Klaus Bondam

Klaus Bondam

Institutleder ved Det Danske Kulturinstitut/Benelux.

Antal relationer 55
Anbefalet af 6
Medlem

Radikale Venstres konstituering i København

20-11-2009 14:54:28 - 23 kommentarer

Der har været mange reaktioner i offentligheden, på mails, på nettet og i medierne i forlængelse af den konstituering, som Radikale Venstre i København natten mellem tirsdag og onsdag indgik med Venstre og Danske Folkeparti.

 

Det er teknik
På Christiansborg er det ikke muligt at lave en aftale, som ikke er politisk bindende. Det er det på Københavns Rådhus.

 

et må og skal skilles ad. Radikale Venstre bliver aldrig enige med DF, og denne konstituering handler ikke om politik, men om en teknisk fordeling af poster. DF får således ingen indflydelse på Radikale Venstres politik. Heller ikke i de kommende fire år.

 

Der findes tre slags aftaler, man kan indgå på Københavns Rådhus:

1) Valgforbund, hvor man puljer sine stemmer (her kan man sige at "en stemme på X er en stemme på Y”, hvis de er i valgforbund). Radikale Venstre var i valgforbund med Socialdemokraterne.

2) Politisk aftale - her kan man tale om at have nogle fælles mål - som fx LO-partierne, som er blevet enige om nogle løfter. De er forskellige partier, men på en lang række områder vil de det samme.

3) Konstitueringer, hvor det eneste, man behøver at være enig om, er spillereglerne. Man kan stadig være modstandere. Når vi har indgået konstituering med Venstre og DF handler det udelukkende om at få en borgmesterpost ’vristet’ fra Konservative eller DF og sikre maksimal radikal indflydelse. Vi kan og vil fortsætte vores gode samarbejde med rød blok.

 

Ingen borgmesterpost til DF eller Konservative
Jeg forstår godt, at mange reagerer på konstitueringen, for det har været uklart, hvad der er foregået. Men lad mig sige det helt klart - vi har forhindret, at DF eller Konservative fik en borgmesterpost.

 

DF var, på trods af hvad alle mulige har hævdet, tæt på at få en borgmesterpost, lige så tæt på som Konservative. Historien er, at de ikke kunne blive enige om, hvem der skulle have posten - faktum er at hvis det var gået helt i hårdknude, så havde vi været ude i lodtrækning, og dermed havde vi haft en 50-50 chance for at det blev enten en konservativ eller DF borgmester. Med konstitueringen er det lykkes Radikale Venstre at holde DF - eller Konservative - fra en borgmesterpost.

Endda lidt ironisk med DF’s egne mandater.

 

Det, som Dansk Folkeparti har fået til gengæld, er en udvalgspost i alle udvalg. Det ville de også have fået, hvis de havde konstitueret sig med Venstre og Konservative. En udvalgspost betyder reelt, at de har en stemme i udvalget og har ret til at stille forslag m.m., men de skal stadig samle flertal i udvalg og Borgerrepræsentationen for deres politiske forslag m.m. Radikale Venstre vil fortsat være grundlæggende uenige med DF i de fleste spørgsmål og stadig gøre den uenighed gældende – præcis som i valgkampen.

 

DF fik ved valget fire mandater af københavnerne. Det kan Radikale Venstre ikke ændre på, men vi kan sikre at de får så lidt politisk indflydelse som muligt. Det har vi gjort.

 

Før valget var 5 ud af 7 borgmestre på Rådhuset fra rød blok. Nu er 6 ud af 7 borgmestre fra rød blok. Det er en sejr for Radikale Venstre, at vi har været med til at sikre dette.

 

Radikal indflydelse
Radikale Venstre stod på valgnatten over for et valg om at efterlade al daglig politisk indflydelse på Københavns Rådhus til andre - eller gøre som vi gjorde og få så meget ud af Radikale Venstres stemmer som muligt. Med andre ord: alternativet ville have sat Radikale Venstre markant uden for indflydelse. Realpolitik handler om indflydelse.

 

Konstitueringer er iblandt en kynisk, mudret og grusom oplevelse. Hele vejen igennem konstitueringen har det været et spørgsmål om at sikre en synlig og markant politisk platform på Københavns Rådhus til Radikale Venstre. Vi havde alle nerverne uden på tøjet, og det har været nogle hårde døgn, men vi har fået snakket om det i den radikale gruppe. Jeg anerkender at der stadig er uenighed, det er der i alle partier, og i Radikale Venstre tør vi godt sige det højt.

 

En borgmesterpost giver Radikale Venstre plads og rum til at synliggøre uenigheder og politiske forskelle mellem partierne - bl.a. uenigheder med DF. Ligesom vi med en borgmesterpost gennem forhandlinger kan opnå politiske resultater i samarbejde med andre partier i højere grad end udvalgsposter nogensinde kan. Dette handler ikke om personer, men om at sikre radikal politik i de næste fire år.

 

Den nye radikale BR-gruppe, der tiltræder 1. januar 2010, består af Manu Sareen, Klaus Bondam, Margrethe Wivel, Anna Mee Allerslev og Katrina Feilberg. De konstituerede sig ved et møde onsdag aften med Manu Sareen som gruppeformand og Klaus Bondam som borgmester. Der er endnu ikke overblik over, hvilke udvalgs- og borgmesterposter Radikale Venstre får i den endelige konstituering, der finder sted i BR den 10. december 2009.

 

Klaus Bondam
20. november 2009


 

Kommentarer
Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 20-11-2009 15:27:16

Politik er forvaltning af magt. Kun ved at sælge ud af kerneværdier, eller ved at gå forpligtende i seng med fjenden, er prisen for indflydelse for stor.

 

Et engangsknald hører med til dagens uorden, hvis det får tingene til at glide. Det gør kompromisser også; man må sælge lidt for at få endnu mere tilbage. Og blodige slåskampe i ringhjørnet, som kræver en taber, kan heller ikke undgås.

 

Klaus, det er ikke noget kønt syn, I har præsenteret os for. Det har sikkert også været ret ulækkert at søle sig til i. Men jeg tror, det har været nødvendigt, og jeg håber, du får lappet dig sammen igen.

 

Venlig hilsen

Hans


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 20-11-2009 15:51:48

@H. Hansen. - Ro i takt, det gir´magt; vi sejler op ad åen, vi sejler ned ad igen; Det Radikale Venstre er godt bygget og har aldrig fået en skæv sø.


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 20-11-2009 16:05:51

Måske ikke en skæv sø, men en ordentlig blodtud i ny og næ.


Anders Jacobsen
Int.

Anders Jacobsen , , 20-11-2009 16:11:32

Klaus,

 

Jeg forsvarede "heroisk" konstitueringen herinde dagen efter valget, på trods af at din borgmesterførelse absolut ikke har været min kop the (de to ting har intet med hinanden at gøre), så nu ryger der lige lidt kritik den anden vej:

 

Der hvor jeg tror forvirringen for alvor træder ind er fordi I til dels har kørt en kampagne, der signalerede "Stem B for at holde DF ude". Det var da også jeres første kommentar efter exit-pollsne kom på DR. I lyset af kan jeg udemærket forstå at nogen bliver forvirret, grænsende til det vrede. Det lover implicit vælgerne at man vil tage en symbolsk kamp op imod DF, selv hvis betyder at man giver realpolitisk køb på REEL indflydelse.

 

Så næste gang drop alt snakken om hvor dumme DF er og sats 100 på egne værdier. Derved bliver det også nemmere at forsvare mere eller mindre oplagte manøvre efter valget for at sikre maksimalt af DRV program bliver gennemført.

 

"Ikke mere signalpolitik" og "Vi er ikke anti-DF-partiet, vi er Det Radikale Venstre" burde være slagord i strategien op til næste folketingsvalg.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 20-11-2009 16:20:13

@H. Hansen. - De Radikale er slagfaste og slagfærdige.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 20-11-2009 16:28:22

Klaus

Jeg var stemt for at du burde gå, ikke pga konsolideringen af borgmester posten det er ok, og prisen ligeså, men den dårlige håndtering af pressen efterfølgende. I burde have forudset at DF og den højreorienteret presses spindoktorer, ville kaste sig over jer, der skulle i have været først ved havelågen, umiddelbart efter aftalens indgåelse, det helst i tv. nu er vi nået til at virkligheden er ved at sive ind hos de alm. vælgere.

I politiker og vi radikale politiske nørder, forstår godt spillet, andre ved ikke mere om politik end jeg ved om fremstilling af atombomber, i politikere skal en gang imellem se jer selv, som dem der taler det sprog som folket forstår bredt, og så bruge det uden at blive skolemestre..  


Jørgen Boelskov
Medlem

Jørgen Boelskov , , 20-11-2009 16:31:45

Til Hans Hansen: Engangsknald kan ødelægge stemningen i det lille hjem for lang tid fremover. Lad mig fraråde at du inddrager det i 'dagens orden'. For hvert 'knald' med DF stiger faren for et besøg på Rudolf Bergs (Eller hvor ungdommen nutil dags får ordnet drypperten)

Til Anders Jacobsen: Hvis ikke vi er anti-DF-partiet, er der ikke andre bolværker imod et uhyggeligt autoritært og agressivt parti. I min ungdom var der marxistiske grupperinger der lignede dem meget, med indre diciplin og hellig glød i øjnene. Om det er 'Danmark for arbejderklassen' eller 'Danmark for de danske' der brøles er lige skræmmende

:-/

Jørgen Boelskov


Anders Jacobsen
Int.

Anders Jacobsen , , 20-11-2009 16:38:10

 Birgit, det er iorden at være modstander af et andet andet partis politik. Det er selvudslettende hvis det bliver det eneste kriterie for ens politik, som f.eks. nu hvor mange hellere havde en konservativ end en radikal være i spidsen for den udøvende magt på integrationsområdet end at sætte sin underskrift på et papir ved siden af en DF´er, uanset at det er meget tvivlsomt at de kan bruge denne til noget med reel betydning udenfor rådhusets mure.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 20-11-2009 16:38:49

@B. Boelskov. - DF taler godt om land og folk.


Anders Jacobsen
Int.

Anders Jacobsen , , 20-11-2009 16:39:11

...Og hvorfor jeg pludseligt kalder Jørgen for Birgit, det har jeg ingen anelse om... :D


Hans Hansen
Int.

Hans Hansen , Socialrådgiver, samfundsborger, evolutionist , 20-11-2009 16:48:33

Jørgen, nu sagde jeg for det første "dagens uorden", så det skal ikke foregå hver hveranden dag - helst slet ikke hvis det kan undgås. For det andet viser forløbet her jo fint, at politik ind imellem fordrer både det ene og det andet: I seng med fjenden samt studehandler og godt med snavs på hænderne.


Kasper Arentoft
Medlem

Kasper Arentoft , Partner, konsulent, KaosPilot og medlem af de Radikale , 20-11-2009 16:56:03

Klaus

 

Tak for indlæg og overblik. Jeg er stadig ikke enig i konstitueringen, jeg sætter stadig spørgsmålstegn ved nogle af argumenterne/forklaringerne og jeg syntes stadig ikke at den rolle du har taget i hele forløbet er særlig smuk (jeg er overbevist om at det kan gøres anderledes - og meget mere åbent). Men som du (og mange andre) selv siger - så skal der være plads til den uenighed og den skal kunne diskuteres på et sagligt niveau.

 

Gjort er gjort - og jeg er enig i at man ikke kan springe fra nu - og jeg er også enig i at en borgmesterpost i Københavns Kommune giver reel indflydelse (også mere end hvad X-antal udvalgsposter giver).

 

Men der er stadig 2 faktorer som ikke vedrører den konkrete "teknik" i konstitueringsaftalen hvor jeg mangler forklaring og indsigt - og (hvis jeg skal være ærlig) en undskyldning. Meget af min tvivl til hvad der foregår lige nu ligger i de 2 faktorer - og fyldestgørende svar til disse kan uden tvivl bidrage til at tilliden igen kan opbygges (ihvertfald hos mig - og sikkert også mange andre):

 

1.

Primo november skrev du: "Min meget kraftige opfordring til det radikale bagland er, at vi ikke indgår i en konstituering med Dansk Folkeparti. Så enkelt er det".

 

Hvordan hænger det sammen med dine/Jeres handling på valgnatten? Er det din opfattelse at i politik kan man praktisere "man har et standpunkt til man tager et nyt" (for at citere Jens Otto Kragh - og hvis det er tilfældet - gælder det kun på konstitueringsnatten eller generelt?

 

2.

Som du selv siger så er konstitueringer "teknik" og medfører ikke politiske bindinger fremover. Men når det nu - ifølge dig selv - er så "uproblematisk" og ligetil  - hvorfor blev aftalen så gennemført bag ryggen på nogle af dine kollegaer (her mener jeg jo især Manu Sareen). Mit problem (i længden) ligger ikke i en konstituering med DF - men rettere i at man får et billede af at du på  "de lange knives nat"  brugte knivene til at dolke internt i RV.

 

En af forudsætningerne for at radikal politik kan gennemføres og praktiseres i København er vel at man kan stole på hinanden i gruppen - og at vi som vælgere kan stole på det der bliver kommunikeret fra gruppen udaftil.

 

Alt i alt - der er vist ingen tvivl om at hvad der skete i København er juridisk helt OK osv. Men forløbet har også - efter min mening -  sat nogle seriøse ar på RV's troværdighed! Og som radikal vælger vil det ærgre mig gul og grøn hvis en enkelt handling skal skade politkken og opbakningen til partiet på lang sigt. Derfor håber jeg at du tager den udtrykte utilfredshed seriøst, at du kan vise ydmyghed til de mange der føler sig svigtet og at du også vil tage ansvar for - og del i - at genoprette skaderne og tilliden!

 

Glæder mig til at læse dit svar!


David Rajesh Granum
Medlem

David Rajesh Granum , Bankrådgiver , 20-11-2009 17:25:37

Hej

Jeg er dybt skuffet! Jeg er sådan set enig i, at de Radikale har fået indflydelse og har fået en magtpost, og at det er positivt på kort sigt. Men det giver en kort varme at tisse i bukserne, og det mener jeg at partiet har gjort, med Klaus Bondam i spidsen.

 

Det er for mig ikke afgørende at vi har indgået et  "samarbejde" med DF, men snarere at der er brudt et afgørende løfte fra Klaus Bondam, som også Kasper Arentoft skriver herovenfor.

Problemet er, at vælgerne nok desværre husker det til næste valg. Partiet har nu fremstået som utroværdigt, og et er ikke sundt. Derfor Klaus Bondam:

 

1) Hvad skal der nu ske?

2) Er du parat til at forsvare den radikale politik mod DF?

3) Hvad skal der til for at holde på vælgerne

4) Hvad skal der til for at genoprette tilliden hos bestående og kommende vælgere?

 

Jeg respekterer naturligvis de valgtes konstituering, men må samtidig på det kraftigste tage afstand fra den måde borgmesterposten er erobret på. Helt ærligt, så mener jeg, at Klaus Bondam ikke er den rette borgmester for partiet, hvis han på den måde kaster sig ud i "lokumsaftaler" som fremstår meget egoistiske.

 

Håber på et svar fra Borgmesteren.


Klaus Bondam
Medlem

Klaus Bondam , Institutleder ved Det Danske Kulturinstitut/Benelux. , 20-11-2009 17:51:34

@ Kasper Arentof;

 

1) Pågældende udtalelse stammer fra november 2005 ( - altså for 4 år siden). Dengang var der tale om et overborgmestervalg, som jeg selv var kandidat i. Konstitueringen af en overborgmester indeholder ofte også politiske elementer eller lign. Se på LO-aftalen i år. Og for fire år siden var der tale om lovninger på børneområdet. 

 

Også i bl.a. Kolding, Tårnby og Lyngby har R indgået konstitueringer med DF.  

 

Jeg har alene sagt, at jeg vil gøre alt hvad der stod i min magt, for at forhindre at DF fik en integrationsborgmesterpost. Det er lykkedes at undgå. Og jeg har sagt at Radikale Fortsat skulle have en borgmesterpost. Det er lykkedes. DFs indflydelse er hverken blevet større eller mindre med denne aftale. De har den indflydelse som vælgerne har givet dem med fire mandater. De ville have opnået nøjagtig det samme med C istedet for os. Jeg mener stadig at vi skal gøre hvad vi kan for at minimerer deres magt, men det skal vi gøre med ord, med argumenter - og ikke ved at beskære os selv fra indflydelse.

 

Jeg ved ikke hvad andre kandidater har sagt eller lovet på gaden.

 

2)  Forhandlergruppen på natten var Manu Sareen, vælgerforeningsformand Peder Mandrup Knudsen, HB-medlem Anders Thomsen og jeg selv. Som du sikkert har set i pressen, så blev der allerede kl. 20.00 holdt et møde med VKO . Her deltog Manu og nikkede til, at vi kunne være nødsaget til af valgmatematiske grunde, at indgå en konstituering med blå blok. Han var ikke tilhænger af det senere på natten, men muligheden bød sig på få minutter; og Anders, Peder og jeg valgte at slå til.

 

Vi var desværre ikke hurtige nok til at få kommunikeret dette ud. Jeg har de seneste dage lavet mængder af presse; bl.a. Jersild Live igår som du kan se på nettet. Jeg håber alle disse ting inkl. Nyhedsbreve, Facebook, Twitter m.m. kan rette op på dette.

 

@David;

 

1) Nu skal vi genoprette roen, så vi kan koncenterer os om at kommmunikerer vores politik. Den nye gruppe skal udarbejde arbejdsprogram for de kommende år m.m.

2) Ja; det gør jeg hver dag - akurat ligesom jeg gjorde på valgnatten. Og DF'erne elsker det; det bekræfter nemlig deres billede af os og giver dem ligeså meget vind i sejlene som vores anti-DF politik ( - som ikke altid giver samme vind i sejlene ... desværre).

3) Hårdt arbejde!

4) Klare politiske udmeldinger - og en styrkelse af vores evne til at kommunikere hurtigt og enkelt. Det er DF'erne fantastiske til.

 

Når alt dette er sagt, må man ikke glemme at ALLE folkevalgte radikale på et eller andet tidspunkt i deres politiske arbejde har stemt for noget sammen med DF, stemt for et DF-forslag - eller endda er gået ud sammen med noget med dem. Det gælder på Christiansborg. Det gælder på landets Rådhuse og Regionsgårde - og det gælder i Lokaludvalg m.m.

 

Mange hilsner - og god weekend

 

Klaus

 

PS/ Manu Sareen er blevet tilbudt borgmesterposten af en samlet BR-gruppen, men takkede 'nej', da han ønsker at kommer i Folketinget ved førstkommende lejlighed.


Morten Balle
Int.

Morten Balle , , 20-11-2009 19:12:53

@ Bondam

 

" Så da Klaus Bondam efterfølgende meldte sig på banen, greb vi selvfølgelig chancen og fik mulighed for at vælge udvalgsposter og bestyrelsesposter fra alle hylder mod at han blev borgmester, siger Carl Christian Ebbesen". http://www.berlingske.dk/kommunalvalg-2009/v-og-df-loenborg-er-skurken.
 

Nej Bondam jeg har med egne øre hørt dig sige INDEN valget at DF INGEN indflydelse ville få hvis du havde noget at skulle have sagt efter dette valg. Du valgte i 12. time at forræde dine vælgere og jeg tør mene dine partifæller.

 

Læs evt. lige den her: http://politiken.dk/politik/article840022.ece

 

Jeg vil fortsat gerne have at webmaster sletter min profil snarest tak!


Johan Østergaard
Medlem

Johan Østergaard , Medlem af HB , 20-11-2009 20:17:03

@Morten

Så alt hvad Dansk Folkeparti (og den forsmåede Mogens Lønborg) siger står til troende, mens alt hvad Klaus Bondam siger er løgn, eller?


Morten Balle
Int.

Morten Balle , , 20-11-2009 20:22:43

@ Johan - jeg stoler ikke på ret meget fra DF, det kan selv ikke Bondam ændre på, men nu har jeg efterhånden hørt nok pladder, halvudtalte historier m.m. og jeg er fortsat godt gnaven over at RV som organisation ikke siger undskyld til deres vælgere.

 

Selv Super Best har lært at det kan betale sig at undskylde på lang sigt!

 

WEBMASTER SLET MIN PROFIL TAK!


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 20-11-2009 20:30:05

@Morten

 

Slet dog selv din profil.


Morten Balle
Int.

Morten Balle , , 20-11-2009 20:32:31

@ Karsten

 

Er forsøgt men det kan man ikke, hvilket foriøvrigt er dårlig service. Stort set alle sites kan man det på idag, men ikke her.

 

Havde du læst med i debatten ville du se at jeg har skrevet at jeg ønsker at blive slettet 3 gange i dag :-)


Anders Jacobsen
Int.

Anders Jacobsen , , 20-11-2009 20:33:37

 Du registrerede dig i dag for at AT RÅBE AT DU VIL SLETTES. Hvorfor har du så travlt med det?

 

Og med hensyn til undskyldning: Prøv at se engang her: www.berlingske.dk/kommunalvalg-2009/radikale-har-intet-imod-raevekager-i-princippet 

 

Du mener at det er forkert at optimere et partis real world indflydelse, hvis det betyder at man skal ryste hånd med Dansk Folkeparti. DRV på rådhuset og i ledelsen mener at det er resultaterne der tæller. Det er politisk uenighed og det er der ikke nogen der skal undskylde for.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 20-11-2009 20:38:18

@Morten

 

Selvfølgelig kan man da slette sin profil, dit fjols.

 

Slet den dog!

 

http://www.radikale.net/om/radikale-net


Søren Rasmussen
Int.

Søren Rasmussen , Cand. Scient. Rad. , 25-11-2009 02:10:00

Dette er bare endnu et eks. på DRV's eskalerende deroute i Dansk politik.DRV har de facto været uden politisk indlydelse på de afgørende politikområder i DK siden systemskiftet i 2001.Konstitueringsaftalen med V & DF må betegnes som en politisk genistreg - og DF har endnu engang taget et stik hjem.Nu mangler vi blot at se SF og hele dette slæng af princpløse vendekåber gå samme vej!


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 25-11-2009 09:58:48

Søren

1. Vi er det parti der har lavet flest aftaler med VJO i opinionen de sidste 8 år!

 

Vil du uddybe den politisk genistreg?

 

Da jeg stadig undre mig over hvorfor DF ikke gav den til K eller omvendt?

 

Hvad er det for et stik de har taget hjem?

 

S SF er gået samme vej, hvilken vej? 

 

Mig bekendt er det vælgerne der har skabt, den her situvasion med dårlig regeringsførdsel, ved at stemme på VKO. der har ødelagt Skat, Kommunerne, sygehusene, skabt fattigdom og frygt underskud på statens finanser mm. 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind

Side 1 af 2
Hans Peter Lorenzen
Medlem
Hans Peter Lorenzen biolog
ole kristensen
Medlem
ole kristensen Performance, politik og menneskesyn
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset?
Kasper Arentoft
Medlem
Kasper Arentoft Partner, konsulent, KaosPilot og medlem af de Radikale
Lone Borgersen
Medlem
Lone Borgersen Lektor