Linda Kristiansen

Linda Kristiansen

HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen

Antal relationer 151
Anbefalet af 22
Medlem

Lad medlemmerne gøre noget for sekretariatet

04-01-2008 21:30:23 - 13 kommentarer

Valget gjorde ondt - rigtig ondt. Som vi kan læse i Radikal Politik, så blev vores sekretariat kraftig beskåret og konsekvensen er at der er endnu mindre arbejdskraft til at gøre noget for medlemmerne.

 

Men nu er det så at jeg gerne vil vende det lidt på hovedet: Lad medlemmerne gøre noget for sekretariatet!

I mine øjne er det en win/win-situation. Mange medlemmer vil så gerne bidrage.

 

Nogle gør det politisk – og det er der mulighed for.

Andre gør det økonomisk – og det er der mulighed for.

Andre igen er mere til det praktiske – og det kan der blive mulighed for.

 

Det handler blot om vilje og tillid fra sekretariatet til medlemmerne. Og sekretariatet vil samtidig kunne blive aflastet/få kræfter til flere opgaver.

Vi har rigtig mange medlemmer, der har vilje, lyst og kvalifikationer til at gøre lidt. F.eks. kan jeg forestille mig at der er en del kopiopgaver, forsendelser mm. som med fordel kunne uddelegeres til et par medlemmer, der gerne vil give en hånd et par timer om måneden. Hvis det bliver uddelegeret ordentlig (altså holdt på få timer om måneden) vil mange sikkert gerne kigge forbi og hjælpe med disse opgaver. Men også opgaver som opdatering af dele af en hjemmeside, design af materialer, arrangering af møder (f.eks. et kandidatkursus) kan sagtens uddelegeres. Medlemmerne vil føle at de kan bidrage (ikke alle er lige gode til at formulere politik eller har penge til økonomiske bidrag) og sekretariatet vil kunne få lavet mere, selv om det er blevet mindre.

 

Så kære sekretariat

Søren Bald skrev engang: ”Spørg ikke hvad Det Radikale Venstre kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for Det Radikale Venstre” (kan ikke lige finde det eksakte citat, men meningen er der vist) – nu spørger jeg: ”Hvad kan vi medlemmer gøre for jer?"

 

Nu har jeg aæltså postet det under demokrati, fordi der lige manglede et emne der hed "Det Radikale Venstre" :-)

Kommentarer
John Arnshof
Medlem

John Arnshof , Udvikling med perspektiv - logistikuddannet , 04-01-2008 23:15:13

@Linda
Som jeg ser det er du meget på linje med "Politisk Værksted" på s. 61 i Radikal Politik, 3 kolonne, med Marianne Saxtoft som tovholder.
Det vil da være oplagt, at arbejdsgruppen tager dit forlag op.

PS - når vi i højere og højere grad baserer vores kommunikation og udveksling / forslagsstillelse på nettet, er der samtidig et krav og forventning om hurtig respons fra modtagerne, hurtig iværksættelse af projekter. Dette som en kommentar til at en arbejdsgruppe skal arbejde et år med forslag - jeg håber at foslagne også løbende implementeres.

Thomas Elkjær
Medlem

Thomas Elkjær , Bestyrelsesmedlem i Allerød - Rudersdalkredsen , 05-01-2008 18:23:05

Helt enig Linda.

Lad os få mere gang i at bruge Radikale.net. Lad os blive enige om strukturen på nettet, så vi får en mere operationaliserbar platform at arbejde ud fra. Jeg foreslå, at vi opretter tre niveauer:

1. Et niveau, der afspejler udvalgsstrukturen på Chr.borg, som styres af udvalgsmedlemmerne, hvor de har mulighed for at få input til sager fra deres udvalg.

2. Emner der er aktuelle, som styres af webmasteren, hvor alle kan komme med forslag. Det kunne være kommentarer til kommisionsarbejde eller tværgående politiske spørgsmål.

3. Det store kaos med alt godt fra hovedet i den radikale ordflom.

Og hvor meget jeg end grundlæggende er i mod det, så kommer vi ikke uden om en diskussion af lukkede rum eller andre afgrænsninger af nettet, så vi i fred som radikale kan udveksle synspunkter uden udefra kommende indblanding.

Og for lige at komme tilbage til din kommentar, Linda, så stiller jeg gerne op til arbejdet med at gøre radikale.net mere anvendeligt, herunder at uddanne brugere, for efter nu at have været nogenlunde aktiv herinde i et par måneder, så må jeg konstatere, at jeg savner enkelte af partiets ellers så markante røster herinde... Ingen nævnt ingen glemt.

John Arnshof
Medlem

John Arnshof , Udvikling med perspektiv - logistikuddannet , 05-01-2008 22:44:57

Jeg ved godt, at jeg er utålmodigt og nogen vil mene, at jeg har for store forventninger til den forandringskraft som RV p.t. kunne lægge for dagen m.h.t. forbedringer af Radikale.net.. Men i min optik, er der virkelig mangel på aktiv indsats for at få forbedringsforslagene realiseret. I sagens natur, er det netop forslag der kunne give RV flere ressourcer til gengæld for reduktionen af ressourcer i sekretariatet.
Jeg vil meget opfordre fadderne til Radikale.net til at informere om hvornår en evaluering finder sted og hvilken tidsplan man har lagt for de forskellige funktionsløft på Radikale.net.
For mig, som nyt medlem, at se, mangler der sammenhæng i kommunikationssystemerne.
Samtidig med denne tråd, læser jeg netop i dag i Radikal Politik, at der er startet et pilotprojekt i sept. 2007 i ”Det politiske Værksted” i snittet Sektorpolitiske udvalg / Folketingsgruppen, ”herunder at sikre at det enkelte medlem (udvalgsmedlem eller ej), der ønsker at gøre en indsats i partiarbejdet, får bedre mulighed for reel medindflydelse.”. Hvad går det pilotprojekt ud på ? – måske er det mig, der ikke har lagt mærke til at det er kommunikeret ?.
Sådan lidt at bagvejen giver artiklen nogle bud på hvad en videreudvikling af nettet kunne føre til.
Jeg mener ikke at overblikket er tydeligt nok – for ikke at sige at det mangler.

Hanne Jakobsen
Medlem

Hanne Jakobsen , Cand. scient., lektor , 11-01-2008 17:44:13

Angående behovet for 'lukkede rum': Hvis du dermed mener et sted, hvor vi kan debattere kun mellem medlemmer af Det Radikale Venstre - så findes det faktisk - nemlig Medlemsnetværket under partiets almindelige hjemmeside. Den hjemmeside er radikale.dk, som der er link til øverst på radikale.net.

Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 11-01-2008 17:53:22

Kære Hanne
Jeg både kender og benytter det debatsted du omtaler. Men det er yderst dårligt at arbejde og udvikle politik i, da der bl.a. ikke er en søgefunktion. Det betyder at indlæggende stille og roligt drukner i mængden. Derfor vil en blogform á la dette, være langt mere at foretrække. Men så vidt jeg er orienteret så arbejdes der også i den retning :-)

Hanne Jakobsen
Medlem

Hanne Jakobsen , Cand. scient., lektor , 11-01-2008 18:11:17

Kære Linda
Min kommentar var egentlig mest til Thomas Elkjær, som nævnte spørgsmålet om lukkede rum.
Indtil videre er der nok ikke midler til store satsninger - men vi har altså også begge dele på nuværende tidspunkt.

Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 12-01-2008 10:27:48

Kære Hanne
Vi har i en del andre tråde her på radikale.net haft debatten om de lukkede rum oppe - der er behov. Hvis det andet debatfora fungerede, så var der skam begge dele. Men det fungerer som sagt ikke til at arbejde i. Derfor mener jeg det er forkert at stikke folk blår i øjnene ved at sige at vi har begge.
Vedr. midler, så er det jo lige netop det som dette indlæg handler om. Vi har en masse ressourcer i partiet i egenskab af medlemmer. Flere har formentlig programmeringsfærdigheder, der ville kunne bruges til at videreudvikle dette system med en lukket del til medlemmerne. Andre har måske færdigheder inden for design og ville måske kunne designe vores plakater femover osv.. Det er både billigere OG medlemmerne kunne få en fornemmelse af at de kunne/måtte bidrage - altså at de er en ressource. Selvfølgelig har vi ikke medlemmer, der kan varetage alle områder, men lad os da få undersøgt hvem der kan hvad, hvem der har lyst til hvad og så få det uddellegeret, så vi kan komme længst muligt med de få økonomisk ressourcer vi nu engang har. Vi har jo masser af menneskelige ressourcer som gang på gang bliver glemt eller underkendt eller...? Lad os i endnu højere grad blive et medlemsparti :-)

Claus Kjær Brandstrup
Medlem

Claus Kjær Brandstrup , Valgkampen varer fire år og er lige startet! Kommende folketingsmedlem, opstillet i Svendborg-Langeland kredsen, professionsbachelor i ernæring og sundhed , 12-01-2008 10:33:46

Linda, jeg her helt enig! Vi er en lang række folk, der gerne bruge vores kompetencer - også partipolitisk. Der er såmænd ikke stor forskel på det frivillige arbejde og det arbejde, vi bliver betalt for af vore arbejdsgivere: Vi skal værdsættes og vores engagement skal inddrages: udfordring og udvikling! Men vi skal inviteres ind i arbejdet og opleve, at vores engagement værdsættes. Vi kan selv sparke til bolden, men bolden skal også spilles tilbage. Både her på radikale.net og IRL!

Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 12-01-2008 12:50:49

For mig at se kan det gøres på 2 sideløbende måder:
1.: Smide et generelt tilbud op i luften, og se hvad der sker.
2.: En meget konkret opfordring, f.eks.: "Linda, vi oplever at du har nogle kompetencer på....vil du...?"
Jeg tror også det er vigtigt, at der er tovholdere i sekretariat eller hovedbestyrelse.

Thomas Elkjær
Medlem

Thomas Elkjær , Bestyrelsesmedlem i Allerød - Rudersdalkredsen , 12-01-2008 14:21:30

Kære alle

Jeg er klar over, at der er lukkede rum på radikale.dk, og Linda har nogle gode bud på, hvorfor de ikke fungerer... Min eneste yderligere kommentar er, at vi kun skal have en indgang til Radikale på nettet - flere steder medfører, at for meget falder ned mellem stolene... Sådan er det bare - en indgang til radikal politik.

Og vi er nogle stykker, som gerne vil bidrage, og jep, vi savner en evaluering, og måske skulle man bare - for lige at følge op på Svends kommentar - tænke mere organisatorisk og for eksempel nedsætte en projektgruppe for radikale på nettet med webmasteren som projektleder. Jeg melder mig frivilligt til styregruppen.

Og så vil jeg kontakte vores folketingsmedlem i kredsen og henlede hendes opmærksomhed på denne tråd...

Og nu vil jeg i skoven med hundene, mens det stadig er lyst.

Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 13-01-2008 19:56:26

Kommentar til min egen tidligere kommentar til dette emne:
pkt.2. har den ulempe, at det så kun er allerede aktive/kendte der bliver forsøgt håndplukket.
Er det godt eller skidt?
Enten har de personer mere end rigeligt i forvejen, eller også er det måske kun hos disse, der er vilje til at involvere sig.

Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 13-01-2008 20:34:02

Hej Svend :-)

Det kan løses på forskellige måder

1. At man ved indmeldelse spørger om særlige kvalifikationer (man skal have dem defineret på forhånd, så det nemt kan arkivstyres). Det skal selvfølgelig være frivilligt om man vil oplyse sine kvalifikationer. Måske kan man også sætte et flueben i "ønsker du at blive kontaktet, hvis vi mener at kunne gøre brug af dine kvalifikationer?"

2. At sekretariatet annoncere efter den frivillige arbejdskraft de har brug for. F.eks. kan der godt blive lagt et opslag på forsiden om "Pakkehjælp ønskes" eller "Er du IT-nørd?", så kan alle byde ind.

I enkelte tilfælde mener jeg ikke der er problemer med at håndplukke, men jeg tror faktisk der er flere der har vilje, der mangler bare en plads der passer dem. Og det tror jeg også vil medvirke til at medlemmerne kan se at der er bhov for dem - de kan føle sig værdsat.

John Arnshof
Medlem

John Arnshof , Udvikling med perspektiv - logistikuddannet , 13-01-2008 20:50:25

Jeg refererer lige fra Radikal Politik Nr. 1 . jan. 2008 side 61.
Marianne Saxtoft:
"Drøftelserne i gruppen .... "(en arbesjdsgruppe, der skal se på "samspilsproblemer" - især hvordan udvalgene og partiets medlemmer som sådan kan deltage bedst muligt sammen med folketingsgruppen i den radikale polotikudvikling)"
"Drøftelserne i gruppen har taget udgangspunkt i et ønske om at højre kvaliteten i dialogen mellem de sektorpolitiske udvalg og folketingsgruppen, herunder at sikre, at det enkelte medlem (udvalgsmedlem eller ej), der ønsker at gøre en indsat i partiarbejdet, får bedre muligheder for reel medindflydelse. Med den baggrund i gruppens arbejde, er der nu skabt et pilotprojekt om skabelsen af nye radikale såkaldte politikværksteder gennem flere initiativer.
Projeketet løber fra september 2007 til september 2008 og skal evalueres af Politisk Udvalg.
De initiativer, der skal højre det politiske baglandsarbejde er blandt andet følgende:
Arbejdsgruppen foreslår, at der oprettes en såkaldt Ressourcebank, hvor alle radikale medlemmer let kan indtaste deres profil, cv, politiske interesseområdr m.v., både sådan, at medlemmerne kan tilmelde sig nyhedsgrupper osv., og ikke mindst sådan, at folketingsgruppen, udvalgsformændene og andre ansvarlige kan finde eksperter mv. i vores egen medlemsskare. Formålere er både kvalificering, aktuel dialog, inddragelse og medindflydelse samt opdyrkelse af nye politiske talenter. Dette initiativ er så småt allerede igang via radikale.net.
Det skal også være lettere for udvalgene, at komme af med deres udtalelser, pressemedelelser, prorammer o.s.v.."
Læs selv sidste afsnit i spalten
I denne tråd må et være oplagt at invitere Marianne Saxtoft indenfor. Det er ikke nødvendigt at opfinde det varme vand 2 gange.
En videre udvikling kan forhåbentlig ske i samklang med det arbejde der allerede er gjort.

Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Svend Jensen
Medlem
Svend Jensen Sekretær i Svendborg Radikale
Claus Kjær Brandstrup
Medlem
Claus Kjær Brandstrup Valgkampen varer fire år og er lige startet! Kommende folketingsmedlem, opstillet i Svendborg-Langeland kredsen, professionsbachelor i ernæring og sundhed
Annette Rolsting
Medlem
Annette Rolsting Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden