Linda Kristiansen

Linda Kristiansen

Folketingskandidat og HB-medlem

Antal relationer 195
Anbefalet af 26
Medlem

Chat: Hvad skal vi med regionerne?

15-11-2009 12:01:34 - 10 kommentarer

Linda Kristiansen chatter om regionspolitik her mellem 14 og 15.

 

  • Skal regionerne nedlægges?
  • Hvordan skal sygehusstrukturen være?
  • Hvordan sikre vi praktiserende læger til udkantsområderne?
  • Er infrastrukturen god nok?
  • Og hvordan med at få hævet uddannelsesniveauet?

 

Nysgerrig på mine visioner eller har du gode ideer til regionsarbejdet?

Chat med mig her mellem 14 og 15.

Kommentarer
Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 15-11-2009 14:03:19

Da jeg annoncerede dette på facebook, fik jeg et forslag om at centralisere IT-afdelingerne på tværs af regionerne, så man undgik at systemerne ikke kan kommunikere på tværs. Her er mit svar:

 

"Er helt enig i at der ALDRIG må laves noget der ikke kan kommunkere med de andre regioner - eller kommuner, skoler, praktiserende læger, osv osv. Problemet med integrationen er langt fra kun på tværs mellem regionerne.
Jeg ved at der pt. arbejdes på et nyt klientsystem i Region Sjælland - og jeg er ved også at netop integration med andre systemer er nævnt i kravspecifikationen.
Også tilgængeligheden er vigtig. Det handler ikke kun om handicappede når vi snakker om tilgængelige hjemmesider - faktisk har op mod 25% (det er forhåbentlig faldet da tallet er nogle år gammelt nu) problemer med at finde rundt på en hjemmeside. Så vi skal have langt mere fokus på båe brugervenlighed og tilgængelighed når vi snakker IT."
 


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 15-11-2009 14:11:21

Debatten om hvorvidt regionerne skal nedlægges eller ej er især baseret på at de jo alligevel ikke har noget indflydelse og derudover er usynlige. Usynligheden har vi alle et ansvar for. Det har været endog særdeles svært at få lov at snakke regionspolitik i denne valgkamp. Hvis vi vil mere synlige regioner, så har vi alle - og især politkkerne - et ansvar for at pege spotlyset hen på dem.

 

Jeg ønsker ikke at nedlægge regionerne. Men hvis regionerne skal give mening, skal de have lov at have en mening.
Jeg er overbevist om at regionerne har værdi, vi skal bare have givet værdien retur. Jeg vil kæmpe for at regionerne kan få lov at bestemme over eget budget. Det skal ikke være så låst i tre søjler. Regionerne har et værd og det skal vi styrke.
Så øget selvstyre til regionerne.
 


Martin Bork
Medlem

Martin Bork , Ph.d. i Historie. Formand for Ringsted opstillingskreds. , 15-11-2009 14:19:31

Placeringen af regionens supersygehus er et vigtigt emne for mange kommunalpolitikere, som helst ser det kommer til at ligge i deres kommune. Hvordan får vi en ordenlig diskussion om placeringen, så det ikke kommer til at gå op i lokalpatriotisme?

 

Hvor skal det iøvrigt placeres? Lad mig foreslå Ringsted som jo ligger centralt og har gode adgangsmuligheder ;-)

 

Hilsen Martin

Fmd. i Ringsted


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 15-11-2009 14:21:04

Jeg er undervejs i valgkampen flere gange blevet spurgt om jeg mente kvinder skulle stemme på kvinder bar fordi de er kvinder.

 

Nej, det synes jeg ikke.

 

Kvinder og mænd er forskellige, ligesom unge og ældre er. Og jeg mener forskellighed er en styrke – men styrken bliver størst når man kan se fordelene i forskelligheden. Så jeg vil anbefale jer at stemme på den I mener er kvalificeret til at kunne bruge deres egen og andres forskellighed konstruktivt.

 


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 15-11-2009 14:23:48

@Martin - Vi har i første omgang peget på Køge som placering for et hovedsygehus. Dette er sket på baggrund af de oplyninger vi havde om at få mest for pengene kompineret med tilgængelighed.

I december kommer der dog nye undersøgelser der har kigget på om det bedst kan svare sig at bygge helt nyt, bygge til og hvor er den mest optimale placering. Jeg mener det er ud fra det materiale vi skal se om vi ikke kan komme til en fælles enighed i regionsrådet. Og jeg oplever også at der er bred opbakning til at gå den vej (måske lige med undtagelse af S, der stadig lever i 2007).


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 15-11-2009 14:26:24

Dertil skal lige siges at det jo ikke er sådan at alle skal derhen når de bliver syge. Der vil stadig være sygehuse forskellige steder i regionen - nogle med akutmodtagelse og nogle uden.

 

Og så synes jeg det er yderst vigtigt at vi husker at det faktisk også er en kvalitet at kunne være tæt på sin familie hvis man er medicinsk patient eller terminal patient. Derfr bør vi i samarbejde med kommunerne etablere medicinske sengepladser lokalt - evt. i forbindelse med et plejehjem eller et sundhedscenter.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 15-11-2009 14:31:09

Og vedr. hvordan vi får en ordentlig gebat omkring emnet. Først og fremmest så synes jeg det er pinligt at se hvordan debatten omkring placeringen i Jylland har kørt. Hvor er folketingspolitikernes tillid til de personer der er demkratisk valgt ude i regionerne? Jeg håber at vi her i Region Sjælland kan få lov at påtage os det ansvar at pege på en placering selv - og jeg vil gøre rigtig meget for at vi i Regionsrådet bliver så tæt på som enige omkring placeringen. Jeg tror på de gode argumenter. og jeg tror også på at det er vigtigt at vi står sammen og alle påtager os et ansvar.


Martin Bork
Medlem

Martin Bork , Ph.d. i Historie. Formand for Ringsted opstillingskreds. , 15-11-2009 14:31:37

Tak for svar. Jeg er helt enig i at afvente den næste undersøgelse.

 

Hvad med de praktiserende læger. Hvordan tiltrækker vi dem til udkantsområderne?

 


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , Folketingskandidat og HB-medlem , 15-11-2009 14:34:18

Først og fremmest skal vi høre hvad lægerne selv ønsker og se om det er noget vi kan blive enige om. Men det kræver også at der er mulighed for ordentlige faglige miljøer og derfor er tilbud om efteruddannelse noget jeg forestiler mig vi skal gøre mere ud af. Er der stadig områder der er store problemer omkring så bør vi måske overveje at gøre som de har gjort på lærerområdet, hvor der er blevet givet udkantsområdetillæg .


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 15-11-2009 15:19:43

@L. Kristiansen. - Lokal valgte politikere bor i lokalområdet; regional valgte bor i regionen; folkevalgte til folketinget bor og er valgt i den hjemlige region.

 

Kommunalpolitik er lokal politik og regional politik er globalpolitik; i en forening betaler man et lokalt og et regionalt kontingent; Det Radikale Venstre er en kreativ landsby- og sogneforening; regionalt en kreativ åløbsforening; en dækningsafgift regionalt fjerner gift fra vandløb, grundvand og natur; en vagtcentral og forsikringer er regionale.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Der er ingen personer på denne liste endnu.