Merete Riisager

Merete Riisager

Folketingskandidat, Odense Syd

Antal relationer 50
Anbefalet af 5
Medlem

Vi vil have Danmark tilbage

22-06-2008 21:15:47 - 25 kommentarer

Politikens kampagne var lige i øjet - Lauras lille kampagne inspireret af Natasja ligeså. Vi har brug for at få diskuteret danskheden på andre præmisser, end de, der bliver sat af DF. Vi vil have Danmark tilbage - men ikke lige som i de gamle dage.

 

Jeg vil gerne have et badge med: Vi vil have Danmark tilbage

 

Har ikke nogen fil - men der skal være et rødt flag på.

Kommentarer
Mikkel Marqvorsen
Int.

Mikkel Marqvorsen , Medicinalkemistuerende ved Århus Universitet , 22-06-2008 21:51:43

Så kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre, hvad det lige er du mener med "Danmark" og "Danskhed". Hvad er det du vil have tilbage?

Jeg mener det er et relevant spørgsmål. Også fordi jeg gerne vil vide, hvad jeg i så fald signalerer, hvis jeg bruger et evt. badge.

 

Jeg sprænger på, fordi jeg var del af en meget givende debat om hvorvidt det sidste eksisterede for en tid siden. Det er et meget spændende emne.


Søren Harbo
Medlem

Søren Harbo , Politifuldmægtig og formand for DRV Vesterbro/Valby og Kgs. Enghave , 22-06-2008 22:01:03

Kan man ikke bare definere sin egen danskhed og sit eget Danmark. Det værste er da når der er nogle der forsøger at tage patent på deres version. Som f.eks. Dansk Folkeparti gør.

Mikkel Marqvorsen
Int.

Mikkel Marqvorsen , Medicinalkemistuerende ved Århus Universitet , 22-06-2008 22:09:05

God pointe faktisk.

Men alligevel må man vel argumentere for og retfærdiggøre nødvendigheden af et sådant badge?


Søren Harbo
Medlem

Søren Harbo , Politifuldmægtig og formand for DRV Vesterbro/Valby og Kgs. Enghave , 22-06-2008 22:11:41

Joh, men ligger der ikke i det, at jeg vil bære det fordi jeg ikke accepterer at Dansk Folkeparti har taget patent på danskheden og Danmark. Det er ikke min form for danskhed, og derfor vil jeg have Danmark tilbage.

Merete Riisager
Medlem

Merete Riisager , Folketingskandidat, Odense Syd , 22-06-2008 22:19:02

@ Mikkel

 

Jeg er helt enig med Søren: Definitionerne kan være mange. Det er det, der er interessant: Vi kan have en kulturel fortælling, der udvikler sig, og som fortolkes forskelligt, men som alligevel giver et udgangspunkt for fællesskab. Og her taler vi om et åbent fælleskab, ikke et lille, klaustrofobisk, imploderende, iltfattigt ´et.

 

Hvis du orker det, kan du læse mine tanker om begrebet herwww.radikale.dk/CMS/vis.aspx

 

Venligst

Merete


Mikkel Marqvorsen
Int.

Mikkel Marqvorsen , Medicinalkemistuerende ved Århus Universitet , 22-06-2008 22:24:52

Ok, det lyder rimeligt. Så har vi defineret hvad badget betyder. Det var det hele.

Jeg erkender så, at en definition på danskhed ikke er nødvendig.

Jeg er enig.


Søren Harbo
Medlem

Søren Harbo , Politifuldmægtig og formand for DRV Vesterbro/Valby og Kgs. Enghave , 22-06-2008 22:28:23

Og så skal du anbefale indlægget i højre side, hvis du støtter at badget skal oprettes:-)

Mikkel Marqvorsen
Int.

Mikkel Marqvorsen , Medicinalkemistuerende ved Århus Universitet , 22-06-2008 22:52:17

Jeg støtter det.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 23-06-2008 10:56:08

Merete

Jeg har et stort problem, med din udmærkede artikel, den er for langtrukken, dem der skal forstå hvad danskheden, er de dårligste uddannede, som normalt kun læser overskrifter. De mennesker der debattere på blogs, i tjat sprog når du ikke med så akademisk en udlægning.

Som indlæg på radikal net, i Politiken og information, er det et flot debatoplæg, men det brænder ikke igennem uden for akademiske kredse.

Vi Radikale må lære af eks. Margrethe Vestagers ugebreve, der er korte og skrevet så alle kan følge med.


Lisa Rosager
Medlem

Lisa Rosager , Medlem af HB og forretningsudvalget i hovedstaden samt lands-HB , 23-06-2008 11:27:11

Hej Merete,

Dette emner er en af mine kæpheste! Der var engang, hvor man kunne være stolt af at være dansk. Jeg er ikke længere stolt af at være dansk. Jeg er ikke stolt af at komme fra et land, der går i angrebskrig uden FN-mandat. Og jeg er ikke stolt af at komme fra et land, hvor religionsfriheden kun glæder de kristne, og hvor andre religioner hånes i ytringsfrihedens navn (og nej, jeg betvivler selvfølgelig ikke ytringsfriheden) .

 

Der var engang, hvor Dannebrog var et symbol på fest, glæde og fejring. Men dansk folkeparti har desværre haft alt for stort held med at tage patent på danskheden og på betydningen af vores flag.

 

 

Jeg ønsker heller de gamle dage tilbage. Men jeg vil gerne kunne  flage, når der er fødselsdag, uden at føle at jeg udfører en nationalistisk handling. Og jeg vil gerne kunne rejse ud i verden og sige, at jeg er fra Danmark - uden at skamme mig!


David Aurvig
Medlem

David Aurvig , Radikal webmaster , 23-06-2008 11:47:34

Kære Merete,

Badget er meget velkomment! Der er dog brug for en ledsagende tekst ud over titlen, inden badget kan oprettes. Den kan være kort eller lang, blot den fortæller, hvad badget er en opbakning til. Det er forslagsstilleren til badget, som står for denne tekst - selvfølgelig meget gerne i samarbejde med de øvrige brugere.

Se evt. "om badget" på nogle af de eksisterende badges for inspiration.


Søren Kjær Vestergaard
Int.

Søren Kjær Vestergaard , , 23-06-2008 12:38:28

Hurra, Hurra, Hurra

 

Et trefoldigt leve for Norden. Jeg talte med min kone, om hvad det betyder, når vi råber et trefoldigt hurra til en fødselar. Jeg forklarede hende, at det er et Hurra for alle de tre måder vi lever på (kødeligt, sjæleligt og intellektuelt). Men kone er ikke let at stille tilfreds. Hun spurgte derefter, "hvad så med det lange". Jeg tænkte lidt, og fortalte det lange er for at "summe lidt op"... og hun fortsatte utrættelig "hvad så med de korte".. ."hu, hu, hu". Jeg måtte fortælle hende at det var noget som vi mennesker havde fundet på. Når himlen råber et trefoldigt leve til sin verden, så ved vi også hvilke lande Gud ønsker et langt liv på alle måder. "Hu, hu, hu" må så være menneskers håb om at få det løse med :-) Jeg blander mig ikke i politik, men en sag som denne ligger inden for det jeg vil kalde "underholdning". Lad alle have latteren på sin side, for Guderne og deres hjælpere sidder sikkert morer sig alvorligt over tingenes. smukke udvikling.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 23-06-2008 13:14:31

Søren

I et af Davids salmer i moses bogen står der, Gud sidder i sin himmel og ler Gud siger, mennesker er gode nok, de har bare så mange sære ting for.

Nu da Gud er er væk (han har søgt politisk asyl hos djævlen) må vi jo finde noget andet at samles om, har du hørt om guldkalven? Du ved Moses kom ned fra bjerget med de der tavler, hvor gud havde skrevet noget, men glemt at mennesker ikke havde lært at læse endnu. Alzheimer?

Ps. Kristne bør nok ikke læse det her.


Søren Kjær Vestergaard
Int.

Søren Kjær Vestergaard , , 23-06-2008 13:36:56

Ja, næppe kan det blive mere morsomt. Det er som den sindsyge som taler med patientpræsten, og hun siger til ham, at "Jøderne troede ikke på at Jesus var Kristus"... herefter tænker han: "Hvad hulan laver jeg her, for jeg er dog den eneste som har min forstand intakt". Herefter kommer der en anden patient forbi og beder den sindsyge om at formidle videre til præsten, at hun snart kommer i skærsilden, og deraf forstår den sindsyge at enhver kan frelses, når hun vælger den sande vej. Humor og alvor har altid gået hånd i hånd...


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 23-06-2008 14:58:28

@ Flemming: Jeg er da sikker på at Merete også kan skrive direkte og kortfattet, hvis det er det der skal til, men når nu hun har skrevet en kronik i Politiken, passer formuleringsstilen da fint.

 

Og sikken noget pjat, at det er dem der er dårligst uddannet, der skal forstå hvad danskhed er. Jeg ved sgu heller ikke rigtigt hvad danskhed er - og forresten har jeg også en tilbøjelighed til kun at læse overskrifter, selv om jeg har en længere videregående uddannelse.

 

Mvh Anne

 


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 23-06-2008 15:16:12

Anne

 Jeg skriver at det kun er de dårligste uddannede, der skal forstå hvad danskhed er, af den simple grund at det er der hvor DF henter sine stemmer.

Når jeg tillader mig at påpege problemet, er det generalt, at en artikel fra os radikale, meget hurtig bliver en analyse af problemet.

Som så ikke bliver læst af dem, der har brug for at få udvidet deres horisont.

Vist det blev opfattet som en kritik af Meretes artikel, var det ikke hensigten. Der er ikke meget tjent ved, at forklare hvad danskhed er, til folk der i store træk er enig med os. 


Merete Riisager
Medlem

Merete Riisager , Folketingskandidat, Odense Syd , 23-06-2008 16:19:00

@ Anne

 

Tak for tilliden - det må jeg se at leve op til.

 

@ Flemming

 

Du har ret - vi har i RV en udfordring i forhold til at kommunikere klart og tydeligt. Tak for reminderen.

 

@ David

 

Apropos, så havde jeg faktisk håbet, at ovenstående var tilstrækkeligt :-) Jeg kigger lige på det igen. Er der andre, der har gode forslag, er de mere end velkomne.

 

Venligst

Merete


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 23-06-2008 17:10:23

Det Danmark jeg vil have tilbage, er landet hvor vi tager os af hinanden, gennem skatterne betaler hvad det koster og ikke snyder på vægten, bilder folk ind at de kan få meget mere for færre penge.

Et Danmark hvor mennesker, med sociale problemer bliver taget alvorligt, og ikke som nu bliver betragtet som dovne.

Et Danmark hvor ministre ikke fralægger sig ansvar, ved på skift at udnævner faggrupper som være skyld i landets problemer, først skolelærerne så Socialrådgiverne nu pædagogerne, ikke for at forglemme forældrene, som ikke får nogen hjælp med problemerne, før politiet har arresteret børnene, og mange gange da heller ikke.

Da de penge det koster, nu ligger i borgernes lommer.

Et Danmark hvor ministrene går forrest, som det gode eksempel, og ikke siger det er de andres skyld.

Det der binder os dansker sammen er sproget. Vi er meget forskellige om vi er født på Bornholm eller i Sønderjylland Esbjerg eller Kbh. i det Vestjyske bibelbælte, eller på Fyn, gæstfriheden er meget forskellig fra en søndrejyde til en ålborgenser , det sønderjyske kaffebord kan de ikke lave på Langeland.
Humoren er også forskellig i alle landsdele.
Det at føle sig dansk er knyttet til en bestemt egn af landet, ja vi har så gar forskellige egnsretter, folkedragter. Osv.

Så et homogen folkeslag er vi ikke, men gennem sproget forstår vi hinanden.

Giv os Danmark tilbage (Natasja)


Merete Riisager
Medlem

Merete Riisager , Folketingskandidat, Odense Syd , 23-06-2008 20:29:24

@ David

 

Kan du bruge dette?

 

DF har erobret flaget og danskheden - og det har de gjort godt. Dannebrog, ligusterhæk og kolonihavehus giver os associationer i retning af alvorlige fanebærere til DF´s landsmøde. Vi har tabt skattede symboler til dette vredladne parti. Men det er værre end det. DF´s danskhed er en lille og bange sag, der lukker sig omkring sig selv. Der er ingen ilt, ingen besøg, ingen overraskelser, ingen udvikling, ingen farver på tapetet.

 

Tabet rækker videre end tabet af rød/hvide flag og vores øl. Hvis DF står alene med deres fortælling om danskheden bliver vores fremtid næppe i farver. Fællesskaber, der lukker sig omkring sig selv har det med at visne.

 

Fællesskaber kan være åbne og foranderlige. Og vi har brug for at være fælles, hvis vi vil udrette noget og skabe positive forandringer. Vi skal kræve danskheden tilbage, for at vi - og mange andre - kan være i den.


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 23-06-2008 20:32:34

Jeg er med. Og jeg tror så også på, at vi ved at engagere os mere i Europa kan få et mangfoldigt, åbent Danmark tilbage. Vi har som du skriver så smukt, Merete, brug for at "være fælles".

 

”Verden er vor fremtid, men vi fatter det ik’. Vi har for travlt med at forpurre vores egen butik.” Sådan skrev Natasja i sin berømte sang: Gi ’Mig Danmark Tilbage!

 

I Radikale Venstre har og skal vi have ambitioner både for fremtidens Danmark og fremtidens Europa. De to størrelser hænger uløseligt sammen for os. Og hverken Pia Kjærsgaard eller Anders Fogh kan få os til at skille dem ad. Mere Europa skal være med til at gi’ os Danmark tilbage!


Mai-Britt  Schultz
Medlem

Mai-Britt Schultz , Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn , 23-06-2008 21:41:12

JEg bakker op om Merethe - og jeg definere danskheden som det naturlige forhold man har til det sted man er vokset op, det sprog der blev talt og den historie vi alle er en del af. Jeg tror på at man selv definere om man er dansk eller noget helt andet, det er et tilvalg og ikke et fravalg - jeg foreslår en badge med et lille kolonihavehus med ÅBEN låge og flag i haven...


Mai-Britt  Schultz
Medlem

Mai-Britt Schultz , Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn , 23-06-2008 21:43:14

og så skal klogeåge her ikke undlade at gøre opmærksom på at HURRA betyder noget i retning af DRÆB DEM på Gælisk ......

hmmmmm


Merete Riisager
Medlem

Merete Riisager , Folketingskandidat, Odense Syd , 23-06-2008 22:35:57

Jeg er enig i Mai-Britts visuelle bidrag. David, kan du klare den?

 

God Sct Hans til alle - hvad det så end betyder.

 

Merete


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 23-06-2008 22:38:50

Tryk på nedenstående link:
http://collect.myspace.com/music/popup.cfm?num=0&time=undefined&fid=50859095&uid=1&t=OfWW3Cl/FyHTpl4K55tAxfA1iRBeMzjRnS3dRiS06wAMzx5GH1y0Pt3RWdvYEsd7wDRlqRKKx8xStZ43A/Jh9Q==d=NTA4NTkwOTVeMTIxMDA4NTUyNA==
(kræver lydkort)
;o)


David Aurvig
Medlem

David Aurvig , Radikal webmaster , 24-06-2008 10:46:03

Så er badget klar og kan sættes på profilen:  radikale.net/badges/vi-vil-have-danmark-tilbage


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Merete har tagget med:

danskhed

Publiceret i gruppen

Badges
- vis hvad du støtter
Oprettet 09-06-2008, 27 deltagere, 8 indlæg

Side 1 af 2
Mikkel Marqvorsen
Int.
Mikkel Marqvorsen Medicinalkemistuerende ved Århus Universitet
Lisa Rosager
Medlem
Lisa Rosager Medlem af HB og forretningsudvalget i hovedstaden samt lands-HB
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op?
Tomas Bech Madsen
Medlem
Tomas Bech Madsen Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget
Gitte Nielsen
Medlem
Gitte Nielsen Kontorfuldmægtig, Århus