Lotte Rod

Lotte Rod

Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen.

Antal relationer 38
Anbefalet af 1
Medlem

Onlinemøde i Happeninggruppen søndag 21/3 kl. 20

16-03-2010 11:09:20 - 136 kommentarer

Vil du være med til at sætte fokus på økonomisk politik? Vil du have indflydelse på, hvordan den næste kampagne skal se ud? Har du nogle idéer til, hvad der skal til for at gøre Radikale Venstre mere synlig i dit område?

 

Så vær med til at brainstorme

 

på søndag, den 21. marts klokken 20 her på radikale.net

 

Det tager højst to timer, og du kan gøre det hjemme fra sofaen.

 

Onlinemødet er åbent for alle. Formålet med mødet er finde frem til nogle konkrete idéer, som vi kan arbejde videre med i Happeninggruppen.

 

Har du ikke mulighed for at deltage på søndag, kan du allerede nu skrive dine idéer her på siden.

 

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

 

Venlig hilsen
Lotte Rod, tovholder for Happeninggruppen
 

Kommentarer
Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 16-03-2010 12:01:36

@L. Rod. - Sømandsfamilier i Nyborg, Fredericia og Esbjerg ser gerne, at røgalarmer er obligatoriske i alle boliger her til lands lig´som i Norge og Sverige.


Markus Sørensen
Medlem

Markus Sørensen , Shippingassistent , 16-03-2010 15:38:31

Interessant, kunne godt ske at man kiggede forbi.


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 16-03-2010 15:43:13

;0)


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 17-03-2010 18:10:19

Jeg har en morsom tanke. Radikale er fuld af numre, det kan forståes på et par måder.

Kan man forestille sig det kan bruges, som en demonstrations grundlag alle stiller sig foran christiansborg med sports trøjer med numre på, som start til en okonomisk debat MF tager også nummertrøjen på, også på talerstolen. Der kan laves flere cenarier men det er da en ide. aktionen kan kaldes vores nr.


Heinrich Berwald
Medlem

Heinrich Berwald , jeg går på Ringkøbing Handelsskole (HHX) , 18-03-2010 11:36:32

Hey Flemming

Jeg er hvert fald med på den ide:)


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 18-03-2010 12:04:23

Er der et sted, man kan læse om, hvordan man deltager?

 

Men super ide, så alle kan være med!


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 18-03-2010 12:10:33

Det er så enkelt for mig, det overlader jeg til Lotte Rud, jeg er fra sønderjylland så det er noget langt, at rejse for at give et nummer. Kan man stole på et sådan?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 18-03-2010 15:37:29

Hej Jesper

 

Mødet kommer til at foregå lige her. Du skal altså bare logge ind på søndag klokken 20 og skrive med på tråden her...

 

Vi ses!


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 19:55:37

Velkommen! Mødet begynder her klokken 20.

Vi skal i gang med at udtænke et happeningskoncept om økonomisk politik. Happeningen skal få radikale på gaden, give gode billeder til hjemmeside og medier og sætte dagsorden. Mødet her er startskuddet til at lave et happeningkatalog til kommuneforeninger og kandidater, som f.eks. kan indeholde idéer til happenings, en pjece, merchandise, pressemeddelelser, læserbreve m.m.

Hvad har din kommuneforening brug for? Hvad har I gode erfaringer med? Dette er en brainstorm, så skriv lige, hvad der falder dig ind – eller svar gerne på de her spørgsmål:

  • Hvad er vores vigtigste budskab?
  • Hvordan kan vi gøre det helt konkret?
  • Hvad kan vi lave af happening/event?
  • Hvem er vores målgruppe?
  • Hvad kan vi gøre for at inddrage folk? Postkasse, konkurrence el.lign.?

Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:02:19

Hvordan starter det her?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:03:14

Selv kunne jeg godt tænke mig, at vi sætter fokus på, at der er et valg mellem nedskæringer og reformer.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:03:23

Nu er alle/mange vel efterhånden ved at se, hvad fornuftig og forsvarlig økonomisk politik går ud på - måske ud over de fleste partier i Folketinget.

Derfor mener jeg, at et af vores væsentlige punkter må være at vi har stået for reformer og sund fornuft allerede inden vismænd, økonomer og nu også nationalbank-direktøren råber det.

Kunne man forestille sig en kampagne, der remser op hvor mange gange radikale har sagt reformer og nødvendige indgreb gennem de seneste fem år - og så krydre det med alle de eksperter, der siger det samme?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:03:47

Hej Jesper. Du skriver bare...!


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:06:07

Brian, tror du ikke, folk vil synes, det er for arrogant? Jeg kan godt se idéen som en slags dokumentation på hjemmesiden, men til selve kampagne tror jeg, vi skal satse på noget fremadrettet. hvad tænker du?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:06:42

hvad er dit fokus, Jesper?


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:06:48

Jeg tror, at vi er nødt til at være opmærksomme på ALTID at tale positivt og ikke at tale ned til andre.

 

Var til et møde i dag, hvor det blev pointeret, at noget at det, vi er bedst til er at stille spørgsmål ved andres synspunkter og glemmer vores egne svar på spørgsmålene.


 


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:08:19

Jeg synes, vi skal være skarpe på, hvad vi vil bruge det at være på gaden til.

 

Erfaringen fra BR valget i København var, at der var flere positive ting:

1) Det gav god stemning balndt de frivillige

2) De kunne sætte nogle overvejelser igang hos folk

 

Det kunne IKKE få folk i en egentlig debat.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:08:20

Hvad tænker I om idéen med at tydeliggøre det valg, politikerne står over for? F.eks. 1 efterlønner = 3 folkeskoleelever


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:09:50

Vi behøver ikke nødvendigvis udtænke et gågadearrangement, det kan lige så godt være et stunt, der kan give presse...


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:10:02

Jo, der er stor risiko for at vi bliver opfattet arrogant.

Men man må også kunne fokusere på, at vi faktisk har turdet sige det upopulære i lang tid - uden at det skal virke surt.

"fordi der er nødt til at være nogen, der tør sige det ikke alle vil høre" - kunne det være et slogan-udkast?


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:10:23

Jeg kan rigtig godt lide ideen om at give folk muligheden for selv at sætte ting sammen.

 

Fx kunne jeg godt lide Velfærdskommissionens hjemmeside, hvor man kunne skære og tilføje til et samlet samfundsbudget.

 


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:10:37

Okay, Jesper, så hvordan vil du formulere vores svar?


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 21-03-2010 20:10:58

God ide!

1 efterlønner = 4 folkeskoleelever (tror jeg det er)

1 børnecheck til alle (også de rige) hver tredje måned = renovation af samtlige skoler i DK

osv.


Poul Fischer
Medlem

Poul Fischer , Formand for Allerød Radikale Venstre og Rudersdal opstillingskreds , 21-03-2010 20:11:38

Vi har med to forhold at gøre, dels den generalle  økonomiske politik, som jeg mere opfatter  som et landspolitisk spørgsmål og så den lokale udmøntning i kommunerne.  Jeg har et par ideer til mere generelle forhold:

 

Tema 1
Komme væk fra at 80 % af befolkningen giver tilskud til 80 % af befolkningen, og over til at der gives behovsbetemt tilskud, jf. udklip fra ældresagen (min fremhævelse).

Citat fra ældresagens hjemmeside:

”Hjemmeservice
Som pensionist kan du få tilskud til hjemmeservice, men kun til almindelig rengøring. Tilskuddet er uafhængigt af dine økonomiske forhold.”

Forslag til happening: Videoklip eller tegneserie, hvor angiveligt helt raske pensionister får tilskud til rengøring af bolig. Det kunne være sjovt hvis et folketingsmedlem, som er berettiget til folkepension, meldte sig frivilligt til et videoklip


Tema 2
Genindfør pristalsreguleret ejendomsværdibeskatning

Reglerne (fra SKATs hjemmeside):
”Der er et loft over det beløb, som ejendomsværdiskatten beregnes af. Det betyder, at ejendomsværdiskatten af danske ejendomme bliver beregnet på grundlag af den mindste af følgende værdier:
• Ejendomsværdien pr. 1. oktober i indkomståret
• Ejendomsværdien pr. 1. januar 2001 + 5 procent.
• Ejendomsværdien pr. 1. januar 2002”
Forslag til happening: Illustrer hvor meget man for et ganske alm. hus betaler nu, hhv. skulle have betalt ved at skatten fulgte ejendomsværdien.
 


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:11:50

Vi tør - det har de haft stor succes med i Kolding


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:11:59

Jeg kan godt lige ideen med at sætte klare valg op imod hinanden. Forstår måske ikke lige helt din opstilling, men princippet lyder rigtig godt.


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 21-03-2010 20:12:29

Vi havde engang i Forbrugerstyrelsen, hvor jeg arbejdede, en plakat, der viste:

1 cola 35 cl = 12 stk. sukker

1 kanelsnegl - 20 stk. sukker

etc.

Den var enormt populær, fordi det hele blev meget anskueligt.


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:13:01

Men det skal ikke være en kampagne, hvor vi belærer folk om, hvor 'dumme' de er. "Kan I virkelig ikke se, at...:".

 

Men lave et puslespil, hvor man selv kan nå frem til et samlet budget. Opgave: Du skal nå et overskud. Du har disse brikker til at nå det. Hvordan skal det være?

 


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 21-03-2010 20:13:19

Ja, VI TØR - den vandt Kolding vores interne konkurrence på i Kandidatnetværket.


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:14:05

God ide, Lotte. Det er nemlig meget konkret og giver folk valgmuligheder


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 21-03-2010 20:15:01

VI TØR tage de upopulære beslutninger

VI TØR tænke langsigtet

VI TØR sætte kommunerne fri

VI TØR tale imod skattestoppet

etc.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:15:12

Rigtig god ide med at finde en MF der er berettiget til folkepension. Det ville da anskueliggøre en pointe - og kunne gøres med humor og konstruktivt uden, at vi bliver sure og arrogante i folks øjne.


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:15:23

Tror der er en forskel på at oplyse om usundheder og så overbevise folk om vores politik.

 

Der er mange, der ved, efterlønnen koster. MEN er helt ok med det! Så det er mere end oplysning.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:15:27

Jeg har engang som RU-formand i Sønderjylland lavet en kampagne på gågaden, hvor folk fik uddelt et ordentligt pengebundt svarende til landbrugsstøtte, som de kunne fordele på forskellige kasser. Det gav en god snak med folk og bagefter kunne vi sende en pressemeddelelse med resultatet. desuden stod vores hjemmeside på den bagerste pengeseddel, så folk kunne gå derind og se resultatet...


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:16:54

Jeps - I havde fat I noget der! Det er den slags, vi skal arbejde med!



Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:17:14

Jeg kunne godt tænke mig, at vi kobler den økonomiske politik til andre radikale udspil, f.eks. tillidsreformen, sundhed og erhverv.

 

Tillidsreformen kan føre til større effektivitet

 

Et mod til at prioritere de mest syge/behandlingskrævende kan give økonomi til mere og bedre sundhed

 

Økonomisk politik er ikke kun et valg mellem velfærd og skatter. Det er i høj grad også et spørgsmål om en aktiv og synlig erhvervspolitik. Radikale burde appellerer til iværksættere og kreative/innovative virksomheder


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 21-03-2010 20:18:10

Fed måde at udvikle politik på det her - konkret, effektivt, nyskabende. Ros!

Desværre hopper jeg af en halv time nu!

 


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:18:34

Ja, det at give folk et valg virker. Det gav jo også god snak at lade dem kåre en regel ved byrådsvalget

 


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 21-03-2010 20:19:08

Happeningen i Sønderjylland: Je, den understreger at vi ikke bare lover til højre og venstre, men vil have ansvarlighed - pengene skal komme et sted fra!

Det er vores profil!


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:19:20

Skal vi prøve at strukturere det lidt... Måske I alle sammen vil prøve at formulere, hvad der er vores vigtigste budskab i 1-2 sætninger?


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:19:53

Enig i at tillidsreform ALTID skal tænkes ind og kommunikeres ud. Det er stadig en platform, vi har nogenlunde for os selv - og i øvrigt helt igennem den rigtige politik for samfundet.


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:21:38

Mit er:

1) Find et tema, der kan holde. Synes ideen om at give folk muligheden for at sætte et samfundsbudget sammen er god!

2) Ud fra temaet finde en måde, hvor på det kan bruges flere steder i landet!


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:21:39

Hvis vi ikke er flere end en håndfuld kunne et fælles Google-doc måske være en mulighed til at strukturere?



Jacob Packert
Medlem

Jacob Packert , Student i Pressetjenesten , 21-03-2010 20:22:58

Hey folkens,

 

vil ikke blande mig så meget i debatten, men mere suge nogen af alle de gode input op, når I er færdige - keep it going!

 

Vedr. visualisering af de valg, politikerne (og vælgerne, ikke mindst!) står over for, har vi prøvet at arbejde med såkaldte infografikker. Det er virkelig godt til at præsentere folk for relativt svære økonomiske størrelser. De tre, der er blevet lavet foreløbig, ligger her: http://www.flickr.com/photos/deradikale/sets/72157623326935250/detail/

Kommentarer og feedback på dem modtages også meget gerne.

 

@Brian: Mener at det er Niels Helveg, der er berettiget til økonomisk støtte til rengøring hjemme hos sig selv, fordi han er rundet 70. Det giver jo ikke rigtig mening :)

 

Derudover vil jeg lige smide et ordspil ind i manegen: "Velfærd eller efterløn". Vestager er i 21 Søndag om netop dét mod finansministeren om fyrre minutters tid (og vendingen er allerede blevet brugt i hvert fald en enkelt gang). I må jo skyde det ned, hvis I synes det er for ringe, sender dårlige signaler, eller er strategisk dumt...

 

Fortsat god brainstorm!

 

Mvh Jacob Packert


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:23:50

Jesper, hvad du tænker du så, budskabet skal være? "Du har et valg"?


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:23:54

For mig er de vigtigste budskaber:

1) Mod - Vi TØR

2) Tillid skaber vækst

 

Og så vidt muligt væk fra Thornings evige snak om velfærd vs. skat


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:25:05

Vi har taget et valg. Har du? Det er DIT valg!



Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:26:07

Super, Jacob! Jeg kan godt lide "Velfærd eller efterløn", selv har jeg arbejdet med "nedskæringer eller efterløn", men så er den første mere overraskende.


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:26:09

Men kan da godt lide Packerts indspark om "Velfærd eller efterløn!"

 

Og synes grafikken holder. Kan man lave noget, hvor folk kan lege med boblerne, så ville det være sjovt at stå på torvetog lege puslespil!


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:26:30

@Jacob: Synes absolut "Velfærd eller efterløn" signalerer det rigtige - når man spiller på den bane, de andre har trukket op.

På sigt skal vi forsøge selv at definere kamppladsen i meget hørere grad. Men nu og her signalerer det lige nåjagtigt - og simpelt - det helt rigtige


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:27:04

Velfærd eller efterløn - det er dit valg

 

Hvad siger I til den...?


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:27:25

I love it!



Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:29:18

Ordspil på valg, ved jeg ikke om jeg er så vild med. I en valgkamp måske, men der kan det virke lidt Corny.

På nuværende tidspunkt tror jeg, at det vil forvirre og få folk til at tænke på Folketingsvalg i stedet for på indholdet.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:29:57

Okay, så lad os blive lidt mere konkrete på indholdet af selve happeningen. Hvad kunne I godt tænke jer?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:31:21

Poul, du må sige til, hvis du har en idé til, hvordan vi får dine idéer med i spil?


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:32:15

Jeg tænker målet skal være at give folk muligheden for at sætte sig ind i et komplekst spørgsmål:

1) Hvordan hænger det hele sammen?

2) Hvilke udgifter 'kan' der pilles vde?

3) Hvordan kan jeg sætte det sammen?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:32:23

For er det vigtigt at vi signalerer, at vi ikke vil være med til at skære igen og igen på børnene, de syge og de ældre. I stedet skal vi finde pengene ved reformer.


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:33:36

Målet må netop være, at folk selv skal tage stilling til, at HVIS man ønsker efetrløn etc, så skal pengene findes andre steder. Her kan forskellige reform-ideer præsenteres.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:33:59

Jesper, tænker du, vi skal lave nogle pengesedler a la landbrugstøttehappeningen eller på hjemmesiden?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:35:00

Packert, er du stadig med? Så ved du måske, hvor svært det er at lave elektronisk?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:35:44

Jesper, lad os lege videre med idéen: Hvilke "kasser" skal vi have med?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:37:03

Brian, jeg kan godt følge din bekymring for ordet valg, men jeg synes, det giver god mening i den konkrete sammenhæng, hvor vi giver folk et valg.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:38:01

Jeg tror, vi skal være skarpe på, om vi her snakker økonomisk politik og dermed prioriteringer ud fra en given økonomisk ramme (det nemmeste)

Reformer og dermed muligheden for at skabe værdier, der så kan prioriteres

eller helt over i kreative baner, der giver mulighed for at anskue tingene på nye måder og på den måde frigive de mange ressourcer, der går til i bureaukrati i dag. Den sidste vil være svær umiddelbart at anskueliggøre simpel. Men vel der hvor radikalt hjerteblod flyder stærkest.


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:39:45

Sad lige og ledte efter det, som Velfærdskomissionen lavede. Her var der en del, der var fast. Så var der en række milliarder, man kunne 'lege' med. Det var online, så det var en måde at gøre det på.

 

En anden kunne være et puslespil, hvor noget var lagt i forvejen. Så kunne man have en brik, der hedder:

- efterløn i dag

- efterløn fjernet

- efterløn reduceret

- etc.


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:40:45

Egentlig enig med Brian, men tror, det skal være blandet, så man både taler om sammenhænge OG får introduceret reformer.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:41:05

Brian, det kræver jo i hvert fald, at der kan stå en form for beløb på pengesedlen. Jeg tror, vi skal være meget bevidste om, at det bliver forståeligt.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:41:32

Forestiller du dig det som et gammeldags puslespil - eller mere som et budgetskema med blanke felter og en bundlinie, der reagerer, når du sætter for eksempel efterlønnen ind?


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:42:51

Puslespillet. Tænker det kan bruges både online, hvor man trækker brikkerne ind. Og fysisk på gaden med store brikker, man kan stå og tale med folk om. Og i publikationer hvor man kan klippe brikkerne ud og lege med selv.



Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:43:15

OG jeg tænker bare højt her! Så andre ideer er velkomne!


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:43:44

Jeg kommer til at tænke på "Hvad er velfærd for dig?"

 

Hvor godt styr har I på, hvilke "kasser" vi skal have med?


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:46:14

Det skal nok lige overvejes grundigt, men hvis ideen er der, kan man nok trække på folk med lidt indsigt!

 

Kan godt lide "Hvad er velfærd for dig". Den anden kan blive lidt for skinger. Folk vil tænke: "KAN de ikke tale om andet end efterløn....?"


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:46:24

Og så med forskellige størrelser på for eksempel Folkeskolen, så der er mere plads, hvis vi har fjerne den med Efterløn?

 


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:46:30

Kender I The Billion Dollar Gram?

(http://s3.amazonaws.com/infobeautiful/billion_dollar_960.gif)


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:48:09

Vi kunne lave et ark med udgiftskasser i forskellige farver - lige til at udskrive og klippe ud for kommuneforeningerne


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:48:29

Måske lidt for mange kasser, men ideen er der!

 

Og helt rigtigt Brian. Vælger man den lille efterlønsbrik, kan man tage en større folkeskolebrik ;-)


Jesper Luthman
Medlem

Jesper Luthman , Kaptajn for Manu Sareens Tænketank , 21-03-2010 20:49:12

Jeg er desværre nødt til at logge af nu.

 

Vil meget gerne være med i det videre arbejde! Så send mig gerne en mail Lotte! Så hjælper jeg til!

 

Tak for debatten!


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:49:56

Vi skal også have det med den sociale balance ind.

 

Middelmådighed og insisteren på velfærdsydelser til alle vil altid komme til at ske på bekostning af de svageste/dem med mest behov.

 

Psykiatrien er f.eks. ikke på finansloven.

 

Hvorfor skal mennesker med ondt i sindet bøde for, at rige pensionister skal have rengøringshjælp eller rige familier børnecheck?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:50:20

Eller en form for bingoplade med forskellige velfærdsydelser, som man skal fordele et vist antal poletter på... alt efter hvor mange reformer man vil lave?


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:51:08

Det lyder rigtig godt, Jesper, du hører fra mig. Og tak for nu.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:53:03

Annette, jeg er helt enig i, at der netop er behov for at prioritere til fordel for de svageste. Spørgsmålet er, om denne happening kan rumme psykiatrien - det er jo en hel kampagne i sig selv.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 21-03-2010 20:53:09

Man kunne lave en masse forskellige udregninger eks. vor mange efterlønner går der på en børnehave, eller en skoleklasse, en skoleklasse vuggestueplads en seng på hospitalet. osv

samme scenarie kan bruges i forbindelse med hvor maget forebyggelse kan vi få for en måneds strengere straf.


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:54:07

En kampagne kunne lyde:

 

Voldsramte xxx betaler for xxx's børnecheck

 

Der er ikke plads til xxx på arbejdsmarkedet - til gengæld er der plads til xxx's børnecheck


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:55:12

Er det for kliche at lave tingene lagkageformet?



Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:55:25

Enig, Lotte - men vi kunne godt fokusere på det med den sociale balance.

 

Det gælder også, at personer uden privat sygeforsikring betaler for at komme bagerst i køen

 

God ide med bingopladen


Poul Fischer
Medlem

Poul Fischer , Formand for Allerød Radikale Venstre og Rudersdal opstillingskreds , 21-03-2010 20:56:04

Ark med udgiftskasser i forskellige farver er en god ide. Agnete Fog i Allerød brugte det ved vælgermøder op til KV2009 (noget i retning af "skal", "kan" og "vil" - opgaver. )


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:56:08

Vi skal passe på med, at det kun kommer til at relatere sig til efterlønnen.

 

 


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:56:35

Velfærd for de fleste eller luksus for de få


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 20:56:37

Der er ikke råd til at passe XXX - til gengæld har XXX krav på betalt rengøring


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:57:16

Flemming, jeg vil gerne arbejde videre med idéen på at sammenligne med f.eks. en børnehave, skoleklasse osv. Det er nok mere konkret end at tage hele budgettet for et område.


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 20:57:39

Præcis, Brian


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 20:58:53

Poul, kan du måske fremskaffe det, Agnete Fog har lavet? Det lyder spændende.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:01:03

Brian, hvis man laver en lagkage, er der jo kun selve kagen at fordele, hvorimod reformer jo vil skaffe et ekstra stykke... Derfor tænker jeg, at vi hellere skal arbejde med nogle kasser, hvor man får flere kasser ved at gennemføre reformer.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:01:48

Ja, det er jo nok nemmere, end flere lag i lagkagen :-)



Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 21-03-2010 21:02:22

Ja vi skal passe gevaldig på at tro alle er politiske nørder som vi selv. det er problemet med bedrevidenheden, at vi skal se mennesker som nogle der skal undervises og befinder sig i 3 klasse, det er ikke nedsættende, men vi er eksperterne der tror alle ved en masse om politik, problemet er ikke at andre er dumme men der er nogen der interesserer sig for andre ting i livet arbejde ferie fodbold  osv.


Jacob Packert
Medlem

Jacob Packert , Student i Pressetjenesten , 21-03-2010 21:02:22

@Lotte, Jesper, flere: det elektroniske er lidt kuriøst: med computere og web kan vi lave ALT og kun fantasien sætter grænser. Med det budget vi har at lege med....well, der kan vi ikke rigtig lave noget. Så et sted i mellem de to yderpunkter finder vi måske en åbning for at lave noget interaktivt a la det i foreslår. Synes endelig bare I skal komme med idéer til interaktive elementer til hjemmeside, Facebook, etc. Der er jo heller ikke noget galt i, at man har en computer med på gaden, som så kører et program ("Sæt finansloven sammen", "Hiv i håndtagene på Finansministeriets maskinrum", etc.). En interaktiv pjece/bærbar computer er måske ikke oplagt til Næstved gågade en regnvejrsdag, men hvis man har en stand på en messe, holder et café-arrangement eller lignende er det jo oplagt.

 

Kender I øvrigt godt The Billion Dollar Gram. Har samlet nogle af mine yndlingsinfografikker her: http://delicious.com/jacobpackert/infographics

 

Andre idéer til happenings? Det behøver ikke kun at være upopulære ting... Og er der nogen, der tænker i skat?

 

/Packert


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:02:40

Har I lyst til også at snakke lidt om, om vi skal have noget at dele ud i forbindelse med kampagnen?


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:07:12

Det er svært at finde noget godt at dele ud. Folk skal jo gemme det, hvis det skal have værdi for os - og så er det for dyrt.

Det kunne måske være, at de kunne beholde en af de brikker, der blev i overskud, hvis det er den form vi vælger.

Hvis det er pc-løsningen kunne det være et print af det man selv har valgt.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:07:15

Jeg synes, det kunne være fedt, hvis man kunne designe det sådan, at vi kan konkludere noget på baggrund af happeningen, som vil gøre det godt i en artikel. Formålet er jo at komme i så mange lokalaviser som muligt.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:08:27

Måske skulle vi lave brikkerne som klistermærker - og så kunne folk få deres plade med hjem. Hvor der selvfølgelig står noget med vores politik og hjemmeside.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:08:56

Tænker du det som en valgkamp-ting eller en skuffe-sag der hurtigt kan trækkes op lokalt?



Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 21-03-2010 21:09:15

Små pjeser med eks. en efterlønner koster det samme som xx antal specialskole timer eller alm skoletimer timer.

 

En måned fængsel koster xx antal kr til en ungdomsklup sportklup mm.

 

 


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:09:58

Jeg tror vi skal tænke os godt om, hvis det er en net-ting folk selv skal se på hjemme. Vi er så illoyale på nettet og bliver nemt distraheret.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:11:28

Kampagnen skal køres i maj, så vi kan gøde jorden og prøve idéerne af...


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:11:39

Er der 21-Søndag-pause?



Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:12:36

Vil du have lokale ud på gaderne nu her. Det tror jeg, risikerer at blive svært. Men jeg er frisk på at prøve.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:13:29

Nettet kan ikke stå alene - vi skal skabe engagement og begejstring ude i kommuneforeningerne. Så lad os lave noget på gaden, der kan give mediedækning.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 21-03-2010 21:14:58

Slogans på ticøs, (stavet forkert). som sælges billigt.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:15:24

Ha, ja, 21 Søndag er spændende... Lad os slutte for nu. Hvem vil være med til at arbejde videre med idéerne? Skriv lige jeres mailadresse.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:16:03

brian@fermaten.dk


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 21-03-2010 21:17:52

Der er også poineten om tryghed versus velfærd. Tryghedssdagsorden betyder, at man acceptere ringere velfærd, som så til gengæd er tilgængelig for alle.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:18:11

Og hvis I kommer i tanke om flere gode idéer, så skriv endelig herinde eller direkte til mig på lotterod@radikale.dk


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 21-03-2010 21:18:25

Jacob - kan du redigere miy snabel-a ud i det forrige indlæg?

Bare så der måske ikke er spam-obotter, der synes jeg er lækker :-)


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 21-03-2010 21:19:25

Jeg syntes at du Lotte skal lave det til et ide katalog og så lade os tage en runde mere, vil du have vores privat mail bliver det over  Skriv besked her på radikale net. da adr. ellers bliver offentlig.


Lotte Rod
Medlem

Lotte Rod , Kandidat til Folketinget og Europa-Parlamentet. Tovholder for Happeninggruppen. , 21-03-2010 21:21:21

I hører fra mig!


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 21-03-2010 23:03:14

@L. Rod. - Velfærd og efterløn! - Hvem har set en radikal, der var slidt op?


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 22-03-2010 10:55:05

Lotte

opret en Facebook gruppe med navn EKS. Efterløn eller børnehaver? Den gruppe kan måske blive så stor, at den kan bruges som løftestang, for en fysisk demonstration mod mod efterlønnen!

det kan tage 3-4 måneder hvis det går godt. En inverstering i fremtiden og en god måde at måle folkestemningen på.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 22-03-2010 10:58:28

Ps måske skal det være som en upolitisk gruppe???


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 22-03-2010 11:30:33

Hej Lotte - du må gerne skrive mig på også: karen@plots.dk

Jeg var desværre nødt til at droppe ud i går, da min mand kom hjem fra en rejse.


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 22-03-2010 12:08:37

Stor begejstring herfra for denne måde at holde et møde på. Tidsbesparende, effektivt, konkret. Og referatet skriver sig selv med det samme. Let at følge op på mm. Mere af det!


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 22-03-2010 13:05:36

Nu er mødet jo afsluttet, så måske kunne jeg komme med en lille kommentar uden for dagsorden.

 

Er det ikke lidt ukonstruktivt at hænge radikal politik ensidigt op på efterlønnen? Både højre og venstre side af Folketinget har fredet efterlønnen, så vi risikerer atter at placere os som de få bedrevidende, der ikke kan forholde sig til de politiske signaler fra omverdenen.

 

Margrethe V. har atter og atter udtalt, at afskaffelse af efterlønnen og forkortelse af dagpengeperioden er DRV's forslag, men hvis man ikke vil være med til det, må man jo foreslå nogle alternativer. Hvis vi igen og igen helt ensidigt slå på efterlønnen, bliver vores image ligeså snævert som Retsforbundets, der kun kunne sige "fuld grundskyld". Hvis det ikke kan passes ind i det alternative flertals politiske dagsorden, bliver det ubrugeligt, uanset hvor mange eksperter, der støtter det. Vi skal hellere i stedet forbindes med reformer i stedet for nedskæringer eller store skatteforhøjelser.

 

Ellers kunne jeg forestille mig, at vi kunne tage tyren ved hornene og markere, at DRV tør konfrontere udfordringerne i et flerkulturelt samfund. Af DRV tør deltage fuldt og helt i EU. At DRV tør se udfordringerne ved klimaforandringerne i øjnene. ...


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 22-03-2010 13:15:31

VI TØR tage de upopulære beslutninger

VI TØR tænke langsigtet

VI TØR gennemføre reformer

VI TØR et flerkulturelt samfund

VI TØR være fuldt og helt med i EU

VI TØR se klimaforandringerne i øjnene

VI TØR indføre trængselsafgifter i byerne

VI TØR tale imod skattestoppet

VI TØR sætte kommunerne fri

VI TØR afskaffe efterlønnen til de rige

VI TØR afskaffe børnechecken til de rige

VI TØR afskaffe ældrecehcken til de rige

 


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 22-03-2010 13:43:59

@Karen

 

Du skriver flg.: VI TØR afskaffe ældrecehcken til de rige.
 

Hm et eksempel på, at man skal passe på med at komme med korte budskaber når man ikke er inde i sagerne.

 

Et hurtig opslag på nettet viser, at du kan få supplerende pensionsydelse, også kaldet ældrechecken, hvis du er folkepensionist og vanskeligt stillet økonomisk. Du kan få op til 10.700 kr. årligt (2010) i supplerende pensionsydelse, dvs. ældrecheck, hvis du er folkepensionist. Din og din eventuelle ægtefælles eller samlevers formue og indtægter har betydning for, om du kan modtage ældrechecken, og hvor stort beløb du kan modtage. Det er formuen og indtægterne pr. 1. januar, der har betydning.

For at få ældrechecken må du ikke have en likvid formue, der er større end 74.100 kr. årligt (2010). Det gør ingen forskel for formuegrænsen, om du er enlig, gift eller samlevende - jeres samlede likvide formue må ikke være større end 74.100 kr. årligt (2010).

Likvid formue er fx opsparing i banker eller værdien af obligationer, pantebreve, aktier og investeringsforeningsbeviser. Friværdi i fast ejendom indgår ikke i den likvide formue, ligesom den i slutningen af december udbetalte folkepension heller ikke medregnes i dem likvide formue.

 

 

Dette er derfor tom snak. Det gælder også udsagnet VI TØR afskaffe efterlønnen til de rige. Her skal til de rige slettes.

 

Venligst sæt jer ind i sagerne før i opbygger korte udsagn der ikke holder i virkeligheden.

 


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 22-03-2010 13:48:46

Ja, ja, det er vel en brainstorm.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 22-03-2010 13:58:54

@K. Lumholt. - Et rodsammen; projektorienteret undervisning uden projekter som på RUC.


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 22-03-2010 14:28:13

Det er en "brainstorm" foretaget på radikale.net hvor alle aktivt kan deltage (medlemmer som ikke medlemmer) og andre passivt kan se med. Har i tænkt på det. 


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 23-03-2010 02:00:23

Ole: Hele pointen med det her er jo netop at vi TØR tænke højt uden at skulle have en spindoktor ind over først. Vi tror på, at vi som parti og som samfund får væsentligt bedre resultater, hvis vi har en fri debat.

Det giver måske en enkelt skæver eller måske mange, når man har en tråd på 125 indlæg. Men det væsentligste er først og fremmest, at det giver en masse gode ideer.

Ja, det kan andre end vi selv se. Og det tror jeg faktisk også kun er en fordel. Der er vel ingen, der læser den her tråd og tror, at det er færdig radikal politik.


Brian Bruhn
Medlem

Brian Bruhn , Herning, spillestedsleder og folketingskandidat , 23-03-2010 02:01:53

Ole: Hele pointen med det her er jo netop at vi TØR tænke højt uden at skulle have en spindoktor ind over først. Vi tror på, at vi som parti og som samfund får væsentligt bedre resultater, hvis vi har en fri debat.

Det giver måske en enkelt skæver eller måske mange, når man har en tråd på 125 indlæg. Men det væsentligste er først og fremmest, at det giver en masse gode ideer.

Ja, det kan andre end vi selv se. Og det tror jeg faktisk også kun er en fordel. Der er vel ingen, der læser den her tråd og tror, at det er færdig radikal politik.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 23-03-2010 03:45:04

@B. Bruhn. - Enig.


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 23-03-2010 10:22:14

Hele ideen med Radikale.net er at vi er Danmarks åbne parti.

Mht. kampagnen:

Jeg hørte lige P1 Formiddag, mens jeg sad i bilen.

En mand fra den "forgyldte generation", i 60'erne, ringede ind og sagde:

- Det er vigtigt at vi fra den forkælede generation ytrer os om det her med efterlønnen og de mange tilskud til pensionister og siger fx. at VI hellere vil have at vores børnebørn får gode børnehaver og skoler end vi vil have gratis rengøring.

Han sagde også:

- Politikerne undervurderer os (i den "forgyldte generation"), når de tror, vi kun tænker på at skarbe til os. Vi tænker faktisk på vores børn og børnebørn. Og mange af os har ikke lyst til at modtage ydelser, hvis vi har penge nok selv. Hvorfor skal en person, med tre millioner på bankbogen, modtage gratis rengøring? etc. etc.

Og så sagde han:

satse på de vælgere, der tænker på andre end sig selv, de vil vinde det næste valg.

JEG TROR HAN HAR RET!

HJeg tror at tiden NETOP NU er kommet til De Radikale.

For vi har MODET! Og det har vi hele tiden haft. Men det er først nu at tiden er moden. S-SF er som en hund, der logrer for at få vælgernes stemmer. VKO er bange for at vælgerne skal vende dem ryggen, hvis de vælger de nødvendige reformer til. Midt imellem dem står R og TØR de nødvendige reformer. Vi har før vist at vi (i 90erne) kunne holde Danmark på sporet. Det vil vi gøre igen.

Vælgerne er ikke så dumme, at de ikke kan se at den demografiske udvikling er en tikkende bombe, som vi må og skal forholde os til med simpel matematik og sund fornuft. VI KAN IKKE BLIVE VED MED AT POSTE PENGE UD TIL SUNDE OG RASKE, VELFUNGERENDE OG VELHAVENDE ÆLDRE!

Og de ældre (de yngre ældre) ved det godt. Lad os appellere til deres ansvarlighed ud fra en tillid til, at de til syvende og sidst tænker mere på deres børnebørn end på dem selv.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 23-03-2010 10:37:23

@K. Lumholt. - I provinsen ser man frem til en efterløn; et provinsparti har en formueskat.


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 23-03-2010 10:42:31

@Brian

 

Du behøver ikke at gentage dig selv for min skyld. Jeg er ikke udviklingshæmmet.

 

Jeg siger nogle få velvalgte ord som i kan tænke over eller lade være.

 

Lige en sidste ting: "Vælgerne er ikke dumme, ...". Det rigtige er flg.: VÆLGERNE ER KLOGE NOK ...

 

OK jeg er kun en novice ud i politik og økonomi.

 

I ved bedre :-)

 

 


Jacob Packert
Medlem

Jacob Packert , Student i Pressetjenesten , 23-03-2010 12:17:12

 Vedrørende åbenhed/lukkethed og brainstorm: Idéen med det her er at alle kan deltage. Medlemmer og ikke-medlemmer. De indviede og de helt nye. Min pointe er at det ikke kræver en særlig invitation for at være med. Man er bare med. 

 

Indrømmet, der er ingen grund til at sammenfatte, hvad der står i denne tråd, og sende det til samtlige andre partier i en nydelig email. Men som det står nu, løse idéer, overordende temaer, etc., så er der ikke noget her, der ikke tåler offentlighedens eller modstandernes øjne. 

Det er - som Lotte også skriver - en brainstorm, der skal ligge til grund for kampagner og events og happenings, som kommer til at foregå ude i lokalforeningerne og på gader og stræder. Den konkrete planlægning og eksekvering kommer nok ikke til at ske på samme måde. 

 

Jeg synes det er så fedt, at man kan holde den her slags møder, og virkelig tappe ind i det potentiale, der gemmer sig ude i partiet og blandt sympatisører. Og tænk lige engang - hvor ofte er det lige, man kan mødes med andre radikale fra Esbjerg, Valby, Rudersdal og Herning, lige smutte ind i stuen og se 21 Søndag til inspiration, og så komme tilbage igen og diskutere videre. Det er da cool! 

 

God dag!

Mvh Jacob Packert


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 23-03-2010 12:28:47

I følge Longmans Dictionary of Contemporary English betyder

Brainstorm 'a sudden disorder of the mind or change from sensible behaviour, lasting only a short time.' Altså panik, forvirring, momentant vanvid etc.

Brainstorming derimod betyder 'a method of finding answers to problems in which all the members of a group think very quickly of as many ideas as they can.'

 

Jeg vil overlade enhver at dømme om, hvorvidt dette er en  brainstorm eller en brainstorming... :-)


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 23-03-2010 14:03:58

;-)


Karen Lumholt
Medlem

Karen Lumholt , Folketingskandidat i Hovedstaden, medlem af Lokaludvalget i Valby, selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver , 23-03-2010 14:14:31

Enig med Jacob Packert - kunne ikke være mere enig! Lad os ikke være bange for at kaste os ud i denne form for politik- og ideudvikling. Den tilhører fremtiden.


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste , 24-03-2010 15:12:15

Noget helt andet. Økonomidiskussionen handler også om hele fradragsjunglen. Fradrag for sundhedsforsikringer. Rentefradrag og meget mere. 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Annette Rolsting
Medlem
Annette Rolsting AC'er på Bispebjerg Hospital - med sundhed, psykiatri og arbejdsmarked som kæpheste
Christian Schmidt
Int.
Christian Schmidt International ordfører for Radikal Ungdom
David Aurvig
Medlem
David Aurvig Radikal webmaster
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset?