Karsten Kristoffersen

Karsten Kristoffersen

Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011.

Antal relationer 60
Anbefalet af 6
Interesseret

En stram finanspolitik er en forudsætning for en vellykket reformpolitik

08-01-2012 22:46:43 - 13 kommentarer

På flere af de landsdækkende netmediers hjemmeside har man dagen igennem kunne læse, at økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager nu slår fast, at vort samfund har behov for en lang række store økonomiske reformer. Det er der sådan set ikke noget nyt i, idet Det Radikale Venstre gik til valg på en borgerlig reformdagsorden. Og der er heller ingen tvivl om, at dette er sund fornuft samt, at behovet for reformer er kolossalt. F.eks. er der virkeligt behov for en skattereform, der hæver topskattegrænsen således, at det bliver mere attraktivt at arbejde.


Andre reformer, der allerede nu nævnes er en kontanthjælpsreform og en førtidspensionsreform. Og personligt synes jeg også, at det ville være en god idé at se på, om ikke man burde beskære de studerendes SU på kandidat-delen af de længerevarende videregående uddannelser?


Imidlertid bør man være opmærksom på, at en ansvarlig og borgerlig reformpolitik ikke kan stå alene. Fører regeringen ikke samtidigt en ultra-stram finanspolitik, bliver de mangfoldige gavnlige effekter af en ansvarlig reformpolitik så at sige soldet op igen.


Der er ingen tvivl om, at finansmarkederne vil nikke anerkendende til, hvis regeringen virkelig gør alvor af Margrethe Vestagers hensigtserklæring. Og især i øjeblikket er dette rigtigt mange milliarder kroner værd.


Det kan dog være helt lige meget, hvis de penge, der spares via reformpolitikken, bortødsles på en slap og fesen finanspolitik. Så gennedkøles finansmarkedernes entusiasme ganske hurtigt.


Regeringen må ikke være bange for at føre sparekniven. Også der hvor kommer til at gøre rigtigt ondt. Og det må således ligeledes også være slut med flere håbløse finanspolitiske kickstarter til 18 mia. kr. i stil med den, der blev gennemført i forbindelsen med vedtagelsen af finansloven for 2012. Og kan det lade sig gøre, så må det stærkt anbefales at tilbagerulle en del af de vedtagne investeringsfremrykninger således, at effekterne af de nævnte reformer ikke ”overdøves” af en alt for ekspansiv finanspolitik.

Kommentarer
Stig Libori
Medlem

Stig Libori , civilingeniør, PhD, lidt for erfaren , 08-01-2012 23:30:45

En stram finanspolitik er vigtig. Men der blev altså ikke gennemført nogen kickstartspakke til 18 milliarder i forbindelse med finansloven!

 

Med den nuværende rente kan tilliden til dansk økonomi næppe blive større. Men vi skal naturligvis passe på den ikke bliver mindre.

 

Kort sagt mener jeg dit indlæg handler mere om dine egne ultrablå holdninger end om den realøkonomiske situation i Danmark. Jeg er derfor glad for at blandt andet Margrethe Vestager sidder ved roret: Så er der da chance for lidt perspektiv i den økonomiske politik i modsætning til hvis det var der der sad ved rorpinden...


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 08-01-2012 23:36:54

@Karsten

 

Som udgangspunkt er det korrekt at en stram finanspolitik er en forudsætning for en vellykket reformpolitik. Heri kan jeg ikke være uenig. 

 

Men ... jeg kan sgu ikke se lyset ude i horisonten og tænker på hvor langt der er til horisonten? 

 

Lige nu er jeg bedøvende ligeglad om finansmarkederne vil nikke anerkendende til såfremt regeringen vil efterkomme Vestagers hensigtserklæring. 

 

Det er nok bare mig der er træt af den støbning økonomer er gjort af.   


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 08-01-2012 23:46:06

@Ole

 

Jeg er enig i, at det pt. er forbandet svært at se lyset ude i horisonten. Det eneste, der pt. er at se, er, at euroen er ved at kollapse samt, at den danske finanssektor formentlig kollektivt er ved at krakke.

 

Men altså....hvis vi dette til trods alligevel anskuer Kongeriet Danmark efter Going Concern-princippet, så synes jeg faktisk, at Vestagers udmelding er et udmærket sted at starte. Hvis hendes tanker altså understøttes af en meget stram finanspolitik.

 

;o)


Andreas Kjeldsen
Medlem

Andreas Kjeldsen , Stud.mag.art historie, KU , 08-01-2012 23:50:22

 @Karsten: Når du nævner at skære i SU, vil det have to mulige konsekvenser. Enten vil de studerende begynde at arbejde mere ved siden af studierne, hvilket betyder at de er længere om at afslutte, og det er skidt. Eller også vil de låne flere penge, hvilket betyder at den private gæld stiger, og det er jo også skidt. Så det er et ret dårligt sted at spare, og jeg tvivler for øvrigt på, at der er ret mange penge at hente på det.

 

(Skulle måske for en ordens skyld nævne, at jeg ikke selv har mere SU tilbage, så det gør ingen forskel for mig personligt.)


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 09-01-2012 00:10:31

@Andreas

 

Når nu De Radikale går ind for at hæve topskattebåndet (hvilket jeg i øvrigt også selv går varmt ind for), så kommer dette jo først og fremmest dem med de højeste indkomster til gode. Og til denne gruppe hører de af landets borgere, der har erhvervet sig en kandidatgrad på en af de højere læreanstalter. Derfor er det kun rimeligt, hvis den studerende skal finansiere sig selv i de sidste par år af sit studium f.eks. vha. statslån. Så ja - som du selv nævner det, så stiger de studerendes gæld dermed. Men hvis topskattegrænsen hæves, får de såmænd snildt råd til at tilbagebetale denne gæld.

Denne artikel beskriver på glimrende vis problemstillingen:
http://www.information.dk/182562


michael jensen
Int.

michael jensen , selvstændig erhvervsdrivende , 09-01-2012 00:40:12

jeg deler oles bekymring på langt sigt, men jeg mener det er meget vigtigt, at kæmpe for de lave renter, ellers kan fremtiden komme meget snart.

Jeg er glad for mette frederiksens udmeldinger, jeg har været skeptisk,

men jeg tror sgu hun mener det, jeg er bange for, at enhedslisten vil stritte imod, så hun behøver alt den støtte hun kan få,

hvis hun virkelig kan få ålborgmodellen helt igennem, så tror jeg det er en start, dog mener jeg ikke kun det skal være de unge, men alle.

Der vil ikke være haver nok at frisere, så det vil helt klart være nødvendigt, at finde flere jobs, der mener jeg det vil være oplagt,

at bruge værkstederne til jobs der er fortrængt, af høje danske lønninger. Krittikkere vil nok sige, at det er for at stresse kontantlønnere, arbejdsløse, men det mener jeg ikke det er, for folk der vil arbejde, der vil det være en stor fordel, at være inde i den rytme et arbejde er.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 09-01-2012 00:49:55

@Michael

 

Du har ret i, at det lave danske renteniveau ganske enkelt er vitalt.

 

Og ligesom du, er jeg også meget positivt overrasket over Mette Frederiksen. Hun gør det sgu tilsyneladende flot. Så måske er der alligevel håb for Det Store Gamle Parti.

 

Enhedslisten vil formentlig stritte imod enhver form for Borgerlig Ansvarlighed. Det plejer de jo. Men her må man håbe, at det i det mindste vil være muligt at få De Konservative og LA i tale. Det ville i øvrigt også være et godt signal for regeringen at sende. Både til Enhedslisten og til vælgerne.


Andreas Kjeldsen
Medlem

Andreas Kjeldsen , Stud.mag.art historie, KU , 09-01-2012 00:53:11

  @Karsten: Som fx nyansat akademiker i staten får man en månedsløn på 23.700 kr + tillæg og pension, så der går godt nok en del år før man kommer op og skal betale topskat. Og selvfølgelig forudsat at man i det hele taget kan finde et arbejde, eller ikke kommer til at sidde fast i en elendig stilling som ekstern lektor eller midlertidig projektmedarbejder. For så er en større studiegæld da det sidste, man har brug for.

 

Så synes jeg også, det er forkert at se på SU som en overførselsindkomst - det er det ikke, det er en investering i fremtidige resourcer. Faktum er jo, at Danmark (i modsætning til Norge og Sverige) stort set ingen naturresourcer har, undtagen den svindende sjat olie i Nordsøen. En veluddannet befolkning er reelt vores eneste resource, så jeg synes, man skal tænke sig rigtigt godt om og flere gange, før man forværrer vilkårene for de studerende.


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 09-01-2012 08:37:14

@Andreas

Jeg er meget enig i dine vurderinger.

Man skal også have for øje, hvis man skærer i SU'en på kandidat-delen, at man løber risikoen for at endnu flere stopper eller udskyder det sidste af deres studie efter deres Bachelor-grad, for at arbejde og spare op til at kunne fortsætte studierne.


Stig Libori
Medlem

Stig Libori , civilingeniør, PhD, lidt for erfaren , 09-01-2012 10:32:55

Besparelser på uddannelse er nok omtrent det mest tåbelige man kan finde på. Vi har brug for flere veluddannede, ikke færre.


Jesper Ørsted
Int.

Jesper Ørsted , Mac supporter , 09-01-2012 19:28:37

Der føres ikke stram finanspolitik i Danmark. Regeringen har lige afskaffet kontanthjælpsloftet og 225t reglen og åbnet ladeporten for muhamedanerimport. Det koster penge, mange penge endda. Det kan kun forværre statsfinanserne.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 09-01-2012 20:25:01

Jeg vil gerne henlede opmærksomheden på denne artikel fra Politiken.dk:

 

http://politiken.dk/politik/ECE1502768/regeringen-kickstarten-giver-5000-faerre-job-end-ventet/

 

Jeg synes, at vigtigheden af en stram finanspolitik til fulde bekræftes. Samtidig får vi endnu engang lige understreget, hvor vanvittigt ineffektive kickstarter er under en krise af den nuværendes karakter.


Søren Ellebæk Laursen
Medlem

Søren Ellebæk Laursen , Bæredygtig fremtid - handler det stadig om?! , 09-01-2012 20:52:36

@ KK - nu da Forandrings - Villy er sprunget ud som hard-line økonomisk ansvarlig i kronikken Berlingeren i lørdags - "moderne venstre-orienterede" - går det nok alt sammen :-)...

 

EL er jeg ikke et sekund nervøs for...selv om de larmer (det skal de jo for holde på deres stemmer)- de vælter ikke regeringen - da alternativet er, at få PIA K tilbage (og Løkke)....

 

Så jeg mangler kun, at LA, V og K melder sig seriøst ind i kampen om at bevare vores kære Danmark...(de får alligevel ikke magten igen før om ca. 3 år)..

 

Kald mig bare naiv - men jeg tror altså på, at de MFere vi har, der ønsker at DK skal klare sig - sådan nogenlunde uændret vedr. samfunds-fokus (dvs. ikke plan-økonomi a la DKP).. nok skal trække i arbejdstøjet....

 

Hilsen

 

Søren
 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Der er ingen personer på denne liste endnu.