Hanne Christensen

Hanne Christensen

Antal relationer 0
Anbefalet af 1
Interesseret

Langtidssyge bør kunne forsikre sig bedre end i dag

19-08-2008 13:42:38 - 8 kommentarer

Marianne Jelved skriver på sin hjemmeside (link: http://www.mariannejelved.dk/flx/dk/politik/reformer_sikrer_fremtiden_det_goer_reformstop_ikke/), at ”Kontanthjælpen skal fremover være forbeholdt dem, der ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet i en periode.”
A-kassemedlemskab skal gøres obligatorisk. Jeg er meget enig i det obligatoriske medlemskab (eller at det kræver et aktivt fravalg).

Jeg er dog helt uenig med Marianne Jelved i, at kontanthjælpssystemet – altså de helt lave ydelser – skal forbeholdes syge personer. Jeg er simpelthen uenig i, at syge mennesker skal have mindre end raske og rørige ledige? Den sidste gruppe har jo mulighed for at påvirke egen økonomisk situation ved en aktiv jobsøgning og opkvalificering. Det har syge mennesker ikke.

Kan Marianne Jelved forklare, hvorfor syge mennesker ikke skal have mulighed for at forsikre sig. I dag gives sygedagpenge i maksimalt eet år, herefter menuen hedder kontanthjælp. Det betyder nul hjælp, hvis du har en ægtefælle/samlever med en rimelig indkomst (mere end 25.000 kr. pr. mdr.) Og nul hjælp, hvis du har opsparing på bankbogen eller ejer af et kolonihavehus eller sommerhus, en bil e.l. Så skal den syge æde bankbog, mursten eller bildæk før der kommer én krone til udbetaling – eller samlivsforholdet skal opbrydes.

Jeg forstår ikke logikken i den politik. For mig er der logik i, at man netop kan forsikre sig imod begivenheder, man har svært ved at forudse og gøre noget ved, nemlig hvis huset brænder, eller du skulle blive ramt af sygdom, der i kortere eller (værre) længere tid forhindrer dig i at oppebære en indtægt. Perioden, hvor der kan modtages sygedagpenge bør derfor udvides, alternativt skal der indføres midlertidig førtidspensionsordninger (ikke for at fratage hjælpen til allerede varige invalide), men for at sikre langtidssyge mennesker ro og en stabilitet i en længere sygdomsperiode. Disse ordninger bør kunne suppleres op privat, så løntabet bliver begrænset, at familien med hidtil høj indkomst ikke er nødig pludselig at skulle gå for hus og hjem. Den slags forsikringer kan i realiteten kun købes i dag, hvis dit erhvervsevnetab er både over 50 % og anses for livsvarigt.

Langtidssyge mennesker er virkelig ladt i stikken i dagens Danmark. I realiteten kan det være dig eller mig i morgen! Kører du galt, bliver kørt ned, går du ned med stress, får kræft, en blodprop – dit liv vil blive revet op med rødderne. Hele dit sociale netværk vil være i fare, fordi dette ofte er tæt knyttet til din socioøkonomiske formåen, din bolig, dit forbrug, dine fritidsaktiviteter osv. Jo højere, du befinder dig i det sociale lag, des større fald. Dette gælder, hvis du altså mister arbejde på grund af langtidssygdom. Ikke hvis du bliver erklæret varig invalid, så står ladeporte åbne med muligheder for at gardere dig økonomisk. Her vil du modtage førtidspension fra det offentlige, d.v.s. ca. 15.000 kr. om måneden ud over alle de tillægsydelser i form af skattelettelser, boligydelser og mimrekort, som også tilbydes dig. Hertil kommer arbejdsmarkedspensionsordningerne, hvorfra du kan hente enorme summer (ofte halve kontante millioner) og i tillæg månedlige klækkelige beløb, som du kan supplere førtidspensionen med. Hvis dette så ikke kan dække hidtil livsførelse, har du mulighed for at gardere dig imod dette med private forsikringer.

Men er du ramt af f.eks. piskespjæld med en forventning om, at du måske vil kunne komme tilbage inden for en 5-årig periode, eller får en ikke-dødelig kræftsygdom eller depressioner, stress, eller mister et ben med 40 % invaliditet til følge (gæt), ja, så er kassen lukket i for forsikringsordningerne, og du må ty til kontanthjælpssystemet. Ofte ender det så efter en lang årrække med, at sagsbehandleren alligevel vurderer dig varig invalid, men da er det ofte for sent. Dine indbetalinger til såvel arbejdsmarkeds- som private forsikringsordninger vil sædvanligvis være ophørt eller faldet til et meget reduceret niveau.

Jeg skal derfor opfordre De Radikale til at medtænke langtidssyge i deres politik, så disse ikke nødvendigvis skal opleve et totalt økonomisk kollaps, at de har mulighed for – som ved varig invaliditet – at gardere sig økonomisk, mod løntab og ekstraudgifter.


Kravene til kontanthjælpsmodtagere har i en lang årrække været større end kravene til dagpengemodtagere. Særligt gælder det unge mennesker, hvor kravet er straksaktivering.

Desforuden kræver A-kassesystemet en lang ansættelsesperiode (over 1 års fuldtidsbeskæftigelse), før der kan udbetales dagpenge ved ledighed.

Der er ingen tvivl om, at en ung person med en spekulativ og nassende adfærd, klogt ville melde sig ind i en A-kasse, samle timer op i godt 1 år, for derefter at leve resten af livet på denne facon. 4 års ledighedsydelse, 1 års arbejde osv. Er moralen helt i bund tager man tilmed en kort håndværkeruddannelse, som giver god adgang til sort arbejde. Så kan de 15.000 kr. dagpenge suppleres op og give adgang til et dejligt fritidsliv med lidt et par sorte timers reelle arbejdstimer om ugen. Det er spekulativ og nassende adfærd. Det er populistisk at påstå, at disse findes blandt kontanthjælpsmodtagere.

Kommentarer
Hanne Christensen
Int.

Hanne Christensen , , 19-08-2008 15:07:50

Jeg har i De Radikales reviderede Socialplan 2015 set, at De Radikale nu foreslår indførelse af en midlertidig førtidspension til psykisk syge. Jeg går ud fra, at det også skal omfatte øvrige langtidssyge.

 

Jeg hilser forslaget hjerteligt velkomment! Der er behov for dette. Behov for at syge mennesker kan få tid og rum til at restituere sig.

 

Det er et godt skridt på vejen!

 

Jeg håber, De Radikale også vil tage fokus på de private forsikringsmuligheder, at disse kan supplere op, herunder at forsikringsselskaberne rent faktisk har lovhjemmel til at udbyde sådanne produkter. Hvis markedet ikke er tilstrækkeligt i dag, foreslår jeg, at man fra politisk side starter om med tilbud a la a-kassesystemet, hvorefter det kan outsources, udliciteres og endelig privatiseres.

 

Der er simpelthen samfundsmæssig fornuft i at sørge for rammer til, at mennesker, familier, såvel raske som syge, er økonomisk velfungerende.


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 20-08-2008 12:15:40

Problemet med kontanthjælpssystemet er, at personerne her både har ret til kontanthjælp og sociale ydelser. I praksis betyder det, at mange får "ret til" en række ydelser, som de ofte ikke har behov for. Dermed giver vi penge til alle, i stedet for dem der reelt har behov.


Hanne Christensen
Int.

Hanne Christensen , , 20-08-2008 14:28:26

Hej Annette,

 

Tak for din kommentar.

 

Kan jeg få dig til at komme med et par eksempler på, hvad det er for sociale ydelser, som kontanthjælpsmodtagere særligt har "ret til", og hvordan det medfører, at vi giver penge til alle, og ikke blot til personer, der har et behov?

 

Jeg går ud fra, at du er klar over, at en kontanthjælpsmodtager ikke må have nogen form for formue (maks 10.000 kr.). At du er klar over, at de ikke må få 'gaver' af betydning udefra, f.eks. økonomisk hjælp fra pårørende. Det skal rent faktisk modregnes i kontanthjælpen. Så jeg ved virkelig ikke, hvad du tænker på.

 

Af statistisk årbog for 2008, jf. linket nedenfor, fremgår af tabel 155, side 16, at der ikke anvendes een eneste krone på naturalydelser til kontanthjælpsmodtagere, jf. definitionen af naturalydelser i tabellen. Faktisk synes kontanthjælpen at stå helt alene. Og den gennemsnitlige ydelse har været godt 10.000 kr. til forsørgere og godt 9.000 kr. for ikke-forsørgere. Altså før skat selvfølgelig. Det giver for en enlig forsørger godt 7.000 kr. netto om måneden. For disse skal betales husleje, mad, tøj, forsikringer, telefon, licens, varme, el, transport og fornøjelser.

 

Men jeg ser frem til din uddybning.

 

Link: http://www.dst.dk/asp2xml/puk/udgivelser/get_file.asp?id=12429&sid=05sdk

 


Hanne Christensen
Int.

Hanne Christensen , , 20-08-2008 14:56:34

En yderligere kommentar til Annette!

Mit forslag i mit indlæg er, at syge ledige skal behandles som alle andre ledige. Jeg mener derfor, at de skal helt ud af kontanthjælpssystemet.

 

Jeg har forstået på nogle af de udsagn du kommer med, at du går ind for, at man skal hjælpe dem, der har reelt behov og offentlige ydelser ikke blot være en gaveindustri for middelklassen. Sådan lidt skarpt skåret op ;-) Jeg er enig med dig i det princip. Og det er faktisk også udgangspunktet for meget af det, jeg skriver.

 

Da jeg rent faktisk mener, at syge mennesker som udgangspunkt - og alt andet lige - har et større behov for hjælp end raske mennesker, ja, så er den logiske konsekvent af vores fælles holdning, at de syge ledige skal hjælpes mindst på samme niveau som raske ledige. Er du ikke enig her?

 

Jeg foreslår ENS ydelser. (Da der nok ikke er politisk vilje til at give syge mere end raske.) Altså raske og syge ledige skal have det samme. Det betyder 4 år på dagpenge. I dag kan de syge kun få eet år, hvilket er mig ubegribeligt.

 

Jeg foreslår herudover, at både den raske og den syge ledige skal have mulighed for at forsikre sig yderligere for private midler. Altså at de kan købe tillægsforsikringer, således at mere velstående/højtlønnede kan forsikre sig mod sygdom/ledighed, så de kan bevare hus og hjem i en sådan periode. Ledige kan delvis tegne private tillægsforsikringer. Det kan syge mennesker ikke! (Med mindre vi taler om meget høje invaliditetsgrader!)

 

I dag har man reelt indført den rene kommunisme over for syge mennesker. Alle skal have lige lidt, altså en tilværelse i ren fattigdom.

 

Jeg kan støtte op omkring dagpengeregler som i dag, men dog således at også syge mennesker omfattes. Herudover mener jeg, der er et stort behov for selvforsikring, hvilket jeg mener, politikerne bør skabe rum og mulighed for. Er det dette punkt, der gnier dig? 


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 20-08-2008 15:03:03

 

 

Kære Hanne

 

Jeg er ikke helt inde i lovgivningen, men tager udgangspunkt i egne erfaringer. 

 

3 konkrete eksempler:

 

1)

 

Hr. Hansen, der er bistandsmodtager, har sparet nogle penge op før han blev bistandsklient. Men som en række pensionister også gør det, så ligger de i en bankboks. Derfor fremstår han ikke som formuende. Tidligere har han ikke ofret penge på tandpleje, briller og lignende. Det får han nu kommunen til at betale.

 

Fru Larsen, til gengæld, der arbejder og desuden er medhjælpende ægtefælle for sin mand, der har en butik, bliver straffet på skattemæssigt og i forhold til, hvilke ydelser hun kan få, primært fordi hendes mand er selvstændig. Hun må selv betale for briller, tandlægehjælp med videre.... Hun har aldrig tidligere modtaget en krone fra den danske stat. Og hun er ikke formuende.

 

2) Susanne. Har været på overførselsindkomst hele sit liv. Har valgt at skabe en stor familie med mange børn. I stedet for at komme ud på arbejdsmarkedet eller få en uddannelse er det mere bekvemt at gå derhjemme, modtage bistandshjælp, børnepenge og andre sociale ydelser - især fordi hendes kæreste også er bistandsmodtager det meste af tiden. Han kan ikke holde på et job, og synes det er hårdt at skulle arbejde. Desuden kan det ikke rigtigt betale sig. For med et job bliver han forsørger, og kærestens sociale ydelser reduceres.

 

3)

 

Pensionisterne på dagcentret. Snakken går, og to damer nævner ofte, at de andre pensionister "bare skal søge om støtte fra kommunen" - det har de ret til. Den ene af de to damer har ikke mange penge på kontoen, men til gengæld har barnebarnet købt en bil til hende. Så hun kan nemt komme på dagcentret. Det samme gælder en af de andre damer. Hun kan faktisk godt selv bevæge sig hen på centret. Hun er ganske mobil og har et godt helbred. Men hun ved, at hun gennem kommunen kan få betalt transporten derhen, hvor hun så bliver hentet og bragt. Nu er midlerne fra kommunen til dette brugt op. Derfor kan fru Hansen, der ikke råber så højt op, og som er ved dårligt helbred, ikke få kørslen betalt. Derfor kommer hun ikke så tit.

 

 


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 20-08-2008 15:04:15

Og ja, jeg er enig. Syge hører ikke til i kontanthjælpssystemet. Og de skal ikke straffes for at være syge.


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 20-08-2008 15:39:25

Noget helt andet: Hvorfor skal personer der opereres via en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring have et skattesmæk for værdien af denne behandling? Jeg forstår det simpelt hen ikke.  


Hanne Christensen
Int.

Hanne Christensen , , 20-08-2008 19:18:00

Hej Annette,

Det glæder mig, at du er enig i, at syge ikke høre til i kontanthjælpssystemet. Jeg håber derfor, at vi sammen kan føre debatten videre, så vi også kan få centrale radikale politikere til at arbejde for, at syge forbliver på dagpenge som andre ledige.

 

Jeg håber også, du vil støtte en opfordring til de De Radikale om at sikre, at syge mennesker kan forsikre sig yderligere privat imod løntab.

 

Du har i dit sidste indlæg et spørgsmål om skatteforhold omkring arbejdsgiverbetalte sunhedsforsikringer. Her er vi på et felt, som jeg ikke har så meget forstand på, så du får min umiddelbare holdning. Den er, at nej, jeg mener ikke en behandling skal beskattes. Hvis der kan være tale om beskatning, skal det i hvert fald kun være af den præmie, som selve forsikringen koster, ikke hvad det koster, når først skaden er sket. Beskatning af præmien er nok  et temmelig lille beløb, modsat beskatning af behandlingen, der kan være rigtig stort og betyde, at man ikke har råd til at tage imod behandlingen. 

 

Er du sikker på, at behandlingen rent faktisk beskattes i dag? Jeg tror det ikke.

 

Jeg mener, at det er Socialdemokraterne, der faktisk er kommet med forslag om, at præmien skal beskattes. Det er da ok, men ligner mest af alt et politisk populistisk slag i luften, for vi taler her om meget små penge for den enkelte. Jeg husker, at Soc. kom med nogle beløb, som jeg rent faktisk kommenterede i en debat. Jeg tror, det var under 100 kr. pr. år. Socialdemokraterne slog ud med både arme og ben i deres forargelse over disse gratisydelser. For mig virker det ærlig talt latterligt.

 

Jeg skal se, om jeg kan nå også at besvare din første kommentar.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Publiceret i gruppen

Social 2015-plan
- 109 grunde til håb for sårbare og udsatte mennesker
Oprettet 07-01-2008, 55 deltagere, 26 indlæg
Robin de Nijs
Medlem
Robin de Nijs alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre)