Karsten Kristoffersen

Karsten Kristoffersen

Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg

Antal relationer 83
Anbefalet af 4
Medlem

Det udgiftspolitiske flertal

01-09-2008 07:15:26 - 10 kommentarer

På Dagbladet Politikens hjemmeside kan man i øjeblikket læse nedenstående artikel, der handler om Morten Helveg Petersens udlægning af de politiske udmeldinger i forbindelse med finanslovsforhandlingerne:

 

http://politiken.dk/politik/article560692.ece 

 

I artiklen omtaler Morten Socialdemokratiet, SF og DF som det "udgiftspolitiske flertal", og påpeger særligt Socialdemokratiets åbenlyse økonomiske uansvarlighed.

 

Jeg er helt enig med Morten. Og det er befriende, at han her toner rent flag på Det Radikale Venstres vegne.

 

Og endnu engang bør det rejse det helt fundamentale spørgsmål blandt Radikale græsrødder: hører Det Radikale Venstre virkeligt sammen med Socialdemokratiet? Nærmer tankerne om en SR-regering sig efterhånden ikke det rene "pølsesnak"?

 

Ikke blot er vi fundamentalt uenige med Socialdemokratiet på udlændinge-området, der jo er en Radikal mærkesag. Nu er vi også tilsvarende fundamentalt uenig mht. en ansvarlig økonomisk politik, der jo også er en Radikal mærkesag.

 

Jeg kan kun sige, at idéen om en SR-regering i min verden pt. fremstår som det rene galimatias.

Kommentarer
Johan Stubbe  Østergaard
Medlem

Johan Stubbe Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog - medlemsbladet i hovedstaden , 01-09-2008 08:37:28

Meget enig. Socialdemokraternes økonomiske politik ligger simpelthen så langt fra vores (og fra hvad vores land har desperat brug for!) at det er meget svært at se for mig hvordan vi skulle kunne have et fornuftigt regeringssamarbejde - ja faktisk vil det vel nærmest være uansvarligt af vores parti at være medvirkende til at den nuværende socialdemokratiske ledelse får lov til at indtage regeringskontorerne.

 

Det er jo traditionelt sådan at vi radikale står til venstre på økonomiske spørgsmål og til højre på værdipolitiske, og på den måde traditionelt har kunnet sikre at ingen af fløjene skrider - men i øjeblikket synes afstandene på begge områder at virke uoverstigelige.


Johan Stubbe  Østergaard
Medlem

Johan Stubbe Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog - medlemsbladet i hovedstaden , 01-09-2008 08:59:26

Ups! Jeg mente selvfølgelig til *højre* på økonomiske spørgsmål og til *venstre* på værdipolitiske. Ellers var vi jo Dansk Folkeparti :-)

 

Alt sammen groft sagt selvfølgelig...

 

 


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 01-09-2008 09:03:45

Skal vi nu ikke undlade at brænde broerne af til højre og venstre og i stedet glæde os over at Morten & co. markerer os som et økonomisk ansvarligt parti. Klare holdninger og værdier. Pragmatisk parlamentarisk tilgang. Op gennem 90'erne havde vi som bekendt meget stor indflydelse på den økonomiske politik, fordi Socialdemokraterne 1) huskede lektien fra 80'erne og 2) skulle bruge vore mandater. Er det reelt anderledes i dag? 


Johan Stubbe  Østergaard
Medlem

Johan Stubbe Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog - medlemsbladet i hovedstaden , 01-09-2008 09:20:09

@Tomas Jeg synes faktisk det er en ret anderledes situation end dengang, fordi der nu er et reelt alternativt økonomisk uansvarligt flertal der vil kunne bringes i spil og gøre vores forhandlingsposition langt dårligere end tidligere set. Jeg tror desværre kun det er et spørgsmål om tid før det vil gå op for S og DF hvor meget de faktisk har til fælles, og indlede et langt tættere samarbejde.

 

Endvidere mener jeg slet ikke at Thorning/Sass/Bødskov kan sammenlignes med Nyrup/Lykketoft i forståelse og indsigt i den danske økonomi - det kan man hurtigt overbevise sig selv om ved at lytte til interviews med en af dem. Danmark står over for kæmpe udfordringer på det økonomiske område i den kommende tid, og jeg vil være meget betænkelig ved at overlade dem ansvaret for at tackle dem - da slet ikke med DF som medunderskriver.


Jan Hansen
Int.

Jan Hansen , tilhænger af logisk positivisme og et ordentligt beslutningsgrundlag og har et had/kærlighedsforhold til uudnyttet potentiale. , 01-09-2008 11:15:24

Hörte også om Morten Helveg Petersens udtalelser her til morgen, men tror lige i skal tänke lidt längere over hvad alle partier siger for tiden. På trods af at jeg heller ikke har samme tiltro til de nuvärende ledere i partiet som til Lykketoft/Jelved, er det nödvendigt for Socialdemokratiet at köre overbudspolitik og at angribe regeringen som dem der sparer velfärdssamfundet i smadder, fra alle tänkelige sider. Dertil kommer at det nok er bedst for dansk politik og demokratiet at man kan have en vis tiltro til stabilitet i de beslutninger der er truffet, herunder at ändringer i efterlönnen sker med korte beslutsomme ändringer i stedet for en masse små stramninger med udsagn om at det var de sidste stramninger. Accepter at det VAR de sidste stramninger, den lette lösning flöj forbi fordi der ikke var handlekraft i folketinget. Svaret på hvad der i stedet skal göres for at holde raske seniorer på arbejdsmarkedet kan ses som en yderst velträngt övelse i at finde nye kreative lösninger - en disciplin som vi VIRKELIG ikke er gode nok til for tiden,  - det er rent neanderthalerniveau, - og for övrigt en disciplin som vi får brug for på flere andre ekstremt afgörende områder som miljö, energi, skattesystem, infrastruktur mv.

 

 


Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 01-09-2008 11:55:38

Jeg er meget enig med Tomas’ kommentar om ikke at brænde broer. Der er for mange græsrødder i RV, der har travlt med at tage afstand fra alt og alle – det være sig Socialdemokraterne, SF, Venstre, Konservative eller den radikale folketingsgruppe selv.

Nogle radikale græsrødder ser gerne, at den underforståede radikale støtte til Socialdemokraterne bliver skiftet ud med en støtte til VK eller ligefrem en VKR-regering. Men der er ikke særligt mange af dem, og de lader ikke til at være repræsenteret i folketingsgruppen længere.

Andre græsrødder kan godt acceptere, at RV bliver støtteparti til en S eller S-SF-regering, men bryder sig ikke om, at RV selv deltager i regeringen, fordi den vil være nødt til at videreføre tilknytningskravet og 24-årsreglen uændret, af hensyn til Socialdemokraterne. Og det harmonerer ikke med disse græsrødders (noget verdensfjerne) drøm om RV som det kompromisløse protestparti. Den slags radikale udgør nok et noget større antal end VK-tilhængerne, men er næppe heller repræsenteret i den radikale folketingsgruppe.

Jeg er selv overbevist om, at folketingsgruppen i al diskrethed går efter en SR-regering efter næste valg, hvis balancen skulle tippe. Jeg tror ikke på, at den har noget ønske om at reducere det Radikale Venstre til et protestparti à la Enhedslisten. Også selvom det betyder, at SR-regeringen i regeringsgrundlaget binder sig til ikke at ændre den formelle udlændingepolitik i sin første valgperiode.

Det kan selvfølgelig ikke siges med sikkerhed, da folketingsgruppen har været tavs om sin strategi siden valget. Slagordet ”indflydelse på kort sigt – ny regering på længere sigt” kan dårligt betegnes som en ”strategi”, da det ikke fortæller, hvad indflydelsen skal bestå i, hvordan den nye regering skal opnå flertal, hvilke partier der skal indgå i den, eller hvem der ellers skal støtte den.

Udadtil og kommunikationsmæssigt er det en stor akilleshæl, at det Radikale Venstre ikke kan eller vil komme med udmeldinger om strategien. For radikale svingvælgere er det for tiden langt mere oplagt at stemme på SF, som i det mindste toner rent flag.

 

Men indadtil har den radikale tavshedsstrategi den fordel, at folketingsgruppen mindsker protesterne fra diverse græsrødder, der alligevel ikke er stærke nok til at kunne påvirke partiets linie.


Stefan Seidler
Medlem

Stefan Seidler , Folketingskandidat i Sydjylland, Europa-Parlamentskandidat , 01-09-2008 11:57:51

Ja, det var da et befriende og passende brøl, der kom fra Morten! Respket til ham. Godt!

 

Men lad os nu forholde os til sagen og ikke begynde med nye bogstavelege som Karsten lægger op til. For første gang i lang tid lugter det nemlig ikke af Folketingsvalgkamp - hvilket betyder at man endelig kan lave reel politik. Så lad os udnytte denne chance og lave real-politik og ikke føre valgkamp! Mortens udsagn er neto utryk for dette og ikke for at lege med bogstaverne - igen, igen, igen...


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 01-09-2008 13:40:50

Som vanlig vild optimist, er det i alle tilfælde den mulighed at regeringen laver en finanslov med kraftige radikale fingeraftryk, og udvise det mod det er, at afprøve om DF vil vælte regeringen. Jeg tror DF er tilfreds med et flig at gemme sig bag, som at få malet alle offentlige flagstange:-)))) 


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 01-09-2008 15:20:36

Det ser for den menige vælger (mig) ud til, at alle partier i øjeblikket sender signaler i øst og vest om samarbejdskonstellationer med alle og enhver, så det politiske billede er broget som aldrig før. Såden er det ofte midt i en valgperiode med usikkerhed om afstanden til næste valg. Partierne går i stilling, i tilfælde af at Fogh udskriver nyvalg pga. usikkerheden om DF-støtten til en justering af udlændingepolitikken.

 

Hvis vi erkender, at meget af den politiske rummel mest handler om taktik og mindre om realpolitik, vil vi nok opleve, at det politiske landskab normaliseres, hvis valget kommer.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 01-09-2008 15:39:53

Stefan:

Er folketingsgruppens bejlen VK vedr. finansloven ikke ligeså meget et signal til S/SF om, at DRV ikke uden videre stiller sig til rådighed som støtteparti for en økonomisk uansvarlig regering, som et forsøg på at isolere DF en smule? Realpolitik? Hm, ...


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Johan Stubbe  Østergaard
Medlem
Johan Stubbe Østergaard Redaktør af Radikal Dialog - medlemsbladet i hovedstaden
Hans Peter Lorenzen
Medlem
Hans Peter Lorenzen biolog,
Arne Jacobsen
Medlem
Arne Jacobsen lærer, aftenskoleleder, IT-admin