Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 119
Anbefalet af 38
Medlem

Ugebrev: Finanskrise, euro og indenrigspolitisk buksevand

09-10-2008 22:15:08 - 10 kommentarer

Finanskrisen skaber i disse dage stor usikkerhed. Det danske aktiemarked er hårdt ramt, kronen er under pres, og tirsdag valgte Nationalbanken at hæve renten. Især det sidste kan komme til at koste boligejerne dyrt.  I øjeblikket ændrer situationen sig fra dag til dag, fra time til time, og derfor er det vigtigt, at vi som politikere tænker os om og ikke går i panik. Vi har et ansvar for at sikre stabilitet og tillid.

 

Lars Løkke og Lene Espersen kunne ikke stå for fristelsen til at lade Villy's Socialistiske Folkeparti stå udenfor døren, da aftalen om krisepakken til bankerne blev indgået. Men midt under et finansielt stormvejr er tiden ærlig talt ikke til at rende rundt på Christiansborg og uddele indenrigspolitisk buksevand.

 

Jeg er meget opmærksom på, hvad vi kan påvirke politisk, og hvad der er uden for vores rækkevidde. Vi skal ikke forgøgle folk, at vi ved et knips med fingrene kan ændre situationen. Og vi skal være villige til at se på, hvad vi burde have gjort anderledes.

 

Det står allerede nu krystalklart, at den orkan, som hærger den finansielle verden i disse dage, er grænseoverskridende og ikke kan kontrolleres hverken fra maskinrummet i de danske ministerier eller Folketinget. Kun gennem internationalt samarbejde kan vi tvinge den ned i styrke. Og det er for dansk vedkommende EU.

 

I Danmark har vi som bekendt en række forbehold over for EU. Forbehold, der helt konkret både i dag, i går og i morgen betyder, at vi står alene, når vores valuta er under angreb, at vores rente nu ikke blot ligger en anelse over euro-landene, men er markant højere.

 

Havde vi indført euro og gået med i ØMUen var boligejerne sluppet mindre dyrt, vurderet på det billede, der i øjeblikket tegner sig i horisonten. Men det er ikke kun boligejerne, der rammes af finanskrisens hærgen og den selvvalgte danske isolation i EU. Det er også dyrt for Danmark. For når krisen raser over Europa, er det Lars og Lene, der står uden for døren og venter på at komme ind og være med. Derfor bliver en del af læren af finanskrisen forhåbentligt, at de sidste forbehold definitivt smides overbord, og at Anders Fogh skrinlægger alle sine planer om et nationalt værn mod EU, der skal "beskytte" hans udlændingepolitik.

 

Et Danmark med et pigtrådshegn, der skal værne os mod Europa, kan ikke kun i skrivende stund, men også i længden, vise sig at være en meget dyr løsning på en snæver indenrigspolitisk dagsorden.

Kommentarer
Christian Kjølhede
Medlem

Christian Kjølhede , Europaparlamentetskandidat, Medlem af Radikal Ungdoms Hovedbestyrelse , 09-10-2008 22:23:58

Super ugebrev...

Har netop hele dagen gået og sagt til mig selv, at der kunne Danmark bare se, at dette er konsekvensen af ikke at indføre Euro: Nu er renten som pengepolitisk værktøj sat ud af spillet og løsningerne bliver derfor færre....


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 09-10-2008 22:38:35

Enig. super ugebrev. Og også helt enig i, at vi selvfølgelig ikke kan slå politisk plat på en krise, der rammer så mange og med stor sandsynlighed ret alvorligt. Men så snart vi kan - så skal vi altså i marken for den Euro! Det er vores sag, vores mål og vores klare europa-politik, der skal bringe Danmark og den danske regering tilbage på sporet.


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 09-10-2008 23:12:03

Få kloge/heldige boligejere har deres lån i Euro... :)

 

Godt ugebrev, men man skal lige overveje hvilket økonomiske system man vil deltage i. Snakker vi om et neoliberalt rå kapitalistisk euro-system eller et socialliberalt euro-system? Hvis det er det første, så kan det måske alligevel give mening at være lidt tilbageholdende med at indføre euroen...


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 09-10-2008 23:36:29

@Robin

 

I første omgang skal vi i det hele taget lige se, hvor pokker alt dette her ender.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 09-10-2008 23:49:18

Eller fastforrentet lån!

politik er barsk, jeg tror det var den øjneåbner folk skulle have for at få synet igen, Foghs politik bliver udstillet som det den er, resursespild og forbrugsorienteret, hvor vi  er forbruger og ikke borger. Borgerne vil kræve en tryghed Fogh VKO ikke kan levere.

Husk den korte bane Margrethe, der bliver arbejdsløshed. Vær forberedt.

Hele den her krise er vind på vores mølle, den udstiller minimalstaten, der jo bare er et andet ord for liberalisme, vi har allerede de amerikanske bandetilstande, der er liberalismens bagside.

 

 


Mai-Britt  Schultz
Medlem

Mai-Britt Schultz , Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn , 10-10-2008 13:02:12

Det er er rigtig alvorligt - men nu skal vi på den anden side heller ikke lade os gribe af den almindelige medieskabt panik, hvad jeg ikke har hørt på af bavl den sidste uge, fra kursister, i pressen og blandt folk jeg møder. Inkl. at man ikke melder sig til aftenskole, eller aflyser ferien til Harzen, selvom den jo er betalt  pga, angsten for finanssammenbrud - og nu skal de til at handle med dicount skinke i Søllerød...jamen folkens dog - sikke en redelighed - hvad bliver det næste, vin til under 100 kr. flasken .... eller man er nød til at bruge sit samtalekøkken - 'Flexlånet stiger, ja men er stadig betydeligt billigere end fastforrentet - Flex - betyder jo at renten kan stige eller falde ...

Arbejsdsløsheden stiger - måske  .. hmmm den er nu så lav, at det er et problem.

Jeg er ret overbevist om at det jævner sig ud, ingen er jo interesseret i en kollaps af økonomien - og - vi er jo nogen, der kan huske da folk sloges over en pakke gær af bare oppisket panik.


Per Svejstrup Hansen
Medlem

Per Svejstrup Hansen , lektor i nationaløkonomi , 11-10-2008 12:37:51

Nu synes jeg altså, at vi radikale inkl. Margrethe skal besinde sig, inden vi spiller Eurokortet. Vi har gennem noget tid haft en lavere rente end Eurorenten. Ikke en højere. Hvor var alle de fine floskler om, hvad det koster danskerne at stå uden for Euro'en dengang? At nationalbanken lige nu i en økonomisk situation, som ingen, som i ingen, kan forudsige, hvor ender, har valgt en lidt højere rente end i Euro-området er særdeles fornuftigt. Og det siger altså intet om, at det koster at stå uden for. Igennem noget tid, ville det have kostet at være med! Om vi skal indføre Euro'en i Danmark skal bygges på politiske argumenter og ikke økonomiske. Det er beskæmmende, at heller ikke Margrethe taler om de politiske grunde hertil, men forlader sig på platte økonomiske argumenter, når nu der er talrige gode politiske.


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Gruppeformand , 12-10-2008 08:31:57

JA, der er talrige politiske grunde, herunder - som jeg skriver "kun gennem internationalt samarbejde kan vi bringe den ned i styrke.  Og det er for dansk vedkommende EU." Ugebrevet berører kun et moment i den krise, vi er midt i - spørgsmålet om kronen og om hvor stærke demokratiske og politiske beslutninger skal være. Uanset om krisen lander blødt eller det bliver værre er det tegn på, at de politiske hovedspørgsmål ændrer sig. Og vi kommer til at drøfte finans meget mere - herunder tilsyn, tillid og investeringskultur.


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 12-10-2008 10:19:25

@Per

Det vil være et stærkt politisk budskab i en økonomisk urolig tid, hvis et politisk stabilt EU-medlemsland med en sund og stærk økonomi tilslutter sig euroen. Vi skal bruge de politiske argumenter - det er jeg helt enig i - men en stærk og samlet europæisk politik må vel også med til at afbøde de værste økonomiske trusler? I 30'ernes kriseår stod den på toldmure og anden protektionisme, i 70'erne på lige så egoistiske og kortsigtede devalueringer. Nu bør Europa kunne levere langsigtede og solidariske løsninger. Så jeg vil gerne have at vi radikale plæderer for en hurtig euro-afstemning, men med de rigtige, politiske argumenter.
 


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 12-10-2008 11:31:50

@Tomas

 

..."Det vil være et stærkt politisk budskab i en økonomisk urolig tid, hvis et politisk stabilt EU-medlemsland med en sund og stærk økonomi tilslutter sig euroen.".....

 

I løbet af de næste par måneder, vil det vises sig, hvor sund og stærk den danske økonomi reelt er.

 

Jeg er ikke sikker på, at Danmarks økonomi reelt er så sund. For det første styrt-dykker ejendomsmarkedet, fordi det i lang tid har været overvurderet.

 

Derudover begynder jeg at mistænke, at de ekstreme kursfald på aktierne, reelt er et udtryk for, at værdier på danske virksomheder også er overvurderede.

 

Og hvis både ejendomsmarkedet og industrien er mindre værd end først antaget, så er landets økonomi syg og svag.

 

I øvrigt går jeg dog også ind for, at Danmark tilslutter sig Euroen.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Side 1 af 2
Sofie Carsten Nielsen
Medlem
Sofie Carsten Nielsen Spidskandidat til Europa-Parlamentet
Robin de Nijs
Medlem
Robin de Nijs alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre)
Karsten Kristoffersen
Medlem
Karsten Kristoffersen Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg
Flemming Juelsholt
Medlem
Flemming Juelsholt Institutadministrator på Institut for Statskundskab, KU
Annette Rolsting
Medlem
Annette Rolsting Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden