Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 119
Anbefalet af 38
Medlem

I dag er Folketinget åbnet

07-10-2008 13:59:39 - 25 kommentarer

I sin åbningstale i dag siger statsministeren, at han har drejet indvandringen til Danmark 180 grader. Men det har åbenbart gjort ham godt og grundigt rundtosset. For nu vil han opføre et nationalt værn mod EU, samtidig med, at han vil af med alle forbeholdene. Han har også svært ved at finde balancen, når det kommer til skattespørgsmålet. Han efterlyser mere arbejdskraft, men vil bevare skattestoppet.

Vi kunne have imødegået manglen på arbejdskraft, hvis regeringen aldrig havde indført skattestoppet og i stedet markant sænket skatten på sidst tjente krone og beskattet energi og forurening. Samtidig påstår han, at han har fået styr på det, der var løbet løbsk. Men hvordan? Han vil bekæmpe terror og ekstremisme, men har lagt sin udenrigspolitik i lommen på George W. Bush. Effekten er præcis det modsatte af, hvad statsministeren siger, han vil opnå.

Også når det gælder muligheden for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft, har statsministeren fået syre i benene. Fogh vil løse problemerne i vores sundhedssektor med udenlandsk arbejdskraft, men han glemmer at fortælle, at det er regeringens egen udlændingepolitik, der er skyld i, at danske virksomheder ikke længere er i stand til at tiltrække og fastholde talenter fra udlandet. En politik, der har brandet Danmark som et land, der lukker udenlandsk arbejdskraft ude.

 

Der meget at komme efter i det nye folketingsår.

Kommentarer
Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Lærer fra Aarhus Seminarium. , 07-10-2008 14:37:32

@Margrethe Vestager. Nedsættes skatten markant på sidst tjente krone hos den velstillede, så må skattestoppet ophæves, så skatten kan hæves hos den jævne borger.


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 07-10-2008 14:38:19

Statsministeren er såmænd bare blevet indhentet af sine egne synder. Nedsmeltningen af VKO-isbjerget er i gang. Dag for dag øges muligheden for at vælgerne vil sammensætte et folketing med et nyt flertal - og hvor vi får de afgørende mandater. Jeg er faktisk helt optimistisk :-)


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 15:11:05

Kære Margrethe,

Min helt private vision om et nyt forår for Danmark og DRV er, at en fælles bevidsthed om vores internationale rolle og interesser bliver dominerende i den politiske diskussion. Det er tydeligt, at den alvorligste brudflade i VKO-samarbejdet er EU-politikken. VK-regeringen kan ikke holde til, at Danmark bliver marginaliseret i EU, og derfor er de fire forbehold et klart problem for regeringen.

 

Metock-dommen har banket kiler ned i denne brudflade, så tiden er ved at være moden til, at regeringen kan tvinges ind i et samarbejde over midten baseret på en fælles dagsorden om EU's rolle i dansk politik. Derfor skal vi være meget klare i mælet, når temaer hvor EU-værdier er oppe imod VKO-aftaler.

 

DRV's holdninger til det internationale samarbejde er tydeligt markeret i forhold til EU og FN, men kan vi sige det samme i forhold til NATO? Har vi brug for en modernisering af DRV's traditionelle pacifistiske og neutralistiske position? Er vi nødt til at vælge mellem et fæles EU-forsvar og NATO? Det må folketingsgruppen drøfte - og meget gerne åbne for medlemmerne i radikale net.

Mvh., HP


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 07-10-2008 15:17:25

Meget enig med Hans Peter, bortset fra sætningen "Har vi brug for en modernisering af DRV's traditionelle pacifistiske og neutralistiske position?" Den position forlod vi helt og aldeles for 20 år siden - ja, de første skridt blev taget helt tilbage i 1961! 


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 07-10-2008 15:20:10

Jeg opfattede talen som en opremsning af mislykkede politiske proschekter. Hvor Fogh omskrev Nyrups, kan vi ikke gøre det bare lidt bedre.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 15:22:10

@ Tomas:

Gjorde vi virkelig? Åh, godt. Men der var nu noget med nogle fodnoter i Schlüter-årene, ikke?


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 07-10-2008 15:26:33

Jo, Hans Peter, det var der. Men netop i 1988 forlod vi velsignet nok fodnotepolitikken, da vi indgik regeringssamarbejde med Konservative og Venstre. Det førte også hurtigt til at Socialdemokratiet opgav fodnoterne- Fra 1989 til 2002 var der meget stor EU- og NATO-konsensus mellem SVKR-partierne (og de øvrige midterpartier). Irak-krigen i 2003 var Foghs opsigelse af denne brede konsensus.


Rune Heiberg Hansen
Medlem

Rune Heiberg Hansen , Folketingskandidat i Hovedstaden , 07-10-2008 15:37:37

I praksis er DRV nok det mest NATO-positive parti i folketinget pt. Ved sidste forlig så det en overgang ud til, at vi ville give mere til forsvaret end regeringen. Pacifisme og neutralitet er heldigvis en saga blot i radikal politik.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 15:42:52

Tænk, er det virkelig tyve år siden! Er jeg så gammel...?

 

Men så vil jeg formulere det anderledes:

Kan vi ikke blive nødt til at vælge mellem forsvarspolitik basere på NATO og baseret på EU?

 

Jeg mener, det handler jo om, at den muslimske og "den tredje verden" kunne have godt af at se et "Vesten", der ikke ensidigt defineres af en USA-dagsorden. NATO er et produkt af efterkrigstidens magtpolitiske konfrontation mellem kapitalisme og socialisme/kommunisme. Efter Sovjetunionens sammenbrud har NATO mest været et instrument for at dæmme op for Ruslands indflydelse i Centraleuropa.

 

Fremtidens konfrontation bliver mellem den rige og den fattige del af kloden, en konfrontation, der accentueres med de klimatiske forandringer, vi må imødese. Så har vi brug for en "aktiv udenrigspolitik", hvor politisk og økonomisk bistand kan knyttes sammen med sikkerheds- og forsvarspolitikken, og så er et ubekvemt at have USA ved styrepinden.


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 07-10-2008 15:49:30

Kære Hans Peter,

Jeg håber ikke at dét valg bliver nødvendigt. Hvis Obama vælges som præsident om fire uger kan vi se frem til en massiv forbedring af det transatlantiske forhold. Og lige nu øger Obama føringen over McCain. Keep your fingers crossed :-)

 


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 15:55:25

Hm, det transatlantiske forhold har nok mindre betydning i mellemøsten og i den tredje verden end i Europa. Har verden ikke brug for et selvstændigt Europa, der både kan samarbejde med USA og agere uafhængigt? I dét spil ser jeg ikke NATO som et nyttigt instrument.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 07-10-2008 16:10:55

Nato er et instrument til at føre USA udenrigs politik ud i livet, En EU hær er vejen til en selvstændig EU udenrigspolitik. Hvilket USA ikke bryder sig om, de har mere brug for nyttige idioter.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 16:12:55

Flemming, hvis der er to, der står sammen i dansk politik...


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 07-10-2008 16:13:33

Jeg mener bestemt ikke vi har en interesse i at Vesten splittes. Årene under Bush har været katastrofale, men jeg er fuld af optimisme, dersom Obama vinder og Demokraterne fastholder flertallet i Senatet. Men selvfølgelig bør EU spille en stærkere rolle, dels i Europa, dels i Mellemøsten.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 07-10-2008 16:16:45

HP

:-) Ja var vi ikke så alders hæmmet, ville vi udgøre en farlig konkurrent til Margrethe.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 16:19:33

Tomas:

Enig, "Vesten" må ikke splittes, men det er ingen god situation for Europa uden videre at blive taget til indtægt for USA's udenrigspolitik. USA er på mange måder ét af verdens mest provinsielle samfund med notorisk store vanskeligheder med at kigge ud over egen næsetip. Republ. er værre end demokraterne på dét område, men der er i virkeligheden kun begrænset forskel. Det er i dag et helt andet USA, end det land, der kom Europa til hjælp under to verdenskrige. De fortjener respekt, men ikke næsegrus beundring - og slet ikke ukritisk følgagtighed...


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 16:21:59

Men Flemming, "age before beauty" rækker nok ikke i DRV. Skal vi ikke nøjes med at være de bedrevidende gamle tosser på balkonen, der ryster overbærende på hovedet af ungdommens dårskaber? Dén rolle nyder jeg...


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 07-10-2008 16:46:33

HP

sådan? 

www.starpulse.com/Television/Muppet_Show,_The/gallery/MUPPETSHOWTV003/WTV003/


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 07-10-2008 16:50:05

Netop! Men jeg synes nu, vores skæg gør en betydelig forskel i vores favør. Jeg arbejder på at dyrke mit frem til dit niveau...


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 07-10-2008 17:16:54

HP

Det kommer med alderen. Så er cirklen ved sit udgangspunkt.  Undskyld Margrethe, vi er lidt overstadig.

Jeg har fulgt news hele dagen, hvor virker venstres dog opgivende i deres kropssprog, mimik, de er i defensiv, det er en glædelig fornyelse.


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende , 07-10-2008 19:29:14

@ flemming og hans peter.

nu håber jeg ikke i ryster for meget på hovedet, i ender bare med hold i nakken:)

 

men jeg må hellere også udtrykke min begejstring; jubiiiiiiiiiiiii, regeringen skralter, og det virker som om der er kommet lys for enden af tunellen. nu må det være op til os at angribe så hårdt som muligt. holde dem i et jerngreb, så de ikke får en pouse, på flere uger, før de udtaler sig. vi skal være "so far up their ass" at det er vores ord der kommer ud af deres munde.

 

jeg håber der var lidt at ryste på hovedet af, i to gamle nisser :D


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 07-10-2008 20:43:52

Margrethe Vestager

Godt gået på debatten på News, Pia kunne ikke forsvare sig mod din realitetsterapi, hun var vanen tro mange ord uden indhold, hun var så ophidset, at det gik ud over Villy til sidst, skade fro bør ikke give stemmer.

 

Niels - sku det være skæg:-)


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende , 07-10-2008 21:22:34

@ Flemming

Nej, jeg ved godt, at jeg har nogle år endnu, før jeg kan få sådan et, og nok yderligere mange år før det kommer op og ligner det, I har. Jeg er 24 år og er knapt nok kommet ud af puberteten. :)


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende , 07-10-2008 21:32:12

forresten, så har jeg ikke news.

så jeg håber ikke det er for meget at forlange, men kunne du ikke uddybe, det der skete på debatten? det glæder mig nemlig altid at høre om, pia i modvind.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 07-10-2008 21:54:13

Debatten var mellem Villy Margrethe pia og Venstres næstformand

http://news.tv2.dk/video/index.php/group-11004096.html

du kan se news her, Jeg kunne ikke lige finde den debat men prøv  selv


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind

Side 1 af 2
Robin de Nijs
Medlem
Robin de Nijs alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre)
Benn Christensen
Medlem
Benn Christensen
Annette Rolsting
Medlem
Annette Rolsting Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op?
Jørn Iversen
Medlem
Jørn Iversen Medlem af Det Radikale Venstre