Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Politisk leder for Radikale Venstre samt økonomi- og indenrigsminister

Antal relationer 138
Anbefalet af 54
Medlem

Tag ansvar

19-08-2010 11:24:23 - 32 kommentarer

Valgkampen er gået i gang, og vi har brug for al den hjælp, vi kan få. Jo flere vi er, desto større indflydelse har vi før, under og efter valget.


I mandags skød vi en landsdækkende kampagne i gang under overskriften ’Tag ansvar’. Det var indgangen til otte uger, hvor vi vil sætte økonomi, udlændingepolitik og uddannelse på dagsordenen. Og du kan hjælpe os. Allerede nu kan du på radikale.dk se og læse mere om, hvordan du kan tage ansvar og deltage i kampagnen.


Vi lytter. Også til økonomer.
Vi vil tage ansvar for økonomien. Derfor vil vi halvere statsgælden, sænke skatten på arbejde og øge den på forurening. Vi vil afvikle efterlønnen over 10 år og sikre en bedre hjælp til dem, der bliver arbejdsløse.


Vi stoler. Også på udlændinge.
Vi ønsker en værdig udlændingepolitik. Vi skal være bedre til at tiltrække og fastholde udenlandsk arbejdskraft, og vi vil kæmpe for danskeres ret til at bo i Danmark, også når de er gift med en udlænding, ligesom vi vil give asylansøgere og deres børn ret til en ordentlig bolig, uddannelse og mulighed for at arbejde.


Vi tror. Også på lærerne.
Vi har tillid til lærerne, som underviser vores børn. Vi vil sikre moderne rammer på alle vores skoler, og vi vil give lærerne mere tid til at undervise og sikre, at de løbende bliver efteruddannet.

 

 

Støt vores politik
Du kan være med til at gøre en forskel. Som noget nyt kan du på radikale.dk støtte vores valgfond med et fast månedligt beløb. Dine penge går ubeskåret til vores kampagner og valgkampen. Og selv mindre donationer gør en stor forskel. For 100 kroner kan vi dele 200 foldere ud, og for 250 kroner kan vi få vist en af vores annoncer 10.000 gange på politiken.dk


Gå ind på radikale.dk og støt vores valgfond.


Tak fordi du tager ansvar.

 

Kommentarer
Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 19-08-2010 14:14:49

@M. Vestager. - Folketinget vedtog at oprette Sydvestjysk Universitet i Ribe Stift i Esbjerg og Ribe i 1970; Den alternative Planlægning tegnede universitetet i Skejby og flyttede det til Roskilde; Sjælland har nu to universiteter og Aarhus fik et kommunehospital i Skejby.

 

Flyt Folketinget til Fredericia, der ligger tæt ved Jelling, der ligger midt i landet og Regering og Folketing er atter fri for den alternative planlægning i den danske model.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 19-08-2010 14:49:44

........."......Derfor vil vi halvere statsgælden, sænke skatten på arbejde og øge den på forurening. Vi vil afvikle efterlønnen over 10 år og sikre en bedre hjælp til dem, der bliver arbejdsløse......"....

 

Er disse krav ultimative til et eventuelt kommende Radikalt regeringssamarbejde?

 

Hvis ja, kunne jeg nemlig godt fristes til at overveje at stemme Radikalt igen. Især hvis partiet samtidig står fast på en afskaffelse af 24 års-reglen. 


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 19-08-2010 15:39:52

@K. Kristoffersen. - 24 års-reglen ved erhvervelsen af et kørekort sikrer, at unge kan styre sig selv, når de styrer et køretøj.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Makroøkonomisk Rådgiver , 19-08-2010 16:06:38

Jeg havde 100 stk. af folderne med til Hovedstadens Radikale Hovedbestyrelsesmøde i går, og det blev vel modtaget. Nu har alle i min opgang fået.

Det kører bare deruda´  ;-)

 

 


Rasmus Helveg  Petersen
Medlem

Rasmus Helveg Petersen , Medlem af Folketinget, udenrigsordfører samt klima- og energiordfører , 19-08-2010 16:51:59

Det er fint materiale og en flot kampagne.

 

Jeg er ved at forberede en større uddeling i Holbæk.  


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Politisk leder for Radikale Venstre samt økonomi- og indenrigsminister , 19-08-2010 17:19:36

@Boye og Rasmus: Det lyder godt! Jeg deler også flittigt ud og glæder mig til at komme landet rundt med kampagnen. Alle, der vil være med til at sprede budskabet, kan gå ind på radikale.dk og få 100 foldere til uddeling blandt venner, bekendte, kolleger eller naboer.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 19-08-2010 17:21:27

Åbenrå radikale er også på vej med en omdelingsplan.  Men kan godt bruge nogle flere radikale hænder.


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 19-08-2010 17:50:08

Og jeg deler ud i verdens navle, også kendt som Sorø :-)


Mikkel Wold
Medlem

Mikkel Wold , Cand.theol. Sognepræst ved Marmorkirken, lektor Teologisk Pædagogisk Center, Folketingskandidat Tønder og Fredericia , 20-08-2010 08:22:29

 Fremragende kampagne, som vi skal føle os forpligtet på at følge op i nærmeste fremtid med indlæg og artikler. Hvis vi er tidligt ude med en god opfølgning på kampagnens tre hovedpunkter er der vel gode chancer for at være med til at sætte en dagsorden for en kommende valgkamp. Det er stærke radikale kort, der spilles ud med, og der er derfor hjemmebanefordel, hvis det lykkes at få en debat igang om de her punkter. Det bliver forhåbentlig muligt at provokere de andre partier ud af busken.


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 20-08-2010 09:23:21

Det er bare den flotteste og fedeste kampagne. Jeg har netop bestilt 100 foldere, som jeg vil tage familie og hund med ud og dele ud i det smukke Lejre.

 

Jeg talte i tirsdags med en virkelig sympatisk ældre overlæge, der fortalte, at han havde stemt konservativt hele sit liv. Han meldte sig ud af Konservative i sommer i kølvandet på 28-års forslaget, og vil i fremtiden stemme radikalt, "fordi de er det eneste parti der ikke har solgt ud i populismens navn".

 

Jeg er optimist - også når det gælder fremtiden.

 

Kh Anne


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Makroøkonomisk Rådgiver , 20-08-2010 12:21:58

Kære Anne og Mikkel.

Jeg er stolt over, at være medlem af et parti, der indbefatter mennesker om jer.

Nu har jeg også delt nogle stykker ud i de andre opgange her i ejendommen på det dejlige Frederiksberg.

Næste gang bliver det på Nørrebro, når jeg skal til redaktionsmøde. Vores chefredaktør på www.outsideren.dk stemte radikalt ved kommunalvalget.

 

Også jeg er optimist.


Margrethe Vestager
Medlem

Margrethe Vestager , Politisk leder for Radikale Venstre samt økonomi- og indenrigsminister , 20-08-2010 14:21:30

Tak for kommentarerne. Begejstringen smitter!

 

@Karsten: Vi har en gang lært, at ultimative krav ikke giver resultater - det er en blind vej. Afvikling af efterløn, bedre muligheder for ledige, at man som dansker kan leve i ens eget land også med en udenlandsk ægtefælle o.s.v. er vores politik, det vi kæmper for og hver dag forsøger at skabe opbakning til. Vi tager gerne regeringsansvar, hvis vi kan stå inde for det politiske grundlag - altså se, at den førte politik trækker i en rigtig (radikal) retning.

 


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 20-08-2010 18:47:01

@Margrethe

 

Jeg synes, at det er trist, at Det Radikale Venstre ikke tør sætte tingene på spidsen på grund af nogle - indrømmet - dårlige erfaringer fra fortiden. Og det er ærgerligt, at man på den måde lader sig tage som gidsel af sin fortid.

 

Som Borgerlig vælger ville jeg gerne have haft vished for, hvor De Radikale helt præcist står, samt i hvilken udstrækning man er parat til at gå på kompromis på politik-områder - økonomi og udlændingepolitikken - der er for mig personligt er politisk hjerteblod.

 

Dermed ved jeg fortsat ikke, hvem jeg skal stemme på.


Søren Ellebæk Laursen
Medlem

Søren Ellebæk Laursen , Bæredygtig fremtid - handler det stadig om?! , 20-08-2010 19:19:30

@ KK - jamen så har du jo flyttet dig lidt, i forhold til din tidligere profil-overskrift - hvor du skrev, at du ville stemme på LA - hvis der var valg i morgen :-)....

 

Ville glæde mig, hvis du vendte tilbage til DRV :-) Kunne godt bruge en blå smølf mere i partiet...:-)

 

Hilsen

 

Søren
 


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 21-08-2010 12:54:59

@Søren

 

Jeg vil ikke melde mig ind i et parti, jeg ikke stemmer på.

 


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 21-08-2010 13:23:04

@Karsten

Jeg er sikker på at du vil blive budt velkommen tilbage i den socialliberale flok hvis du blev Radikal igen trods din lille flirt til højre :)

Af nysgerighed, vil du så stadig stemme LA næste gang, eller har du opgivet dem efter at deres brudefærd til VKO?


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 21-08-2010 13:44:21

@Zeb

 

;o)

 

Det er jeg skam også selv sikker på, at jeg ville. Men jeg er til gengæld også sikker på, at der ville gå max en halv time, før jeg fik lyst til at melde mig ud igen.

 

Man kan aldrig være 100% enig med et parti. Men jeg synes alligevel, at man som medlem af et parti, bare i et vist omfang skal kunne fremstå som partiets ambassadør. Og det ville jeg slet ikke kunne i øjeblikket.

 

Jeg er en person af Borgerlig politisk observans, og jeg finder De Radikales medlemskab af Rød Stue direkte grænseoverskridende.

 

Mht. LA, så er jeg gået ret kold på dem efter, at de meldte ud, at en VKO-regering ville være OK med dem, når man samtidig også har tilkendegivet, at man under ingen omstændigheder vil vælte en Borgerlig regering. Så er partiet dermed efter min mening komplet låst og bundet til den regering, som de selv har kristiseret så kraftigt.

 

Men det er mig til gengæld fortsat en gåde, at så mange Radikale græsrødder ikke kan indse, hvor lidt forskel, der er på LA's reform- og skattepolitik og De Radikales ditto?

 

PS. Jeg har aldrig været medlem af LA.


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 21-08-2010 14:01:48

@Karsten

Du har naturligvis ret til dine holdninger, jeg tror blot at du havde fået mest ud af at blive og kæmpe for dine holdninger, som bekendt kan en debat i uenighed også være givtig, og jeg formoder at du trods alt stadig befinder dig tættest på R med dine holdninger - husk på at som Radikal kan man ikke bliver smidt ud, så du må jo selv være gået herfra.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 21-08-2010 15:58:32

@K. Kristoffersen. - Cykelstier i kryds er et columbusæg.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Makroøkonomisk Rådgiver , 23-08-2010 17:15:51

@ Karsten: Det virker som om, at du er ret ultimativ i dine betingelser for partivalg, hvilket Margrethe også gennemskuer. Det er i det hele taget en kompromissets kunst at deltage i politik, og deltager man ikke i det, har man svært ved at være medlem af et politisk parti.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 23-08-2010 17:44:02

@Boye

 

Boye, jeg har som Borgerlig midtervælger brug for at vide, på hvilke områder De Radikale vil gå på kompromis i sine bestræbelser på at komme i regering. Og da især, når man på - for mig - helt afgørende politikområder er fundamentalt uenige med de to partier, man vil i regering med. 

 

Husk på hvordan det gik under sidste valgkamp. Lige pludselig udmeldte den Radikale folketingsgruppes formandskab, at 24 års-reglen ikke længere skulle stå i vejen for en SR-regering.

 

Jeg synes faktisk, at der er grund til at nære en vis mistanke. Og Margrethes synspunkt mht. at man ikke vil sætte tingene på spidsen i form af ultimative krav overfor S og SF, forstår jeg mildest talt ikke. Man er jo hamrende uenige om helt vildt meget - der er jo mere, der skiller end samler oppositionen.

 

Det tør jeg simpelthen ikke binde an med, Boye.

 

Og i øvrigt tror jeg, at en sådan strategi - rent troværdighedsmæssigt - kan blive meget svær at køre igennem en valgkamp med.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Makroøkonomisk Rådgiver , 26-08-2010 09:25:55

@ Karsten:

 

Som jeg ser det, er det i høj grad et spørgsmål om fordelingspolitik og traditioner. SR har opbygget velfærdstaten, og det samarbejde og den tillid som det giver, vil man arbejde videre med.

 

Vi er (eller har været) alene sammen med Enhedslisten omkring modstand mod 24 års reglen. Men du vil vel ikke have, at vi skal male os op i et hjørne sammen med list Ø ? Det vil være helt absurd, og vi vil miste indflydelse på en række andre kerneværdier: økonomi, uddannelse, forskning.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 26-08-2010 12:16:47

@Boye

 

Come nu on, Boye!

 

Dette her handler først og fremmest om realpolitik und nichts weiter.

 

Og mht. at male sig op i et hjørne: jeg forstår slet og ret ikke din pointe. Det Radikale Venstre skal stå for Radikal politik. Ellers bør partiet da nedlægges - hjørne eller ej.

 

Og mht. de kerneværdier du her nævner - jamen der er I jo også særdeles uenige med S og SF. I hvert fald mht. økonomi og uddannelse.

 

Boye, jeg er vælger, og jeg nærer meget stor tvivl mht., hvad jeg får for at stemme Radikalt. Men denne tvivl vil fortsætte med at stortrives, så længe Det Radikale Venstre ikke tør fortælle vælgerne, hvad de helt præcist kan være sikre på, at De Radikale vil stå 100% fast på overfor S og SF.

 

Og derfor tør jeg ikke stemme Radikalt.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Makroøkonomisk Rådgiver , 30-08-2010 08:24:27

@ Karsten:

 

Okay, du er vælger, og du vil vide, hvad RV vil stå fast på. Vi er tvunget til kompromisser. Men du har ret i, at RV bør stå fast på en stram "borgerlig" økonomisk politik. Vi bør også stå fast på, at det er meget vigtigt at bruge ressourcer på uddannelse og innovation.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 30-08-2010 08:51:27

@B.J. Haure. - Det radikale Venstre er skolemestrenes parti; lærerrådet vælger en skolebibliotekar og forældreforeningen en skoleleder, der er praktiklærer for de nye og unge lærere.

 

I H.C. Hansens tid havde Danmark de bedste skoler i Europa; Lærerstandens Brandforsikring var den billigste her til lands, før den blev overtaget af ejendomspekulanter. Hvem kan motivere en socialdemokrat, der går rundt med en skoledirektør i maven?


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 30-08-2010 09:13:16

@Karsten og andre

 

"Og derfor tør jeg ikke stemme Radikalt." Hmm ... Kun en tåbe frygter ikke stemmeboksen. Gå ikke ind i stemmeboksen alene. Undgå kryds ved liste B og stem aldrig om tirsdagen. Gode stemmeråd til næste valg.   
 


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 30-08-2010 09:13:48

@Karsten og andre.

 

 

"Og derfor tør jeg ikke stemme Radikalt." Hmm ... Kun en tåbe frygter ikke stemmeboksen. Gå ikke ind i stemmeboksen alene. Undgå kryds ved liste B og stem aldrig om tirsdagen. Gode stemmeråd til næste valg.
 


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 30-08-2010 09:24:34

@O. Brandt. - Husk cykelstier i kryds.


Michael Ageyev-Poulsen
Medlem

Michael Ageyev-Poulsen , , 30-08-2010 12:46:28

Så modtog jeg også mine flyers og har allerede haft dem med i dagplejen og på arbejdspladsen, hvor de har vakt middel begejstring.

 

Samtidig har sikret at EU-flaget frem over flager dagligt på min arbejdsplads.

 

En kort kommentar til brochurer og plakaterne.

 

Plakaterne om økonomi er utrolig svære at læse på afstand. Ærgerligt.

 

Også synes jeg brochurerne er blevet "for" simple, med for lidt politisk substans og for meget reklame, for meget fokus på vores valgfond, selv om jeg godt er klar over at der er en dybere mening med dette.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011. , 30-08-2010 13:10:41

@Boye

 

Jamen Boye, du peger jo selv helt præcist på problemet. Den Radikale økonomiske politik skal naturligvis være Borgerlig. Det har den altid været.

 

Men når nu Margrethe Vestager instisterer på en strategi, der går ud på at komme i regering med to partier, der har en fundamentalt anderledes økonomisk politik, og f. eks. ikke vil røre efterlønnen, jamen så synes jeg faktisk, at en Radikal garanti om, at efterlønnen skal afskaffes, hvis De Radikale skal i regering med S/SF, ville være på sin plads.


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark , 30-08-2010 13:35:25

@Michael

Simpeltheden i kampagnen slog også mig i første omgang, men jeg tror at resonementet har været at en mur af tekst aldrig ville blive læst, så jeg tror det er godt kun med overskrifterne og en henvisning til hjemesiden for mere information :)


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset? , 30-08-2010 13:38:47

Karsten

Hvorfor bruger du som Borgerlig vælger, så meget tid på et social liberal parti?


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind

Side 1 af 3
Boye J. Haure
Medlem
Boye J. Haure Makroøkonomisk Rådgiver
Zeb Meier Watz
Medlem
Zeb Meier Watz Filosof. Regionsformand for DRV i region Syddanmark
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, pensionist, i den rækkefølge. Hvem kan føre solen bag lyset?
Ole Brandt
Medlem
Ole Brandt CAND. POLIT.
Karsten Kristoffersen
Int.
Karsten Kristoffersen Borgerlig vælger. Stemte på Liberal Alliance ved valget d. 15.september 2011.