Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 125
Anbefalet af 44
Medlem

Det er ikke alt, jeg ikke kan lide, der skal forbydes

20-01-2010 12:56:54 - 27 kommentarer

Statsministeren er sprunget ud som værdipolitiker. Og i afsættet har han efterladt det liberale grundsyn. ”En i burka er en for meget”, siger statsministeren og overvejer nu et forbud mod burkaer i skolerne. Burkaforbud er symbolpolitik, så det forslår. De Konservative har efter sigende sågar overvejet at forbyde burkaen hjemme i privaten. Så kan de lære det, kan de!

 

Vi må som lovgivere altid overveje, om vi bruger energien rigtigt: Nytter det?
Griber vi løsningen af et problem rigtig an? Der er måske 50-100 burkaklædte kvinder i Danmark, som går rundt og stikker ud i gadebilledet. Men ud over den pinagtige cirkusforestilling regeringen har givet om burka, nu i tredje akt ved
statsministeren, rummer debatten alligevel en principiel dimension: Hvad er de
danske værdier?

Her deler vandene sig. De Konservative mener, at statsmagten og Folketinget skal gribe ind og bestemme over folks påklædning - vist egentlig også i deres hjem. Fordi det er kvindeundertrykkende, og fordi det ikke hører hjemme i Danmark. De mener, det er udansk, og at det strider mod de danske værdier. Statsministeren er imod burkaen og uanset om den findes i skolen eller ej, skal den forbydes. Måske.

 

Radikale Venstre har et andet syn på de danske værdier. Vi mener ikke, at
Folketinget skal diktere folks påklædning og gribe ind i folks privatsfære. Også
selvom den er besynderlig og mærkværdig – ja, ligefrem afskyelig. Uden nogen
sammenligning i øvrigt, forbydes hverken hagekors eller nazi-ytringer, når
ytringsfriheden bliver brugt til at udtrykke nazi-synspunkter, fx at fornægte
Holocaust. Selv i de tilfælde, hvor vi fra radikal side afskyr et synspunkt, kæmper vi for retten til at ytre dette afskyelige synspunkt. Ikke dermed sagt, at vi respekterer det afskyelige synspunkt. Men vi respekterer, at man har retten til at ytre afskyelige synspunkter. Kan burkaen forstås i denne ramme? Jeg forstår ikke, at nogen går i burka. Og jeg finder det helt uacceptabelt, hvis nogen tvinger andre til at gå i burka. Det er min holdning. Men det er ikke alt, jeg ikke kan lide, der skal forbydes. Der kan være mange grunde til, at kvinder bærer burka. Nogle grunde kan være afskyelige og kvindeundertrykkende. Men i Radikale Venstre tolker vi den danske frihedstradition sådan, at der ikke på det grundlag skal gribes ind i den personlige frihed. Der er solide historiske grunde til at beskytte den personlige frihed – trods eventuelle usympatiske bevæggrunde for ytringer, påklædning og religiøsitet.

Danmark bør i stedet vise, at vores samfund er så stærkt, har så mange fremragende kvinder og giver så mange muligheder for at bedre liv, at den ekstreme islamismes blindgyde bliver åbenbar for alle. Det skal vi kæmpe indædt for. Men vi kan som lovgivere ikke vide, hvorvidt de danske kvinder, der onverterer til islam, faktisk selv har valgt burkaen – eller om det sker med kvindernes fulde integritet i behold.

Og Radikale Venstre er ikke villige til at sælge det frihedssyn for at aflive manges
afsky ved andres beklædning. Det er vores danske værdier.

 

 

Lad mig slå en ting fast: Vi står urokkeligt fast på adskillelsen af politik og
religion. Her er ingen ”værdirelativisme”. Ingen vaklen over for ekstrem islam eller andre religiøse argumenter. Det er ikke tilladt at gå i burka, fordi det står i
koranen. Men det er netop heller ikke forbudt – fordi det er en politisk frihed at
ytre sig og klæde sig som man vil. Det vil Radikale Venstre ikke ændre på. Vi står
fast på de værdier. De værdier, der har kilder og næring i den blodige europæiske
historie, og som går i retning af at beskytte den personlige frihed og folks eventuelle mærkelige holdninger og livssyn.

Sagen er, at truslen fra ekstremistisk islam og skrækken for den ekstreme og
voldelige islamisme har forvandlet sig til en almen islamforskrækkelse.

 

Det principielle kompas er løbet løbsk i debatten. Lad os håndtere det mere jordnært – det er jo i vejr og hverdag tøjet står sin prøve: Hvis arbejdsgiveren forlanger en særlig uniformering/beklædning, må folk indstille sig på det, hvis de vil have det job. Men Radikale Venstre vil ikke blande sig i burkaer på gaden, tatoveringer, hængerøvsbukser, piercinger, glatragninger, turbaner og snabelsko.

Vi er ikke naive over for islamismen og dens voldelige grene. Derfor har vi PET og terrorlove. Men skal vi sælge den danske arv og de grundlæggende værdier om den personlige frihed i kampen om symbolpolitikken? Nej, siger vi højt og klart i
Radikale Venstre.

Nytter det? Griber vi løsningen af et problem rigtig an? Hvad er problemet!
Problemet er, at regeringen gerne vil aflede opmærksomheden fra Danmarks dårlige økonomi, unge der ikke få en uddannelse og et sundhedsvæsen, hvor medarbejderne bliver fyret, mens patienterne står i kø. De problemer kan løses, men ikke ved at kaste sig over kvinder i burka. Det kræver en radikal genopbygningsplan.

Kommentarer
Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 20-01-2010 13:14:12

@ Margrethe:

Jeg tillader mig at genbruge en kommentar fra Jette Fischers tråd, hvor emnet debatteres p.t.:

 

I stedet for at tage burkadebatten forfra kunne vi jo drøfte, hvad der ligger bag manges ønske om at forbyde burkaer, hvad der ligger bag kvinders valg af (religiøse og andre) klædedragter, hvad der ligger bag de ophidsede følelser, som kvinders klædedragt udløser, og hvad der ligger bag de ophidsede debatter om hinandens holdninger ... :-)


Helge Nielsen
Medlem

Helge Nielsen , Af hjertet socialliberal - og partipolitisk hjemløs... , 20-01-2010 13:15:46

Jeg kan ikke lade være med at tænke om MV mon ikke har ret i sine afsluttende betragtning om, at VKO's stærke Burka-fokus mon er andet, end et pinagtigt forsøg på at flytte fokus fra de reelle problemer, som Danmark står overfor i dag og i årene, der kommer

 

Så imens VKO bruger masser af krudt på en Burka, ignorerer VKO:

 

  1. En stigende arbejdsløshed, der om få år afløses af mangel på arbejdskraft,
  2. At Danmark skraber bunden, når det handler om at etablere nye virksomheder, og dermed fundament for de kommende års beskæftigelse og beskatningsgrundlag og
  3. At VKO  bruger langt flere penge, end de får ind i skatter og afgifter - og tilsyneladende endnu ikke har nogen konkrete bud på, hvad der skal gøres ved det - udover at være årsag til de omtalte fyringer i sundhedsvæsenet.

 

Og som om det ikke var elendighed nok - så hopper hele medie-cirkus'et med på VKO's vogn - og giver den som ukritiske mikrofonholdere for Burka-debatten - imens der ikke stilles et eneste kritisk spørgsmål til de væsentlige områder...


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 20-01-2010 13:18:25

Tak Margrethe!


Heinrich Berwald
Medlem

Heinrich Berwald , jeg går på Ringkøbing Handelsskole (HHX) , 20-01-2010 13:44:59

Fuldstændig enig Margrethe

Det vigtigste er den personlige frihed.

Vi skal ikke begynde at skabe et samfund hvor vi forbyder almindelige mennekser at gå i noget tøj som de selv har valgt.

Det vil nemlig kun være en begyndelse for et Big Brother samfund.

 

Jeg er os enig i Helge Nielsen's kommentar

VKO står over for en masse problemer samfundsmæssig og de har valgt at sige at de trækker det ud til 2020. Det er tydelig tegn på en dårlig regering fordi de øser problemerne over på de næste regeringer.

 

Men tak Margrethe det er dejlig at få bekræftet at ens holdninger matcher sin partileder.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 20-01-2010 14:21:02

@M. Vestager. - Tamilsagen fejede sagen fra Blekingegade ind under tæppet.


Peter Kraft
Medlem

Peter Kraft , cand. polyt, pensionist , 20-01-2010 14:47:10

Tankevækkende historisk:

 

"Finanskrisen (1930-31) kom til at ramme Tyskland hårdere end resten af Europa. Det skyldtes ikke mindst, at den tyske kansler i de år, Heinrich Brüning, bekæmpede krisen på en måde, der kun forværrede dens virkning. Han var økonom og troede (modsat Keynes) at staten skulle spare sig ud af krisen. Ved at skære ned på finansloven, afskedige offentligt ansatte og tvinge arbejdsmarkedet til lønreduktioner, så der i løbet af mindre end et år var ca. syv millioner arbejdsløse og utallige falliter. Da Brüning også skar ned på høje statstilskud fra ældre tid til preussiske godsejere, blev det for meget for præsidenten, den gamle preussiske general Hindenburg. Han afskedigede ham og udnævnte i 1932 i stedet en regering af adelige godsejere, der kun gjorde ondt værre. I juli samme år udskrev præsidenten derfor nye rigsdags valg."  - - - hvilket  slutteligt resulterede i Hitlers magtovertagelse i 1933.

Citatet er fra: Kristian Hvidt, Eropa 1000 års historie. Gyldendal 2007.

 

Der er sandelig vigtigere ting at se på ved vores regerings aktuelle regeringsførelse, end slagsmålet om klædedragter!  


Asger  Madsen
Medlem

Asger Madsen , Radikal veteran , 20-01-2010 14:59:12

Helge Nielsen har et i sine vurderinge af den nuværende regering, men havde vi haft en regering med socialdemokratisk ledelse ville situationen næppe have været bedre.

Et lille , krigsførende land med en stor udenrigshandel, en stor eksport og  import er afhængig af de økonomiske konjukturer, selv om vi ikke har bragt os i samme situation som Island.

I en tid, hvor der udsigt til voksende arbejdsløshed, kan det ikke undre, at meningsmålingerne ikke belønner DRV, når vi trækker vore gamle travere om afskaffelse af efterløn, forringelse af dagpengene og lettelser af indkomsskatten af stalden.

Derimod har Margrethe ret i , at det ikke er anstændigt at stifte gæld, som skal betales af kommende generationer. Derfor er det nødvendig med skattestigninger. Lad kommunerne selv fastsætte deres skatteudskrivninger og giv regionerne lov til at opkræve skatter og lad vælgerne betale for den velfærd , som de ikke vil undvære. For statens vedkommende kan det blive nødvendigt at spare på militærudgifterne og forhøje giftskatterne.

Det største problem her og nu er åbenbart ikke mangel på arbejdskraft, eftersom man fyrer både undervisere og sundhedspersonale, og ingen har brug for de " grå guld".Det må være vigtigere for DRV, at angive løsninger, der forhindrer, at endnu en ungdomsgeneration bliver tabt på gulvet end at deltage i den tåbelige debat om Burkaer.

Det er godt, at vi i vores land - trods terrorpakker og overvågning af Pet - ønsker at bevare vores grundlæggende frihedsrettigheder, og vi skal ikke forhindre andre nationer i at opnå de samme rettigheder, men behøver vi at optræde som om det kun er  os, der kender sandheden. Ikke engang DRV har fundet hele sandheden.


Per Bilde
Medlem

Per Bilde , professor emeritus , 20-01-2010 15:32:42

Kære Margrethe Vestager,

 

tak for en krystalklar, effektiv og velgørende replik til VKO! Det er vigtigt, at Radikale Venstre fastholder frihedstradionerne og samtidig påpeger VKO's afledningsmanøvrer. 


Jørn Iversen
Medlem

Jørn Iversen , Der skal være plads til - og brug for alle. , 20-01-2010 16:21:38

@Margrethe Vestager

Stor tak herfra for dit Indlæg.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 20-01-2010 16:30:32

Som vanlig, en rigtig fed markering af R Margrethes overblik.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 20-01-2010 16:38:00

@J. Iversen. - Ved et bryllup får man ris frem for ros.


Niels Monberg
Medlem

Niels Monberg , , 20-01-2010 19:11:43

Helt enig i dine kloge betragtninger, Margrethe.

 

Ud over det, synes jeg at lovgivningsarbejdet lider under en forestilling om at det er en form for debatforum.

Således er der nogen hos K, der mener at man da må foreslå en LOV, når man synes det er for galt at nogen bliver tvunget til at gå i burka. (Man glemmer bare at det faktisk i forvejen er ulovligt at tvinge mennesker til at gøre noget de ikke vil. Der er altså fuld hjemmel til at straffe dem der gør det.) Men det giver sådan en dejlig opmærksomhed når man viser HANDLEKRAFT og STÅLSATHED ved at lave en lov. 

Latterligt.

Lige så latterligt som at foreslå noget som er i strid med grundloven.

 


Stig Libori
Medlem

Stig Libori , civilingeniør, PhD , 20-01-2010 19:27:45

Det er dejligt, at der stadig er mennesker der tror på frihed og principielle rettigheder. Efterhånden får man jo en fornemmelse af, at nogle politikere har skiftet retsideen ud med ideen om, at det flertallet har ondt i røven over bør være forbudt.


Søren Ellebæk Laursen
Medlem

Søren Ellebæk Laursen , Bæredygtig fremtid - handler det stadig om?! , 20-01-2010 19:30:25

Kan ikke være mere enig.....og det skulle jo siges…..

 

Men skal vi ikke tage bolden op fra den frafaldne DFer (måske findes der alligevel en gud, hvis en MF DFer kan omvendes :-) - og igen fokusere kræfterne på ”økonomi”, "arbejdsløshed", ”sygehuse", "besparelser","socialt udsatte"  etc.….

 

Bare én samvittighedsramt MF mere fra VKO, og så bliver DK politik igen rigtigt sjovt :-)

 

Hilsen

 

Søren


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 20-01-2010 20:31:16

Måske forsøger Løkke at springe ud af skabet som værdipolitiker. Men i en tid, hvor ordet 'værdi' og diskussioner herom fortrinsvis omhandler fordømmelse af 'forkerte' værdier samt smagsdiktatur bygget på fordomme fremfor reel viden, skurrer det fælt i mit øre, når emner som omhandler råderum for den personlige frihed tages under behandling under overskriften 'værdi-debat'. 

Der er sgu'tte møj debat i den måde vores statsminister og co lancerer overvejelser om, hvorledes 'anderledes' mennesker skal agere. 

Når man så ovenikøbet får mistanken; dette bringes KUN på bane således, fordi Løkke og co har en formodning om, at der gode stemmer at skaffe sig hermed, bliver man ilde tilpas.

 

Og helt og meget enig i, at dette handler om 'overspringshandlinger', der grumser for-ruden helt til, så vi (lidt dumme vælgere nok) ikke insisterer på, at der tages vinduesviskere i brug - med udsyn til øget arbejdsløshed, unge uden uddannelse, besparelser i et i forvejen udsultet sygehusvæsen, virksomheders 'investerings-stop', konkurser i virksomheder (herunder i landbrug) osv osv osv....  - med heraf følgende krav til, at manden og hans værdi-korsriddere udviser virkeligehedsrelevante  'balls' (pardon my french)

 


Helge Nielsen
Medlem

Helge Nielsen , Af hjertet socialliberal - og partipolitisk hjemløs... , 20-01-2010 20:56:59

@ Asger,

 

Omkring rigets ringe økonomiske tilstand, tilllader jeg mig at gå ud fra at Helle Thorning ikke har ambitioner om at fokusere mindre på en god økonomi, en S gjorde under Nyrup-regeringerne - og det var jo ikke så ringe endda.

 

Facts omkring VKO er derimod, at under højkonjunkturen havde DK i forhold til de lande vi normalt sammenligner os med:

  1. Mindre vækst.
  2. Uhindret bobbel-dannelse på boligmarkedet.
  3. Ingen fokus på at bruge de gode tider til at skabe sikkerhed til de dårlige tider.

Og nu hvor det er nedgangstider, præsterer VKO et Danmark, der har:

  1. Mindst vækst blandt samtlige EU-lande (den har S vist aldrig slået i nyere tid).
  2. Størst prisfald på boliger - med tusindvis af teknisk insolvente til følge - på linie med England, der under Blair førte en lige så uansvarlig økonimisk politik som VKO herhjemme.
  3. Tredie ringeste iværksætterland blandt verdens 20 rigeste lande.

 

Så egentlig forstår jeg godt at Løkke og Co gør hvad de kan for at lægge røgslør ud - ved at flytte fokus til mindre sprængfarlige emner.


Markus Hornum-Stenz
Medlem

Markus Hornum-Stenz , prøver at fokusere på løsninger frem for problemer , 21-01-2010 12:58:57

Tak for et godt indlæg, Margrethe.

Et af dem hvor man efter læsning undres over at ikke alle er radikale ;o)

 

Hvis bare alle ville koncentrere deres indsats om at løse virkelige problemer frem for at gøre sig bemærket med at score billige værdipolitiske point.

 

Værdipolitikken ind i "kommunikationsrådgiverne", kommunikationsrådgiverne ind i "analysebureauerne", analysebureauerne ud af politik!


noura bendali
Medlem

noura bendali , Jordemoder , 22-01-2010 08:20:34

Hej!
Hermed en lille kommentar fra mig som ligesom disse kvinder er muslim men jeg går ikke i burka og kunne aldrig finde på det. Jeg mener at når disse kvinder har valgt denne beklædningsdragt, har de på forhånd gjort sig nogle tanker om arbejde, uddannelse m.m. De ved at der findes restriktioner og er indforstået med det. Tit og ofte er disse kvinder hjemmegående og "plopper" kun frem på gadebilledet når de skal hente børn fra skole/institution, når de skal handle i Netto eller hvad de nu skal. Antallet af disse kvinder er så lille at det er helt latterligt at vi skal til at lave en lov om dem. De er jo ikke onde, kriminelle eller vanskabte, de er bare kvinder som måske synes at de måske har brug for fordybelse i deres tro, eller kvinder der har brug for at gemme sig lidt fra hverdagens stress og jag, og det er der vel ikke noget galt i.Jeg kender mange som har gået med niqab eller burka i en tid, men så har de med tiden syntes at det var svært at leve med. De havde brug for at komme videre med deres liv, og få sig en uddannelse eller et arbejde, men de havde dog selv valgt det og var ikke blevet tvunget til det. Med tvang kommer man ikke langt, det er bedst et snakke om problemet, hvis der overhovedet er et problem. På et tidspunkt gik mine store drenge, og alle unge mænd, med hængerøvsbukser, hvilket jeg synes var helt hen i vejret at man skulle se deres underbukser, de gik jo nærmest som om de var ved at tabe bukserne! Jeg prøvede at overbevise dem (måske tvinge dem) til at lade være. Jo mere jeg gik op i det jo mere holdt de fast ved den måde at klæde sig på! Det endte med at jeg opgav og der gik dog ikke lang tid før de selv rykkede bukserne længere op af bagdelen!

Vi lever i et samfund hvor finanskrisen har sat sine spor, som jordemoder føler jeg at jeg i mit arbejde må løbe hurtigere og hurtigere for min løn, hvis jeg har fortsat skal beholde mit arbejde. I disse tider fyres mange dygtige medarbejdere på de store hospitaler, andre hospitalsafdelinger lukkes ned i centraliseringens navn og det er en lavine som er ved at løbe løbsk. Skolerne er forfaldne, institutionerne har børn som burhøns, i Gymnasierne sidder eleverne (dem der ikke er faldet fra) op af hinanden, de gamle forsømmes og jeg kunne blive ved. Alle disse problemer vokser sig større og større mens vi sidder her
og diskuterer burkaer og madpakke ordninger! Helt ærligt!!! Så Kære Regering, vågn op og tag ansvaret alvorligt, og kom ud og hør hvilke problemer vi, den almindelige dansker, går rundt med i stedet for at flytte fokus på noget der ikke betyder en skid!


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 22-01-2010 08:28:06

@Noura

Tak for en rigtig god og inspirerende kommentar :)


Jørn Iversen
Medlem

Jørn Iversen , Der skal være plads til - og brug for alle. , 22-01-2010 11:25:05

@Noura

Også tak herfra.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 22-01-2010 12:38:17

@N. Bendali. - Der er intet nyt i en burka.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 22-01-2010 12:47:08

@ Arne:

Nej, der er som oftest en kvinde...


Stig Libori
Medlem

Stig Libori , civilingeniør, PhD , 23-01-2010 15:43:51

@ Hans

 

;)


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 23-01-2010 16:01:17

@Noura.

Hjertens tak for et rammende og rigtigt indlæg. Også jeg kender via mit job til muslimske piger, der har tørklæde på - on and off - men hvor ingen, ej heller deres forældre, ser det som et problem, at de selv vælger til og fra og til og fra igen. Flere af pigerne har fritidsjob som kassedamer - og her bærer de nogle dage tørklæde, andre dage ikke. Ej heller arbejdsgiveren eller kunderne studser over dette.

Nu er tørklæde og burkaer to forskellige påklædnings-stykker - men pigernes/kvindernes valg/fravalg er 'det samme' i langt de fleste tilfælde - præcis som du angiver. Det bliver først problematisk, når omgivelserne gør det til et problem. Ligesom med hængerøvene....

 

Vil lige tilføje, at her i huset har vi med to teenagedrenge haft tilsvarende hængerøvsbukse-periode....

 


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 23-01-2010 16:26:52

@J. Fischer. - Der er intet nyt i et tørklæde fra Fanø.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 24-01-2010 15:27:58

Jeg undrer mig, DF og K vil have burkaforbud, for at beskytte de muslimske kvinder - men hvem ved, om det er kvinder, der gemme sig inde i burkaen?
 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 28-01-2010 10:13:46

Sikken god debat.

 

Meget meget præcist som sædvanligt, Margrethe. TAK. Se dog lige *

 

@ Peter Kraft: Tankevækkende citat. Længe leve Keynes og Vestager ;-)

 

@ Niels Monberg: Der er nemlig allerede fuld lovhjemmel til at straffe tvang. Naturligvis. * Det er måske det eneste, jeg godt kunne tænke mig fremhævet i Margrethes tekst.

 

@ Helge Nielsen: Fin oversigt over de de langt vigtige økonomiske problemer. Helt enig.

 

@ Noura Bendali: Whoura for Noura ;-) ! Fremragende indsigt og perspektivering.

 

Fra en som startede med i gymnasiet at vælge en anden studenterhue end den alle de andre ! 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Margrethe har tagget med:

burka , integration , islam , kvinder , forbud

Side 1 af 4
Hans Peter Lorenzen
Medlem
Hans Peter Lorenzen biolog
Helge Nielsen
Medlem
Helge Nielsen Af hjertet socialliberal - og partipolitisk hjemløs...
Zeb Meier Watz
Medlem
Zeb Meier Watz Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark
Kirsten Lockenwitz
Medlem
Kirsten Lockenwitz billedhugger
Per Bilde
Medlem
Per Bilde professor emeritus