Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Gruppeformand

Antal relationer 125
Anbefalet af 44
Medlem

Svaret er stadig: Uddannelse, uddannelse, uddannelse!

05-03-2010 13:49:04 - 32 kommentarer

Spørgsmålet er, hvad vi skal gøre for at håndtere en stadig mere åben verden med stor konkurrence – og nu også med dyb økonomisk krise. I Radikale Venstre har vi et mål for Danmarks unge. Vi vil gerne have, at 95 procent af en årgang får en ungdomsuddannelse. Det er heldigvis et mål, vi deler med resten af oppositionen, og det er faktisk også et mål, som den nuværende regering siger, den støtter.

 

I udgangspunktet jo en opløftende nyhed; tænk at hele Folketinget kan blive enige om noget som helst. Men bare æv - det er alt for godt til at være sandt. For desværre er uddannelsesområdet et af de områder, regeringen har forvaltet dårligt siden 2001. Femten års fremgang er smuldret i hænderne på dem. Siden VKO kom til er det kun gået tilbage med andelen af unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse.

 

Faldet i andelen af unge der får en ungdomsuddannelse betyder, at vi nu kommer med to konkrete forslag til, hvordan vi kan få andelen til at stige. Sammen med den øvrige opposition.

 

For det første foreslår vi at oprette en ny fleksuddannelse som en tredje vej til en ungdomsuddannelse udover vejen gennem gymnasierne og hf og vejen gennem erhvervsuddannelserne. Målgruppen for fleksuddannelsen er unge, som har risiko for at falde fra en almindelig ungdomsuddannelse eller som allerede er droppet ud. Den nye fleksuddannelse giver mulighed for at kombinere de eksisterende uddannelser på tværs eller give længere tid, så alle unge kan gennemføre en ungdomsuddannelse med et afsluttende kompetencebevis. Fleksuddannelsen skal give de unge mulighed for at starte på forpligtende forløb - sammen med en gruppe med samme behov.

 

For det andet er der behov for en taksameterreform, der giver ro om økonomien på hver enkelt institution. Det er skadeligt for uddannelserne, når der er årlige – og nogle gange pludselige – sparerunder. Ideen er ikke at øge ressourceforbruget, men at fordele ressourcerne på en mere relevant og en mere stabil måde. Kontinuitet er vigtigt, så uddannelsesstederne ved, hvad de har at gøre godt med, og så de kan planlægge ud i fremtiden.

 

Vi vil have et grundtilskud afhængig af skolens størrelse eller kapacitet. Der skal indføres en reguleringsfaktor for at give nødvendige ekstra midler til de uddannelsessteder, hvor der er særlige sociale forhold, der kan give store frafald. Derudover skal færdiggørelsestaksameteret afskaffes ved, at det lægges oven i det almindelige taksameter, og så skal grundtilskuddet være rullende fireårige bevillinger, så der gives mulighed for en mere stabil økonomi og langsigtet planlægning.

 

Grundlaget skal være i orden. Nye uddannelser og stabil økonomi gør det ikke alene. Der er brug for tillid. Tillid til at lærere, ledere og andre ansatte i uddannelsessektoren godt kan selv. Trods adskillige såkaldte kvalitetsreformer fra regeringen gennem årene, er det tydeligt, at mistilliden til de ansatte i uddannelsessektoren er udbredt regeringen. Derfor vil jeg sige til regeringen: Slip taget. Tro på, at de fagligt dygtige og menneskeligt engagerede lærere og ledere godt kan. For det kan de godt!

 

Der er behov for at gå nye veje eller genfinde gamle farbare veje, så unge får deres uddannelse. Det er en af de centrale politiske kampe for Radikale Venstre.

I øjeblikket er vi helt nede på, at bare knap 80 procent får en uddannelse. Vi er helt nede på 1993-niveau og altså tilbage på et niveau fra før 95-procentsmålsætningen overhovedet blev formuleret i 1995 af SR-regeringen.

 

Hver femte ung forlader i dag folkeskolen og får ikke mere uddannelse. Nogle har faglige problemer, svært ved at læse breve fra myndighederne, læse avis og undertekster på tv, læse en manual på arbejdet og skrive en e-mail. Andre har andre problemer med at gennemføre en uddannelse, fordi de har psykiske problemer. Så sent som i dagens aviser fortæller rektorer om det stigende behov for psykologhjælp til de unge. Der er virkelig meget at gøre.

 

Indsatsen for at få landet uddannelsesmæssigt på ret køl igen haster. Vi står i en dyb økonomisk krise. Vi kan se de øgede krav på fremtidens arbejdsmarked og den stigende internationale konkurrence. Og kravene for at kunne begå sig i vores demokrati og mediebillede kræver solid grundlæggende viden og tillid til, at man kan deltage – både med spørgsmål og svar – i den offentlige debat m.v.

 

Svaret er uddannelse!

Kommentarer
Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 05-03-2010 14:55:11

Fabelagtige tanker og takter - og der er stort behov for meget, meget større fleksibilitet i ungdomsuddannelsessystemet. Jeg henviser lige til min indlæg herom (2. indlæg) ved flg.

http://www.radikale.net/marianne-jelved/indlaeg/2010/03/02/en-ide-til-den-ny-minister

 

Overvejelserne om taxameterbetalingen til ungdomsuddannelsesstederne skal dog lige have et par ord med på vejen.

 

Som er det nu, får uddannelsesstedet tilskud ved den unges start, undervejs - og desuden afslutningsvis i den unges uddannelsesforløb - dette afhængigt af gennemførsels-antallet. Det er en ordning, der lægger 'gift' ud for mange unge og for bl.a. os i Ungdommens Uddannelsesvejledning, der skal følge op på frafald mv.

Den unge 'bliver nemlig 'stående' som elev på uddannelsesstedet i langt længere tid, end den unge faktisk er der.

Ikke sjældent opleves det, at unge, som er ophørt/faldet fra, således bliver stående som igangværende elev i flere måneder efter ophøret. Man optæller nemlig kvartalsvis... så man venter liiiige, til næste kvartal er nået, før meddelelse om frafald gives videre!

 

Det betyder, at os, der skal følge den unges uddannelsesvej, først meget (for) sent får oplyst, at den unge reelt er ophørt - og jo længere tids reelt fravær den unge har haft fra uddannelse, jo sværere er det at 'komme op på hesten igen'.

 

Taxametersystemet har beviseligt også betydet, at klassekvotienten på ungdomsuddannelserne er røget i vejret. Jo flere elever, man kan proppe ind i een klasse, jo bedre økonomi er der i hver elev (færre udgifter). Dette giver klassekvotienter på 33-35 elever ved studiestart. Selvsagt er dette i sig selv skræmmende og frafaldsårsag for en del af de unge. Lærerne kan aldrig nå hele vejen rundt, undervisningen er envejs-kommunikation og der er slet, slet ikke tid til fokus på den enkelte elevs læring, trivsel osv.

 

Taxameter-styringen af økonomien har desuden som konsekvens, at elever, der er indstillet til optagelsesprøve på gymnasiale uddannelser, 'sjovt nok' kommer ind, selvom de fra skole/UU-vejleder er erklæret uegnede. Resultatet er, at disse ikke-egnede-elever er i højrisiko for frafald, når den gymnasiale hverdag viser tænder - og de hører op/falder fra....

 

Dette skal ikke opfattes som en mistillidserklæring til ungdomsuddannelserne. Det skal først og fremmest opfattes som en kritik af en økonomisk styreform, der har medvirket til at øge frafaldsproblematikken....

 

Så, jotak; der er brug for revidering og reformer - også af taxameterordningen - så det er den unge, der tilgodeses.

 

 

 

 

 

 


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 05-03-2010 15:08:38

@M. Vestager. - Jyder kan selv tænke; en jyde er dannet; ingen kan uddanne en jyde.


Morten Matras
Medlem

Morten Matras , Den skarpeste ske i skuffen? , 05-03-2010 15:27:47

Hmm. Fedt at lægge fokus på taksametersystemet. Det er det, der styrer store dele af uddannelsessystemet.

 

Her er mit forslag:

 

Lad en stor del af taksameterpengene være direkte afhængigt af hvor meget den uddannede betaler i skat i en periode efter endt uddannelse og hvor mange år uddannelsen tog. Vi kan opskrive en ganske simpel grundformel, der skal udbygges med diverse frem og tilbageskrivninger. (Lad os kalde den "Matras formel"):

 

Matras Formel:

 

      Taksameter = "Betalt skat i Danmark 10 år efter endt uddannelse" / "Antal år uddannelsen tog" * Konstant

 

Lad os eksemplificere:

 

Taksameter for kandidat, der uddannes til ledighed:

 

Der betales ingen skat, til gengæld tog uddannelsen 5 år og kostede uddannelsesinstitutionen omkring 200.000,-.

    Taksameterbeløb = 0

    Udgift        =  200.000,-

    Overskud = -200.000,-

 

Da uddannelsesinstitutionen ikke kan leve af kildevand reformerer institutionen nok optaget eller uddannelsen forholdsvist hurtigt for at undgå at uddanne folk til ledighed.

 

Taksameter for kandidat, der uddannes direkte til arbejdsmarkedet og som tjener 500.000,- om året og betaler ca. 250.000,- om året i skat og som har læst i 5 år på en uddannelse der kostede 200.000,- :

 

Taksameter = 250.000*10 / 5 = 500.000,-

Udgift         = 200.000,-

Overskudt = 300.000,-

 

Dette vil ifølge mine beregninger og erfaringer fra flere år med dette som fokusområde på et af landets største universiteter få følgende ting til at ske:

  • Uddannelsesinstitutionerne holder op med at uddanne folk til ledighed. Tallene har uddannelsesinstitutionerne fra interne statistikker og de er udemærket i stand til at gætte kommende ledighedstal meget præcist.
  • Uddannelsesinstitutionerne vil konstant søge at reformere deres uddannelser og optag, så kandidaterne bliver så dygtige som muligt (og dermed betaler mest muligt i skat).
  • Da tiden uddannelsen tager indgår i formlen vil uddannelsesinstitutionen have et stærkt incitament til at afkorte deres uddannelser mest muligt i modsætning til nu, hvor lange uddannelser betaler sig for uddannelsesinstitutionen.

 

Modellen er naturligvis stærkt simplificeret, men udgangspunktet er at belønne fremsynede og effektive uddannelsesinstitutioner og "straffe" dem, der ikke formår at tilpasse uddannelser løbende, så de udvikler dygtige kandidater.

Jeg vil meget gerne uddybe modellen og tankerne bag.

 

Morten Matras


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 05-03-2010 16:15:30

@ Margrethe: Fremragende. Eminent. Supergodt. Der var meget, der var bedre, da du var undervisningsminister.

 

@ Morten Matras: Det ser interessant ud, og ud fra det du umiddelbart beskriver, kan jeg godt tilslutte mig det. Der er i høj grad brug for at belønne fremsynede uddannelsesinstitutioner.


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 05-03-2010 16:21:53

Rigtig godt, Margrethe! Jeg kan tilslutte mig Boyes positive ord :-)


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 05-03-2010 17:15:01

@Morten. Din model er muligvis anvendelig på de videregående uddannelser. Men fokus her og nu gælder ungdomsuddannelserne, for uden 'dem' når de unge aldrig videre...

 

Og her kan modellen ikke anvendes. For de gymnasiale uddannelsers vedkommende uddannes de unge jo ikke til job.

 

For erhvervsuddannelsernes vedkommende vil 'kommende indtægt' som målestok ej heller være rimelig, fordi et uddannelsessteds indtægt så vil afhænge af, hvilke hovedforløb - og den deraf følgende indtægt, det har fået tildelt. Fx. vil der være stor forskel på, om man har uddannelsen til sosu-assistent eller uddannelsen til lægesekretær.

 

Ydermere er der mulighed for at starte på flere forskellige måder i erhvervsuddannelser, hvorfor der vil være pokker til forskel på, om den unge går skolevejen eller praktikvejen eller 'den ny mesterlære', når der skal skelnes til, hvorledes uddannelsesstedet skal 'belønnes' for veludført gerning.

 

 


Lars-Thorkild Bjørn
Medlem

Lars-Thorkild Bjørn , tidl. højskolelærer & erhvervsvejleder , 05-03-2010 19:52:22

Tak Margrethe! Der bør gøres meget mere for at sikre en solid uddannelsesbaggrund for unge. Husk derfor også at den personlige vejledning ikke forringes. Forslaget om en revision af ungdomsvejledningsloven  er yderst kritisabel. Taler jeg med aktive uddannelses- og erhvervsvejledere frygter de, at den personlige vejledning ud fra et individuelt skøn er truet og at unge fremover bare skal klare alle store valg i tilværelsen via nettet.  De få vejledere, som unge i dag kan kontakte, fortæller om, hvorledes de skal hjælpe - også de kloge hoveder, der bare skal vælge retningsgymnasium på "optagelse.dk". Prøv selv denne udfyldningsopgave. Det alene er en god "test" for voksne - og for folketingsmedlemmer! Man forstår godt at en tvivlende ung har brug for at tale med et medmenneske. Det fortælles at selv "ressourcestærke" forældre ringer og sms´for at få hjælp til at udfylde skemaerne. Det sidste nye er et lovforslag om digital til- og framelding ved arbejdsmarkedsuddannelserne!

Vejledning er ikke løsningen på alt, men den må ikke ydderligere forringes  - siger den "gamle" formand for de nordiske vejlederforeninger. . 

 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 06-03-2010 08:23:18

Det er klart, at de unge mennesker har brug for at tale med et medmenneske som supplemaent til de sigitale muligheder.

 

Man kan sige, at man ikke uddannes til job i gymnasiet. Men mange kommer jo ikke videre i uddannelsessystemet. De skal ud at finde sig et job med en studentereksamen i bagagen.

 

Derfor er det vigtigt, hvilke fag man satser på i gymnasiet. Det kunne være, at man skal gøre gymnasieuddannelserne noget med praksis-orienteret.


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 06-03-2010 08:44:33

Kære Lars Thorkild. Tak, tak, tak for dine rigtige og kloge ord. Uddannelsesvejledningen skal i dag tilrettelægges ud fra tesen om, at ca. 70% af de unge er 'selvhjulpne'; kan selv orientere sig på internettet før valg af ungdomsuddannelse. Resten har - i tesen - mindre eller mere særlige behov... også for vejledning.

 

Virkeligheden er, at alle har brug for personlig vejledning (i større eller mindre doser) til afklaring, drøftelse, sparring og bistand til at overskue uddannelseslandskabet, til at reflektere over hvilken vej der passer den enkelte, til at se på muligheder og umuligheder, til 'italesættelse' af egne ressourcer, drømme, mål osv.

 

Og det er da også kun i den personlige samtale (med alle), at man spotter de, der umiddelbart synes selvhjulpne, men hvor skjulte faktorer, der vil begrænse uddannelsesparatheden, kommer frem - og kan udredes og afhjælpes.

 

Det er da også kun i den personlige samtale, at også kommende gymnasieelever (=selvhjulpne)  får sparring i forhold til valg af gymnasial retning, studieretning, fremtidsperspektivers indflydelse på gymnasialt valg osv.

 

Jeg kan kun bekræfte, at optagelse.dk er en umulig størrelse (brugte sidste weekend med telefonisk eller sms-kontakt til 'de selvhjulpne' og deres forældre, som sad med optagelse.dk foran sig.... servicen sluttede søndag aften kl. 22!)

 

 

 

 

 

 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 06-03-2010 09:05:54

@ Jette: Du arbejder flittigt. Bare du ikke går ned med stress !!

Det er rart at læse, at du er enig i, at der er brug for personlig vejledning. Det er også mit indtryk, som jeg har redegjort for i mit tidligere indlæg.


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 06-03-2010 09:56:00

@Boye. Jeg er så enig, så enig - og glad ved, at andre end os, der bedriver den personlige vejledning, ser nødvendigheden heraf.

Stress???? Tja, eller periodevis ekstrem travlhed (perioden er bare lidt for lang;-).... men ukrudt forgår ikke så let. Det er vi nogle, der lever højt på!


Ulf Lindow
Medlem

Ulf Lindow , Leder Ungdommens Uddannelsesvejledning Vestsjælland , 06-03-2010 10:33:38

Et rigtigt godt indlæg, Margrethe.

Som flere kommentatorer skriver: Husk vejledningen om uddannelsesvalget. Hold øje med høringssvarene fra vejlederside ifm ungepakkelovgivningen. Kommunernes øgede frihedsgrader på området vil flere steder føre til udvanding af skolevejledningen fordi kommunerne vil se en kortsigtet fordel i at bruge vejlederressourcer på at få unge marginaliserede ud af kontanthjælpssystemet. Men med forringet skolevejledning bliver der om få år mange flere rådvilde, som kan havne i kontanthjælpssystemet.

 

Kritik:

Undgå 'beskyldningsretorik'! Jeg tror at årsagen til at uddannelsestallene er blevet ringere siden 2001 ikke så meget er at VK-regeringen startede - som at erhvervsskolereformen kastede eud-eleverne ud i et for krævende, individualiseret ansvar-for-egen-læring-miljø på erhvervsskolerne.

 


Helge Hübschmann
Medlem

Helge Hübschmann , , 06-03-2010 14:46:08

Jeg er ikke inde i uddannelsessystemets tekniske detaljer, men savner generelt i hele debatten om uddannelse en større interesse for det, der betegnes som "realkompetencer" hos autodidakte. Og dermed også en "uddannelseskultur", der sender det signal til alle - unge som ældre - at man ikke behøver at vente på optagelse på en uddannelsesinstitution for at kunne uddanne sig.

Jeg hørte for et par år siden et par unge lærere i TV bemærke, at der var nogle bestemte discipliner, de ikke kunne forholde sig til, for "det er vi ikke blevet tilbudt efteruddannelse i". - Og disse lærere skal altså efterfølgende lære børn at "tage ansvar for egen læring"?

Men det er jo naturligt nok, når vi har indrettet samfundet sådan, at kunnen i sig selv ikke er "kompetencegivende" - det er kun eksamenspapirer og diplomer fra autoriserede uddannelsesinstitutiuoner.

Hvis erhvervslivet havde ageret sådan i  70'erne og 80'erne, ville Danmark i dag have været et totalt U-land m.h.t. IT, for uddannelserne eksisterede stort set ikke, og dem, der var, var ikke noget at råbe hurra for. Derfor kunne dygtige - selvlærte - IT-folk få arbejde dengang. Det kan de stadig, men det bliver stadigt sværere, fordi hele "dannelseskulturen" er blevet en "uddannelseskultur".

Der står ingen respekt om mennesker, der selv letter bagdelen og hovedet, tager sagen i egen hånd og via engagement, interesse og hårdt arbejde selv erhverver sig reelle kompetencer inden for dette eller hint område.

Der er igangsat forskellige ordninger, hvor autodidakte har mulighed for via prøver at "få papir" på deres reelle kompetencer, men der høres stort set intet til, hvor langt (kort?), man er kommet, og der oplyses ikke om det generelt. Og vil man f.eks. gennemføre HD-studiet som selvstudium, har "systemet" via høje eksamensgebyrer sikret sig, at meget få/ingen gør det. Men taxametersystemer o.l. medfører formodentlig også, at skolerne ikke "aflønnes" for selvstuderende, som derfor kun er en belastning for skolen.  Selv om de sparer samfundet for hundretusindevis af kroner, fordi de ikke "kræver" hverken lærere eller undervisningslokaler.

Da der mig bekendt ikke findes undersøgelser over, hvor mange i Danmark, der rent faktisk besidder væsentlige og værdifulde realkompetencer uden at kunne få dem dokumenteret, ved jeg ikke, hvor store resssourcer, der ligger "gemt" hos mennesker, der ikke får lov til at realisere denne kunnen i deres aktive arbejdsliv.

Men det handler som sagt heller ikke kun om at få denne større eller mindre ressource aktiveret - det handler i lige så høj grad om at få skabt en dannelseskultur, hvor der står respekt om mennesker, der tager reelt ansvar for egen læring, så begrebet ikke blot forbliver et i praksis intetsigende buzz-word.


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 06-03-2010 14:58:05

@Helge. Du kan tro, at mulighed for realkompetencevurdering findes.... flere steder. Besøg fx www.minkompetencemappe.dk - men også  www.vuc.dk - www.ug.dk - www.uvm.dk....

alt dette netop med fokus på den livslange læring (altså også de uformelle kompetencer, som du omtaler værdien af)

 

 


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 06-03-2010 15:02:37

@H. Hübschmann. - Hørt! Der er ingen pædagogiske problemer i en spejderlejr; spejdere er gode som virksomhedsledere og lærere.


Helge Hübschmann
Medlem

Helge Hübschmann , , 06-03-2010 15:37:25

Jeg er helt klar over, at det findes, Jette. Jeg "rundede" det selv med Margrethe Vestager for nogle år siden ved et vælgermøde.

Men hvor er den brede information om det? - Det omtales ikke i TV og anden presse, og jeg hører meget sjældent politikere nævne det.

Og så vidt jeg kan se, er hele systemet foreløbigt primært skruet sammen som en "merit-ordning", hvor formålet med at få dokumenteret realkompetencer er at komme lettere/hurtigere ind på en "rigtig" uddannelse - ikke at "deltage direkte i finalen" og med det samme få dokumenteret, at man rent faktisk kan det hele uden at runde en formel uddannelsesinstition.

Man kunne måske erindre om, at f.eks. Thomas Edison var uddannet telegrafist, men ikke havde formelle uddannelseskompetencer fra en læreanstalt, da han opfandt fonografen og senere forbedrede glødelampen med sit eget patent.

Når man betænker, at man åbenbart ganske længe har kunnet komme fra "Unga-Bunga-land" med et mere eller mindre tvivlsomt diplom i tasken og umiddelbart arbejde som læge på skandinaviske sygehuse, forekommer det besynderligt, at vi ikke kan/vil lade autodidakte "lægge arm" med de afsluttende prøver direkte efter at have givet dem eksakt oplysning om pensum.

På mig virker det som om, uddannelsessystemet i bred forstand ønsker at have monopol på uddannelse.

Og jeg vil da også minde om, at nok var Søren Kierkegaard akademisk uddannet som cand.theol, men det han blev verdenskendt for, nemlig filosofien, var han absolut selvstuderet i. Og det var i den disciplin, han skrev sin doktorafhandling og blev dr. phil i (dengang hed det magister).


Preben Kjærulff
Medlem

Preben Kjærulff , Skivekredsen, tidl. lokalfmd. i Skive , 06-03-2010 15:54:38

Kære Margrethe!

Jeg synes det er rigtige gode og naturlige bud på en moderne vidensstats ambitioner. Det er fint med de økonomiske initiativer og endnu engang betoningen af "tillid" som et nøgleord - også indenfor den del af uddannelsessystemet.

En lille ting, som kan være med til at hjælpe de sidste svære procentdele i gang med en ungdomsuddannelse og også at færdiggøre den:

For tiden er der optræk til slagsmål mellem min hjemkommune, Skive, og nabokommunen, Morsø, om muligheden for som kommune at tilbyde gratis transport til elever i ungdomsuddannelserne. Morsø vil tilbyde elever, der bor i Skive Kommune, men tæt på Nykøbing Mors, gratis transport til deres gymnasium.
Striden åbner op for hele problematikken om, hvorvidt der overhovedet skal være en transportudgift for forældre til elever i ungdomsuddanelserne, der bor langt fra gymnasiet. De forældre der bor tæt på gymnasiet slipper gratis, idet eleverne som regel kan cykle. De forældre, der bor længere væk, skal betale en minimumsudgift på 10,81 kr.pr. dag. - altså ca. 200 kr. om måneden. Det er en stor udgift for den familie, der ikke har gode økonomiske kår, og kan i sidste ende betyde noget i det store regnskab. Forældre kan få en udgift på ca. 10-15.000 på de tre år, deres barn går i gymnasiet.
En af vejene til nå målet om at få de sidste 10-15% af de unge igennem en ungdomsuddannelse kunne derfor være at fjerne de unødige udgifter, der er forbundet med transport i ungdomsuddannelserne. Da jeg selv gik i gymnasiet i 1980'erne var det gratis, men siden er der indført brugerbetaling på området - som så mange andre steder (soldaterne slipper vist stadig gratis!). DRV stemte for loven om befordringsrabat til uddannelsessøgende i 2006, som var en beslutning om at staten skulle overtage de hidtidige amtslige ordninger på området. Altså kun et "teknisk" tiltag, der ikke principielt tog stilling til ulighedsproblematikken.
De radikale bør gå foran her og søge at få fjernet befordringdugifter fra uddanelsessøgende. Udover de økonomiske uligheder, disse indebærer, kan de faktisk også indebære, at flere elever over 18 år i højere grad låner en bil, hvilket også har miljømæssige problemer. Vores gymnasiums parkeringsplads er godt fyldt op...
 


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 06-03-2010 16:03:19

@P. Kjærulff. - En skolereform kommer højest på en cykel.


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 06-03-2010 16:35:06

@Preben. Absolut relevant indlæg du dér bringer. Der er dels transportudgiften, som trods uddannelseskort beløber sig til en del.

 

Der er desuden transporttiden, som 'takket være' ringe bus- og togforbindelser i alt for mange områder giver visse unge (bl.a. dem i mit pastorat) 1-2 timers transport.... hver vej... hver dag.

Centraliseringen af især erhvervsuddannelsesstederne har hermed skabt en uddannelsesbarriere... mere!

 

@Helge. Nu nåede din pointe også mig. Og jeg må give dig ret. Informationen om muligheden for realkompetencevurdering og hvad 'den' så kan bruges til, er ikke imponerende. Een af de ansvarlige aktører er jo jobcentrene som formidler/kobling mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Som på så mange andre områder må man desværre konstatere, at denne 'kobling' er lidt svag i drift.

 

Et bud på årsagen er, at selve vejledningen i jobcentrene er (blevet)underprioriteret, mens sagsbehandingen har overtaget. Hermed glipper værdifulde personlige vejledningssamtaler om netop kompetenceafklaring og -anvendelse... og så er vi 'sjovt nok' tilbage til vigtigheden af vejledning 'face-to-face'!


Helge Hübschmann
Medlem

Helge Hübschmann , , 06-03-2010 16:43:03

@Jette - Jeg savner stadig - også - en bredere information via medierne. OBS, f.eks.

Der kan jo sagtens sidde mange mennesker ude i det ganske land, som er i job og derfor ikke kommer på f.eks. et jobcenter, men som via en dokumentation af deres realkompetencer måske kunne få et bedre job, end det, de må leve med nu. Til gavn for både dem selv og det erhvervsliv, der siger det ofte mangler kvalificeret arbejdskraft.

Og jeg vil også gerne se "systemet" udviklet til at være mindre merit-orienteret. - Det kunne måske også åbne øjnene hos de unge erhvervsledere, der har en formel uddannelse, og som (ikke) ansætter mennesker med en helt anden - selvlært - baggrund end deres egen.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 06-03-2010 18:28:42

Det autodidakte kan kun bevises gennem faktiske resultater. Som i en spejderlejr. Der er masser af autididakte uden formelle kompetencer i erhvervslivet. Selvstartere. Nogle der dårligt kan læse en bog, men som har opfundet et eller andet genialt.

 

På den anden side så er klart, at trenden er at man skal have en formel uddannelse, så man har papirerne i orden, eller i hvert fald har nogle gode anbefalinger fra troværdige kapaciteter.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 06-03-2010 19:03:18

@B.J. Haure. - Alle i en familie har en interesse og en hobby, så der er brug for frivillige foreningsvejledere her til lands; Danmark er foreningernes land; Esbjerg har flere end 1000. frivillige foreninger; ungdomsforeninger tjener til telte, lejrture, musikinstrumenter, fiskestænger etc. ved at samle gamle aviser, blade og sko og tøj til genbrug; med spejdere som avisbude får læsere en avis til tiden.


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 06-03-2010 19:04:34

@Helge + Boye. Vi kredser alle omkring een af pointerne i Margrethe Vestagers indlæg; en øget fleksibilitet i uddannelsessystemet. Heri kunne nemlig også tænkes en forøget anerkendelse af 'værdien' af de uformelle/autodidakte kompetencer.

 

Fra min lavpraktiske verden blandt unge opleves i al fald en del, der med erfaringer og uformelle kompetencer af andre slags end formel uddannelse burde kunne springe dele af fx erhvervsuddannelsen over - og hvis ideer ville være herlige at få iværksat.

 

Der har længe været fokus på at opildne iværksættere til at etablere egne virksomheder eller indgå i eksisterende virksomheder med deres autodidakte ideer, erfaringer og viden. Og allerede i ungdomsvejledningen forsøger vi at 'spotte' talenterne.

Men når man så ser på, hvor lille den reelle villighed, information og bistand reelt er i det pulserende samfund og arbejdsmarked til at støtte iværksætteri, slås man af undren. Satsningen svarer til at foretage elastikspring..... .uden elastik.

 

I privatsfæren har jeg en mand, som - med 8 års skolegang og derpå en uddannelse som værktøjsmager - startede egen virksomhed i sin garage ud fra en 'ide', der nu beskæftiger 20 mand. Jeg er - som I - gevaldigt bange for, at dette kunne ikke lade sig gøre i dagens DK. Dermed ved I, hvorfor jeg - ikke blot i teorien - erklærer mig enig i jeres gode betragtninger.

 

Man fristes til at lege med ideen om, at allerede i folkeskolen kunne en anerkendelse af de uformelle kompetencer øge de autodidaktes muligheder, ligesom et langt mere fleksibelt uddannelsessystem med høj grad af personlig vejledning til afklaring af de uformelle kompetencer, ville afstikke nye veje end de kendte... hvis vi tør!

 

 


Helge Hübschmann
Medlem

Helge Hübschmann , , 07-03-2010 00:33:25

@Boye

Du skriver: "Det autodidakte kan kun bevises gennem faktiske resultater." - Hvorfor nu det? - Hvis det "ikke-autodidakte" kan "bevises" gennem aflæggelse af en eksamen, hvorfor kan det autodidakte så ikke? Hvis jeg skal være lidt giftig, kunne jeg anføre, at sandsynligheden for, at en autodidakt vil kunne bevise "faktiske resultater" nok er noget større, end den unge stud.xxx, der går til eksamen. Men hvorfor kan jeg ikke - gratis - gå til den samme eksamen, som du gik til,  og blive cand.polit på baggrund af et selvstudium? - Afholdelse af "min" eksamen koster ikke mere end afholdelse af din, mens min "uddannelse" koster samfundet mindst  et par millioner kr. mindre end din!

Derefter skriver du:

"Der er masser af autididakte uden formelle kompetencer i erhvervslivet. Selvstartere. Nogle der dårligt kan læse en bog, men som har opfundet et eller andet genialt."

Det er en udbredt misforståelse, at autodidakte først og fremmest er "selvstartere" og iværksættere. Og - indrømmet - jeg bidrog selv til "myten" i mit tidligere indlæg ved f.eks. at fremhæve Edison.

Men autodidakte kan så sandelig også vare være sælgere (der har selvstuderet sig til en også stor markedsteoretisk viden), bogholdere, der har selvstuderet sig til en tilsvarende store økonomisk, teoretisk viden, håndværkere, der har selvstuderet sig til en stor teoretisk "ingeniørviden" - alle mennesker, der ikke er iværksættere, men kunne være værdifulde, almindelige lønmodtagere på linie med deres "formelt studerede" kollegaer.

Og så slutter du med:

"På den anden side så er klart, at trenden er at man skal have en formel uddannelse, så man har papirerne i orden, eller i hvert fald har nogle gode anbefalinger fra troværdige kapaciteter."

Og det har du - desværre - helt ret i. Og det er jo præcist det, jeg udtrykker betænkelighed ved. At det ikke længere handler om, hvad man KAN . men om hvad man ER!

Jeg skal - ikke-hoverende - anføre, at jeg som rendyrket, autodidakt amatørøkononom for 2-3 år siden kraftigt advarede mine børn om at købe hus i et marked, som jeg anså for at være rablende sindssygt, mens deres uddannede bankrådgivere stod i kø for at yde dem lån. Det var ca. 1 år før finanskrisen satte ind. Gud ske lov stolede de mere på deres gamle, autodidakte far end de formelt uddannede bankrådgivere. Ellers havde de i dag siddet stavnsbundet i "sorte" huse.

Hvis du leder på radikale.net (hvis det ligger der endnu) vil du også kunne se, at jeg før finanskrisen i indlæg her sagde: "Træd på speederen", mens alle andre - formelt uddannede økonomer, incl. DRV's politikere - sagde "brems". Og jeg argumenterede med, at recessionen var på vej, og da en nationaløkonomi er en "supertanker", som man ikke laver kursændring på "over-night", så var min opfattelse, at skulle der havde været bremset (og det skulle der naturligvis), så skulle det være sket 2-3 år før og ikke et år, før finanskrisen satte ind.

Jørgen Ryg sagde engang i en monolog:

Hvis du fortæller folk, at der er 6 millioner femhundredetusinde firehundrede og enogfirs stjerner på himlen - så tror de på det. Men hvis du siger: Pas på: den bænk er malet - så skal de lige hen og røre!

Hvad skyldes det? - Det skyldes en blind tiltro den formelt uddannede ekspert, mens de ikke helt stoler på en ganske almindelig maler.

Jeg har den dybeste respekt for de formelle uddannelser og er mere end bevidst om, at man bygger hverken storebæltsbroer, udskifter organer eller etablerer 1000 clustercomputere i et netværk som autodidakt. Det kræver indiskutabelt en lang, formel uddannelse med adgang til alle tilgængelige vidensressourcer. I takt med, at den tilgængelige, erhvervede viden stiger med eksplosiv hast, reduceres selvsagt spillerummet for en autodidakt Edison. Men nu behøver man jo altså ikke være datalog for at installere et IT-netværk med diverse servere m.v.

Jeg savner en vilje til at bruge og en respekt for de mere "lavpraktiske", men ikke desto mindre også teoretisk funderede komptetencer, der findes hos - tror jeg, mange - autodidakte. Jeg savner respekt for reel viden og mindre respekt for eksamenspapirer.

Jeg hørte direktøren for Saxo bank i en debat i TV forleden, og jeg sad ganske enkelt og rystede på hovedet. Jeg ville ikke overlade den mand økonomisk at bestyre en pølsevogn bare en lørdag eftermiddag! Og lur mig, om han ikke har nogle meget fine "papirer". Hvilket alle de øvrige - formelt uddannede - bankfolk helt givet også har, uagtet at de i samlet fodslag bragte verden i den værste økonomiske krise i 50 år. Og efterfølgende har forsvaret sig med, at "de kunne ikke forudse" det, jeg som mere eller mindre håbløs amatør fortalte mine børn et år eller to før, det skete. Jeg kunne ikke - jeg er ikke formelt uddannet - sige, HVORNÅR det skete. Men AT det ville ske - ja, det skal man måske være autodidakt for at kunne forstå.....:-)

 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 07-03-2010 10:38:31

De økonomiske råd, du har givet, har jeg bestemt også givet. I nationalbankens beretninger, har man længe kunnet se en feberkurve (en eksponentielt stigende kurve) før ejendomsmarkedet brød sammen.

Men det virker på mig, som om du sætter praksisviden over teoretisk viden. Det kan man ikke generalisere. Det vigtige er, at man forener praktisk erfaring med teoretisk kunnen.

Men jeg kan nu bedre forstå, at du kalder dig selv for cand.selv. ;-)

Selvfølgelig har min uddannelse + tillægsuddannelse været dyr. Men vi med de lange akademiske uddannelser har også lidt økonomisk afsavn, mens vi studerede. Vi have at det bliver som i USA, hvor man selv skal betale store beløb for at kunne tage sig en god uddannelse ? Det vil i så fald betyde, at det kun er dem med rige forældre, der har råd, og man vil tabe en stor intelligensreserve på gulvet.


Helge Hübschmann
Medlem

Helge Hübschmann , , 07-03-2010 14:47:02

@Boye - Nej, jeg sætter bestemt ikke praktisk viden over teoretisk. Jeg beklager, at jeg har efterladt det indtryk.

Men min påstand er, at der er masser af også teoretisk viden, man kan erhverve sig på mange andre måder end lige ved at frekventere en højere læreanstalt. Du tilegner dig jo garanteret selv løbende ny viden inden for dit fagområde ved at læse faglitteratur og fagtidsskrifter, deltage i konferencer o.l.

Jeg er heller ikke på nogen måde "ude efter" de institutionelle uddannelsesinstituationer med de omkostninger, de nu engang er forbundet med. Jeg betaler selv gerne en øget skat for at skoler og læreanstalter kan få flere penge, og ser også gerne og er villig til at betale for, at de studerende har anstændige levevilkår i studietiden.

Men jeg tror også på, at der ligger en intelligensreserve hos ganske mange mennesker, som af mange forskellige grunde ikke fik en længerevarende uddannelse, men som selv efterfølgende har givet sig 50-60% af den eller mere via selvstudium. Og det er en for samfundet en billig reserve, der kan "aktiveres", hvis man blot giver rammerne (prøveressourcer) til det. Man er, som Jette helt korrekt anfører, jo også godt i gang med det. Jeg efterlyser blot, at muligheden får større fokus ved at politikere, medier m.v. omtaler den mere aktivt, og at ordningen udvikles til at være mindre meritorienteret. Dels med henblik på at udbrede kendskabet til det, så den anvendes optimalt, dels med henblik på at sætte fokus og værdi på reel viden frem for på, hvorledes den er erhvervet. Det vil efter min opfattelse kunne give en mere kreativ og personligt ansvarlig "læringskultur".


Anders Deleuran Fajstrup
Medlem

Anders Deleuran Fajstrup , en del af djøf'iseringen :-) , 11-03-2010 11:12:13

Grunden til at eksamenspapirer er populære er, at de er lette at behandle. Det er noget mere bøvlet med en auto-didakt, som skal beskrive sine kompetencer i detaljer.

Eksaminer er ikke alt, men bare spørg Stein Bagger og Rigmor Zobel om effekten af at henvise til en uddannelsesinsitution, uanset om man har været der ;-)

Det kan undre at man på højeste niveau i virksomheder kan blive så benovet over tre bogstaver at man ikke spørger til dem...

 

Der ud over så er det et problem at alle fag skal "akademiseres", så man kan kalde sig bachelor i ditten og datten. Hvorfor denne nedgørelse af praktiske kompetencer? Hvor mange rederier mon vil ansætte en, der kan kalde sig BSc i maskinteknologi (eller hvad det nu hedder), men ikke kan genkende en smørenippel?

I mine øjne er sygeplejerskernes og maskinmestrenes fagforeninger godt i gang med at slå deres fag ihjel for en Bachelorgrad.


Jette Fischer
Medlem

Jette Fischer , Uddannelsesvejleder , 11-03-2010 11:48:36

Og tilbage til ungdomsuddannelserne..... Her vil realkompetenceafklaring af autodidakte næppe være særlig anvendelige.

 

Et eksempel dokumenterer dette: Man indførte for ikke mange år siden den 'ny mesterlære', som gav mulighed for unge - uden forudgående teknisk-skole-forløb - at starte i en virksomhed som lærling. 'Ansættelsen' skulle bygge på netop den unges 'andre kompetencer', og inden endelig ansættelse kan den unge afprøve(s) i et trainee-forløb på ml. 3 og 6 mdr. så både elev og virksomhed tester hinanden an.

Efter et år som lærling i mesterlæren evalueres den unge af hhv. virksomhed og erhvervsskole, og der udarbejdes et kompetencebevis, der svarer til den prøve, som afslutter et normalt grundforløb på erhvervsuddannelsen (teknisk skole, sosu, handelsskole)

 

Den ny mesterlære har ikke været en succes. Virksomhederne foretrækker, at unge kommer med dokumenterede kompetencer inden ansættelsen. Virksomhederne har ikke de fornødne ressourcer til at sikre, at den unge lærer 'det samme' som på et grundforløb i løbet af første år. De unge vil helst først på grundforløb, så de er sikre på valget af hovedforløb/lærlingeplads, inden de binder sig endeligt.

De få unge, der er i gang med det  'ny mesterlære'-forløb, er unge, som har 'en halv' HTX, STX eller HHX (= gymnasiale forløb= - og som dermed har visse dokumenterede færdigheder med sig.

 

Det vil være at foregøgle unge en umulig mulighed, hvis vi 'vejleder' til, at man kan klare sig uden ungdomsuddannelse i en eller anden form.

 

 

 


Helge Hübschmann
Medlem

Helge Hübschmann , , 11-03-2010 12:06:45

Det bliver meget vanskeligt at blive uenig med dig i det, Jette.

Uddannelseskulturen har naturligvis også ændret sig de sidste 50 år - og Gud ske tak og lov for det. De nye ungdomsuddannelser er selvsagt langt bedre, end den gamle kultur, hvor en lærling kunne henslæbe sit første læreår stort set med at feje gulv og hente øl - misbrugt som billig arbejdskraft.

Men "unge" midt i 20'erne kan jo sagtens have erhvervet sig betydelige kompetencer, siden de fyldte 18 (og før det!), og der er det merit-orienterede i realkoompetence-afprøvningen helt relevant.

Men der kan også være mennesker i 30'erne, 40'erne og 50'erne, som både teoretisk og praktisk har erhvervet sig ganske store realkompetencer, og som derfor efter min opfattelse burde have langt bedre og billigere muligheder for stort set af aflægge "svendeprøven" eller eksamen direkte her og nu.

Jeg er helt med på, at man som studerende reelt får merit for sin deltagelse i studiet ved et reduceret eksamenspensum. Og det er derfor også helt OK, at autodidakte selvfølgelig ikke får denne reduktion - det gjaldt også "i gamle dage" for selvstuderende.


Anders Deleuran Fajstrup
Medlem

Anders Deleuran Fajstrup , en del af djøf'iseringen :-) , 11-03-2010 12:16:17

@Jette

 

Min papsøn har fået sig en læreplads, men måtte omkring grundforløbet først, da han ikke kunne komme i mesterlære. En del af de mindre virksomheder er lorne ved at ansætte lærlinge på den måde, da de ikke har ordentligt kendskab til ordningen (så vidt jeg forstår deres udsagn om det)

Håndværksrådet og erhvervsskolerne har en opgave i at oplyse om uddannelsesvejenes fordele og ulemper, ellers ender det som mange steder: man arbejder som arbejdsdreng i en kortere eller længere periode, og bliver så lærling, når de har haft mulighed for at vurdere en som person.

Der må altså være en dysfunktion i enten oplysningsmaterialet eller lærekontrakterne, når det fænomen er så udbredt, for selvfølgelig er det da en fordel at give de ikke-boglige en chance.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger , 14-03-2010 08:34:59

Tak for de mange gode indlæg. Jeg vil fortsætte, hvor Anders Fajstrup startede. Altså med en personlig beretning. Min nevø som læser til ingeniør (også indeholdende økonomifag) på AUC i Ålborg har nu nået bachelor-niveauet, og forhandler med LEGO om et lærlingejob. Forhåbentlig til en god timeløn omkring de 70 kr. Det eksempel synes jeg faktisk viser, at nogle formår at forene teori og praksis.

 

Med i betragtningen skal vi også huske, at de studerende kan opnå kongerigets billigste lån. Set over en livsindkomstkurve er det derfor en god investering for såvel den enkelte og og samfundet.

 Dem der kun har en 9. klasse kan også klare sig godt. Endnu et eksempel: Jeg har en veninde (den bedste af dem alle ;-), som kun har en 9. klasse i den teoretiske bagage. Alligevel formåede hun at arbejde sig op til en afdelingslederstilling Magasin - før hun fyldte 30 år. Igen et eksempel på, at man kan nå langt unden akademisk viden.

 

Men at man kan nå ligeså langt som os med den lange akademiske karriere, kan I ikke bilde mig ind. Det gælder i hvert fald:

  1. Boglig viden
  2. Dannelsesrejser
  3. Indsigt i menneskelige relationer

 

Husk lige at man kommer ikke sovende til akademisk viden. Eksamenskarakterer vidner om, at man formår at viderebringe, det som læreren/forelæseren/projektvejlederen har lært fra sig. Efter 15. år på CBS har jeg også været på den anden side af katederet som eksaminator - nåde skriftligt og mundtligt. Nok en eksamensmani. Den "sygdom" må man leve med resten af livet ;-)

 

PS: Jeg har ikke kørekort, men topkarakterer fra både gymnasiet (matematisk-fysisk), statsvidenskab og tillægsuddannelsen i psykologi. Kørekort får jeg sgu aldrig. 

 


Helge Hübschmann
Medlem

Helge Hübschmann , , 17-03-2010 12:29:20

1. Boglig viden. - Den kan man naturligvis erhverve sig helt autodidakt. MEN - og det er et meget stort men! Som autodidakt er det selvsagt vanskeligt at navigere rundt i en omfattende faglitteratur uden kyndig vejledning, ligesom man heller ikke via undervisning har erhvervet sig en videnskabelig metodik. Der er derfor stor risisko for, at man "farer vild i fagligheden" og i stedet for at udvikle sig til "autodidakt akademiker" bliver "halvstuderet røver". Risikoen måske snarere en sandsynlighed...:-)

 

2) Dannelsesrejser. - De foretages i dag nok ikke helt på samme måde som på Kierkegaards og Ørsteds tid, så dannelseselementet vil jeg antage er noget mindre end dengang.

Men dem kan man jo også "foretage på egen hånd" - og så igen med forbehold, at har man ikke en grundviden med i bagagen bliver det vanskeligt at få optimalt udbytte, for hvad og hvor skal man gribe fat i?

 

3) Indsigt i menneskelige relationer.

Den vil jeg til gengæld hævde er helt uafhængig af akademiske forudsætninger. Den handler jo om det, man vist nu om dage kalder "følelsesmæssig intelligens". Empati og evnen til indlevelse, kommunikative talenter o.s.v.  forudsætter - heldigvis - ikke akademisk viden. Dog erkender jeg, at viden og et trænet intellekt indeholder et potentiale for at udvikle en større tolerance og dermed også evne til at indgå i menneskelige relationer. Men der er ingen garanti for, at dette potentiale udvikles/bruges af den enkelte akademiker, og det er heller ikke en forudsætning.

 

"Husk lige at man kommer ikke sovende til akademisk viden."

 

Garanteret! - Og det er endnu vanskeligere og hårdere at komme til den autodidakt. Netop fordi man "roder rundt på egen hånd" uden hjælp, sparring og vejledning.

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind

Side 1 af 3
Per Bilde
Medlem
Per Bilde professor emeritus
Boye J. Haure
Medlem
Boye J. Haure Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., verdensborger
Tomas Bech Madsen
Medlem
Tomas Bech Madsen Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget
Preben Mousten
Int.
Preben Mousten
Keld Kvist
Medlem
Keld Kvist Cand.scient. biolog, miljømedarbejder medl. af regionsbest. i Nordjylland