Linda Kristiansen

Linda Kristiansen

HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen

Antal relationer 135
Anbefalet af 21
Medlem

300-timers-reglens konsekvenser

24-06-2008 10:15:35 - 14 kommentarer

I morges vågnede jeg op til at den nye rapport fra SFI om 300-timers-reglen var kommet. Og straks løber jeg ind i stuen, tænder for TV2 og hører Claus Hjort Frederiksen udtale:

Vi kan jo ikke ændre tyngdekraften, hvis en familie beslutter at konen skal være hjemmegående, så kan intet ændre det”.

Nå, hen til computeren, tænde og vente utålmodigt på at den får startet op. Langt om længe lykkes det at finde rapporten og jeg har nu læst den. Og det er jo dejligt, at en ca. 1/3-del er kommet i beskæftigelse. Jeg er dog forundret over at Claus Hjort knap kunne få armene ned over det ”høje tal”. Havde han forventet andet? Altså hvis man bliver presset på sin økonomi, sin eksistens, så tror jeg da at langt størstedelen gør noget aktivt for at ændre situationen. Jeg kan kun konstatere, at her er det ikke langt størstedelen, der gør noget. Vi har at gøre med en gruppe som er udsatte – en meget stor del af personerne befinder sig i matchgruppe 4 og ”40 pct. af de frakendte kontanthjælpsmodtagere er selv flygtninge. (…) Der er ca. 40 pct. af de frakendte kontanthjælpsmodtagere, der enten har ringe (svært forståelige) danskkundskaber eller slet ikke taler dansk.” (s. 40).

 

Det er altså ikke bare lige at gå ud og finde sig et job. Så, jo det er fint at en del er kommet i beskæftigelse, MEN jeg synes ikke det er fint at det sker på bekostning af personer med få menneskelige ressourcer – for det er jo dem der bliver tabt på gulvet her. 1/3-del har nemlig fået frakendt kontanthjælpen og er IKKE kommet i beskæftigelse, men er blevet fattigere.

20 pct. af de frakendte har undladt at betale husleje inden for de seneste tre måneder, og 57 pct. har lånt penge af familie og venner.” (s. 14)

Det kan også konstateres at over halvdelen har tre eller flere børn. Og at de selv vurderer at deres økonomi er dårlig eller særdeles dårlig (s. 122). Kan vi være det bekendt? Hvem er det lige vi rammer? Bør vi ikke i stedet gå ind og lave en målrettet hjælp frem for at piske svage og dermed gøre dem endnu svagere?

Nå, men for at vende tilbage til Claus Hjorts citat ” Vi kan jo ikke ændre tyngdekraften, hvis en familie beslutter at konen skal være hjemmegående, så kan intet ændre det”, så er dette faktisk også undersøgt og – tadaaa – i tabel 7.12 er der 0 % af dem der har fået frataget kontanthjælpen, der ikke søger et job, fordi vedkommende ikke ønsker et job! I tabel 8.9 kan vi se at 9 personer mener at ægtefællen ”Har nok i børnepasning og husførelse” (s. 115).

Og ja, der er også tabeller, der viser at nogen ikke ønsker arbejde – jeg har intet problem med at smække pengekassen i overfor dem, men jeg vil hellere lade 1/3-del få uretmæssig kontanthjælp, end at kaste 2/3-dele ud i mere fattigdom. Vi bør måske overveje at tænke helt nyt. Mit første forslag er at afskaffe 300-timers-reglen og have tillid til at sagsbehandlerne godt kan vurdere hvem der kan arbejde og hvem der nasser på systemet og bør have frakendt deres kontanthjælp.


PS: alle sidehenvisninger er til SFI’s rapport, du kan finde her: http://www.sfi.dk/graphics/SFI/Pdf/Rapporter/2008/0817%20300-timers%20reglen.pdf  

Kommentarer
Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 24-06-2008 10:38:13

Jeg er da fuldstændig enig med dig Linda, hvis vi skal acceptere 9 snydere for at hjælpe 1 person med behov for hjælp, så må vi da gøre det.

 

Jeg vil dog godt lige knytte en kommentar til din slutbemærkning:

"Mit første forslag er at afskaffe 300-timers-reglen og have tillid til at sagsbehandlerne godt kan vurdere hvem der kan arbejde og hvem der nasser på systemet og bør have frakendt deres kontanthjælp."

 

Nej det kan sagsbehandlerne ikke. De sidder midt i en interessekonflikt hvor de skal repræsentere både deres arbejdsgiver - kommunen, og klienten. Kommunens eneste interesse er at spare så mange penge som muligt. Og det er altid klienten som er taber i den interessekonflikt.

Derudover har sagsbehandlerne meget lidt viden om, og kontakt med klienterne. Uden klare regler står klienterne helt uden rettigheder.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 24-06-2008 11:59:44

Jeg er enig i at det ikke er nemt at være sagsbehandler, men jeg tror på, at hvis vi giver vores jobkonsulenter/sagsbehandlere nogle flere redskaber (herunder frihed til individuel tilpasset sagsbehandling og større viden om og kontakt med gruppen) og nogle færre sager, så kunne de faktisk godt medvirke til kommunens interesse - at få flest mulige ud af kontanthjælpssystemet. Og det ville også være i klienternes interesse. Jeg mener ikke at der er en interessekonflikt - jeg mener det handler om menneskesyn og hvilke redskaber man ønsker at bruge. Det har jo også en stor signalværdi overfor vælgerne hvilket redskab man vælger at bruge. Jeg kan dog næsten ikke få mig selv til at tro at det skulle være grunden til at man vælger et redskab som 300-timers-reglen, for det er da usmageligt og udtryk for et kynisk menneskesyn. Men jeg undrer mig over at reglen fastholdes, når man kan se at en stor del lider større skade end tidligere.


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 24-06-2008 13:19:47

Kommunerne lader for mig at se til ofte at være meget pressede økonomisk og de skal have tingene til at løbe rundt her og nu.

 

Signalværdi overfor vælgerne? Vælgerne så gerne kontanthjælps-nasserøvene flyttet til Sibirien. Husk på at vælgere er ikke individer, de er summen af holdninger som man kan finde en laveste fællesnævner for. Det vil aldrig blive hensynet til en minoritet.

Problemet med kommunerne er at det er relativt små enheder hvor minoritetsgrupper bliver meget små og ligegyldige. Derfor ser du også typisk at ressourcestærke minoritetsgrupper flytter til større byer hvor der er flere ligesindede. Men kontanthjælpsmodtagere er ikke ressourcestærke og har ikke den mulighed.

 

Jeg tror heller ikke 300 timers reglen er valgt ud fra humanistiske hensyn, men fravær af regler hjælper på ingen måde kontanthjælpsmodtagerne.

 

At få folk ud af kontanthjælpsystemet ville kræve en helt ny og revolutionær tankegang, det er ikke prøvet endnu, og det ville da være interessant at seriøse bud på.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 24-06-2008 13:30:21

Jeg tror faktisk vi er enige - jeg mener ikke vi skal have fravær af regler, jeg mener bare reglerne bør være anderledes og mere fleksible. Jeg ved at mange sagsbehandlere har idéer til nye metoder - det er måske der vi skal lede efter nye redskaber og nye regler. Og så synes jeg det er vigtigt at menneskesynet bag reglerne er bare en smule humanistisk - selvfølgelig skal økonomien hænge sammen, men man kan godt begge dele :-)


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 24-06-2008 13:40:23

Jamen vi er da meget enige. :)

 

Jeg er bare bekymret for ideen om administrativt at bedømme mennesker ud fra for slappe kriterier. Og det er nok meget vanskeligt at bedømme nasseri.

 

Også fordi de nassere der er, er dygtige til det, og ret nemt kan slippe igennem den slags bedømmelser.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 24-06-2008 13:46:47

Ja - en svær nød.

Jeg sidder og tænker over hvor min smertegrænse er? Jeg synes f.eks. det er skævt når 1/3-del får frataget en kontanthjælp (uretmæssigt i min optik), for at en mindre gruppe ikke skal snyde. Men hvor mange skal snyde før jeg synes det berettiger sådan en regel? Jeg er overbevist om, at jeg vil derhen, hvor færre rammes negativt end antallet af forsøg på at snige udenom. Det er skævt når man skader flere end man forhindre i at snyde.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 24-06-2008 18:14:36

Esben

Jeg tror overhovedet ikke på, at der findes det du kalder nasseri.

Jeg vil endda gå så langt som at sige, at det er en grov fornærmelse mod mennesker der i forvejen lever på bunden af systemer. Det er også en fornærmelse mod de socialrådgivere der er uddannet til at hjælpe de personer.

 

Det er ikke rimeligt, at tro eller bare påpege at nogen lever på et eksistensminimum, pga dovenskab.

Prisen menneskeligt, er simpel hen for høj, de personer der lever et liv som bistandsmodtager, mister alt stolthed, uanset om de vil eller ej, der er et stort personlig tab i form, af at de mister hele det sociale liv "fællesskab", det giver at have have en arbejdsplads, med arbejdskammerater. Livet på bænken, er ikke så attraktivt at nogen gør det, uden at der er sociale årsager. Jeg har selv været der, i mere end 15 år, jeg har aldrig mødt nogen der passer til den beskrivelse du kaller nasseri.

 


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 24-06-2008 21:26:13

P1 har kigget på undersøgelsen - lyt med her:

http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2008/06/24/171947.htm


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 24-06-2008 21:38:55

Jeg er overbevist om at Flemming har ret i, at der ikke er nogen mennesker, der frivilligt ønsker at leve på bunden af samfundet, økonomisk, social og statusmæssigt.

 

Der er behov for en anden indstilling til mennesker, der har det svært, af den ene eller anden årsag.

Der skal gøres op med den automatiske stigmatisering af mennesker, der  har få økonomiske midler og som har andre barriere, der gør, at de ikke kan flytte sig væk fra den situation, som de er havnet i.

Der er behov for en positiv hjælp til selvhjælp, og ikke brug for pegen fingre fra mennesker, der lever i toppen af juletræet, hvor lyset er tændt døgnet rundt


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 25-06-2008 06:47:06

Jeg er rimeligt sikker på at der findes folk som tjener en del på at arbejde sort og også hæver penge fra det offentlige.

 

Det er sikkert også en del 'stærke' kriminelle som tjener en levevej af den vej, og hæver støtte.

 

Jeg synes ikke vi skal indrette systemet efter at fange den slags mennesker, for det går i reglen ud over de forkerte.

 

Når jeg snakker om 'nassere' - et ord jeg forøvrigt ikke bryder mig meget om, er det primært de grupper jeg lige har nævnt jeg tænker på.

 

Jeg er helt enig i at man ikke skal stigmatisere flertallet af eks. kontanthjælpsmodtagere pga nogle få der misbruger systemet.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 25-06-2008 11:04:31

Esben

 

Det sorte arbejde er ikke mere udbredt blandt bistandsklienter end resten af samfundet, de kriminelle eks. har om nogen brug for hjælp, da det ikke er de profesionele forbrydere der hæver bistandshjælp,
Sort arbejde det drejer sig om at ordne et par haver el. samle flasker, de få der arbejder ved siden af bistanden og har en ordentlig indkomst er prostituerede, det drejer sig så om at have en officiel indkomst. Men jeg er enig med dit indlæg.

Det er en myrde og en falsk beskrivelse af virkeligheden, der bruges af ideologiske grunde, som alt saglig viden modsiger.
Man hænger folk ud, samtidig med at man beskære deres økonomi, og foringer de arbejdsvilkår behandlerne har. Det fremmer kun janteloven, Minimalstaten kan ikke fungere uden en hakkeorden. Hvilket betyder, at man ligger de samfundsgrupper for had, der koster samfundet penge.
Det er ikke samfundets skyld, det er deres egen skyld, forældrenes, skolelærernes, pædagogernes skyld. Det er VKO ideologi i en nøddeskal.

Sidste skud på stammen af den ideologi, er velfærdsministerens nye prøveballon om, man skal undlade, at leje lejligheder ud i belastede områder til arbejdsløse. Hvilket dækker over at syge og folk med sociale problemer pensionister osv. skal spredes noget mere, så de bliver usynlige, i stedet for at tage hånd om deres problemer.
Hvilket igen vil betyde at de personer bliver mere ensomme, da lige folk taler bedst.

Det er et fattigt samfund der ikke tager sig af de svage, men hænger dem ud som et samfundsproblem


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 25-06-2008 11:16:37

Samfundets laveste bliver konsekvent misbrugt til at bruge som syndebukke, men som jeg før har sagt er det altså ikke en VKO opfindelse.

 

Jeg tror det til dels er et symptom på et _økonomisk_ rigt samfund, som gør fattige klasser mindre synlige. Det gør dem mindre farlige, de får mindre magt, og de er nemmere at misbruge.

 

Det er rigtigt mange 'almindelige' mennesker som har meget lidt viden om hvordan vi behandler de mennesker. Når jeg en sjælden gang har snakket med folk som aldrig har forventet at få kontakt med det sociale system, men så alligevel får behov for det, er de stort set altid rystede over den måde de er blevet behandlet på.

 

Så jeg tror et af de primære problemer er den manglende synlighed, og gennemsigtighed. Også af den grund bryder jeg mig ikke om manglende regler og manlende kontrol af kommunalt ansatte.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 25-06-2008 11:57:42

Esben

Jeg er ikke enig med dig, i kommunerne sidder sagsbehandlerne tit mellem to negle loven og kommunalpolitikernes spareiver, der tit gør at de de bryder loven for ikke at risikere at blive fyret.

 Det er systemet der er noget galt med, det burde premieres når kommuner laver et godt opsøgende forebyggende arbejde, da det på sigt er samfundsøkonomisk en kæmpe besparelse.

Det skal simpelthen være så da at kommunerne kan tjene penge her og nu, ved at afse de resurser som den forebyggende indsats kræver, loven er der allerede.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 25-06-2008 15:03:25

Espen

Det er rigtig det ikke er en retorik som VKO har opfundet, der er et gammelt, ja lige så gammelt propaganda kneb som det med, at skatterne stiger når Socialdemokraterne kommer til magten. De svage er altid blevet brugt som en del af højrefløjens skræmmebilleder.

Det at folk er fattige er deres egen skyld, er efter højerfløjens mening en uangribelig sandhed. 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Esben Jensen
Int.
Esben Jensen Taber
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem
Carsten Hallqvist Jensen Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem.
Jeanet Suadicani
Medlem
Jeanet Suadicani Bestyrelsesmedlem, Ringsted