Manu Sareen

Manu Sareen

Folketingskandidat i København og medlem af borgerrepræsentationen

Antal relationer 62
Anbefalet af 19
Medlem

Anders Fogh er kilden til problemerne

07-11-2007 08:08:28 - 10 kommentarer

Vestagers meldinger om samarbejdet med VK er det eneste rigtige. Det er VKs politik, der skubber os væk og  ikke omvendt.

Det er Anders Fogh der er den egentlige kilde til problemerne.
Valgkampen har endnu en gang vist, at alle oppositionspartierne kæmper om, hvem der skal være bannerfører i kampen mod Dansk Folkeparti og Pia Kjærsgaard. Alle partiers erklærede formål er at begrænse Dansk Folkepartis indflydelse. Det er sådan set godt nok, det vil jeg også gerne. Men hovedformålet bør være et helt andet.
For en vigtig pointe, der desværre drukner i nogle oppositionspartiers overbudspolitik, er, at det er Anders Fogh Rasmussen, der er den egentlig grund til Dansk Folkepartis magt. Det er Anders Fogh, der er problemet - ikke kun Pia Kjærsgaard og præstebrødrene.
Anders Fogh er manden der har haft valget. Det er ham, der har dikteret Danmarks politiske slingrekurs de seneste seks år. Det var Anders Fogh, der indførte skattestoppet, den umenneskelige udlændingepolitik, starthjælp, 300 tm reglen, asylpolitik, Irak, den nedbrydende folkeskole osv. Ingen partier, heller ikke Dansk Folkeparti, får lov at diktere Anders Fogh Rasmussens politik.
Dansk Folkepartis indflydelse skyldes ene og alene Anders Foghs vilje.

Kommentarer
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 07-11-2007 08:34:14

Ja Ikke bare Anders Fogh´s førte politik, men også Fogh´s ledeslesstil med hans alene viden holdning og topstyringen af hans medarbejdere og ministerkollegaer (se "Fogh bag facaden"), gør at Fogh er en kampsten der står i vejen for et bredt samarbejde henover midten i dansk politik.
Men det er et problem som Venstres bagland må løse. de kunne f.eks vælge en ny formand - En person som Kristian Jensen kunne måske bane vejen for et samarbejdende folkestyre i FT.

Anders Elmeskov
Medlem

Anders Elmeskov , Kommunikationsrådgiver , 07-11-2007 09:34:25

Tja, det er så en fuldstændig diskvalifikation af folkestyret. Anders Fogh kan ligesom alle andre politikere ikke gøre noget alene... Det er kun ved at finde flertal for sin politik og gennem kompromiser danske politik sker. Derfor har du ret i en del af dit budskab, Manu, nemlig at det ikke giver mening at udpege Pia Kjærsgaard til 'den store satan'. Men med din tildeling af rollen til AF går du imod dit ærinde (i det mindste som jeg forstår det).

Noget andet er, at politikken de seneste år på ingen måde har været udtryk for en slingre kurs, snarere tværtimod har regeringen jo ført blokpolitik - og det har jo været det, der har været problemet.

Sidst men ikke mindst er det vælgernes skyld, at DF har haft så meget magt de sidste par år. Det slutter forhåbentligt nu, selvom den seneste melding fra ledelsen har lukket den umiddelbare mulighed (iflg. meningsmålingerne i det mindste). Jeg finder det egentligt også lidt bekymrende, at den pris, vi kommer til at betale for at slippe af med DF, er at foreslå en regering som meget vel kan komme til at indeholde folkesocialisterne...

Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 07-11-2007 09:44:00

Jeg er helt enig i, at Anders Fogh ikke kan gøre noget alene. Uanset hvad han måtte have af politiske holdninger, skal der 90+ mandater til for at føre en given politik. Og derfor er personen Anders Fogh også en dårlig grund til på forhånd at afvise et VKYR-samarbejde.

Taktisk skal det selvfølgelig ses i sammenhæng med meningsmålingerne. Langt de fleste målinger trækker i retning af et fortsat VK-samarbejde med Dansk Folkeparti og Ny Alliance som støttepartier. Selvom VKRY-kombinationen kunne være interessant, anser jeg den for urealistisk. Jeg har svært ved at forestille mig en situation, hvor der ikke samtidig ville være flertal for VKOY, der efter al sandsynlighed ville være førsteprioritet for Anders Fogh.

Alt dette gør det gratis for det Radikale Venstre at køre på frihjul og satse på at appellere til de mere indædte modstandere af Anders Fogh, f.eks. hos SF eller måske Socialdemokraterne.

Men det virker ikke særligt troværdigt at skifte kurs midt i en valgkamp. Først går vi til valg på kun at have ét ultimativt krav - at undgå en regering, der hviler på Dansk Folkeparti. Nu trækkes der så pludselig et helt andet og i høj grad modsatrettet krav op af hatten: Anders Fogh skal væltes, uanset hvad.

Netop vælt-Fogh-retorikken giver indtryk af, at ledelsen har vurderet, at det Radikale Venstre alligevel ikke får nogle realistiske chancer for at påvirke det kommende regeringsgrundlag - eller vælte statsministeren. Nu gælder det så i stedet om at lægge maksimal (men gratis) afstand til Anders Fogh for at kunne kannibalisere de andre oppositionspartier og skrabe nogle af især SF's mandater til os, mens tid er.

Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 07-11-2007 09:54:43

Fair nok, men så skulle man have bibeholdt den oprindelige tekst for partiets valgudtalelse.

Martin Gregersen
Medlem

Martin Gregersen , Cand. polit , 07-11-2007 09:59:10

Radikale Venstre gik til valg på at holde DF uden for indlydelse. Som valgkampen er skredet frem har det så vist sig at Fogh ikke er til at hugge eller stikke i. Det har Ny Alliance også opdaget, så de har været på et stort tilbagetog mht. deres politik. Det er godt at vi har trukket en streg i sandet og sagt klart og tydeligt, at den eneste mulighed der er for at bryde blokpolitiken, er at bringe S og R i regeringen. Thorning har sagt, at en skattereform kun kan ske med mindst et af de borgerlige partier. Har nogen hørt samme udmelding om garanti for et samarbejde over midten fra Højrefløjen?

Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 07-11-2007 10:36:47

Det bør ikke have nogen betydning for det Radikale Venstres linie, hvad Anders Fogh måtte udtale eller ikke udtale under selve valgkampen.

Fogh vil pr. definition ikke være til at "hugge eller stikke i" under valgkampen, da han dels repræsenterer den hidtil førte politik, dels sidder med det foreløbige flertal, uanset om det bliver med DF eller DF & NA i kombination. Han har ikke rigtigt nogen grund til at strække hånden ud til S eller RV.

Det er først når stemmerne er talt op, at det bliver muligt at vurdere partiernes indbyrdes styrkeforhold. Og den politik, der kan samle 90 mandater, kan føres, hvis partierne ønsker det – uanset hvad statsministeren hedder eller har udtalt i valgkampen.

Katrina  Feilberg
Medlem

Katrina Feilberg , Medlem af Københavns Borgerrepræsentation , 07-11-2007 11:19:43

Jg er enig, at som de politiske signaler er pt fra Anders Fogh, kan vi ikke pege på andre en Helle Thorning - men desværre får meldningen om at vi ikke kan støtte en VK-regeringen også den klang, at vi nu helt og aldeles er blevet en del af "rød stue".

En fløjopdeling som vi ellers har været så inderligt imod, fordi vi hidtil har signaleret at vi er et parti, som vil samarbejdet henover midten og kun har haft det eneste ultimative krav at holde dansk folkeparti uden for indflydelse.

Hvis vi nu kommer i den situation, at der tegner sig et VKYR flertal, kan det med gårsdagens udmeldning være svært at gå med i dette - på trods af indrømmelser fra statsmininsteren og at dansk folkeparti faktisk holdes uden for...

Det bliver spændende at se om de kommende dage vil betyde indrømmelser mod midten for Fogh eller om han virkelig tror på, at han kan samle DF og Y med de eksisterende udmeldninger.

Merete Riisager
Medlem

Merete Riisager , Folketingskandidat i Svendborg-Langeland og Odense Syd , 07-11-2007 11:36:27

Hej Manu

Jeg forstår godt din bekymring, men AF er jo ikke lig med hele VK. Selvom han har regeret stramt, så er der en enorm metaltræthed i V og K ift. DF-kursen. Dem har vi nu ladt i stikken, og det er drønærgerligt.

Martin Gregersen
Medlem

Martin Gregersen , Cand. polit , 07-11-2007 11:52:58

Metaltrætheden i Venstre er til at overse...
http://politiken.dk/indland/article421713.ece

Merete Riisager
Medlem

Merete Riisager , Folketingskandidat i Svendborg-Langeland og Odense Syd , 07-11-2007 11:56:22

Ok, sølvrævene er til DF. Men vi møder jo alle de konstruktive kræfter ude i landet. De er der. Kan ske det ikke er dem, vi skal ende sammen med, men det er ikke godt at afskrive dem.

Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Manu har tagget med:

beskæftigelse , dansk , folkeparti , fixerum , folkeskole , kontrol , manu , sareen , manu.dk , muhammad , muhammadtegning , ny , alliance , nydanskere , regeltyrani , socialrådgiver , tillid , tryghed , valgkamp

Publiceret i gruppen

Manu i Folketinget
Engagement og social indignation repræsenteret i Folketinget
Oprettet 31-10-2007, 26 deltagere, 10 indlæg
Martin Gregersen
Medlem
Martin Gregersen Cand. polit
Søren  Langballe
Medlem
Søren Langballe Folketingskandidat i Guldborgsundkredsen