Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 119
Anbefalet af 38
Medlem

Danmark er ikke og skal ikke være Nordens Israel

03-06-2008 22:57:27 - 15 kommentarer

Intet kan retfærdiggøre terror og vold. Den terror, der ramte den danske ambassade i Pakistan, er fej og skal bekæmpes, ligesom den ekstremisme, der føder volden, skal bekæmpes. Jeg har tillid til, at Udenrigsministeriet varetager hver enkelt ambassades sikkerhed i samspil med det land ambassaden ligger i. Det er naturligvis afgørende, at sikkerheden er i orden.

Radikale Venstre har været en af arkitekterne bag den aktive udenrigspolitik, en udenrigspolitik, der fokuserer på diplomati, konfliktløsning og internationale aktioner baseret på FN-mandater, og den linje skal vi fortsætte.

Krigen i Irak, Muhammed-tegningerne og de hjemlige politiske angreb på muslimer, der forplanter sig i resten af verden, er med til at give et fortegnet billede af Danmark. Løsningen er at fastholde en aktiv udenrigspolitik, hvor vores diplomater åbent deltager i den offentlige debat og bruger kræfter på at tegne et retvisende billede af Danmark. Det mangfoldige Danmark, hvor vores værdier står stærkt, hvor vi bruger dem - og hvor det er klart, at de ikke er vendt mod nogen. Det er vigtigt for vores udenrigspolitik, at vi drøfter, om vi når vores udenrigspolitiske mål, og hvordan vi bedst tjener danske interesser.

Vi må og skal ikke slå over i en aggressiv udenrigspolitik, hvor vi opfatter os selv som Nordens Israel eller Det Andet USA, der er i åben kamp med den muslimske verden. Vi står skulder ved skulder med regeringen, når det gælder kampen mod ekstremisme og terror, men vi vil have ret til at sætte spørgsmålstegn ved, om vi ønsker et billede i resten af verden, som et land, der står på krigerisk fod med 1,3 milliarder muslimer.

At ville diskutere vores udenrigspolitiske virkemidler er absolut ikke det samme som at gå terroristernes ærinde. Hvis der er kræfter i Danmark, som mener, at vi fremover skal være Nordens Israel og Det Andet USA, er der al mulig grund til at råbe vagt.

Der er en hårfin balance mellem en aktiv og en aggressiv udenrigspolitik. Den aggressive udenrigspolitik vandt, da vi gik i krig i Irak. Den aktive, da vi valgte at bruge midler og kræfter på at forbedre Danmarks omdømme ved hjælp af vores diplomater, og da vi valgte at deltage i aktionen i Afghanistan på baggrund af et FN-mandat.

Svaret på angrebet på den danske ambassade i Islamabad er derfor at indse, at Danmarks omdømme har fået alvorlige ridser i lakken, og at der er behov for en endnu større satsning på et aktivt og åbent diplomati.

Kommentarer
Rune Heiberg Hansen
Medlem

Rune Heiberg Hansen , Folketingskandidat i Hovedstaden , 03-06-2008 23:40:52

Kære Margrethe

 

Hjælp mig lige: Henviser du specifikt til DF's og Sørens Espersens (over)reaktioner på terrorangrebet, eller er din kommentar ment som en bredere kommentar til dansk udenrigspolitik generelt?

 

Med andre ord: Siger du nej til ændringer af dansk udenrigspolitik a la Espersen, eller vil du netop have ændringer af dansk udenrigspolitik?

 

kh,

Rune


Thomas Grøndahl
Medlem

Thomas Grøndahl , Fotograf , 04-06-2008 00:09:53

Kære Margrethe

 

Tak for at du tager bladet fra munden, og gør opmærksom på hvad regeringens aggressive udenrigspolitik direkte eller indirekte har medført. Har til aften set dig i Deadline, hvor du står fast overfor den fuldkommen vanvittige påstand at du skulle gå terrorens ærinde. Hvilken påstand efter min opfattelse da kun vidner om det dilemma som regeringen har sat sig selv i, da de gik med i en krig uden FN-mandat, afviste en række ambassadører der ønskede at påpege et for dem yderst rimeligt synspunkt, og listen kunne fortsættes..

Tak for at du i denne udenrigspolitisk vanskelige situation står fast på eviggyldige principper som diplomati og konfliktløsning!

 

 


Claus Madsen
Medlem

Claus Madsen , MSc (Science), Kontorchef, Senior Rådgiver for Internationale Relationer i International Organisation , 04-06-2008 09:55:38

Kære Magrethe Vestager, Jeg hører til de (mange?) danskere, der ikke bare føler et stærkt ubehag ved den politiske kurs, som vort land forfølger i forhold til resten af verden, men som også er stærkt bekymrede over at se, hvorledes denne konfrontative udvikling undergraver vore egne værdier som tolerance, medfølelse og respekt for andre (demokratiske grundværdier) og fører til stigende radikalisering i samfundet. De urimelige reaktioner på dit forsøg på at fastholde en nuanceret, analystisk debat i de sidste dage er endnu et eksempel på, hvorledes yderfløjene vinder frem. Jeg vil gerne sige dig stor tak, fordi du har fastholdt, at der er en anden vej en konfrontationens og fordi, i dette betændte klima, at du har haft mod til "at tale Rom midtimod". Mange gode hilsener, Claus Madsen

Jan  Brøns
Medlem

Jan Brøns , Formand i Ballerup DRV , 04-06-2008 10:19:21

Kære Margrethe Vestager

Jeg er enig med dig, at vi skal fastholde bekæmpelsen af terror. Men det skal ske i et samarbejde med andre organisationer der vil det samme. Vore værdier skal og må ikke underkraves. Vi skal gøre opmærksom på skævheden i samfundet globalt og internationalt, hvergang vi finder vores demokratiske værdier bliver undertrykt.


Thorkild K. Maarbjerg
Medlem

Thorkild K. Maarbjerg , Formand Odense Radikale Venstre og Storkreds Fyns Radikale Venstre. , 04-06-2008 10:37:04

Kære Margrethe

Jeg er enig i de synspunkter,  du har fremlagt -  også med al den risiko der var og er for  "spin" fra alle mulige sider.

Terror skal bekæmpes - og handlingen i Paktistan skal entydigt fordømmes.

I dag er flere militære eksperter ude og bakke op.

Det er fint nok, men det er ikke det, det helt præcist drejer sig om, men spørgsmålet om den form for udenrigspolitik, der skal føres og på hvilke præmisser.

Og den diskusstion skal vi turde - også nu.


Jakob Dybdal Christensen
Medlem

Jakob Dybdal Christensen , Cand. scient. pol, Konsulent , 04-06-2008 10:37:04

Hvornår man skal tage debatten omkring Danmarks engagement efter et angreb kan diskutteres - en skam, at du blev presset til en udmelding så hurtigt, Magrethe.

 

Men når den første harme i pressen har lagt sig, mener jeg ikke at der kan være megen tvivl om, at Radikal udenrigspolitik bør være at trække Danmark tilbage på et ægte internationalistisk aktivistisk spor (med klare FN mandater og forståelse for en pluralistisk verdensorden).

 

Danmarks troværdighed som international aktør har lidt skade under de seneste år - og spørgsmålet er efterhånden, om vi overhovedet ville kunne få en rolle i nogen internationale konflikter, som også ville inkludere muslimske gruppering. Ville et dansk engagement i Dafur ikke blot være en rød klud?


verner frandsen
Medlem

verner frandsen , Bestyrelsmedlem i Ballerup Kredsen , 04-06-2008 10:41:45

Musen til Elefanten hør hvor vi bumler

Er det Danmark der er Elefanten eller er vi et fredeligt og tolerant nordisk folk der ikke ønske sig  et våben i dåbsgave det kan blive en fremtiden hvis vi bliver på den glidebanen vi er kommet ud på. 

Det kan godt være at Fog og Pia har stormagsdrømme ,og mener det er dem der kan frelse hele verden, er den Danske befolkning blevet sådan ,eller er vi i bund og grund det tolerent  fredselskende folk  som vi var  for 7 år siden?

(Husk Janteloven er nordisk)


Sebastian Behrle
Medlem

Sebastian Behrle , Ind-og-snart-Ud-igen-vandrer , 04-06-2008 18:55:16

Man tirrer ikke en gal hund. Gør man det, er man ikke modig, men bare dum. Et angreb som dette var vel bare et spørgsmål om tid.


Carsten Ørting Andersen
Medlem

Carsten Ørting Andersen , Medlem af bestyrelsen i Sorø, Leder af uddannelses og opholdssted, Pionergruppen på Kragebjerg , 04-06-2008 20:20:51

Aktivistisk udenrigspolitik er godt så længe det sker i respekt for de befolkninger det berører. Så snart der er tvivl om loyaliteten og ligeværdigheden, så giver det pludseligt associationer til en ubehagelig form for imperialisme. Parret med forhånende tegninger af religiøse symboler, er det meget naivt at bede om forståelse fra folkeslag, der ikke har kendt til demokrati og pluralisme. Vi skal være vores opgave voksne og være værdige som forbilleder. Vores tåbelige insisteren på f.eks. at have lov til provokere, virker i bedste fald pupertær, ligeledes lovgivning om tørklæder. Det er som om vi lider af mindreværd. Måske med rette, men vi burde som nation blive klogere. Kan vi gøre noget, som ikke støder de ængstelige væk, men befrugter og nyancerer debatten blandt andre end radikale? Der er masser af gode resurser i Danmark. Er det en folkebevægelse, der skal til?


Søren Harbo
Medlem

Søren Harbo , Politifuldmægtig og formand for DRV Vesterbro/Valby og Kgs. Enghave , 05-06-2008 08:41:15

Jeg synes ikke vi medlemmer helt har fået afklaret den her sag. I dagens Berlingske Tidende bliver Vestager endnu engang beskyldt for, med sin udmelding om at vi skal nedtone udenrigspolitikken, at give efter for terror. Kan vi ikke et eller andet sted få noget at vide om, hvorvidt hun reelt er fejlciteret eller om det er korrekt at vi på baggrund af bomben mod ambassaden vitterligt skal genoverveje vores udenrigspolitiske prioriteter??

Søren Harbo
Medlem

Søren Harbo , Politifuldmægtig og formand for DRV Vesterbro/Valby og Kgs. Enghave , 05-06-2008 11:25:52

Se også

jp.dk/indland/indland_politik/article1361353.ece

www.berlingske.dk/article/20080604/kommentarer/111251110/

 

Den samme udlægning havde TV2Nyhederen igår, da eksperter argumenterede for at DK nu måtte drosle ned på udenrigspolitikken, hvorfor dette var et udtryk for at Vestager havde opbakning hos disse eksperter.

 

Det er altså nu ret mange steder at den radikale udmelding stadig forstås som at vi efter terrorangrebet skal være mere tilbageholdende i udenrigspolitiske anliggender.

 

Jeg har hidtil forstået at udmeldingen alene skulle være en reaktion på DFs reaktion. Sådan forstår jeg stadig pressemeddelelsen om at Danmark ikke er Nordens Israel. Men det krævede altså et par gennemlæsninger før det stod klart for mig.

 

Hvordan kan det være at det samlede pressekorps bliver ved med at udlægge teksten på anden måde?? Hvor er det gået galt i kommunikationen?

Hvis indtrykket hos vælgerne vedbliver at være som pressen udlægger sagen, så har vi et efter min bedste overbevisning seriøst imageproblem.

 

Med håb om et eller andet svar, der dulmer nerverne:-)


Benny Normind
Medlem

Benny Normind , Erhvervsmand / Civiløkonom , 05-06-2008 12:37:10

Ja, regeringens udenrigspolitik er uafbalanceret og ensidig USA venlig.
Vi skal benytte en hver lejlighed til at påvirke  udenrigspoltikken, så den igen afspejler vores almindelige ønske om fred i verden.
Godt gået Margrethe !


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 05-06-2008 14:53:35

Kære Margrethe! Tak for dit/jeres udspil på dette område. Jeg bakker fuldt ud op om det og glæder mig over, at vi er med til at sætte en dagsorden og gøre jorunalisterne opmærksomme på, at der ikke kun er 5 partier på Christiansborg.


Tommy Frederiksen
Medlem

Tommy Frederiksen , Byrådsmedlem , 05-06-2008 17:09:52

Kære Margrethe

 

Jeg er 100% enig med dig i substansen i det du siger.

Jeg er 100% unig med dig i timingen

 

Jeg havde gerne set dette i sidste uge i stedet eller efter sommerferien


Mogens Hobolth
Medlem

Mogens Hobolth , cand.scient.pol , 06-06-2008 00:04:32

Det er næsten uhyggeligt. Først bliver der ført en meget aggresiv indenrigspolitik i forhold til indvandring (tegninger, ytringsfrihed, mv.). Derefter sker der et angreb, som straks bliver kædet sammen med den førte indenrigspolitik... og buf, så er indenrigspolitikken blevet til udenrigspolitik, og så er det jo i henhold til "Danmark", "den nationale interesse", "ikke at gå terroristers ærinde" mv. illegitimt og problematisk at kritisere den førte politik. Det virker derfor meget vigtigt at stå fast på kritikken, udfordre og debattere netop nu - ellers risikeres store stræk af den værdipolitiske bane at blive ukritiserbar sikkerheds- og udenrigspolitik.

Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind

Side 1 af 3
Karsten Kristoffersen
Medlem
Karsten Kristoffersen Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg
pelumi fadairo
Medlem
pelumi fadairo Kandidat til BR09 i København, Medlem af Amager Øst Lokaludvalg samt Medlem af HB i Hovedstaden
Jan  Brøns
Medlem
Jan Brøns Formand i Ballerup DRV
Gitte Nielsen
Medlem
Gitte Nielsen Kontorfuldmægtig, Århus
Jakob Dybdal Christensen
Medlem
Jakob Dybdal Christensen Cand. scient. pol, Konsulent