Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 119
Anbefalet af 38
Medlem

Skriv med på min grundlovstale

08-05-2008 17:04:10 - 33 kommentarer

Der er sket meget i dansk politik, siden vi sidst fejrede grundlovsdag. Vi har haft et Folketingsvalg, hvor danskerne blev lovet bredt samarbejde og asylansøgerne bedre forhold. Lissabontraktaten er godkendt af folketinget, Fogh viser magtens arrogange med den ene hånd på kufferten. Så meget for det.

Hvad synes du, at jeg skal fokusere på i min grundlovstale? Med den regering, vi har, er der nok at tage fat på! Giv dit bud her i tråden. Jeg lover ikke, at jeg får alle input med, men jeg er spændt på, hvad du har på hjerte - og glæder mig til at blive inspireret.

Deadline for dine input er den 20. maj. Den endelig version af talen lægger jeg selvfølgelig også her.

Kommentarer
Søren Kjær Vestergaard
Int.

Søren Kjær Vestergaard , , 08-05-2008 17:31:39

 

 

Danmark står foran store forandringer. Den nuværende regering er udspillet sin rolle. Forestil dig, at du allerede er statsminister for Danmarks Rige, og at du i din grundlovstale skal påpege de ting, som der tages fat på. Lad din grundlovstale afspejle den vision som du har for det danske samfundet. Sig hvad der ligger dig på hjertet - vi ved at når hjertet er rent, så vil dine ord lyde som smuk musik i ørene på de mange tilhørere. Din ambition må være at holde Danmarks mest inkluderende tale, som får alle dele af samfundet til at tænke, at her har vi noget værdifuldt. Brug din tale på at fortælle hvad du vil, og hold dig for god til at rakke ned på de ministre som aktuelt sidder og "styrer landet". I min optik har Anders Fogh Rasmussens regering mistet både evnen og lysten til at bidrage med noget værdifuldt for Danmark. Med andre ord: Sig hvad du vil ha, og hvordan din politik fører os mod målet. Husk at de mennesker som sparker "bagud" kun gør dette, fordi de tvivler på egne evner.


Søren Harbo
Medlem

Søren Harbo , Politifuldmægtig og formand for DRV Vesterbro/Valby og Kgs. Enghave , 08-05-2008 17:57:32

Grundloven handler på mange måder om demokrati. Hvis VK presser demokratiet, så skal det vel fremhæves. Herunder gode radikale forslag til hvordan demokratiet kan styrkes.

Evan Kallermann
Medlem

Evan Kallermann , Grafiker, Tegnsprog er kultur. , 08-05-2008 18:37:16

 

 

 

Denne regering har talt så meget tale om ytringsfrihed, men...

 

...når regeringen vælger helt uden varsel at stoppe for en bevilling til de døves tolke som skulle bruges til at de kan deltage i vores samfunds sociale liv, 

mens der ændres på en lov, så kan vi kun opfatte det som et regeringsindgreb i de døves ytringsfrihed!

Mere klodset kunne de ikke have gjort det!

 

tillykke Margrethe, og god talelyst, tal for os døve også!


Jeanet Suadicani
Medlem

Jeanet Suadicani , Bestyrelsesmedlem, Ringsted , 08-05-2008 20:51:34

Kære Margrethe.

 

Jeg synes, at det er vigtigt at gentage, hvorfor vi har en grundlov. Hvad er det demokratiet gør for os? Hvordan ville samfundet se ud uden? Jeg ved godt, at det kan synes banalt, men jeg oplever, at samfundet er blevet så kompliceret, så folk jeg taler med, har glemt udgangspunktet. Det er godt at gentage, hvad det er for værdier, vi har, og hvorfor det er vigtigt at værne om dem. Jeg, for mit vedkommende, kan ikke forså, at DF har så stor tilslutning. Der er nogle værdier, som er skredet i svinget for mange danskere på en eller anden måde. (?) Men lad endelig være med at nævne DF. Vælgerne har givet dem stemmer, det må vi respekterer, selvom jeg ikke fatter det.


Johan Stubbe  Østergaard
Medlem

Johan Stubbe Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog - medlemsbladet i hovedstaden , 08-05-2008 22:01:17

Grundloven trænger til - nej den skriger efter - en revision. Vi møder udlændinge med topmålet af hykleri når vi nedgør deres religiøse symboler samtidig med at religion er så tæt sammenvævet med staten som tilfældet er.

 

Vi er hyklere i kampen mod verdens udemokratiske og totalitære regimer når vi selv fastholder at kalde os noget så udemokratisk som et "monarki" og vores folketingspolitikere skal skrive under på en tekst der bl.a siger "Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den udøvende magt er hos kongen."

 

 

I det hele taget er det en farce at vi holder grundloven op som en slags hellig bog alle der kommer til landet bør indrette sig efter, når den i sin nuværende form i meget ringe grad afspejler det samfund vi lever i. På samme måde som Biblen og Koranen kræver det megen indsigt og læring at vide hvilke passager der gælder og hvilke der ikke gør.

 

Det kan vi ikke være tjent med i et samfund der i virkeligheden bygger på nogle principper vi kan være stolte af.


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 08-05-2008 22:35:12

Hej Margrethe!

 

Jeg foreslår, at du i din tale kommer ind på vort foreningsliv og civilsamfund.

 

Her kan man så det basker, nemlig møde det aktive danske folkestyre og demokrati i praksis.

 

Civilsamfundet forsyner resten samfund med så ufatteligt mange ressourcer, at man fatter det slet ikke.

 

Og civilsamfundet får stadigvæk nye roller at spille i samfundet generelt.

 

Tænk blot på integration. Dette emne forfalder vi i Danmark (inklusive os Radikale) ofte til at fedte ind i håbløse værdidiskussioner, medens man f. eks. i idrætsforeningerne "approacher" sagen meget mere jordnært og lavpraktisk. Og så kan "dem-og-os"-tankegangen for alvor bekæmpes.

 

Og så kan Frisindet stortrives. ;o)

 

Desværre er civilsamfundet i disse år under pres. Og jeg kan sådan set godt forstå det. I dagens Danmark er det svært at få tid til at tage aktivt og praktisk del i vort demokrati og folkestyre.

 

Og dermed bliver vi alle sammen fattigere.

 

Held og lykke med talen, Margrethe.;o)    

 


John Arnshof
Medlem

John Arnshof , Udvikling med perspektiv - logistikuddannet , 08-05-2008 22:47:23

Til inspiration, et par Piet Hein citater:

I demokrati skal vi alle bidrage til at finde vejen frem. Derfor: Demokrati beror på forskel

De som har den indre sammenhæng i tingene, bruger den. De andre lægger stumperne i æsker med etiketter på.

Sam-existens er ord hvormed menes, at folk må ku’ spænds, hvis de ikke kan enes.

Tæk dit tag med vid og viden. Ånd alene trodser tiden

Bliv menneskeven ! Det kommer igen

Den kolde grå økonomi: pas på at få, lad vær at gi –
den vejer tungt men glemmer let et enkelt punkt på sit budget,
og det består i de værdier, dén bar får, som bare gir.

Det gælder om at forene den analytiske klarhed, med den umiddelbare helhed.

Hele kunsten er at få slagkraft uden at få slagside


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 09-05-2008 01:28:07

Tillidsreformen er både påkrævet og super-aktuel og man kan - jvf. krav fra sygeplejersker og andre strejkende grupper - i høj grad pege på anerkendelses-elementet i reformen. Da vi lancerede tillidsreformen talte vi noget om de frisættende kommunale 'grundlove', der var brug for. Vil være oplagt at vende tilbage hertil den 5. juni.


verner frandsen
Medlem

verner frandsen , Bestyrelsmedlem i Ballerup Kredsen , 09-05-2008 01:32:28

Der er 3 punkter hvor grundloven kunne ændres

Punkt 1

Vælgerdedrag er det når en person stiller op for et Parti (Ny Aliance) og kort efter skifter til et andet parti kort efter valget,

det bør være sådan at man ikke kan skifte til et andet parti i samme valgpariode, man kunne kun blive løsgænger eller danne et nyt parti ,  ført ved et nyvalg kan man  stille for for et nyt parti.

Punkt 2

En  krig hvor Danmark skal deltage i bør have mindst 3/4  af folketingets stemmer eller en Folkeafstemning og ikke ved simpelt ftertal som nu.

Punkt 3

Horfor er skolebørn ikke underlagt Arbejdsmiljøloven det burte de være ,for så havde skolebørnene nok haft bedre spise  og Kantineforhold ,

Skolebørnene har ikke fået forbedret deres  spise og kantineforhold de sidste 100 år de spiser og arbejder stadig ved samme bord

(men det er nok fordi de ikke kan stemme )


Carsten Ørting Andersen
Medlem

Carsten Ørting Andersen , Medlem af bestyrelsen i Sorø, Leder af uddannelses og opholdssted, Pionergruppen på Kragebjerg , 09-05-2008 07:59:56

Hej og tak for opfordringen.

Danmark står foran en vigtig og meget stor omstillingsproces. På grund af klimaforandringer og den nødvendige indsats for miljøet, skal vi alle sammen lære at leve på anden måde. Ikke nødvendigvis med ringere livskvalitet eller mindre social velfær. Men vi kan ikke længere være ubevidste om den rolle vores eget forbrug og udledning af f.eks. co2 spiller. Udfordringen for demokratiet er

stor, for hvis ikke vi dygtigt forstår at inddrage både os selv og resten af verdens folk i en direkte demokratisk proces mod forandringer, så vil verdens regeringer, på et tidspunkt blive tvunget til at gennemføre drastiske reformer, der vil føles som indgreb i den personlige frihed. Udfordringen for os, er således at formulere en bæredygtig vision for, hvordan vores samfund skal indrettes, ligeværdigt, åbent og inddragende. Vi skal turde visionen og fortælle direkte, at sådan som vi praktisere nu, kan det ikke fortsætte. Der er tale om reelle omstillinger, hvis vi skal have en chance for at bevare og udvikle et samfund og en natur, som vi kender det nu, for vore børn og børnebørn.

 


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 09-05-2008 10:07:52

Jeg synes det kunne være smukt, hvis talen tager udgangspunkt i grundloven - en perspektivering af hvorfor vi egentlig har grundloven. Hvorfor grundloven er et vigtigt fundament for vores samfund, og en pointering af, at der f.eks i grundloven klart står, at borgerne har ret til at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning. At ingen på grund af deres trosbekendelse kan berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder. Og at enhver der anholdes, skal for en dommer indenfor 24 timer.

 

Hvis du har mod på – og lyst det – kunne du evt. dreje talen over i danskheden og hvad der egentlig er dansk -man må jo sige at vores grundlov er meget dansk. Som jeg har skrevet om i anden sammenhæng herinde har danskheden og det danske flag som symbol efterhånden en negativ virkning på mange, fordi det at være dansk i den grad er noget, som DF identificerer sig med. ”Giv os Danmark tilbage” - jamen det kan vi Radikale vel også sige, vi vil også gerne tilbage til en situation, hvor danskerne ikke hele tiden skulle være bange for det nye og det fremmede.

Og jeg er enig i, at det kunne være vedkommende at tale om fremtidens samfund og de omstillinger vi skal igennem indenfor relativt kort tid, for at vores børnebørn også skal kunne leve i et velfærdssamfund.

Ja, som du nok kan høre, synes jeg det skal være en værdiladet tale. Det synes jeg hører anledningen til.

Mvh Anne

 

 


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 09-05-2008 12:44:33

et lys i mørket
en varme i kulden
en mening i tomheden

tal om den danske gæstfrihed. Om danskere der åbner deres hjem og sind til at imødegå anderledes tænkende kulturer.


tal om mødet mellem forskellige mennesker og menneskers ret til at være sig selv og pligt til at have respekt for deres medmennesker.


tal om ulighedens svøbe og nødvendigheden af at sikre alle en godt liv, hvor den enkelte kan udfolde sig indenfor de ressourcer som er til rådighed.


tal om danskerens trang til god mad og hygge i mormor´s kolonihave hus.


tal om glæden ved at se Dannebrog i toppen af flagstangen, som symbol på åbenhed, frisind og imødekommenhed.


tal om børns glæde ved leg med deres kammerater i trygge omgivelser.


tal om drengens glæde ved et par nye støvler, som han tramper rundt i hele boligen med, og som han ønsker at have på når han skal sove.


tal om pigens mudderkager som hun glad og stolt serverer for forældrene i legehuset, hvor de er inviteret til te.

Tal om nødvendigheden af en revision af grundloven for at sikr,e at danskheden udvikler sig og lever op til de moderne krav, som vi møder i dagligdagen.


Tal om den enkelts ret til at ytre sig uanset synspunkt - gennem dialog nåes enighed.

Tal fra hjertet og tal med engagement

Skab et lys i mørket
Tænd for varmen i kulden
Giv en mening i tomheden


Bjørn Pedersen
Medlem

Bjørn Pedersen , Kandidatstuderende, historie , 10-05-2008 01:11:33

Halløjsa

 

Jeg mener det er vigtigt at fremhæve Grundlovens principper om at alle borgere har de samme rettigheder.

 

Ja, det er tilladt at provokere... men ikke kun for dig.

Ja, du har frihed, men det har din nabo også.

Ja, du kan sige hvad du vil, men dine medborgere kan ligeså vel sige dig imod.

 

Grundloven siger med andre ord ikke så meget om hvordan vi skal leve, den er til for at sikre os nogle rettigheder som få i verden i dette øjeblik nyder godt af. Disse rettigheder er dog ingen selvfølge, de eksisterer fordi vi ønsker de skal, fordi vi ønsker at de skal videreføres. De vil altid blive udsat for pres, og derfor er det vigtigt at skabe de bedste rammer for det demokratiske samfund vi ønsker. Et samfund hvor ingen lider af sult, hvor alle frit kan få lægebehandling og nyde godt af en gratis uddannelse, men også et samfund med de fysiske rammer i orden... jorden skal ikke forgiftes så vi intet kan dyrke, luften skal ikke forurenes så vi ikke kan ånde og vandet skal være rent så vi har noget at drikke.

Forurening og måder at aflaste miljøet på, bør ikke pligt være pligt, men også en belønning i sig selv. Nye markeder kan opstå, nye erhverv og arbejdspladser, såfremt vi iblandt os har nogle der er villige til at investere i innovation.

 

(tjaa... det var hvertfald et forsøg... lyder sikkert rodet, men det er også blot et par tanker)

 

Al held og lykke med talen


Steffen Lyckegaard
Int.

Steffen Lyckegaard , Tømrer , 10-05-2008 13:23:44

Det er mit indtryk at der under "mediepres" vedtages mange love som er dårligt gennemtænkte, og som siden hen skaber flere problemer for de instanser der skal arbejde med dem end de løser. Dét ville da være et godt emne at fabulere lidt over, især fordi det velovervejede er en af DRV's styrker.

 

Som god oppositionspolitiker er det vel også nærmest pligt at benytte sådan en lejlighed til at dele et par hug ud til regeringen, og tidspunktet er vel ret gunstigt for at tale om økonomisk ansvarlighed og frenmsynethed/ mangel på samme fra regeringens side.

Regeringen kom - såvidt jeg er underrettet - til magten bl.a. ridende på et opsving der dels var globalt, dels funderet i politiske tiltag op gennem 90'erne, og det er i nogen grad lykkes dem at tage æren for det og styrke det borgerlige brand som nogen der ihvertfald kan styre økonomien. Nu kradser krisen, og for mig at se har man ikke håndteret det særlig fremsynet - skal de ikke have et par hug for det ?


Steffen Nielsen
Int.

Steffen Nielsen , Partipolitisk uafhængig. , 10-05-2008 19:36:13

Kære Margrethe

Her er mit forslag til hvad en grundlovstale kunne indeholde:

Grundlovsdag er demokratiets festdag og hermed også ytringsfrihedens festdag. Som et sværd
skal det kæmpe for demokratiet, så intet kan true grundloven, men ytringsfriheden er også et tveægget sværd, der kan forvrænge virkeligheden og sandheden.
Medierne konkurrerer om at være hurtigst med sidste nyt og helst skal det være kortfattet. Vi oplever derfor også den store modsætning, at vi kan holde os opdateret døgnet rundt, men samtidigt få mindre og mindre viden, da virkeligheden fordrejes og der spilles på vores frygt for det ukendte.
Seneste eksempel er en kampagne om, at danske domstole om kort tid teoretisk vil være besat af burkaklædte dommere, der vil praktisere sharialovgivning.
Vores terrorlovgivning er et andet eksempel på, at der bliver handlet uden tid til eftertanke og vi ofrer vores retssikkerhed p.g.a. en teoretik mulighed for at nogen vil os noget ondt.
Hvad bliver det næste som bliver ofret, fordi nogen udnytter ytringsfriheden til det yderste og bruger den til at fordreje sandheden


Mai-Britt  Schultz
Medlem

Mai-Britt Schultz , Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn , 13-05-2008 19:22:58

Selve det her er en grundlovstale værd.

Det, at din tale på demokratiets festdag,  er selve hyldesten til demokratiet, ved at du spørger os om  inspiration til dine taler istedet for din spindoktor.

Det er en modig og begavet kvinde, som ved at magt er kun noget værd, når den deles, drøftes og udvikles sammen.

Jeg så personligt gerne, at du i din tale holder dig til det, der ligger dig på sinde, for der er du stærkest. Ikke når du søger kompromiet, men lige der i den kerneværdi, der gjorde du valgte at blive radikal.

Skulle jeg give et bidrag til, hvad jeg personligt gerne vil høre, handler det om at ret og pligt vender begge veje, med pligter følger rettigheder, men med rettigheder følger også pligter. Så har du også lejlighed til at lufte mit yndlings radikale udtryk, nemlig det med:

Vi tænker på andre end dig.

Demokratiets inderste væsen er selve det, at den enkelte har ret til at tale, mene og stemme som han eller hun finder rigtigt, men det gør også at naboen har ret og mulighed for det samme.

Jeg synes også, det er vigtigt, du kommer ind på, hvad det kan koste at mangle demokratiets muligheder, som vi ser et skræmmende eksempel på i Burma lige nu, eller i Kina´s overgreb i Tibet.

Den enkeltes ansvar for klodens overlevelse, er også et vigtigt emne.

For hvis ikke den enkelte igen får fornemmelsen af det nytter, kommer vi ingen vegne med mindskelsen af CO2 udslippet. Tænk bare på Atomkraft Nejtak bevægelsen, der fik ufatteligt mange til at gå med en lille badge med en sol på. Tænk hvis vi kunne nå derhen med klimaet. Og så håber jeg, du siger noget om det forfærdelige i at der stadig sidder alt for mange børn og deres henvisnene forældre på de danske asylcentre.

Jeg er derud over helt enig med Carsten i hans smukke forslag.


Edris Qasimi
Medlem

Edris Qasimi , En ung mand , 13-05-2008 20:22:15

Folk er efterhånden af den opfattelse, at grundloven ikke kan laves om, eller hvis man tænker over det, glemmer man det lige med det samme, når man kommer i tanke om den proces man skal igennem, før en frundlovs ændring kan ske.

Vi bor i et helt andet samfund, end i 1849, og derfor oplever vi idag en masse af områder som der skal laves om på helt radikalt.

Så jeg synes, at du skal med den smukke retorik som du har, åbne en diskussions område om at grundloven kan/skal ændres.


Gudrun  Møller
Medlem

Gudrun Møller , Publikumschef, cand.jur. , 13-05-2008 23:41:00

Jeg synes du skulle fokusere på tillidsreformen, på ordentlighed og anstændighed mennesker imellem.


Nina Henriksen
Int.

Nina Henriksen , Humaniorastuderende , 14-05-2008 21:45:30

Hej Margrethe. Du skal passe på med at gøre lige uddannelse til en betingelse for lighed. Der er, og vil altid være nogen, som skal tømme skraldespande i byens parker  og gøre samtlige arbejdspladser i Danmark rene hver morgen inden normal arbejdstid, og det skal ikke være en hindring for lighed og ligeværd. Det er en fælde, som du skal passe på med at falde i. 

 

 


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom , 16-05-2008 09:10:21

Kære Margrethe

 

Nu skal dette ikke blive en debat for: Hvad skal Margrethe IKKE sige. Men... Jeg kunne ønske, at du brugte mere tid på, hvad vi vil med Danmark snarere end at snakke om, hvad danskhed er. For med ordet Danmark, så er ALLE nemlig inkluderet.

 

Jeg tænker desuden, at EU er et vigtig at få nævnt. Fordi EU for mange er garantien for fred, demokrati og retssikkerhed. For andre igen er EU håbet om det samme. Minde danskerne om, at hvad vi har - hvad vores demokrati trods regeringens indgreb i demokratiet på universiteterne og med terrorloven - er velfungerende. Ytringsfrihed, demokrati osv ikke er noget særligt dansk. Det er ikke noget, vi skal bevare. Det er noget vi skal udbrede og udvikle regionalt, nationalt, men endnu vigtigere - internationalt.


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 16-05-2008 22:29:46

Tillidsreform -

Her under strejken oplevede man flere gange strejkende blive intervivet på TV, og umiddelbart var det lønnen de ønskede forhøjet.

Men straks efter flød der mund over med det egentlige problem: Manglen på en meningsfyldt arbejdssituation - mangel på tid til kontakt med de børn, patienter eller klienter som var den bagvedliggende grund til at de valgte det fag de nu havde valgt.

Meningsløse rutiner stjal deres arbejdsglæde, og stolthed over deres fag, ligesom de af samme grund oplevede sig i fag med dalende anseelse. Tillidsreform...

Det var mit udspark - du kan selv spille videre.


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Gruppeformand , 16-05-2008 22:43:44

Det er godt, dette her. Der er super god inspiration. F.eks. ideen om at tale om det Danmark vi vil have og ikke danskheden. Det er mere inkluderende.

 

Har nogen ideer til hvordan vi giver en tryghed og et perspektiv, der kan bortvejre den angst, som ellers får lov til at sætte dagsorden?

 

Vh. Margrethe


Steffen Nielsen
Int.

Steffen Nielsen , Partipolitisk uafhængig. , 17-05-2008 00:33:47

Kære Margrethe

Den var svær, og så alligevel ikke. Vi lever trods alt i et land, hvor sandsynligheden for at blive ramt af terror, voldsforbrydelser o.a. er uendelig lille, hvilket ikke bare statistikkerne viser, men også det faktum, at der er mennesker rundt om i verden, der flygter til netop Danmark. Netop det faktum, at det konstant bliver sværere og sværere at få asyl i Danmark tyder på, at der er et pres udefra for at komme til et fredeligt land, hvor mennesker vil søge tryghed. Hvem ville flygte til Zimbabwe, Uzbekistan og en lang række andre lande, hvor tryghed er en håbløs illusion.

Vi har en Grundlov, der gerne skulle være og forhåbentlig også er en garanti for de mest elementære menneskerettigheder, selvom den også er under et konstant pres fra partier, der gerne ser, at elementære frihedsrettigheder og retssikkerhed bliver indskrænket p.g.a. frygt for det ukendte.


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 17-05-2008 05:51:11

Tryghed eller utryghed.

Utryghed er her kun fordi den får lov at være her - fordi det er nemmere at indrette sig på dens dagsorden og dermed give den den opmærksomhed, som den lever af.

I stedet burde vi alle turde livet, turde agere, turde gå hjem af en mørk villavej, i stedet for at køre på frihjul bag de dobbeltsikrede hoveddøre.

Selvfølgelig holder den ikke helt i forhold til den utryghed som utilpassede borgere giver.

Men her må samfundet helt ned til roden - altså gøre op med den stræber og økonomisk fokuserede samfundsmodel vi har skabt, der ikke prioriterer en harmonisk og relevant opvækst for børn.

Endelig er der den selvopfyldende profeti der ligger i mediernes prioritering af nyhedsstof. Det negative sælger godt, og selv om det er verden set gennem et nøglehul, så fremstår det alligevel som den fulde sandhed om samfundet.

Og vi lapper det i os, det utrygge, det negative, selv om det er det vi ikke vil.

Men selvfølgelig, alt lever i kraft af sin modsætning - var der ikke utryghed, ville tryghed heller ikke opleves - nå, nu bliver det vist for filosofisk - håber der er lidt du kan bruge. 

 


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 19-05-2008 10:14:18

Det vil være en god chance til, at meddele vi har fået et vældfærds stop og ikke et skatte stop,  jeg som invalidepensionist på mellemste pension har mistet ca samlet 400 kr om måneden da pensionerne ikke er blevet reguleret siden VK kom til magten samtidig er min skat er steget med 3 % pga. Kommunesammenlægningen, priserne det sidste 1½ år har yderlig udhulet min disponible indkomst, så taler vi ikke om grundskyld, så tror i bare at jeg sider og tuder.


Camilla Wammen Jensen
Medlem

Camilla Wammen Jensen , Sygeplejerske. Bestyrelsesmedlem i Greve/Solrød kredsen. Hed tidligere Nielsen , 19-05-2008 20:10:04

Jeg syntes det gennemgående tema i mange af forslagene er, hvad har jeg/vi ret til og krav på. der er meget fokus på hvordan ændrering i bl.a. grunloven kan skabe mere retfærdighed og lighed. Jeg har lyst til at spille djævlens advokat et lille øjeblik, for jeg syntes der mangler noget. Hvor er pligten ( jeg ved godt er et meget umoderne ord) henne? Hvorfor ikke starte en dikusion hvor fokuset også er på hvad bør jeg selv tage ansvaret for. Jeg ved godt dette er en meget umoderne og gammeldags holdning, men jeg syntes der at for ofte bliver fokuseret på hvad samfundet/ det offentlige gør forkert eller ikke gør. Hvergang der sker noget tragisk er fokuset straks på det offentlige, automatisk må det være her fejlen ligger, ikke hos den enkelte. Hvis det ungt menneske begår vold, er det fordi samfundet ikke har grebet ind og skabt de rigitge rammer, ikke fordi forældrene skulle have taget et ansvar, eks mødt op til de møder de blev tilbudt. så jeg sybtes du godt kan have dette i mente, når du skriver din grundlovstale. For at citere:ikke hvad dit land på gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit land.


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 19-05-2008 22:20:24

Camilla @

For mig at se er det et meget vigtigt emne du foreslår. I en anden sammenhæng på disse har jeg skrevet nedenstående, som passer ind i dit forslag:

Jeg mener, vi politisk skal turde arbejde med holdninger, selv om vi risikerer at blive betragtet som bedrevidende, doserende,
skolemesteragtige oa.
Et eksempel, på et andet plan, er hvordan det er lykkedes at ændre indstillingen til rygning - den massive indsats ændrede tingene markant.
Hvis ikke samfundet skal skride endnu mere, må vi turde sætte ord på urimelighederne, efter Mette Frederiksens devise:
Pligter frem for rettigheder.


Carsten Ørting Andersen
Medlem

Carsten Ørting Andersen , Medlem af bestyrelsen i Sorø, Leder af uddannelses og opholdssted, Pionergruppen på Kragebjerg , 20-05-2008 07:01:53

Midt i en tid med omstillinger og store udfordringer globalt, skal vi samtidig huske at prioritere vores lokale kulturliv. Det gælder musikskoler, folke og friskoler der har andet på programmet end at terpe til den næste test, aktiviteter i forsamlingshuse og lokalråd og foreninger, ikke mindst idrætsforeninger. Alle de aktiviteter der nærer de folkelige fællesskaber. Det går ikke af sig selv. Som samfund er vi nødt til prioritere en sådan indsats, da f.eks. elektroniske medier ellers vil tiltrække, især vores børns opmærksomhed i en sådan grad at fællesskaberne får svære vilkår. Især børn, vil godt det lokale kulturliv. Det vidner ventelister på f.eks. de spareramte musikskoler om. Vi skal værne om og aktivt udvikle det lokale kulturliv. Det er blandt andet sådan, vi kan skabe tryghed og samvær på tværs af kulturer og generationer.


Stefan Seidler
Medlem

Stefan Seidler , Folketingskandidat i Sydjylland, Europa-Parlamentskandidat , 20-05-2008 09:20:42

Nedenstående udkast til præamblen til EP-valgprogram, som HB netop har vedtaget og sendt ud til drøftelse i alle lokalforeninger. Jeg synes, at du skal tage den med i din grundlovstale :-)

 

Vi vil have mere Europa. Vi vil have mere EU. Fordi EU giver indflydelse, rettigheder og muligheder til dig som borger, til os som politisk parti, til Danmark som nation. For os er mere Europa ensbetydende med et stærkt fællesskab i EU.

For os er EU et fællesskab som er enestående i verden. De 27 lande indgår i et forpligtende samarbejde, hvis overordnede formål er at skabe fred og velstand i Europa. Projektet bygger på fælles værdier som respekten for menneskerettigheder, demokrati og kulturel mangfoldighed. Drømmen om et fredeligt og forenet Europa var for 50 år siden udgangspunktet for det europæiske samarbejde. Den drøm er opfyldt. Nu drømmer vi om, at EU kan bidrage til en bedre og mere fredelig verden. Derfor vil vi have mere Europa.

For os er EU ikke ”bare” udenrigspolitik. Politik og lovgivning vedtaget i EU har stor indflydelse på vores hverdag. Det har vi ikke noget problem med. Tværtimod, for en meget stor del af de problemer, vi skal løse, går på tværs af grænser. Vi står dagligt med udfordringer som at sikre fødevarer fri for giftstoffer og som at sikre en stabil økonomisk vækst, så vi har råd til velfærd som hospitaler og børnehaver. Udfordringerne bliver der kun flere af. Derfor vil vi have mere Europa.

Valget til Europa-Parlamentet er et meget vigtigt valg. Med Lissabon-traktaten blev Europa-Parlamentet medlovgiver på 50 nye områder, og står i dag stærkere end nogensinde. Det er i Europa-Parlamentet, vi sikrer, at beslutningerne træffes på et demokratisk grundlag. EU betyder mere demokrati, ikke mindre. Udfordringerne er der, uanset om vi har EU eller ej.

Vi vil have mere Europa.


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 20-05-2008 09:37:09

Her lige før deadline - jeg synes du skal afholde dig fra at "køre på"

hvad den nuværende regering og dens støtteparti laver af ulykker.

Hvis du med overbevisning og troværdighed (du kan ikke andet!)

fremfører de Radikale visioner og vort menneskesyn, så vil de indirekte hug til regeringen være langt effektivere.

 


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 20-05-2008 11:32:17

Ja, her på falderebet vil jeg også lige sige en sidste ting:

Husk at nævne Danmarks dårlige samvittighed - nemlig asylbørnene og deres forældre. Den sag tåler gentagelse ud i det uendelige.

 

Anne


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 20-05-2008 13:49:08

Kære Margrethe! Jeg synes det er vigtigt, at du understreger, at et reelt demokrati er kendetegnet ved muligheden for reel debat, et reelt retssamfund, tillid samt lige muligheder/-behandling af alle. Retsstaten i Danmark er i fuldt fald i disse tider og bliver erstattet af politi, regler og mediernes domsafsigelser. Desuden er det beskæmmende, at det frivillige sociale arbejde er taget ud af regeringens finanslov/kvalitesreform.


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Gruppeformand , 20-05-2008 23:03:51

Det er inspiration! Mange tak. Arbejdstitlen på talen er nu "Hvad er det for et Danmark vi vil ha'?".  Jeg vil ikke kommentere hvert indlæg, men jeg vender tilbage med talen....

 

 

 

 

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind

Side 1 af 3
Søren Kjær Vestergaard
Int.
Søren Kjær Vestergaard
Evan Kallermann
Medlem
Evan Kallermann Grafiker, Tegnsprog er kultur.
Karsten Kristoffersen
Medlem
Karsten Kristoffersen Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg
Jeanet Suadicani
Medlem
Jeanet Suadicani Bestyrelsesmedlem, Ringsted
Bo Juni
Int.
Bo Juni Direktør i Advice Digital