Hans Hansen

Hans Hansen

Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist

Antal relationer 0
Anbefalet af 1
Interesseret

Hvad betyder revolutionerne i Mellemøsten?

23-02-2011 12:52:45 - 16 kommentarer

Vi er i disse dage og uger vidner til verdenshistorie. Det ene muslimske land efter det andet falder under folkets krav om frihed. Det er helt vildt og ganske overraskende – i det mindste for mig.

 

Det rejser et interessant spørgsmål: Er det udtryk for, at islam i virkeligheden ER forenelig med demokrati, eller blev undertrykkelsen af den individuelle frihed, samt den økonomiske forarmning, bare for meget?

 

Med andre ord, er islam ved at omfavne det, vi forstår ved demokrati, frihed og lighed, eller vil folk i disse lande bare have et bedre liv og større personlig frihed. Eller er det måske selve islam, der er under pres i den forstand, at befolkningerne er ved at frigøre sig fra en stram religiøs spændetrøje?

 

Jeg ville gerne tro, at islam og demokrati er forenelige størrelser – i det mindste i form af en stigende sekulær politisk udvikling. Det bliver spændende at se, hvad befolkningerne vil med deres frihed.

Kommentarer
M T
Int.

M T , , 23-02-2011 13:31:26

@ Hans Hansen

 

Jeg ville gerne tro, at islam og demokrati er forenelige størrelser – i det mindste i form af en stigende sekulær politisk udvikling.

 

For første gang er enig me dig.

 

vh

Moayad


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 23-02-2011 13:56:21

@Moayad

Jeg håber ikke, det bliver den sidste :)


M T
Int.

M T , , 23-02-2011 13:56:28

 

men..ang.dit sp.Hvad betyder revolutionerne i Mellemøsten?

Engang Uffe Elleman / ML.S vil svært for både at svare/ foklar ALT det ting som forgår i disse "muslimske" lande, men jeg vil hellere næjes med et ord :

 

Folk blev træt af de falske sindsyg, magt syge personer, og intet med TROEN og gøre nemlig med Islam og gøre. 

 

Vh

Moayad

 


M T
Int.

M T , , 23-02-2011 14:13:01

 

@ Hans Hansen

rettelse: vil svært for både at svare/ foklar ALT det ting som forgår i disse "muslimske" lande,

 

Nej, det håber jeg heller ikke, og vi lever stadig under Danneborg, enighed/unighed kan sagtens finde stedet.

 

Men lad mig  hellere svare dit andet sp.så:

 

Er det udtryk for, at islam i virkeligheden ER forenelig med demokrati, eller blev undertrykkelsen af den individuelle frihed, samt den økonomiske forarmning, bare for meget?

 

Det er bege del synes jeg og islam har en række frihed , men det er mest den andet jeg heller går efter, da undertrykkelsen fandt altid stedet, plus JA.ØK.er stærste åragser også.

lad mig hører din mening så.

 

vh

Moayad

 

 

 


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof og hovedbestyrelsesmedlem , 23-02-2011 14:13:12

@Hans

ja dette er endnu et tydeligt eksempel på at islam er foreneligt med demokrati.

Demokrati har intet med religion at gøre - der findes et utal af demokratiske mennesker med eller uden religion.

Det er altså muligt at have mere end et værdisæt - eller måske mere korekt sagt enhver har sit eget værdisæt der er en sammensætning af mange ting.

For nogle indgår den ene eller den anden religion i et større eller mindre omfang som en komponent i deres værdisæt, for andre er deres værdisæt uden religion som komponent.


M T
Int.

M T , , 23-02-2011 14:17:41

rettelse

 

.ØK.er største åragser også

 

 


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 23-02-2011 14:41:44

@Moayad

 

Som udgangspunkt tror jeg, at undertrykkelse og fattigdom er den største drivkraft i revolutionerne. Og nu hvor vi har haft internet i 15 år, hvor man kan se og tale med resten af verden, plus Al Jazeera, vil folk ikke længere finde sig i diktatur, undertrykkelse og fattigdom.

 

Jeg tror, det tager noget længere tid at ønske sig et vestligt demokrati, hvis det overhovedet er det, folk ønsker. Men hvem siger også, at vores form for demokrati er det bedste? Måske er det en slags religiøst præget demokrati, mellemøsten gerne vil have.

 

Jeg håber, at dette bliver starten på en stigende politisk styreform, hvor man kan skille religion og politik ad, dvs, træffe beslutninger som ikke er i overensstemmelse med religiøse dogmer. Og den slags tager tid. I Danmark gik der vel 100 år med demokrati, før vi slap nogenlunde fri af bibelen, så der skal tålmodighed til.

 

Alting skal starte et sted, og jeg håber, at dette er starten på en bedre fremtid for de muslimske befolkninger i Mellemøsten - og andre steder hvor der er undertrykkelse.


M T
Int.

M T , , 23-02-2011 15:01:36

 

@ Hans Hansen

 

Men hvem siger også, at vores form for demokrati er det bedste? Måske er d..

 

Pia K. der siger det :o).., nej, men efter min egen personlig mening :

Jeg synes det er noget med dolkslag og gøre, alle hvis skulle tage Egybter og Iraner evt.laver en anlyser eller en saml.ved deres mentalitet så finder vi en stor forskel på i de to lands både mennesklig og politisk indhold osv.

 

Ja da, den vil tage så langt tid for at de skulle indfører demokrati, så lang tid til at både acceptere og respektere hinanden osv.

Jeg håber også det lykkes for alle de muslimske lande.

 

Vh

Moayad


M T
Int.

M T , , 23-02-2011 15:04:10

rettelse, og beklager for dette da jeg har dobbelt syn..

noget med folkeslag og gøre


Vivi Bech
Int.

Vivi Bech , Ex. stud. comm. , profet for Vandbærerens Tidsalder og de ulovlige blomsterbørns befrielse , 23-02-2011 15:45:05

 Hans Hansen skrev:

 

"I Danmark gik der vel 100 år med demokrati, før vi slap nogenlunde fri af bibelen", men Hans Hansen følger vist ikke helt med i, hvad der sker i Danmark:

 

"Kristendommen er officielt blevet en del af Danmarks Radios public service-forpligtelser.

 

I den foregående aftale fra 2007 var DR blot forpligtet til at formidle »den danske kulturarv«.

 

Men i den nye kontrakt, som stationen i forrige uge indgik med Kulturministeriet og forligspartierne bag Medieaftalen, indskærpes det nu, at DR skal lægge særlig vægt på »formidlingen af den kristne kulturarv«. Det skriver Dagbladet Information".

 

Fra politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1189522/politikere-paalaegger-dr-kristendom/


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 23-02-2011 17:30:07

Vivi, det betragter jeg som en detalje. Samfundet som sådan forholder sig ikke aktivt til kristendommen, og ikke mange tager det alvorligt.

 

Til dette formål handler det også mere om, at ting tager tid. Det tog tid af blive sekulariseret trods demokrati, og det tager sikkert også lang tid for de muslimske lande at komme ud ad den politiske landevej. Men det ser ud til, at det første afgørende skridt er taget. Hurra for det!


Vivi Bech
Int.

Vivi Bech , Ex. stud. comm. , profet for Vandbærerens Tidsalder og de ulovlige blomsterbørns befrielse , 23-02-2011 19:12:34

 Enig, hurra for de  første skridt i Mellemøsten *S*

 

Jeg har altså set videoklip med burkaklædte kvinder der stod og skreg på demokrati i kor med andre prosterende i Ægypten, der nærmest lignede punkere.

 

Demokrati og religion udelukker jo heller ikke hinanden, men supplerer nærmere hinanden på skønneste vis, som jeg ser det.

 

 Men, naturligvis kun, hvis der er tale om ægte troende og ikke magtmisbrugere som f.eks. den libyske  dobbeltmoralske diktator Gadaffi. Han er jo altså morsom, mens han dels forbander vestens vantro og med glæde bærer de vestligt opfundne solbriller. Det var jo en amerikaner, der opfandt diktatorens elskede solbriller tilbage i 1929:

 

"It wasn't until the 20th century that modern-type sunglasses came to be. In 1929, Sam Foster, founder of the Foster Grant company sold the first pair of Foster Grant sunglasses on the Boardwalk in Atlantic City, NJ".


John Christensen
Int.

John Christensen , Autoritetstro-syntes dog de har svært ved, at udtrykke følelser , 24-02-2011 12:08:49

Hvad med Libyen? Nu tillader man vel forhåbentlig ikke masse drab på landets befolkning? Det er svært for folket selv hvis man bruger lejesoldater. Efter min mening er det ikke længere den suveræne stat der handler, når der bruges lejesoldater. Hvis landets egne soldater syntes det er for beskidt, og man bruger lejesoldater skal det stoppes.


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 24-02-2011 12:37:23

Stoppes? Jo, men skal vi gå ind med humanitær våbenmagt eller hvad?

 

Det synes jeg personligt er en god idé, men jeg er jo heller ikke rigtig radikal. Jeg synes, det er en uskik, at verdenssamfundet sidder og putter sig, mens verden forbløder. Ingen despot, der bomber sin befolkning, eller nægter dem basale rettigheder, har i min optik nogen gyldig legitimitet...så ud med dem.

 

Gælder det så også Kina, spørger man vel? Nej, det synes jeg ikke. Kina giver sin befolkning rimelig materielle forhold, og en rimelig grad af frihed. Og under alle omstændigheder er Kina for stor at give tærsk.


John Christensen
Int.

John Christensen , Autoritetstro-syntes dog de har svært ved, at udtrykke følelser , 24-02-2011 14:38:58

@hans H:Nabostaterne burde hjælpe på alle måder og ikke bare den organisation som lige har meldt ud. Frem for alt bør det være folk, som det libiske folk har tiltro til og som vil skabe retfærdighed. Jeg vil gætte på, at der kan blive brug for al mulig slags hjælp, og vi i vesten bør gøre andet end at snakke. Ekstra mad, telte tæpper - hvad ved jeg. Nogle gange er det måske lige så vigtigt bare at hjælpe - som et signal, og ikke bare det allernødvendigste.


John Christensen
Int.

John Christensen , Autoritetstro-syntes dog de har svært ved, at udtrykke følelser , 24-02-2011 15:05:06

Ved ikke om Kina er så stort et land, at det måske bliver splittet engang. Hvad jeg til gengæld ved er, at dets befolkning vil kræve mere og mere af både frihed og goder, ligesom alle andre.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
M T
Int.
M T
KirstenThomasine Hansen
Medlem
KirstenThomasine Hansen Socialliberale rammer i samfundsøkonomien - for mennesker og virksomheder