Nicolaj Holm

Nicolaj Holm

medlem af Hovedbestyrelsen / Folketingskandidat

Antal relationer 58
Anbefalet af 1
Medlem

Vil vi en anden regering?

03-06-2008 18:38:20 - 8 kommentarer

Vil vi have en anden regering?
Radikale er nødt til at samarbejde tættere med både SF og Socialdemokraterne, hvis det skal lykkes oppositionen at skabe et reelt alternativ til den nuværende regering. Muligheden for en fremtidig regering bestående af de ovennævnte tre partier, skal derfor ikke afvises. Jeg vil gerne her redegøre for, hvorfor jeg mener, at oppositionen bør samarbejde mere indbyrdes.

Analysen er enkel – det er efter to forsøg ikke lykkedes oppositionen at ændre den politiske situation. En primær årsag hertil er, at oppositionen ved ingen af de to seneste valg har formået at skabe et reelt alternativ til den siddende Regering. Både da Radikale blev fordoblet i 2005, og da SF fik en enorm tilgang i 2007, var det på bekostning af den samlede opposition. I 2005 var der tvivl om, hvorvidt Radikale ønskede et samarbejde med VK eller S – og i 2007 afviste Radikale muligheden for et regeringssamarbejde med SF.

En af de største fejl fra Radikal side har været, at vi ikke ville afvise at støtte VK-Regeringen, hvis det kunne ’sætte Dansk Folkeparti udenfor indflydelse’ (og hvis vi fik de 25 mandater, der var nødvendig for denne konstellation!). I øvrigt har både Venstre og Konservative gentagne gange afvist, at de vil støttes af Radikale. Det er altså en ’død sild’.

Nogle vil mene, at målsætningen om at få et regeringsskifte er umulig. Jeg er af en anden overbevisning. Norge var indtil 2004 i en lignende situation (med borgerligt flertal uden en stærk opposition). I 2004 studerede jeg den norske valgkamp på tæt hold – det var en interessant valgkamp, fordi oppositionen stod samlet om ét mål – at få et regeringsskifte. Når det lykkedes den norske socialdemokrat Stoltenberg at blive statsminister ved valget i 2004, var det primært fordi, at oppositionen havde forstået at ’stå sammen’ og dermed skabe et reelt regeringsalternativ.

Konklusionen er enkel og baseret på erfaringer fra såvel de seneste to folketingsvalg i Danmark, som situationen i Norge. Eneste reelle mulighed for at ’få en anden politik’ går gennem et regeringsskifte. Og muligheden for et regeringsskifte opstår kun, hvis Radikale, Socialdemokraterne og SF sammen kan skabe et reelt alternativ til VKO.

Vejen er imidlertid ikke brolagt med rosenblade – der er også torne imellem. Der er tale om tre forskellige partier, som ikke deler anskuelser indenfor bl.a. finanspolitik, men til gengæld er der enighed på flere værdipolitiske felter – og bred enighed indenfor social- og miljøpolitik.

Der skal politisk mod til at sluge de nødvendige kameler (SF må acceptere en bæredygtig finanspolitik, Socialdemokraterne må acceptere en afskaffelse af 24års-reglen og Radikale må acceptere en fredning af boligskatterne!). Til gengæld kan samarbejdet føre til en anden regering – og en mere helhedsorienteret politik, hvilket skal være det endelige mål for Radikale.

Kommentarer
Klaus Frandsen
Medlem

Klaus Frandsen , Medlem i København, direktør , 03-06-2008 19:38:41

Jeg er særdeles fuldstændig uenig i forestillingen om, at man kan kan paralellisere til den norske situation. Pga. olievelstanden spiller økonomi en anden rolle i norsk politik end i dansk. Et tæt samspil med SF vil hindre RV i at overbevise en eneste af de marginale borgerlige vælgere, som NA viste er mulige at få i spil. Nogle af disse vælgere skal vi have med os for at få skiftet flertallet, hvilket jeg er 100% for. En tæt alliance mellem R og SF og især blot tanken om Villy Søvndal som økonomisk minister er Lars Løckes sikreste garanti for at kunne genvinde statsministerposten ved næste valg.


Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 03-06-2008 20:44:17

Ny Alliance viste sidste forår, at det faktisk er muligt at mobilisere en bestemt type borgerlige vælgere, der vil en anden vej end det eksisterende VKO-flertal. Men Naser Khader demonstrerede med sin dronningerundesnak under valgkampen, at hvis de får stillet en socialdemokratisk regering i udsigt som alternativ, tør de alligevel ikke flytte sig. Det er ikke kun SF men også Socialdemokraterne, denne type borgerlige vælgere nærer modvilje imod.

Så hvis vi skal have disse borgerlige vælgere i spil, vil det nok kræve, at RV på forhånd freder VK-regeringen og fuldstændig afviser tanken om at støtte en socialdemokratisk regering efter næste valg. I sidste ende er det ikke Venstre og Konservative der bestemmer, om de vil have en fremtidig VK-regering, der støttes af RV – det er deres vælgere!

Alternativt skal vi overlade det til Socialdemokraterne at trække borgerlige vælgere til oppositionen, men det bliver så en noget anden type – dem, der som udgangspunkt frygter indvandring og absolut ikke bryder sig om velfærdsreformer. Og da VKO benhårdt vil spille på uenigheder i oppositionen, hvis meningsmålingerne begynder at svinge i retning af et S-SF-RV-flertal, vil et sådant flertal kun have en (beskeden) chance, hvis oppositionspartierne på forhånd går til valg på et fælles grundlag og indgår kompromisser på de områder, hvor VKO ellers vil kunne så splid.

Vores nuværende kurs er vel nærmest, at vi underforstået støtter en socialdemokratisk regering, men samtidig ikke ønsker at afstemme vores holdninger med den øvrige opposition. Jeg tvivler stærkt på, at denne kurs er særligt frugtbar. Så hellere enten tage parti til fordel for VK eller slå til lyd for en samlet opposition, selvom det vil indebære en del kamelslugning for alle parter.


Anders Thorseth
Medlem

Anders Thorseth , Ph.D. Studerende - Viden er Magt, men magt er ikke viden. , 04-06-2008 16:00:54

Spørgsmål: Ville det i realiteten være muligt at sige "vi støtter den regering der kan give os mest indflydelse"? Vil medierne falde over os for ikke at følge deres præsidentvalg/rød-blok-mod-sort-blok jounalistik?

 

Hvis de radikale skulle blive tungen på vægtskålen igen er realpolitikkens logik jo at vi ville få stor magt - uanset regeringen.


Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 04-06-2008 18:09:12

Nogen af medierne vil sikkert vende sig stærkt imod en sådan mangel på blokpolitik. Men jeg tror, at de fleste medier simpelthen ikke vil tage det alvorligt, hvis det Radikale Venstre melder ud på den facon. For Socialdemokraterne er jo alt andet lige politisk tættere på RV end VK, så der kan hurtigt opstå en enighed blandt journalisterne om, at udmeldingen nok bare er en slags forklædt støtte til S.

En helt anden sag er så, at RV ikke kan blive tungen på vægtskålen, uden at enten Socialdemokraterne eller vi selv formår at tiltrække hver sin type af borgerlige vælgere. Og så er vi tilbage i dilemmaet, hvor den ene slags borgerlige svingvælgere ikke tør stemme socialdemokratisk af frygt for det Radikale Venstre, mens den anden slags borgerlige svingvælgere ikke tør stemme radikalt af frygt for Socialdemokraterne.


Anders Thorseth
Medlem

Anders Thorseth , Ph.D. Studerende - Viden er Magt, men magt er ikke viden. , 04-06-2008 18:20:34

Ny Alliance fik i starten tyve mandater på at sige næsten det samme som os bortset fra at de ville støtte en borgerlig regering. De vælgere er nu hjemløse igen... men måske er de ikke så vilde med Serne. Min pointer er at ved at binde os til S kan vi komme til at gå ned sammen med dem, for mig virker de noget rådville og er måske ikke et stærkt nok kort.


Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 04-06-2008 19:32:49

Ja, og i praksis står vi jo allerede i den situation, at vi er ”gået ned” sammen med S – spørgsmålet er så, om vi kan komme ovenpå igen gennem en bestemt strategi.

For mig at se vil den mest effektive vej til den indflydelsesrige vægtskålsposition være Ny Alliance-modellen, hvor RV slet og ret går til valg på ubetinget at støtte VK-regeringen men ikke dens politik. Denne løsning er dog også den mest smertefulde, da den vil støde på massiv modstand blandt radikale partimedlemmer.

SF-modellen, hvor oppositionspartierne samarbejder og afstemmer deres holdninger indbyrdes, kan måske fungere, men den er langt mere usikker, da den kræver, at både Socialdemokraterne og det Radikale Venstre har vilje til at finde sammen om et fælles regeringsalternativ, hvad enten det bygger på Nicolajs kompromisforslag eller nogle andre. Hvis de ”skræmte” borgerlige svingvælgere kræver, at en socialdemokratisk regering skal ligne VK-regeringen til forveksling, før de tør stemme på den, vil S være nødt til at ”klemme” RV, hvilket vil gøre det mindre og mindre attraktivt for RV at støtte det fælles regeringsalternativ.

Omvendt behøver Socialdemokraterne netop ikke at tage nogen særlige hensyn til RV, hvis den radikale folketingsgruppe insisterer på, at VK-regeringen skal væltes eller at den kommende regering skal være uafhængig af Dansk Folkeparti. For i så fald er den radikale støtte til en evt. socialdemokratisk regering sikret på forhånd. Det hjul der ikke kan pibe, behøver heller ikke at blive smurt.

 


Anders Thorseth
Medlem

Anders Thorseth , Ph.D. Studerende - Viden er Magt, men magt er ikke viden. , 04-06-2008 19:45:42

Kan man adskille en regering fra dens politik? Det vil nok lyde rimelig akademisk på de fleste vælgere. Er der en måde man retorisk kan adskille den nuværende regering fra en kommende?

Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 04-06-2008 23:23:30

Hvis vi som tankeeksperiment forestiller os, at RV går til valg på en anden politik med den samme regering, kan vi jo slå på, at VK er gode nok på bunden – de skal blot have et venligt skub væk fra Dansk Folkeparti (læs: mangle DF’s afgørende mandater). Om VK så selv går helhjertet ind for al sin førte politik eller i varierende grad føler sig presset af DF til at føre den, er af mindre betydning. Politikkens indhold beror i sidste ende på, hvilke mandater, der ender med at stå bag regeringens flertal.

Jeg tror egentlig ikke, at det vil give særlige problemer at designe en sådan kampagne, rettet mod borgerlige vælgere. Vi får et langt større problem, når VK-strategien skal sælges til flertallet af radikale partimedlemmer.

Vurderer du, at vi kan få fat i de afgørende borgerlige vælgere ved at sige, at RV ikke binder sig til nogen blok? Selv tvivler jeg på, at det er nok...


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Nicolaj har tagget med:

politisk kommunikation , strategi , sf
Søren Kjær Vestergaard
Int.
Søren Kjær Vestergaard