Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Politisk leder for Radikale Venstre samt økonomi- og indenrigsminister

Antal relationer 125
Anbefalet af 51
Medlem

Det Danmark, jeg drømmer om

11-01-2009 13:43:34 - 39 kommentarer

Her min tale ved Radikale Venstres nytårsstævne:

 

Jeg er vokset op i Ølgod. En lille by i Vestjylland, der er blevet rig på spånplader. Uden for byen er der langt mellem husene. Vi var tilflyttere, og jeg var præstens datter.

 

Halballerne sluttede altid klokken to om natten. Så kom min far og hentede os i sin orange Saab 99. Og det gjorde han, selv om vi sidste weekend var blevet nødt til at stoppe på vejen hjem, fordi en af os havde fået for meget at drikke.

Det nærmeste jeg kom skydevåben var, når vi på en frostkold efterårsdag i jagtsæsonen blev inviteret til jagtgilde hos gode venner, der havde skudt harer og fasaner på deres marker. Så sad vi der og pillede hagl ud af dyr, der havde ligget i mælk i dagevis for at kunne tygges.

 

Hvert år holdt den lokale Rotary-klub en juletræstur, som jeg vildt gerne ville med til. Min far sagde, at han under ingen omstændigheder ville være med i noget, hvor man skulle inviteres for at blive medlem.

 

Det var først år senere, jeg forstod, hvad han mente.

 

 

I 2008 blev Danmark ramt af uroligheder. Nat efter nat brændte unge skoler, containere og biler af.

 

15. februar skrev Ekstra Bladet i en reportage fra optøjerne: "Først på natten ændrede det hele så karakter igen. Nu var det pludselig skolerne, der var målet. Flere steder blev der kastet molotovcocktails mod bygningerne. Værst fik ilden fat i Værebroskolen i Bagsværd. Her måtte brandvæsenet i timer bekæmpe flammerne, og i hvert fald den ene fløj udbrændte totalt."


Det var midt i vinterferien, og jeg kan huske, at jeg var bange og bekymret. Men også vred. Ikke kun på de unge, men på det, Danmark havde udviklet sig til. Det var ikke længere det Danmark, jeg kendte. Det Danmark, jeg drømte om.

Containere og biler, der bliver brændt af, efterlader et ar i asfalten. Lige meget om det er på Jagtvej eller i Tingbjerg. Og lige meget, hvad du tror på, når du stryger tændstikken, vidner det om sår i vores samfund.

 

Et par måneder senere stod der en dag en bil med to skudhuller i døren foran den lokale thai-restaurant på den del af Amager, hvor jeg bor. Det var i de dage, hvor der blev skudt i København og Århus. Ikke en gang, ikke et par gange. Nej, hver eller hver anden dag, var der skyderi i gaderne.

 

Når jeg hele tiden bliver mødt med nye indslag i tv om skudepisoder, bandekriminalitet og skoler, der bliver brændt ned. Når jeg konstant læser om æreskriminalitet og tvangsægteskab i aviserne. Når jeg møder mennesker, der fortæller mig, at 65.000 kvinder med udenlandsk baggrund står uden for arbejdsmarkedet, kan jeg ikke genkende det Danmark, jeg elsker og holder af.

Det er en gammel sandhed, at tryk avler modtryk. Ligesom vold avler vold. Vi ser det næsten dagligt i Gaza, i Afghanistan og Pakistan. Men vi så det også sidste år i vinterferien i København, Århus, Kalundborg og en alt for lang række af danske byer. Men vold avler ikke kun vold, det avler også selvretfærdighed. ”Det er samfundets skyld,” sagde drengene, der satte ild til deres egne skoler.

 

Men det er ikke samfundets skyld, forsikrede statsministeren os om. Da han endelig tonede frem på tv søndag aften efter urolighederne havde stået på nat efter nat gennem en hel uge.

Det er ikke samfundets skyld.
Gør det os tryggere?

Det er ikke samfundets skyld.
Løser det problemerne?

Det er ikke samfundets skyld.
Bliver det så bedre fremover?

 

Det er ikke samfundets skyld. Det er ikke min skyld. Det er ikke mit ansvar. Sig det til børnene på Værebroskolen.


Det er ikke samfundets skyld. Sig det næste gang, der er en, der sammenligner tørklæder med hagekors. Næste gang der er en, der undrer sig over, at vi internerer afviste asylansøgere i lejre. Næste gang der er en, der står frem og siger, at de ikke kan få deres kæreste eller udenlandske ægtefælle med hjem til Danmark.

 

Jeg tør godt sige, at det er vores ansvar. Og at det er vores ansvar, at problemerne bliver løst.

 

Det er vores ansvar, at skoler ikke bliver brændt ned. Det er vores ansvar, at våben kun er noget man har, hvis man skal på jagt.

 

Vi har alle et ansvar for at løse problemerne i stedet for at svare igen ved at ekskludere de svageste. I stedet for igen og igen at fjerne rettigheder fra de få, fra dem som ikke har noget. Fra den enlige mor. Fra den afviste asylansøger. Fra dem, der går med tørklæde. Fra dem, der gifter sig med en udlænding. Fra dem, der ikke deler flertallets meninger og holdninger. Fra dem, der ikke er mange stemmer i.

 

Danmark er ved at udvikle sig til en lukket fest. Det er prisen for syv år med Statsministeren på bagsædet og Pia Kjærsgaard ved rattet. Og det er ikke en pris, jeg vil betale, for jeg drømmer om et andet Danmark.

 

Og jeg undres, når jeg hører statsministeren, som en anden lektor Blomme, gentage det samme pensum år efter år: Skattestop, hårdere straffe og 24-årsregel. Det er sørgeligt at konstatere, at vi har en statsminister, der ikke vil tage ansvar for andet end opgangs tider. En statsminister, der leder en regering, der øger kontrollen, skader integrationen og undergraver retssikkerheden. En statsminister, der har mistet grebet og ikke tager ansvar for det samfund, han er valgt til at lede.

Sidste forår besøgte jeg en af de forstæder i Paris, der havde været værst ramt af uroligheder. En by af højhuse i mat beton, hvor udbrændte lejligheder lå efterladt tilbage. På facaden kunne jeg stadig se, hvor flammerne havde slikket op ad bygningen.

 

Det her er ikke sted, du forlader, var min første tanke. Når du først er endt her, ved du, at du ikke er en del af det samfund, der findes på den anden side af de ringveje, der omkranser området som et kvælertag.

 

Elevatorerne virkede ikke inde i bygningerne. Elektricitet var der kun nogle timer om dagen. Vandet kom og gik. Og udenfor var det eneste grønne, jeg så, tidsler og ukrudt.

 

Men indenfor i lejlighederne var der sådan set fint nok. For som en familiefar forklarede mig, så er det vores eget. Selvom det var almindeligt, at en familie delte en treværelserslejlighed med mindst en anden familie.

 

For mig var det ikke engang trøsteløst. Det var værre.

 

Jeg har hørt rygter om, at der bliver brændt biler af hver nat i forstæderne til Paris. Men at det kun kommer i tv, når det går over gevind. For mig går det over gevind lang tid før den første bil bliver brændt af. Og én tanke blev ved med at fare igennem mig.

 

Skal trøstesløsheden virkelig være så tydelig som i forstæderne til Paris, før vi kan se, at den er helt gal?

 

Vi vil altid skændes om højden på hækken og bande hundelorte og deres ejere langt væk. Jeg drømmer ikke om et konfliktfrit samfund. Det er naivt og ville i øvrigt også være kedeligt. Men i det Danmark, jeg drømmer om, er der langt fra hverdagens små konflikter til afbrænding af biler og tilfældig vold.

 

I det Danmark, jeg drømmer om, har vi alle del i noget, der er så dyrebart, at vi er villige til at kæmpe for det.

 

I det Danmark, jeg drømmer om, kæmper børn og unge for deres skole, for deres lokaleområde, for deres sportsklub, fordi de ved, at det også er deres.

Fordi der bliver regnet med dem.

 

Fordi de kan mærke, at der bliver troet på dem.

Fordi der er forventninger til dem.

Fordi de hver dag mærker, at vi alle er en del af samfundet.

Fordi de ved, at det er vores samfund og ikke en lukket fest.

Fordi de kan mærke, at de hører til her ligegyldigt navn, socialklasse og hudfarve.

 

Jeg drømmer om et Danmark, hvor vi er modige nok til at give håb til andre end os selv.

Kommentarer
Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 11-01-2009 13:55:43

@M. Vestager. - Radikale forslag er konkrete: Godset skal på skinner og pendlerne med tog mellem Esbjerg og København og toget skal elektrificeres.


Elever kan cykle i skole og de ældre selv handle ind, når cykelstier i et sogn er ført up to date og fri for motorcykler.


I Japan har cyklister øjenkontakt med de modkørende på motorkøretøjer. En cyklistvenlig by som Esbjerg har brug for en cykelsti og et fortov for fodgængere i Stormgade mellem Esbjerg Højskole og Nørrevinge.


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 11-01-2009 14:07:31

En meget smuk og rammende tale. Dét er radikal politik (så det basker)!


a b
Int.

a b , , 11-01-2009 14:19:50

 Jeg kommer også fra vestjylland, helt præcis fra Brande.

 

I 60-erne var der nok mere fællesskab, som havde en naturlig forklaring. Vi lever i en anden tid, hvor det fælles skal sikres og forankres på nye måder.

 

Jeg kæmper f.eks. for at vores lovgivning om ytringsfriheden, som jeg mener er hamrende vigtig for at gøre det legitimt at tale om de alvorlige ting.

 

Debatten, der er overladt til borgerne, afvises stort set hver gang af systemet som enkeltstående tilfælde eller at 'vi er på vej', eller at forslaget er interessant, men ikke muligt, pga de offentlige prioriteringer.

 

Debatter om offentlig etik og moral er stort set ikke-eksisterende, hvor der ellers er nok at gå i gang med.

 

Jeg har arbejdet som journalist i 10 år, og var på et tidspunkt meget optaget af nogle spændende udviklinger på borger-journalistik området. (at klæde folk informativt på, så de kunne indgå i stort set enhver diskussion)

 

I dag er mulighederne for denne journalistiske mulighed ikke-eksisterende, og Personalestyrelsens arbejde i 2007/2008 med at sikre ytringsfriheden for ansatte i den offentlige sektor, er i dag en del af en række spændende og gode aktiviteter, der ikke rigtigt fik tag i virkeligheden.

 

Systemernes hærgen fortsætter -  fejl i systemerne forsøges løst med tilpasninger og nye systemer. 

 

Borgere og ansatte er koblet helt og aldeles af.

 

Hvis vi ønsker at ansatte og borgere skal deltage med kreativitet og iver, er der noget politisk arbejde på ønskesedlen: at sikre den frie samtale, dialogen. 

 

 


Rune Christiansen
Medlem

Rune Christiansen , Radikal folketingskandidat i Fredericia og Kolding , 11-01-2009 14:30:02

Fremragende tale!

 

Endelig er partilederen tilbage på sporet og taler om de politiske forhold der for alvor betyder noget for os som radikale.

Det er i retspolitikken, i indvandrerpolitikken og i det generelle forsvar for menneskerettighederne og den menneskelige værdighed at vi har vores berettigelse som politisk parti. Det er her vi henter vores stemmer og det er her vi udgør fornuftens sidste smuldrende bastion.

 

Alt for længe har vi bøjet nakken og ladet os reducere til at være et parti der skulle trække andre mod midten. Alt for længe har vi været kompromissøgende, økonomisk ansvarlige og ligegyldige.

Det er på tide at vi viser vores sande ansigt som radikale i ordets egentlige betydning. Det er på tide vi kæmper åbent og tydeligt for det samfund og det menneskesyn vi tror på.

 

Tak Margrethe !


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 11-01-2009 14:36:50

Inspirerende tale, der giver retning, tanker og stof at arbejde videre med.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , , 11-01-2009 14:36:52

Margrethe

Der var både noget både Obarma og Martin Luter King over den tale. Flot Margrethe, man bliver helt stolt over at være radikal

Mange tak


Arne Rohde
Medlem

Arne Rohde , Tidligere viceborgmester og amtsrådsmedlem , 11-01-2009 14:54:58

Kære Marianne

Jeg deler dine drømme. En meget flot tale, jeg er ikke overrasket over du bare kan det der, jeg har altid vidst du kunne. Nu mangler vi bar at du kan overbevise en masse andre, så vores parti igen får styrke til at sætte nogle kraftige fingeraftryk på den politik der skal føres i vores alles Danmark.


Arne Rohde
Medlem

Arne Rohde , Tidligere viceborgmester og amtsrådsmedlem , 11-01-2009 14:56:02

 UPS

Hvad hjertet er fuldt af - og gammel vane. Kære Margrethe skulle der naturligvis stå.


Puk Degnegaard
Medlem

Puk Degnegaard , cand.mag., MPA , 11-01-2009 15:11:14

Tak for den "tale", Margrethe!

Du rammer direkte ind i kernen af, hvad det for mig vil sige at være Radikal: at tage ansvar og være inkluderende.

Tak!


Jan  Brøns
Medlem

Jan Brøns , pensionist , 11-01-2009 15:15:10

Kære Margrethe

Tak for talen . Du rammer plet, det er jo lige det som får mange til at være radikal og blive ved med det politiske arbejde.


Henrik Bolt-Jørgensen
Medlem

Henrik Bolt-Jørgensen , Medlem af uddannelsesudvalget , 11-01-2009 16:28:36

Fornemt


Bodil Grove Christensen
Medlem

Bodil Grove Christensen , Herning , 11-01-2009 16:37:26

Super Margrethe - hold fast og hold ud, den radikale tanke er værd at holde fast i.

Og så lad dem flygte fra partiet, som flygte vil - resten vil vise sig at være de ægte radikale. Og indflydelse - det har du jo lige selv beskrevet i din tale, det får vi, når vi vover at sige imod tidens trend med fremmedhad og ligegyldighed.

Godt brølt, løvinde!


Preben Mousten
Int.

Preben Mousten , Ingeniør, folkeskolelære og partiløs. , 11-01-2009 16:37:33

Kære Margrethe.

Sådan. Sådan skal der skrives. Sådan skal der tales. Sådan skal der tænkes. Sådan skal mit Danmark også forståes og være.

Jeg håber, at du orker at fastholde og kæmpe mod tosserne og fastholde denne flotte holdning. Og selvfølgelige, kan vi igen engang komme ind på den rette vej. Sådan et Danmark vil jeg være stolt over igen at bo i.

Tak Margrethe, du er dejlig.

 


Mai-Britt  Schultz
Int.

Mai-Britt Schultz , Forhenværende frontkæmper , 11-01-2009 16:55:42

Jeg vil også gerne takke dig for talen. Jeg er sikker på, at det er de kerneværdier du på fremragende vis fik trukket frem,  der skal trække læsset - og jeg skubber gerne bagpå *S*


Holger Ivar Poulsen
Int.

Holger Ivar Poulsen , Bodilsker, Øst-Bornholm , 11-01-2009 17:00:01

@Margrethe Vestager 

Det du skriver, og konkludere, det burde være almindelig elementær indsigt i et samfund som vores, der er uden egentlig materiel fattigdom og ufred, men jeg føler det rystende, at det for mange, mange er noget der virker helt surealistisk eller urealistisk.

Hvad skal der dog til, for at denne elementære medmenneskelige indsigt kan blive mere udbredt?


Kai Thor Hansen
Medlem

Kai Thor Hansen , Fysiker, IT arkitekt , 11-01-2009 18:09:37

Flot Margrethe!

Jeg er meget enig og jeg tror at rigtig mange danskere også er. Vores problem er at få fat på dem og få dem til at indse, at de skal stemme radikalt, hvis de ønsker en forandring af den nuværende tilstand.


Niels Rasmus Kallin Jensen
Medlem

Niels Rasmus Kallin Jensen , Konsulent, cand. scient. pol. / Formand for Odder Radikale Venstreforening. , 11-01-2009 20:02:19

Kære Margrethe !

 

Tak for en god radikal opsang, som rammer mange gode danskere, som ønsker det åbne og positive Danmark tilbage efter de sidste 7 års sortsyn og tilbageskridt under VKO.

 

Jeg så debatten på TV2 News og frydede mig over reaktionen fra onkel Anders, som havde forventet en debat om de materielle pro-blemer med bankpakke, beskæftigelse og skattereform. Han blev taget "med bukserne nede" og det er i høj grad nogle af hans væl-gere vi  skal have fat i for at få flertal næste gang. Værdipolitikken er et godt udgangspunkt for at erobre disse stemmer fra Venstre.

 


Uffe Elbæk
Medlem

Uffe Elbæk , Medlem af Folketinget. , 11-01-2009 21:45:32

 Kære Margrethe - der er kun at sige: Det der kommer fra hjertet, når hjertet. 

 

Tak for det.

 

Kh

 

Uffe


Carsten Markussen
Medlem

Carsten Markussen , medlem RV Herning, økologikonsulent , 11-01-2009 22:51:50

Uffe du skrev det - jeg bifalder talen.


Verner Frandsen
Medlem

Verner Frandsen , Jeg er bare ærlig REDELIG RADIKAL . , 11-01-2009 23:13:30

Jeg manglede en appel til den Danske vælgerskare om de ikke bare ville bruge 1 minut, hvor de satte sig ned og tængte på om Danmark bevægede sig i den retning  hvor danskerne hører hjemme .

Krigsmagt

Privatisering

Egoister (Statsbetalt privat sygeforsikring)

Fremmedhad

Folketinget over Domstolene

Og meget mere .

Er danmark ved at udvikle sig til et land befolket med skræmte egoister ??.

 

 

 


Jonas Nielsen
Medlem

Jonas Nielsen , stud.scient. Datalogi og Kinesisk ved Københavns Universitet , 12-01-2009 06:23:22

Det Danmark som du drømmer venter jeg med længelse på skal komme. Jeg vågner hver morgen og håber på at nu er det slut med at skulle høre om hvor meget indflydelse Pia og DF besidder. Vi burde skrive "Giv os vores Danmark tilbage". 

 

Godt skrevet for øvrigt :o)


Rasmus Hjalmar Andersen
Medlem

Rasmus Hjalmar Andersen , , 12-01-2009 10:08:32

Det var rigtigt dejligt, roligt og rart rundet af.

Tak for det :)

 

Jeg har sendt talen videre til nogle jeg mener har brug for "dens tilgange", og udfordret dem til at kommentere den. Jeg er meget spændt på deres tilbagemeldinger, da jeg selv finder det meget svært at være uenig eller sætte fingeren på noget...


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , , 12-01-2009 10:59:10

Margrethe

Jeg tror du er inde på noget helt rigtig, vi skal åbne en ny front i kampen for at vælte regeringen. Vi skal ud over rampen med radikale værdier, vise vælgerne at der er andre værdier end højrefløjens.

Det er altid regeringens skyld når der er ballade i gaderne, det er noget nemmere at forklare vælgerne værdier, end at forklare hvordan man skaber de værdier. Hvor er det Danmark jeg kender.

Start  med at beskrive målet, eks. vi vil have ro i gaderne, derefter Politiken (Hvordan)


Claus Madsen
Medlem

Claus Madsen , MSc (Science), Kontorchef, Senior Rådgiver for Internationale Relationer i International Organisation , 12-01-2009 15:30:49

Kære Margrethe Vestager,

 

Tak for dette indlæg. Fra min position, udenfor Danmarks grænser, finder jeg at den dominerende politiske diskurs i vort land bliver mere og mere skinger, mere og mere ekstremistisk og mere og mere farlig, både for vort land som helhed og for de enkelte borgere, uanset deres etniske oprindelse. Og jeg tænker mere og mere på Max Frisch's roman Biederman og Brandstifterne.

 

Jeg tænker somme tider tilbage på et af Glistrups store optrin, det kan have været på Grundlovsdag eller d. 1. maj, og det må have været i 1970'erne. I hvert fald husker jeg ham stå på en talerstol og tale til en kæmpe skare af tilhørere, som gav deres afvisning til kende ved kollektivt at vende ryggen til ham. Hvor er det store, brede oprør i det danske borgerskab i dag? Hvad er der sket i vort land, som har gjort det stuerent at nedgøre svage og sårbare samfundsgrupper, negligere internationale domstolskendelser, til at melde fra overfor menneskerettidghederne (eller mene, at de ikke skal gælde for alle)? Hvornår er nok virkelig nok?

 

Claus Madsen


Lartey Lawson
Medlem

Lartey Lawson , Kandidat til BR 2009 I København , 12-01-2009 21:07:21

"Min far sagde, at han under ingen omstændigheder ville være med i noget, hvor man skulle inviteres for at blive medlem."  - En meget rammende bemærkning fra din far.
 


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , , 12-01-2009 21:28:57

Og Groucho Marx sagde, at han ikke under nogen omstændigheder ville være medlem af en klub, der ville have sådan en som ham som medlem. Bare dog flere ministre ville sige det samme, når de blev spurgt.


Henrik Brade Johansen
Medlem

Henrik Brade Johansen , kommunalbestyrelsesmedlem, Lyngby , 12-01-2009 21:44:04

En fin tale - bare på det forkerte tidspunkt.

Når man en efterhånden sjælden gang har mediefokus må man altså udnytte det til at bringe et budskab, medierne gider bringe videre. Margrethes tale havde været fin til kaffen lørdag, for den var jo en inspiration til medlemmerne - og sådan har medlemmerne da også vurderet den her på sitet.

Men i TV kommer den slags ikke. og det er altså de 5 mio ude bag skærmene og ikke de 300 troende i Nyborg, man skal henvende sig til. Det forstod statsministerne og det forstod Pia Kjærsgård desværre til fulde. Hvornår lærer vi at forholde os til den mediemæssige virkelighed?


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , , 12-01-2009 21:50:59

Henrik

Der var mange der så den tale på News og p4. lad os følge den op, og tale Radikale værdier det næste ½ år. vælgerne forståer værdier, men ikke økomomisk politik. bankpakke skatte debat mm giver ikke vælger.


Verner Frandsen
Medlem

Verner Frandsen , Jeg er bare ærlig REDELIG RADIKAL . , 12-01-2009 23:04:49

Henrik har ret.

 Fantastisk flot tale hvor alle vi radikale kan sole os i den pæne tale, men det flytter ikke noget , hvis vi skal have vælgerne op af sofaen skal der skarpere skud i talerne ,for ellers vedbliver vi med at være et højskoleparti ,  uden indflydelse .

Jeg har tit hørt nogen sige  D R V  motto  er  " ryg mod ryg og fuld kraft frem " 

Som jeg selvfølgelig ikke er enig i , men vi er bare mere ansvarsbeviste og har moral, som er en mangelvare hos nogle af de andre partier i dag.

Men det giver ingen stemmer! her og nu.


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Politisk leder for Radikale Venstre samt økonomi- og indenrigsminister , 13-01-2009 00:21:40

Tak for mange og gode kommentarer. Det glæder mig personligt, men det glæder mig endnu mere for vores parti, at der er ønske om at sætte dagsorden - og ikke bare følge med.

 

Vi har konkrete, gennemarbejdede forslag til at gøre drømme til virkelighed: Ghettoplan, effektiv udlændingepolitik, terrorkommission - for blot at nævne tre solide meldinger.

 

Det var også ugen, hvor vi lancerede et radikalt udspil til "Danmarks Udviklings Selskab" - som et forslag til at få danske virksomheder ud af kreditklemmen. Pricipperne i vores skatteforslag - Lavere skat på arbejde, højere skat på forurening/brug af ressourcer, rimelig social balance og samlet set fuld finansiering - har vundet bred anerkendelse. Vi har et konkret forslag.

 

I morgen har vi en debat i folketingssalen om den økonomiske politik "regeringens økonomiske 2015-plan". Vores reformforslag er klar - efterløn, skat, arbejdsmarked.

 

Vi kan mere end en ting! Anders Fogh havde regnet med, at radikale selvfølgelig kun taler om økonomi - så kunne han sidde i midten og forene Kjærsgaard og Vestager.... Danmark har haft økonomisk glæde af de seneste års højkonjunktur. Nu skal vi både genskabe en god økonomi baseret på strukturelle reformer og et samfund, hvor vi regner med hinanden og hvor alle oplever ligeværd.


Preben Mousten
Int.

Preben Mousten , Ingeniør, folkeskolelære og partiløs. , 13-01-2009 06:39:39

Nej, Henrik har ikke ret, og jeg er meget i tvivl om, hvad Pia Kjærsgaard og Anders Fogh "forstår til fulde". Magrethe har ret, og det må være vores udgangspunkt i vores strategi og bestræbelser for samfundets udvikling.

Det var jo ikke "en sjælden gang" mediefokus - Det var jo netop et planlagt radikalt medie og holdningsfokus. Og det er godt gået.

 

Men det kan ikke stå alene.  Det er hårdt arbejde at skabe og udvikle den implementerende politik som Margrethe med flere samtidig også lægger op til "fra drømme til virkelighed". Men det er den vej vi skal, selvom det er op af bakke,  er vi på rette vej.

 

Vi skal skabe og bistå med de nødvendige løsninger. Vi skal slide og slæbe for det, og vi må finde os i, at mange ikke evner at tænke med. Vi må finde os i at pressen snupper de korte og lette historier til forsiderne, men vi er jo fanget af vore holdninger, og vi trives jo ikke med de lette - ofte uanstændige Pia/Fogh løsninger.

 

Selvfølgelig kan vi ikke leve med blot, at smide "de tungeste" ud af klassen. Vi ønsker at skabe læring.

Selvfølgelig kan vi ikke leve med blot, at smide indvandrene ud af landet. Vi ønsker at skabe integration.

Selvfølgelig kan vi ikke leve med blot, at sætte domstolene ud af kraft. Vi ønsker et retfærdigt samfund.

 

Selvfølgelig kan man ikke afskaffe sygdom, ved at lukke sygehuse.

Selvfølgelig kan man ikke afskaffe ledighed, ved at lukke for dagpengene.

Selvfølgelig kan man ikke skaffe globalisering, ved at lukke landet.

Selvfølgelig kan man ikke skabe fred i verden, ved at skyde irakere og afganere.

 

Nej, nej, nej - der skal meget mere til. Mange af de alt for lette løsninger, som VKO i politisk snæversyn har skabt gennem de sidste 7 år, kan næppe beskrives "som at forstå til fulde", og i hvertfald har VKO på ingen måde medvirket til at skabe et trygt samfund.

 

Det er lykkedes for Anders og Pia at skabe et forsimplet samfund, hvor Andres bliver malet rød og Pia må flygte fra sine vælgere, mens den politiske tone på Christiansborg til tider er ganske uudholdelig.

Et nyt Texas, hvor revolveren alene snart er blevet lov og orden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 13-01-2009 09:57:20

Kære Henrik. Først - du har i hvert fald ret i, at Margrethes tale var spot on i forhold til temaet for weekenden. Faktisk var det for mig en virkeligt flad fornemmelse at høre AFR's tale, som ikke engang tilnærmelsesvis rørte det emne, som vi havde brugt to dage på at diskutere. Faktisk slog han det efter min opfattelse hen som noget, som ikke var vigtigt i Danmark anno 2009. Og selvfølgelig er det da det, det er måske vigtigere end nogensinde. Havde Margrethe holdt en ren økonomi-tale efter en hel weekend med øjenåbnere ift. hvor galt det står fat med retsstaten, så ville det efter min mening have været direkte upassende.

 

DF har længe været dem, der sad på værdi-debatten i Danmark. Nu tager vi fat om nælden og viser, at vi har andre og meget ambitiøse planer for Danmark. At med Radikale kan man være sikker på, at anstændigheden, frisindet og de demokratiske værdier vil sejre. Det mangler i dansk politik, og det er hjerteblod for os, og vi kan gøre det på en meget mere nuanceret og gennemarbejdet måde end DF. At vi så samtidig skal diskutere økonomi, miljø, infrastruktur, sygehusvæsen og alle de andre vigtige områder er jo så bare vores styrke. Og det kan vi sagtens.

 

Margrethe vandt alle i salens respekt og hjerte - og det tror jeg egentlig også er vigtigt for partiet lige nu. At vi kan føle fællesskab og håb for fremtiden. Jo, hun kunne godt i stedet have skrevet en tale til pressen, som ville passe ind i deres meget kortsigtede dagsorden - men lur mig, om de ikke havde klippet det sammen som det passede dem alligevel - og faren kunne så være, at Margrethe mistede lidt af sin troværdighed imens. Det gjorde hun ikke i søndags. Og det tror jeg altså er det vigtigste på den lange bane.

 

Mvh Anne 

 


Morten Olsen
Medlem

Morten Olsen , socialrådgiver , 14-01-2009 19:09:34

Det er ikke meget vi hører til konflikten i Gaza i DRV. Kunne det ikke være en idè, at Danmark kan tilbyde sig som fredsmægler. Vi har et godt ry blandt mange israelere og vi har mange palæstinensere i landet. Det forpligter vel ? I EU-regi sker der ikke rigtig noget. Personligt kender jeg flere palæstinensere der er kommet i klemme. De har familiemæssige relationer i Gaza og er ekstremt præget af hvad der aktuelt foregår i Gaza. Mange har posttraumatiske lidelser, hvilke er blevet forstærkede af de aktuelle begivenheder.Så vidt jeg kan se, er der ikke mange der bekymrer sig særligt om de mange ildestedte palæstinensere. Regeringen har travlt med ensidigt at skyde skylden på Hamas. Vi kan vel ikke komme udenom, at det er palæstinenserne der er den svage part i denne konflikt. Det er for mig at se, et folk ikke ret mange vil kendes ved, ikke engang de andre arabiske lande. Jeg finder, at det vil være oplagt for DRV, at sætte fokus på denne konflikt.

 

Morten Olsen 


A R
Medlem

A R , , 15-01-2009 09:58:24

Margrethe, det er dér hele essensen ligger! Det var en kanontale!

Flot!

 

Mange hilsener

Aslaug


Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér
Medlem

Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér , , 15-01-2009 14:26:25

En tale og et indlæg, man kan sætte pris på.

Jeg forestiller mig, at man mentalt - eller måske endda fysisk - er nødt til at sidde i et lydtæt rum for at kunne gøre sine tanker så klare, at de skingre stemmer ikke når ind og påvirker det, som man gerne vil sige om sit samfund. At trække vejret dybt og se ud over alle de stokke- og gulerodsslagord, som dagsordenen er mættet med, penetreret og perforeret af, så man kan tale om det gode, som man gerne vil holde fast i og fremelske - med det gode.


Søren Rasmussen
Int.

Søren Rasmussen , Cand. Scient. Rad. , 28-01-2009 03:05:15

Selvgodhedens pris...og tågehorn.

Hvor er det en fornøjelse at se den gennemgående trend for Det Radikale Venstre’s vælgertilslutning i de løbende offentligtgjorte politiske indeks.

Det er næsten humoristisk at lytte til reaktionerne fra medlemmer af Det Radikale Venstre på disse indeks – herunder specielt fra ledende parlamentsmedlemmer – der jo alle som et bedyrer, at partiet blot skal følge den fastlagte politiske linie.

Jeg vil opfordre Det Radikale Venstre til at følge denne kimikaze-strategi fortsat – så øges sandsynligheden betydeligt for, at Det Radikale Venstre ikke vil være repræsenteret i det Danske parlament efter næste parlamentsvalg.

Det er besynderligt hvor lidt offentlig selvransagelse det Radikale Venstre har udvist i.f.m. med dets krise – som jo indtil videre løbende er eskaleret siden systemskiftet i 2001 - tværtimod har selvgodheden og selvfornægtelsen domineret partiet og dets proselytter (proselytterne er måske deserteret – det forklarer måske en del af vælgerfrafaldet).

På en måde vil det være fint at Det Radikale Venstre forblev repræsenteret i det Danske parlament – på samme mandatniveau som partiet Enhedslisten – det ville alt andet lige styrke V, DF og K med lidt flere tågehornsdyt fra den venstre venstrefløj i det Danske politiske spektrum – som det jo i meget høj grad også er tilfældet lige nu.

Jeg forstår ikke, hvorfor flygninge, indvandrer og integrations politikområderne i den grad overskygger det Radikale Venstre’s evne til at kommunikere ellers fornuftige holdninger og konkrete forslag på andre - og i den grad mere presserende politikområder.

Det gør ikke noget, at man er LILLE – bare man selv ved det....

M.v.h.
Søren Rasmussen


PS. Små sekteriske partier med interssante og nogle gange relevante synspunkter kunne betegnes som den venstre venstrefløj i det Danske politiske spektrum .

PPS: Venligst bemærk, at ordene Islam og religion på intet tidspunkt optræder i mit skriv.
 


Martin Gregersen
Int.

Martin Gregersen , , 28-01-2009 08:37:49

@Søren: Du er inde på noget af det helt rigtige. Hvorfor skal flygtninge-, indvandrer- og integrationspolitik fylde så meget? Det ærgrer også os i DRV, at DF konstant trækker regeringen i den forkerte retning ved så ensidigt at fokusere på dette område og puste det op til et kæmpe problem. Lad os sammen overbevise danskerne  - og i særdeleshed DF's vælgere - om, at der er vigtigere emner i dagens Danmark, og større problemer end om hvilken hovedbeklædning en dommer har på, eller hvor gammel man må være før man reelt frit kan gifte sig med hvem man vil, eller... Ja eksemplerne på hvor store problemer DF kan se og puste sig op over er næsten helt uoverskuelige. Vil du være med til at ændre det?


Svend Jensen
Medlem

Svend Jensen , Sekretær i Svendborg Radikale , 28-01-2009 09:26:37

@Søren: Enig eller ej, så er det et relevant indlæg du har lagt ind.

Og selv om det er nogle fundamentale ting vi kæmper for, og som også tegner billedet af os, så kan man jo godt projicere det over til en mindre sammenhæng, hvor en kollega i et fællesskab er aldeles uudholdelig, fordi han altid har de rigtige og lidt frelste meninger.

Er det sådan vi opfattes?

Dog: Overforbrugs- og stress- og MIG samfundet, kan ikke være den fællesnævner vi skal styre efter. 

 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Selvstændig investor og økonomisk rådgiver , 28-01-2009 12:07:02

Kære Margrethe,

du har atter holdt en smuk og god tale, der er ægte radikal politik. Som jeg sagde i min landsmødetale: "Sådan er der altid et lille lys i mørket, og det er dig Margrethe". Du udviser godt lederskab, og så er jeg iøvrigt ligeglad med, hvad pressen finder på at skrive i den sammenhæng.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Side 1 af 6
Tomas Bech Madsen
Medlem
Tomas Bech Madsen Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget
Arne Rohde
Medlem
Arne Rohde Tidligere viceborgmester og amtsrådsmedlem
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem
Carsten Hallqvist Jensen
Jan  Brøns
Medlem
Jan Brøns pensionist
Bodil Grove Christensen
Medlem
Bodil Grove Christensen Herning