Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 84
Anbefalet af 32
Medlem

Det som rækker ud over politik....

13-06-2008 22:54:32 - 19 kommentarer

Efter knap to uger med udenrigspolitisk tumult og på en dag med et irsk nej til Lissabontraktaten og to x ja til aftaler om overenskomster er et frikvarter velfortjent: 

 

Jeg er blevet spurgt, om jeg vil bidrage til en lille antologi om meningen med livet. Det har jeg sagt ja til. Nu nærmer deadline sig....

 

Egentlig vil jeg helst - i en stor, rund bevægelse - tegne et hjerte med blyant på rødlinieret papir.  

 

Der er helt frit spil - tegninger, billeder, digt og prosa.

Inspiration til at besvare spørgsmålet: Meningen med livet?  

Kommentarer
Lars Vestergaard
Medlem

Lars Vestergaard , , 14-06-2008 00:06:54

Kære Margrethe

Gør det

Den første indskydelse er som regel den rigtige.

Det vil være forfriskende kort, klart og spontant.

 

i en stor, rund bevægelse - tegne et hjerte med blyant på rødlinieret papir.

 


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 14-06-2008 09:00:17

Det er at præge sine omgivelser med posetive meninger.


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 14-06-2008 09:20:56

Mening med livet ?

 

At finde sandheden igennem retfærdighed.

 

At erkende sin egen eksistens igennem døden.

 

At opleve Glæde og kærlighed igennem sorg og had.

 

At finde Mening I Livet.

 

At    dumme sig og dumme sig  og dumme sig

men at gør det mindre og mindre og mindre

(Piet Hein)

 

 

At blive ét med moder Jord.

 

At leve - hele livet.

 

At erkende : uden andre udretter man intet.

 

At føle sig fri som en fugl.

 

At kunne tænk sig om.

 

At flyve som en ørn - løbe som en gazelle - dyk som en hval

 

At sidde for enden af en vindmøllevinge i en storm

uden at blive rundtosset.

 

 

 

 


Hanne Tindal Madsen
Medlem

Hanne Tindal Madsen , Biolog, Bestyrelsesmedlem i Vesthimmerlands kommuneforening og Himmerlandskredsen , 14-06-2008 12:12:52

Jeg er helt enig med Lars Vestergaard. Der kan sættes millioner af ord på meningen med livet, men et udtryk for kærlighed tegnet på et sprog som alle små som store og over hele kloden vil kunne forstå, det er smukt enkelt og helt rigtigt.

i en stor, rund bevægelse - tegne et hjerte med blyant på rødlinieret papir.


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 14-06-2008 18:05:37

Normalt giver den slags spørgsmål om meningen med livet jo ingen mening, personligt ville jeg nok have svaret 42. Jeg kender så ikke lige baggrunden for antologien.

 

Men hvis man vil tage opgaven seriøst og ikke bare kritisere forudsætningerne så synes jeg da du har fundet et ret godt bud Margrethe.


Søren Lyngsgaard
Int.

Søren Lyngsgaard , Video Journalist og Klipper , 14-06-2008 18:06:33

UDVIKLING!

Kenneth Mortensen
Medlem

Kenneth Mortensen , Viborg Byråd, landinspektør. , 14-06-2008 18:19:50

Det er godt nok et stort spørgsmål ...... som vel har optaget menneskeheden ligeså længe vi har haft en bevidsthed om egen eksistens.

Jeg vil ikke på stående fod være i stand til at kaste mig ud i at producere et skrift desangående, men håber mit bidrag kan være til inspiration.

Og så må jeg kun sige "Held og lykke" og tænker "Tak for kaffe" :-)

 

Svaret bør tage udgangspunkt i ét af to udgangspunkter:

 

1) der er en højere mening med det hele

eller

2) der er ingen højere mening med det hele.

 

Er ens basis udgangspunkt 1) må meningen nok beskrives i en eller anden form for religiøs anskuelse, hvor noget/meget er givet på forhånd, mens man i udgangspunkt 2) mere selv skal putte en mening ind i formålet i ens/vores liv.

 

Mit standpunkt er mere en 2)'er end en 1)'er.

Dvs at vi selv har et personligt ansvar for at putte en mening ind i vores eget liv. Vi får ikke noget kollektivt ind udefra - evt. noget beskrevet i nogle gamle skrifter.

Bemærk at jeg skrev "putte en mening ind i vores eget liv". Ordet "i" er meget vigtigt, for udtrykket "mening med livet" indikerer i mit hoved en mening, der kommer ind til os udefra. Så jeg vil hellere spørge "Hvad er meningen i livet?". Dernæst brugte jeg ordet "eget".

Med dette mener jeg, at vi hver i sær har et personligt ansvar for at meningsgøre vores eget liv.

Når vi så fylder mening ind i vores eget liv, giver det forhåbentlig positiv effekt på fællesskabet, så andre også kan fylde en mening ind i deres liv.

Når jeg ikke tror noget kommer til os kollektivt udefra eller nogen vil sige ovenfra, så skal vi hver finde vores egen mening. Dette medfører naturligvis, at vores meninger i livet ikke er ens. Dvs at der ikke er et kollektivt svar på spørgsmålet men måske seks mia. forskellige svar.

For at runde af lige nu, så tror jeg, at hvis vi ikke har fundet vores egen mening i livet, så lever vi kun halvt. Vi har behov for at give og modtage kærlighed (vidt betragtet) og for at "gøre" - altså være udøvende/virksomme.

 

Håber du kan bruge lidt.

god w

Kenneth


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 14-06-2008 20:23:28

Det er mange ting Ja.

Pas på ikke glemme at leve, udsæt altid til i morgen, hvad du ikke behøver gøre i dag.


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 14-06-2008 22:17:20

At investere de betroede talenter i ærlighed over sig selv.


Mai-Britt  Schultz
Medlem

Mai-Britt Schultz , Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn , 14-06-2008 22:19:07

Det er da godt nok noget af et spørgsmål at få stillet. .....

Faktisk er meningen med livet mig bekendt vist omkring 20 .. antallet af de hidtil mindste bestanddele, man har været i stand til at skille det kendte univers i - sådan inden for kvantefysik

 

Man kunne derfor måske sige, at meningen med livet er, at alle er dele af en sum. Hver bidrager vi med store eller små tal, men det er stadig summen og ikke de enkelte bidrag der alene rummer betydningen. Hver brik af indsigt, er del af det, der bliver til et liv, og dermed til den sum der bidrages med til den store sum.

 


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 15-06-2008 05:03:21

Du må ikke stille sådan nogle opgaver lige før sengetid - efter 4 timers urolig søvn måtte mit første bud lige rettes til:

 

At lade sine: De betroede talenter, uophørligt være i spil i fællesskabets og det glødende engagements navn.


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, medlem af kampagneudvalget i RU , 15-06-2008 13:07:50

NEJ sgu da kenneth!

 

@Svaret bør tage udgangspunkt i ét af to udgangspunkter:
1) der er en højere mening med det hele
eller
2) der er ingen højere mening med det hele. - SLET IK! (ikke vred - uenig!)

altså, det er da en reduktion, jeg enten må se som sværmen for et metafysisk verdenssyn eller misforstået kulturrelativisme:

 

det er nemlig ganske muligt at være ateist, men at være fascineret over menneskets kompleksitet, som i dén grad går ud over vores individuelle fatteevene. pointen er her, at der IKKE findes en ydre mening med livet - den findes ikke i en fysisk form. Men fordi vi mennesker har brug for den, så opfinder vi den - det er da fantastisk!

 

vi er som vi er pga evolutionen - men det er jo ikke et tilfredsstillende svar for os, for den indeholder ingen specifik mening. meningsløsheden udfyldes imidlertid af miraklet, der er vores insisteren på at tildele mening. og ved det skaber vi - vi er kreative! - en masse forskellige verdener - små og store, hvor nogle er meget meningsfulde for nogen, men ikke for andre.

 

men mit korte svar bliver, at vi er til for at overleve. og vores evolutionært betingede fordel - sproget - gør os til komplekse sociale væsener. og meningen - som jeg ser det - med det er, at anerkendelse bliver den vigtigste relation mellem mennesker, fordi uden den udvikler vi os ikke som mennesker. så at blive anerkendt og anerkende andre er meningen med livet.

 


Kenneth Mortensen
Medlem

Kenneth Mortensen , Viborg Byråd, landinspektør. , 15-06-2008 15:15:13

Hej Peter

Som jeg læser dit indlæg, så er vi slet ikke uenige......så enten har jeg formuleret mig kluntet, eller også så læser du indlægget som en vis mand læser......

Du skriver:

 

meningsløsheden udfyldes imidlertid af miraklet, der er vores insisteren på at tildele mening. og ved det skaber vi - vi er kreative!

 

og det er lige præcis humlen ved mit budskab. Det er det jeg kalder det personlige ansvar for at putte en mening ind i ens liv - vi får det nemlig ikke foræret ovenfra.


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, medlem af kampagneudvalget i RU , 15-06-2008 16:23:13

he he flot...

 

nu var det så, at jeg rent faktisk læste hele dit indlæg og fandt at jeg var enig. prisen for at være overfladisk men stadig stærkt polemiserende! ;) hvis jeg alligevel skal komme med et mikroskopisk kommentar, så ville det være til:

 

@For at runde af lige nu, så tror jeg, at hvis vi ikke har fundet vores egen mening i livet, så lever vi kun halvt. Vi har behov for at give og modtage kærlighed (vidt betragtet) og for at "gøre" - altså være udøvende/virksomme.

 

jeg tror ikke det er universelt aktivt at tale om det gode liv for at opleve det. ligeledes at være udøvende/virksomme skal forstås forholdsvis bredt før at jeg er enig.

 

mvh - en nu forhåbentlig knap så forhastet mig


Søren Lyngsgaard
Int.

Søren Lyngsgaard , Video Journalist og Klipper , 15-06-2008 21:03:00

1) der er en højere mening med det hele

eller

2) der er ingen højere mening med det hele.

 

Problemet med at stille spørgsmålet op på den måde , enten - eller, er at I gør det at finde sin egen personlige mening i livet til en højere mening, og når der ikke, efter jeres egen argumentation, findes en højere mening, ja så er vi på spanden rent filosofisk.

Da noget kom fra ingenting, i the Big Bang, var det så et stort JA eller et stort NEJ eller var  det bare en neutral hændelse? Efter min mening var det et stort JA og trods eksploderende stjernehobe og voldsomme konflikter så ser jeg stadig den evolutionære udvikling som positiv. Dvs  der er en positiv evolutionær impuls der virker og gror i alt og alle, selv ligenu. Set i udviklingens konstante indsisteren på differensiering og integrering, så bliver vi som universets organer for bevidsthed bedre og bedre til at foretage denne differensiering og integration som selvstændige autonome individer, jævnfør f.eks Kenneth Mortensens grundlovstale, se hans tale her, hvor han priser danskernes høje tillidsniveau. Vi har gennem differentiering og integration udviklet en fælles kultur af tillidsfuldhed, der virker frigørende på kreativiteten. Er der en højere mening i det eller er det bare fordi hver enkelt af os har fundet vores mening i livet?  Jeg tror det er rigtigt at vi skaber mening selv som bliver til kulturer. Men det sker i en kontekst af en evolutionær impuls der er uendelig positiv og som er indlejret i bevidstheden selv. Det at realisere denne evolutionære impuls og manifestere de indlejrede kvaliteter og værdier sammen, så som tillidsfuldhed, er efter min mening meningen med livet


Søren Lyngsgaard
Int.

Søren Lyngsgaard , Video Journalist og Klipper , 15-06-2008 21:06:23

Tale her


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 15-06-2008 22:00:48

En vigtig pointe er jo at spørgsmålet typisk er stillet i bestemt form.

 

Hvad er mening_en med livet.

 

Derfor tager spørgsmålet for givet at der findes een ubestridelig mening. En konklusion af dette vil være at man kan fremdrage en række bud og sige de er rent objektivt forkerte.

Nu er det de færreste mennesker som kan acceptere de forudsætninger som spørgsmålet går ud fra, og derfor ser man ofte svar som: "Meningen med liver for mig er..."

Bzzzzt karakteren 00, det var ikke det der blev spurgt om.

 

Spørgsmålet er naturligvis helt bevidst ledende og vildledende.

 

Bedre variationer kunne være "Giver livet mening?", ment på samme måde som: "Giver denne sætning mening?", underforstået er der nogle sammenhænge i livet som vi kan forholde os til, som vi så at sige i en eller anden forstand kan læse. Eller er det bare tilfældige kombinationer af fysiske grundbestanddele og tankefænomener.

 

Ud fra et mere humanistisk synspunkt ville et bedre spørgsmål være: "Hvad er det gode liv?". Det spørgsmål har mange filosofiske skoler og religioner beskæftiget sig med.


Anders Thorseth
Medlem

Anders Thorseth , Ph.D. Studerende - Viden er Magt, men magt er ikke viden. , 16-06-2008 05:12:14

The Greatest Thing You Will Ever Learn, Is Just to love, and Be Loved in Return

 

- David Bowie


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Gruppeformand , 01-07-2008 00:36:11

Tak for indsigt og inspiration - som altid kan jeg regne med radikale.net. Her er hvad jeg endte med at skrive:

 

Juni 2008
Kære redaktion,

Opgaven ”Hvad er meningen med livet?” er nærmest blevet ”besvarelsen i sig selv: Jeg sagde ”ja” med stor glæde og største selvfølgelighed – nu finder jeg det umuligt at konkludere.

Min første reaktion var at tegne et hjerte på linieret papir. I virkeligheden er jeg ikke kommet det nærmere: At gribe igennem livslinierne med alle slags kærlighedsforhold til andre mennesker.

Undskyld det sene svar. Jeg bliver aldrig færdig. Billede følger på mail.

Venlig hilsen

Margrethe Vestager

ps. Nu holder jeg ferie, men kigger ind på .net en gang i mellem. God sommer!

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Margrethe har tagget med:

meningen med livet , hjerte
Hanne Tindal Madsen
Medlem
Hanne Tindal Madsen Biolog, Bestyrelsesmedlem i Vesthimmerlands kommuneforening og Himmerlandskredsen
Gitte Nielsen
Medlem
Gitte Nielsen Kontorfuldmægtig, Århus