Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 119
Anbefalet af 38
Medlem

Partilederrunde: Dine og mine spørgsmål

11-11-2007 18:25:51 - 22 kommentarer

I aften er der partilederrunde. Her må man stille ét spørgsmål til én anden partileder. Men faktisk er der rigtig mange ting, jeg godt kunne tænke mig at vide. Så derfor har du her mine spørgsmål til de andre partiledere. Det ku' være, andre også godt ville stille dem - eller har nogle svar.

Hvis du har spørgsmål til mig, så skriv dem her. Så svarer jeg på dem i morgen.

Dine og mine spørgsmål:


Spørgsmål til Anders Fogh Rasmussen:


Spørgsmål til Pia Kjærsgaard:


Spørgsmål til Bendt Bendtsen:


Spørgsmål til Naser Khader:


Dine spørgsmål til mig:

Kommentarer
Per Svejstrup Hansen
Medlem

Per Svejstrup Hansen , lektor i nationaløkonomi , 11-11-2007 19:03:02

hvem i alverden er den smarte person, der har fundet ud af, at vi radikale i denne valgkamp kun kommunikerer med YuoTube-klip? Kunne bare en lille bitte smule tekst ikke også gøre det. Jeg gider i hvert fald ikke åbne alle disse klip. Men jeg har tillid til, at Margrethe spørger om noget fornuftigt.

Nicolas Charbonnier
Int.

Nicolas Charbonnier , http://radikale.tv , 11-11-2007 19:34:24

Jeg så gerne at man ikke kun kunne se live video fra folketingssalen over Internettet, men at der også var udstyr og systemmet sat op så regeringen, de forskellige ministerier og alle partierne i folketinget dagligt kan oplyse befolkningen i form af video på Internettet. Og at man snartest begyndte at bruge en standard for at bringe Youtube videoerne ind i stuerne direkte på TV'et igennem nogle nye video boxe som kobles direkte på Internettet. Samt at man spurgte Danskerne ad om deres meninger og ideer over Internettet igennem nationale Demokrati fremhævende projekter som kunne ligne en videre udvikling af systemmet som der er på http://radikale.net men hvor diskussionnen, Internet-meningsmålingerne og ideerne hentes over Internettet fra hele befolkningen på tværs af alle politiske partier.

Dermed håber jeg at en ny SR-regering betyder at vi kan få et bedre Demokrati, mere åbenhed og mere oplysning om den Demokratiske process.

Carsten Ørting Andersen
Medlem

Carsten Ørting Andersen , Medlem af bestyrelsen i Sorø, Leder af uddannelses og opholdssted, Pionergruppen på Kragebjerg , 11-11-2007 19:40:46

Ja, jeg har jo før stillet spørgsmålet. Nu forsøger jeg i kort form.
Miljøministeren mener ikke, at der er nogen modsætning imellem fortsat økonomisk vækst og en anstændig klimaindsats. Er du enig? Eller findes der efter din mening en anden vej?
Fortsat god valgkamp.

Rasmus Pedersen
Medlem

Rasmus Pedersen , Teknofil , 11-11-2007 22:25:50

Jeg er med Per. Er der ikke en behjertet sjæl, der lige kan skrive hvad Margrethes spørgsmål går ud på?

Marianne Cordsen
Int.

Marianne Cordsen , Pædagogstuderende , 11-11-2007 23:17:15

Hej Margrethe!
Skide (må man godt bandeher ?) godt gået i aften! Du har hermed overbevist mig, om at mit kryds skal sættes uden for B.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre din holdning til Foghs forslag ,om at studerende skal have ret til at tjene flere penge, uden at blive trukket i SU'en. Forslaget er for så vidt okay, det er mere hans argument jeg stejler over. Så vidt jeg er orienteret, bygger han forslaget på, at vi jo mangler arbejdskraft i DK. Og dét får mig op i det røde felt!!! At studere på en videregående uddannelse, er faktisk et fuldtidsjob - i hvert fald hvis man ønsker at gøre det ordentligt!! Kan det være rigtigt, at vi studerende, skal lukke hullerne i arbejdsmarkedet, samtidig med at vi, på det kraftigste - med en pisk efter os - bliver opfordret til at gøre vores studie færdigt så hurtigt som muligt? Kort sagt: hvad vil DU gøre for os studerende, så vi ikke brænder (økonomisk) ud, før vi overhovedet er kommet igang?
Giver mit spørgsmål overhovedet mening? - det er sent ;-)
Fortsat rigtig god valgkamp. Held og lykke på tirsdag - jeg hepper ;-)
Hilsner herfra

Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 11-11-2007 23:25:07

Enig, enig. Du var kanonsej Margrethe!
Og hurra for at vi nu får din stemme også Marianne (Cordsen, der kommenterer før mig). Husk at sig det til alle dine venner!! Det er NUU det tæller.

Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 11-11-2007 23:51:30

Tillykke med indsatsen i aftenens debat.
Især din direkte konfrontation med AFR i asyl-spørgsmålet gjorde indtryk, og gav gåsehud og indre glæde.

Men et punkt som jeg har savnet i valgkampen er den kendsgerning at Danmark stadig er en del af den amerikansk ledet Krig i IRAK. Vi har stadig ca 50 mand placeret i IRAK.

Og kravet om en undersøgelse af IRAK, som er krævet og som jeg har forstået at Naser Khader også ønsker - Hvordan harmonerer det med, at Naser nu kan pege på AFR som statsminister - Trods alle hans bortforklaring.
Det ser ud til at Naser har placeret sig i baglommen af AFR og en situation som AFR straks griber og placerer asylspørgmålet i en syltekrukke og tilbyder en undersøgelse af andre landes asylpolitik uden at forholde sig til mennesker der opholder sig i lejre-lignende centre her i Danmark.
Et nyt og ulækkert spin fra AFR i spidsen for "Danmarks BESKIDTE Parti"

Erik Sauffaus
Medlem

Erik Sauffaus , Grafisk designer, Clips.dk. Bestyrelsesmedl. i Brønshøj-Vanløse-Husum , 12-11-2007 00:10:52

Jeg tilslutter mig uforbeholdent – smuk og superpræcis indsats i aftenens debat! Og mange velfortjente bifald fra tilhørerne høstede du også. Jeg er stolt over at være en del af dit bagland!

Jeg krydser alt hvad krydses kan – ud over stemmesedlen ud for B naturligvis – for det rigtige resultat på tirsdag!

Held og lykke til os alle!

Thomas Elkjær
Medlem

Thomas Elkjær , Bestyrelsesmedlem i Allerød - Rudersdalkredsen , 12-11-2007 00:19:30

Hej Margrethe

Som sædvanlig en rolig, velovervejet og velformuleret optræden, og især var din kommentar til AFR om asylpolitikken en fornøjelse. Det er dejligt at se, at asyldebatten også kan vende den rigtige vej.

Og at se sammenholdet og arbejsdelingen i oppositionen var forrygende. Det ser meget mere stabilt ud end i den blå blok. Bendt B. fumler som sædvanlig, når han skal sætte mere end tre sætninger sammen, Pia ser sur ud og taler jo samtidig glimrende til sin del af vælgerne, AFR kæmper en hård kamp for at få enderne til at mødes mellem Y og Z, og forsøger at tale socialdemokratisk velfærd til tvivlerne og Nasser fumler rundt i sin dronningerunde og fremstår som en partileder, der ikke kan sit eget program, og som på trods af politikken holder stædigt fast i VK, og med dem en mere og mere provokeret Pia K.

Det bliver spændende og eneste lille minus var, at du ikke fik lov til at kommentere yderligere i miljødebatten.

Og til Nicholas m.fl.: Kanonindsats på videofronten. Det er pionerarbejde og inden næste valg skal vi nok bruge lidt tid til strømlining og planlægning af indsatsen, hvilket enkelte af de øvrige kommentarer stilfærdigt indikerer... (-:

Og god nat

Og du behøver vist ikke tvivle på, hvor jeg sætter mit kryds, Margrethe.

Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Gruppeformand , 12-11-2007 00:41:13

Jeg er så småt ved at få adrenalin niveauet ned på et leje, hvor det giver mening at gå i seng ;-) Jeg ville også gerne have været ind i miljødebatten igen, bl.a. for at fremhæve vores grønne skattereform. Fogh kan jo ikke noget - hele handlefriheden er deponeret hos Pia Kjærsgaard.

Inden vi begynder at takke hinanden for en framragende indsats - og der er virkelig arbejdet meget (se bare radikale.net) - så skal vi liiiiiige holde niveauet mandag og tirsdag! Der flyttes stemmer nu og det skal der til, så får vi ikke kun et regeringsskifte, men også en ny politik.

til Marianne Cordsen: Tak for roserne! Det glæd ermig meget. Om fribeløbet og SU: Vi synes, at fribeløbet skal sættes op så det svarer til ca. 20 timers arbejde. Det er selvfølgelig helt ok at arbejde mere, men så begynder man jo at blive selvforsørgende og har ikke på samme måde brug for su. Jeg tror, at det er vigtigt at holde fokus på, at forbedringer i su'en skal gå til studerende, der er forældre. De mangler og har svært ved at arbejde, fordi børnene jo også skal passes. Vh. Margrethe

Birgit  Bak
Int.

Birgit Bak , Kontorassistent, HF-studerende, Økologisk Landmand deltid , 12-11-2007 01:23:28

Helt enig i roserne. Flotte, præcise og fattede indlæg fra dig Margrethe Vestager.
Synd, at de store partier lader til forholdsmæssigt, at få meget mere taletid end de mindre. Jeg lagde mærke til du markerede flere gange, uden at få lov og komme til orde. Men du reagerede dog på ikke på den barnligt fornærmede måde som Bendt Bendsen og gudskelov for det.
Det glæder mig, at miljøet fik en om ikke nær stor nok plads i aftenens debat; men det var dog med; og du gjorde dit til, at det kunne diskuteres seriøst.
Hvis man sådan lige skal tage et view ud over aftenens deltagere i øvrigt:
Line Barfoed var som altid skrap og præcis; men havde desværre mundvigende lidt for meget nedad efter min smag.
Pia Kjærsgård, tja der er jo en rids i pladen, fornærmede miner og røde kinder; men ellers alt ved det gamle.
Anders Fogh ser fuldkommen udbrændt ud og ligner alt andet end en statsmand (Bemærkede forøvrigt hans røde slips. Er det for at vildlede vælgerne?) Ellers var der også en rids i pladen hos ham.
Naser Khader er blevet mere og mere famlende, jo tættere vi kommer på valget. Jeg synes ikke, han leverer klar tale om ret meget.
Helle Thorning Smith har sandelig udviklet sig under denne valgkamp. Hatten af!
Villy Søvndahl er et herligt indslag, der ind imellem kan sætte ting og personer i perspektiv.
Bendt Bendtsen sur og vranten og temmelig nedladende over for de øvrige partiledere. Virker meget presset.
Bodil Kornbek er dog en herlig kvinde. Helt anderledes end man ellers har set Kristendemokraterne.

Men tillykke med de ord, du fik lov at komme igennem med i aftenens partilederrunde. Var helt igennem enig med dig.

mvh
Birgit

Helle Højmark
Int.

Helle Højmark , , 12-11-2007 08:07:35

Jeg har indtil nu været sikker på mit partivalg i denne valgkamp og runden igår ændrede ikke på det, men når jeg ser at den Margrethe Vestager som jeg synes er stærk og kompetent og med hele den gode vilje, også om bredt samarbejde, afskærer sig selv og sit parti fra at danne regering hvis dén eller dén også er med så bliver jeg sgu' frustreret. Jeg er fuldt ud med på at du og dit parti har en egen drømmesammensætning i en ny regering men hvis IKKE dét bliver resultatet hvorfor så sætte sig selv på sidelinjen istedet for at leve sit eget ord - om samarbejde, om at debattere og forhandle sig frem til løsninger frem for stejlt at nægte et samarbejde? Og så i øvrigt leve med at man ikke ligefrem elsker de øvrige regeringspartier, lade by-gones be by-gones, sætte sig over det og komme videre, fremad?
Jeg så hellere end gerne DIG som statsminister engang i fremtiden, men en kandidat der nægter at samarbejde med visse andre partier!!???!!! Det er bare ikke mig og så er jeg jo i et dilemma hvor jeg ikke kan stemme på dén jeg helst vil stemme på...

Mahvish Ahmad
Int.

Mahvish Ahmad , For nylig færdiguddannet og glad liberal , 12-11-2007 09:13:03

Margrethe!
Du klarede det virkelig flot i går aftes!
Jeg sad i går aftes med min familie, og de er overbevist om at du er den mest velformulerede, skarpeste og troværdige (det vidste du nok allerede!) partileder! Du vandt et par stemmer efter den debat! Og det var efter nogen af dem var ved at stemme på Ny Alliance (det har været svært for mig at overtale dem til at stemme Radikalt, men det var ikke svært efter din præstation i går aftes).
Flot arbejde!
Mahvish

Jan  Brøns
Medlem

Jan Brøns , Formand i Ballerup DRV , 12-11-2007 10:44:59

Margrethe!
Fint klaret igår i partileder runden . Men jeg savner en skarp profil på Irak krigen, det er som om at alle taler udenom, jeg hørte kun Villy Søvndal nævne det ganske kort. Anders Fogh har og må have en dårlig smag i munden for fakta er der er stadig få soldater tilbage i Irak. Befolkningen må der ruskes op i de har krav på at vide at Anders Fogh gik i krig på forkert grundlag en gang til.
Vi skal samarbejde med Socialdemokraterne når vi sammen slår VKO, men efter valget skal vi søge at få samarbejdet til at fungere til gavn for de Radikale mærke sager, også selvom VKO +NA får flertal . Jeg tror det er vigtigt at melde ud tydeligt at den radikal stemme altid arbejder for folkestyret uanset om vi er i regering eller ej

Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 12-11-2007 10:52:22

Kære Margrethe! Du klarede det flot i går. Imidlertid undrer det mig, at DF har fået lov til at slippe for angreb på følsomme områder som ældrecheck, retspolitik og efterløn. DF's vælgere er stort set ligeglade med asylpolitik og miljø. Til gengæld er de meget optaget af forholdene for de ældre. Derfor undrer det mig, at det stort set kun er HTS, der i partirunden i går aftes kom ind på følgende: Hvad skal de ældre borgere med ældrechecken, når DF ikke vil sørge for behandlingsgaranti for ældre, medicinske patienter, når DF-politikere er med til at skære ned på ældreområdet i kommunerne, når DF ikke er med til at sikre gode rammer for det frivillige sociale arbejde og DF ikke vil tage slæbet med at sikre rekrutteringen af personale til social- og ældreområdet?

Michael Højgård Hansen
Int.

Michael Højgård Hansen , Pædagog , 12-11-2007 15:04:31

Hej Margrethe

Du har flere gange sagt at du ikke forstår Naser, og hvorfor han vil samarbejde med dem han ikke er enig med.
Som jeg ser det, bekæmper du VKO blokken udefra ved at holde fast i din politik. Som jeg ser Naser, vælger han at forsøge at bekæmpe (VK)O indefra. Pegede han ikke på Fogh ville han tabe alle de borgerlige stemmer der gør det muligt for ham at få indflydelse.
Og desværre ser det ud som om det ikke bliver muligt at bekæmpe VKO udefra, selvom vi har lov at håbe.
Det tror jeg egentligt godt du ved, men du er jo midt i en taktisk valgkamp!
Vil du ikke nok sende en æske chokolade til Bendt, så skal jeg nok betale(:-)?!
I får mit kryds! Håber det rækker. M.v.h. Michael

Mai-Britt  Schultz
Medlem

Mai-Britt Schultz , Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn , 12-11-2007 16:00:50

Jeg vil gerne foreslå, at du i aften spiller kortet med en kvindelig statsminister, jeg tror faktisk det vil betyde en forskal for mange usikre kvindelige vælgere.
Helle er den næstbedste til den rolle, men det realistiske bud PT.
Det var forresten interessant at se at i går aftes, at hver gang Anders var i billedet med lempelse af asyl, miljø etc..stod Pia og rystede på hovedet i baggrunden, eller så super fornærmet ud.
En anden ting var, at du var den eneste, der ikke så ud som om du havde ligget søvnløs i flere dage.
Desuden tror jeg som sagt ikke folk har svært ved at se forskel på Radikale og D.F. men det der brænder igennem hos DF er, at de hele tiden taler til dem, der synes det er synd for dem selv, førtidspensionister, ældre og lavtlønsområdet - hvor imod vi primært taler til dem, der kan se ud over egne behov. Det er ren Marslows behovspyramide .... http://www.psykosyntese.dk/image/476.jpg
derfor skal der fokuseres på at spørge seeren, om de ikke mener, vi har råd til at behandle de enkelte menneske anstændigt og værdigt hvad enten det er de gammel, børnene eller asylansøger. Med 76 milliarder i overskud på budgettet burde vi have råd til anstændigheden, så man igen kan være stolt over at være dansker.


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Gruppeformand , 12-11-2007 23:37:40

Tak for de mange gode kommentarer. Jeg synes, at det har været en god valgkmap - der er gjort så meget, så mange gode ideer er blevet til virkelighed. Jeg ærger mig, hvis det ikke står klart, at vi selvfølgelig vil samarbejde, samarbejde, samarbejde. Men vi vil ikke legitimere en politik, som vi er uenige i. Jeg er glad for, at vi står klart i.f.t. hvem vi gerne vil samarbejde med i.ft. regering. God valgdag!

Yusuf Fidan
Int.

Yusuf Fidan , Gammel VU medlem , 12-11-2007 23:43:51

Det er jeg også glad for Margrethe, for hvis det du pegede på Fogh, ville jeg stemme SF. Rigtig godt gået igår og idag, i slagtede de blå, især her til aften. Pia K var lige ved at græde da hun blev interviewet lige efter debatten, chokerende at se at hun også har følelser (ikke at jeg har ondt af hende), men som hun fører politik gør hun at mange ikke ser noget menneskeligt i hende.
Held og lykke imorgen!!!

Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Gruppeformand , 12-11-2007 23:49:52

Tak. Jeg har oplevet at det er vigtigt at sige, hvad der vil være det bedste. Jeg tror ikke som Naser Khader på "en ny Fogh". Fogh er Fogh og han har valgt Pia Kjærsgaard. Jeg tror på en ny, samarbejdende regering og en ny politik. Det handler valget om i morgen.

Birgit  Bak
Int.

Birgit Bak , Kontorassistent, HF-studerende, Økologisk Landmand deltid , 12-11-2007 23:51:47

Meget flot afslutningsrunde fra din side. I dag fik du virkelig lov til at komme til orde og få sagt ting af betydning; og som altid så du frisk og opvakt ud til forskel for f.eks. Anders Fogh og Pia Kjærsgaard. Det virker som om, dette valg virkelig har taget hårdt på dem. "Synd!"

Ærgeligt at Khader er sådan "hængt op" på Aamund. Var han ikke det, havde han nok heller ikke fundet det nødvendigt at "nagle sig" til Pia Kjærsgaard.

Stort held og megen lykke med valget i morgen. :-)

Evan Kallermann
Medlem

Evan Kallermann , Grafiker, Tegnsprog er kultur. , 13-11-2007 01:38:24

Margrethe gjorde en virkelig god figur, så jeg i den tekstede genudsendelse mandag.
Godt jeg nåede at se forholdet mellem de forskellige partiledere, og at 'vi' gjorde det godt ind i mellem afbrydelser, og afmålt taletid for at alle kunne være med. AFR er blevet gråhåret af at styre landet på sin egen, ikke Venstres, men sin egen måde. Derfor må det da kun blive en 'lettelse' for ham at overlade sin taburet til gladere og mere socialt fungerende mennesker, damerne Vestager&Thorning kan! Kjærsgaard er vist kun en fnisende skoletøs der læner sig op ad "autoriteterne" som Bendt og Fogh vist ser sig selv som??

Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Margrethe har tagget med:

valg , demokrati , kommunikation , politik

Publiceret i gruppen

Vestagers valgkamp
- for en ny regering og en bæredygtig fremtid
Oprettet 31-10-2007, 29 deltagere, 26 indlæg

Side 1 af 2
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem
Carsten Hallqvist Jensen Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem.
Tomas Bech Madsen
Medlem
Tomas Bech Madsen Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget
Anna Ebbesen
Medlem
Anna Ebbesen Begejstret net-nørd
David Aurvig
Medlem
David Aurvig Radikal webmaster
Jonatan Kutchinsky
Medlem
Jonatan Kutchinsky Fysiker, cand.scient. ph.d., Udviklingsdirektør