de er lukkede? Hvordan skal jeg kunne gennemskue hvilke argumenter der ligge bag en folketingsbeslutning? Det er da helt nødvendigt hvis jeg på kvalificeret vis skal deltage i demokratiet.

 

Jeg er helt enig i at medierne nok er et af de største problemer i denne sammenhæng, men så må politikerne altså også begynde at stille nogle krav til medierne om en hvis seriøsitet, for man kan ikke forvente at medierne pludselig selv begynder være seriøse når de nu ikke mener der er penge i det.


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 02-02-2008 22:13:50

Det kan være min lede ville lette hvis jeg mødte dem, men det gør jeg jo ikke, og det er de færreste vælgere som gør det.

 

Jeg ved også godt at det billede som medierne viser er misvisende, men det er det billede vi vælgere må nøjes med.

 

Det er efter min mening ikke godt nok at politikerne sidder i deres glasklokke, klapper hinanden på ryggen og siger "Vi er gode nok på bunden", hvis politikerne virkelig er det så må de altså også vise det udadtil.

 

Ja jeg ved godt at der ligge mange møder udenfor det fælles rum, og det er jo netop det der er problemet. Hvordan skal jeg som vælger kunne gennemskue hvordan beslutningsprocesserne foregår, når de er lukkede? Hvordan skal jeg kunne gennemskue hvilke argumenter der ligge bag en folketingsbeslutning? Det er da helt nødvendigt hvis jeg på kvalificeret vis skal deltage i demokratiet.

Og prøv lige at forestil dig en vælger som tænder for folketingsdebatten fordi der er et emne som er vigtigt for den person. Og så opdager vedkommende at politikerne ikke har den mindste interesse for emnet, for det er jo det indtryk man giver når man viser en øde folketingssal. 

 

Jeg er helt enig i at medierne nok er et af de største problemer i denne sammenhæng, men så må politikerne altså også begynde at stille nogle krav til medierne om en hvis seriøsitet, for man kan ikke forvente at medierne pludselig selv begynder være seriøse når de nu ikke mener der er penge i det.


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 02-02-2008 22:14:58

Jeg beklager meget dobbelkommentaren, jeg forsøgte at rette lidt til, men der ville systemet ikke samarbejde. :)


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Holger Ivar Poulsen
Medlem
Holger Ivar Poulsen syd/øst-Bornholm