Morten Jensen

Morten Jensen

Morten Jensen - Formand Tårnby kredsen

Antal relationer 19
Anbefalet af 0
Medlem

Socialdemokraterne og boligskat!

19-05-2008 15:37:29 - 9 kommentarer

Jeg var noget målløs efter jeg lørdag læste Nick Hækkerups læserbrev i Politiken vedr. ulighed og boligskat. Da han er skatteordfører, må jeg antage det er partiets politik!

Her kommer han med en ordentlig svada mod Det Radikale Venstre, sådan må man i hvert tilfælde forstå det, når han omtaler dem der ønsker ændringer i boligskatten for ”opstyltet” og ”Frelste”.

Hans vurdering er, at nok er der de seneste år kommet større ulighed pga. stigende boligpriser, med de stigninger i friværdi der har givet, men svaret er ikke at kigge på boligskatten. Nej boligejerne fredes i klasse AA. I stedet skal der bruges yderligere milliarder på at sænke lejen i almen boliger.

Jeg må sige det er en skræmmende kurs, han sender socialdemokraterne i. Samtidig kan jeg ikke forstå hans nedladende holdning til de partier og politikere, der tør mene noget andet end ham.

Kommentarer
Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom , 19-05-2008 15:56:24

jeg så godt overskriften, men eftersom vi holder tre aviser på kollegiet, og jeg ik har været så meget hjemme så...

 

men er en af pointerne for at hæve boligskatten netop at det er den mindst socialt skævvridende måde, hvis man ønsker at hæve skatterne? som også jeppe juul og jeg skrev som et svar til den røde skole i politiken, så er skattestoppet hovedårsagen til boligejernes nu efterhånden ret langvarige fest.

 

jeg mener ikke at socialdemokraterne bredt set er særlig interesseret i at lave politik for alle, men mere for boligejerne og børnefamilierne. den røde skole forbliver en midlertidig undtagelse, fordi de ikke vil få den nødvendige opbakning. jeg synes at opleve at socialdemokraterne ligesom regeringen har fralagt ansvaret for at fordele samfundets resurser. eller rettere så er de meget kede af at tale for meget om det?

 

og det med lejeboligerne - hvordan hænger det sammen økonomisk?

 

jeg synes at i øjeblikket, så er DRV et af de få partier som vil noget progressivt med deres skattepolitik - som stiler mod reformer. nick hækkerup er blot det seneste eksempel på hvordan socialdemokraterne på alle måder fremstår mere og mere reaktionære.


Carsten Dollerup
Medlem

Carsten Dollerup , Ejendomsadministrator , 19-05-2008 22:11:07

Helt enig - det er et nyt lavpunkt i skattepolitiken. Sagen er den at Socialdemokraterne ikke har en skattepolitik.

 

Socialdemokraterne prøver nu at lægge sig så tæt op af venstre som de kan på de 'salgbare' punkter og angriber samtidig Venstre for at ødelægge landet. Akkurat som Venstre ellers har gjort overfor Socialdemokraterne med stor succes.


Klaus Frandsen
Medlem

Klaus Frandsen , Medlem i København, direktør , 19-05-2008 23:30:56

Enig i at Nick Hækkerups indlæg var skræmmende dårligt. Han har startet med det rent politiske udgangspunkt, at øgede boligskatter er et politisk problem for socialdemokraterne, og så han har forsøgt at argumentere baglæns til et sagligt argument for det synspunkt, og det er gået helt galt for ham. Manden er cand. jur. og det er godt nok skræmmende at han med den baggrund kan få basale argumenter om social balanceret beskatning mv. så galt i halsen


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 20-05-2008 00:25:35

Jeg har ikke læst Nick Hækkerups indlæg. Men, sådan som jeg får det fremstillet her, er jeg heller ikke særligt begejstret.

 

Jeg mener i givet fald, at Hækkerups synspunkter er præget af den "nederlags-angst", der i den grad (hvilket skræmmer mig) præger Socialdemokratiet i disse år. Det er den samme angst, der får dem til at antage Dansk Folkepartis synspunkter mht. integration.

 

Problemstillingen bliver imidlertid for øjeblikket mere og mere kompleks dag for dag.

 

For jo, jeg har ellers også gået meget ind for den Radikale skattepolitik. Og, det gør jeg sådan set stadigvæk. Altså, en omlægning af skatterne således, at skatten på arbejde nedsættes, medens skatten på boliger stiger.

 

Problemet er imidlertid, at boligmarkedet pt. nogle steder er så bund-frossent, at bankerne kvier sig ved at låne penge ud til mennesker, der i forvejen ejer en bolig, og som ikke kan financiere hele deres boligkøb med realkredit. Bankerne tør simpelthen ikke fordi, de er bange for, at de pågældende mennesker ikke kan komme af med sin gamle bolig, og dermed går på bagdelen, fordi de ikke har råd til to huslejer.

 

Og så jeg kan altså godt få lidt ondt i maven ved at tænke på, hvordan boligmarkedet vil se ud, hvis vi hæver boligskatterne. Så kunne der altså godt være flere, der måtte gå fra hus og hjem?

 

Helt generelt mener jeg, at man bør tænke på, at boligmarkedet er fundamentalt for hele den danske økonomi. Kollapser det, kan hele økonomien kollapse.

 

Eller?

 

Jeg mener faktisk, at vi også skal overveje markedskræfternes effekt her. For jeg er altså uenig med Peter, når han siger, at årsagen til, at boligerne steg så meget alene var pga. skattestoppet (som jeg i øvrigt har været imod fra allerførste færd). Helt grundlæggende ser jeg fire årsager til, at boligmarkedet gik helt amok (i tilfældig rækkefølge).

 

1) Fastfrysning af ejendomsværdibeskatningen (Yep - enig, Peter)

2) De lave renter

3) De generelt høje konjunkturer

4) De nye financieringsformer

 

2) og 3) er markedsbestemt. Og særligt 3) er jo under afkøling, og det - kombineret med 2) - er de primære årsager til, at boligmarkedet er gået i stå. 


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom , 20-05-2008 08:56:22

ja du har helt ret karsten. skide spændende i øvrigt når du taler om de ting, du er ekspert i. magnifico - mere af det karsten! og gerne i flere sammenhænge!

 

og jeg er ik færdig med at rose - for ordet 'nederlagsangst' er for mig at se præcist. fordi det, som også andre har påpeget, indikerer en negativ indgangsvinkel til at tænke politiske løsninger.

 

men karsten er der ik en måde at komme omkring boligskat-problemet eller er det bare konsekvensen af, at vi mener, at prioriteringer er nødvendige, også selvom de af og til er upopulære?


Morten Jensen
Medlem

Morten Jensen , Morten Jensen - Formand Tårnby kredsen , 20-05-2008 09:53:23

@ Karsten

Jeg er som dig glad for den radikale skattepolitik, hvor man letter skatten på arbejde, mens man vælter noget af beskatningen over på boligbeskatningen.

At det ikke er det bedste tidspunkt for øget skatter, kan vi jo nok også blive enige om. Her skal vi selvfølgelig gennemfører lettelser på arbejdsskatten først.

Det der skræmmer mig ved Nick Hækkerups indlæg, var mest hans fuldstændige afskrivning af værktøjet. Og hans samtidige utroligt nedladende tone ift. os.

Hans argumentation går mest i retningen af, at han godt ved at hans politik vil gavne de rigeste (og være skidt for de dårligst stillede), men han vil ikke risikere at træde den store gruppe af boligejer over tæerne. Han vil så kompensere ved at bruge penge på at nedsætte lejen (lidt!) for de mennesker der bor i almen boliger.

Det er helt klart et skræmmende eksempel på, at soc.dem. prøver at lave en omvendt Venstre taktik. De er bare uhyggeligt dårlige til det og mangler personer med karisma til at føre den ud i livet. Jeg håber der kommer en (lille) revolution hos soc.dem inden næste valg, ellers ser det godt nok skidt ud.


Carsten Dollerup
Medlem

Carsten Dollerup , Ejendomsadministrator , 20-05-2008 10:01:11

Jeg er enig med Karsten i at man skal træde varsomt, men debattens vilkår er - i min optik - primært baseret på manglende overblik.

 

Din diagnose er helt korrekt mht. boligmarkedet, men højere boligskatter betyder altså ikke nødvendigvis lavere huspriser.  Groft sagt er huspriser afhængige af to ting:

1) Hvad koster huset mig at bo i (ikke nødvendigvis pris, men ydelse)

2) Hvad kan jeg betale.

For mig at se, siger det derfor sig selv, at HVIS vores reform gennemføres, så vil huspriserne ikke falde pga. reformen.

 

Det er derfor HELT afgørende for til næste valg, at vi får kommunikeret ud, at husejere vil skulle betale noget mere i skat på ejendommen, men får en skattelettelse på indkomsten.  Hvis V, S, K eller andre igen slipper afsted med at få det til at lyde som om alle boligejere kommer til at fra hus og hjem, hvis vi gennemfører vores reform, ja så bliver det et skidt valg for Radikale.

 


Carsten Dollerup
Medlem

Carsten Dollerup , Ejendomsadministrator , 20-05-2008 10:03:30

P. S. Jeg mener i øvrigt manglende overblik (tilsigtet?) fra Socialdemokraternes side - Ikke Karstens :-)


Benn Christensen
Medlem

Benn Christensen , , 20-05-2008 11:26:59

Hvis man vælger ikke at gøre noget, vil boligmarked jo forblive sygt i mange år fremover. Alle er enige om at boligpriserne i og omkring de større danske byer er for høje, men hvor sælgerne er hurtige til at sætte priserne op i opgangstider, så er de naturligt nok mindre villige til at sætte prisen ned. Så der kan gå mange år før huspriserne finder et naturligt niveau igen.

 

Der er også selvforstærkende effekter der gør at boligmarked bliver mere trægt. De sidste 5-10 år er priserne på bolig steget så meget at det ikke har kunnet betale sig at spare op til køb af fast ejendom. Priserne er steget mere end man har kunnet spare op, enkle steder visse år er priserne steget mere end man har tjent. Nu er situationen den at, hvis man går med drømme om egen bolig, så kan det betale sig at vente og spare op, da alt peger på at den bolig man ønsker sig er billigere til næste år.

 

Hvis man hæver boligskatterne kombineret med at man sænker skatterne på arbejde, vil der være en stor gruppe som ikke tidligere har været på boligmarked , som vil få mulighed for at etablerer sig. Nemlig førstegangskøberne som vil få flere penge i lønposen, mens huspriserne i første omgang ikke vil ændre sig. Men når der er flere køber på marked, så vil priserne udvikle sig positivt. 

 

Hvem vil så være taberne? Dem som ejer egen bolig, men som ikke har en høj løn. Så et endeligt forslag skal tage højde for at man ikke tvinger pensionisterne fra hus og hjem. Så er dem der har købt deres første ejerbolig inden for det sidste år, men der er nogle af dem der allerede nu er tekniske insolvente. Og de vil i hvert fald ikke have gavn af at boligmarked ligger brak de næste 10 år. De håber at der snart kommer gang i boligmarked igen, hvilket kunne være effekten af en skattereform.   


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Morten har tagget med:

boligskat , socialdemokraterne

Der er ingen personer på denne liste endnu.