Peter Martinus Sauer

Peter Martinus Sauer

Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom

Antal relationer 15
Anbefalet af 1
Medlem

Unge indvandrere begår IKKE mere kriminalitet!

29-05-2008 00:17:31 - 12 kommentarer

i hvert fald ikke før jeg selv har læst den rapport eller morten østergaard personligt har forklaret mig, at det gør de. For nu kommer min anke:

 

(der i øvrigt har at gøre med den seneste - afsløring)

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2008/05/28/065730.htm

 

- hvem er unge indvandrere?

- hvad betyder mere kriminalitet?

- hvilken type kriminalitet snakker vi om?

- hvilken type undersøgelsel er det, og hvilke metodiske kritikpunkter kan man med rimelighed anføre. Der findes jo ikke forskning, der har patent på virkeligheden. Der findes kun diskussion på baggrund af fortolkning af resultater.

 

Så derfor opfordringen: lad være med at gå ud og sig - ej men vi må jo konstatere, at de unge arabere er mere voldelige end danskerne. For det er nemlig upræcist. Det er kendetegnende for journalister, at hvis ikke de selv er indforstået med at være overfladiske i deres dækning af forskningsresultater, så har de nogle deadline og formrammer, der tvinger dem til det.

 

Så ikke noget med at gå ud og give uovervejede indrømmelser til SF'ere og andre folk, der bryster sig af ikke at have 'berøringsangst' over for diskussionen om kriminelle indvandrere. For selv hvis resultaterne skulle vise sig at have en vis lødighed, så skal vi stadig holde os for gode til at forfalde til pludselige 'realistiske' indsigter bare fordi pressen gør det. Ting holder ikke op med at være komplicerede bare fordi det skal kunne formuleres i en gratisavis.

Kommentarer
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 29-05-2008 01:43:28

Ja verden er ikke sort og hvid .

Grunden til de omtalte forskelle i rapporten tror jeg ikke skal findes i etnisk oprindelse. Men at de er betinget af en social situation, og en rodløshed ved at være splitet mellem 2 kulturer - deres hjemland/moderland og så det nye samfund de skal virke i.

Der er en masse problemer som de møder i hverdagen . de ser anderledes ud end flertallet og har evt.  svært ved sproget og skal forholde sig til to forskellige familiestrukturer/adfærd deres forældres og deres danske venner.

Det er alt sammen forhold, som kan udløse frustationer og konflikter. Sammenholdt med den alm. oprørstrang som teenager besidder overfor autoriteter kan det være vanskeligt for de unge 1. og 2. generationsindvandere at finde faste ståsteder, hvor de bliver anerkendt og føler sig accepteret. Alt det sammenholdt med de barriere de møder, når de søger at komme ind på arbejdsmarkedet gør at de i deres frustion og i afmagt vil søge lette løsninger og give udtryk igennem en forøget kriminel adfærd.

Så at påstå at mennesker af en bestemt etnisk oprindelse skulle være dårligere eller mere kriminel end mennesker der har et fast ståsted og en sikker havn at søge tryghed i, som deres familie, er en påstand som kun gør ondt være.

Problemet er at der ikke er tilbudt en ordentlig integration fra starten, så de mennesker har fået mulighed for at få uddannelse, arbejde og et liv i det danske samfund.

 

Nu har jeg undtaget de fundamentalistiske elementer, som der findes i alle former for samfund - De er i en verden for sig selv.

Og et mindretal som bruger uacceptable metoder skal ikke styre vores debat og skabe frygt - dem skal vi imødegå med dialog og åbenhed - men ikke med eftergivenhed.

 

 


Søren Kjær Vestergaard
Int.

Søren Kjær Vestergaard , , 29-05-2008 03:13:09

Jeg tror nøgleordet er anerkendelse. Når vi anerkender vores flytninger som "også er danskere", begynder de at opføre sig med værdighed, og giver vi dem ovenikøbet muligheden for at arbejder røven ud af bunkserne for at opnå succes, så bliver de rollemodeller. Der er intet som adler som arbejde kombineret med Dronningens velsignelse og blåstempling. Der er sgu noget man kalder komplet integration unden "omkostninger" for vores latterlige stat!


Laura Friberg
Medlem

Laura Friberg , Folketingskandidat i København , 29-05-2008 11:25:10

Kære Peter,

Alle de ting vi snakker om (at indvandrerunge er mere kriminelle OG at de fleste vokser fra det) kommer fra samme rapport. Jeg har linket til den her

Det spørgsmål vi skal stille os selv er jo HVORFOR de unge indvandrere under 24 er mere kriminelle end unge danskere, OGSÅ når vi korrigerer for sociale forhold. Og hvorfor er der så store forskelle indenfor indvandrergruppen?

 

Som jeg ser det er der kun én grund til at frygte at gå ind i den diskusssion. Det er, hvis man er bange for at nå frem til at arabiske indvandrere er mere kriminelle end andre FORDI de er arabiske.

 

Problemet er at vi aldrig finder den rigtige årsag MED MINDRE vi begynder med at erkende problemet. Uden den rigtige årsag kan vi ikke løse problemet. Og jeg synes faktisk de unge indvandrere har fortjent at blive hjulpet til et liv uden kriminalitet.

 

Min uenighed med SF handler jo ikke om at de erkender at Hizb Ut-Tahrir er et problem. Eller at de erkender at tvangsægteskaber er problem. Eller at det er et problem at nogle unge indvandrere greb til vold og skoleafbrændinger i uge 7.  Alt dette erkender vi jo selv.

 

Problemet er at SF forfalder til lette løsninger og råber "gå ad helvede til".

 

Vi skal ikke i Radikale Venstre være så bange for de forkerte svar, at vi helt opgiver at stille de rigtige spørgsmål.

 

Læs meget gerne boksen i bunden af RFFs nyhedsbrev (igen link ovenfor) med titlen "Skal man holde alt andet lige?"

 

Laura


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 29-05-2008 12:01:55

Peter, din konklusion i overskriften ( Unge indvandrere begår IKKE mere kriminalitet) er jo heller ikke rigtig. Det gør indvandrerne altså statistisk set, og det er rigtigt ærgeligt.

 

Det gode er så, at når man renser for baggrundsvariable som socioøkonomiske og familiære forhold, er forskellene heldigvis markant mindre. Men det nytter ikke noget ikke at ville se fakta i øjnene. Det er som regel nemmest at løse et problem som man kender omfanget af.

 

Jeg er enig med Carsten i, at der er en lang række forhold som gør, at indvandrere begår kriminalitet - forhold som ikke er målbare og som man derfor ikke kan korrigere for i kriminalstatistikken. Og når man sammenligner med danskere, tager man heller ikke hensyn til de psykiske ar disse unge og deres forældre har på sjælen. Man korrigerer kun for de målbare størrelser. Derfor får vi aldrig en 100 pct. korrekt sammenligning.Derfor skal vi selvfølgelig fokusere på alle disse "ikke-målbare" forhold når vi udarbejder integrationspolitik og strategier for at hjælpe de unge.  

Selv om jeg hader at se dårlige integrationshistorier på forsiden af aviserne, mener jeg ikke at vi skal prøve at forherlige tingenes tilstand. Laura slår hovedet på sømmet med denne formulering: "Vi skal ikke i Radikale Venstre være så bange for de forkerte svar, at vi opgiver at stille de rigtige svar".

 

Mvh Anne


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom , 29-05-2008 17:45:44

kære I tre

 

overskriften var ment som en mild provokation og det glæder mig, at effekten faldt i tråd med intentionen. jeg taler ikke mod fakta - det ville være meningsløst. jeg anfægter blot grundlaget og opfordrer til, at vi stadig - som vi altid gør;) - holder tungen lige i munden, når vi italesætter vigtige emner som det her.

 

men på den anden side af 2. juni vil jeg lige kigge på rapporten. jeg er i dette tilfælde glad for ikke at skulle være morten østergaard som sikkert skal svare på spørgsmålet i tv om han anerkender eller ej - at unge arabere er mere kriminelle. TV-mediet er nemlig kendetegnet ved at være bedst til at formidle følelser og nyhedsprogrammer er lagt an på at skulle afsløre noget - i den specifikke kontekst, der er IKKE plads til de overvejelser, vi her har ytret. Og så bliver det vanskeligt at svare andet end ja - ifølge rapporten. Det bliver vanskeligt at gøre andet end at reagere på trods af at det er emne, hvor vi gerne vil være dagsordensættende.

 

øj hvor langt!


Bo Nissen Knudsen
Medlem

Bo Nissen Knudsen , Hovedbestyrelsen & Forretningsudvalget i Hovedstaden , 29-05-2008 19:27:59

Det er faktisk slet ikke en nyhed. Rigsstatistiker Jan Plovsing konkluderede langt hen ad vejen det samme tilbage i december 2004. Rockwool-fondens undersøgelse er dog snævrere fordi den kun undersøger berigelseskriminalitet.

 

Det nye - og interessante - i undersøgelsen er at den deler udlændingene op efter nationalitet. Og den styrker den 'teori' som Manu tidligere har været ude med: at kriminaliteten er koncentreret omkring flygtninge - og ikke indvandrere som sådan. Det er netop udlændinge fra klassiske flygtningelande som Libanon, Somalia og (formodentlig) Bosnien som rapporten ser ud til at dokumentere problemer hos.

 

Så om noget styrker det her vel kun det som jeg ser som en helt klassisk radikal dagsorden: Vi skal pinedød have gjort mere for at tage ordentligt imod flygtninge i det her land! Alternativet er ganske enkelt at sende dem ud i kriminalitet.

 


Senan M
Medlem

Senan M , IT-Supporter-SikkerhedsVagt , 30-05-2008 02:47:33

Problemet lægger mest hos anden generations unge, det er dem, som er hovedproblemet.


Artiklen siger første generations indvandrer er normal mindre kriminelle, og der er flere grunde til:


1- De har oplevet krig, forfølgelse af myndigheder, og det vil de ikke mere, derfor vælger de at være gode samfundsborger.
2- af forskellige årsager ikke kunnet tage en god uddannelse, og hvis de er en del den generation der hedder "uddannelse er guld værd" så vil de brændende tage en uddannelse.
3- de vil sikkert gerne arbejde hård for at tjene mange penge så resten af familien får det godt økonomisk i hjemmelandet


Men disse følelser/forpligtelser har desværre anden generations unge ikke. Derfor har så mange problemer med dem.


Jeg må indrømme at vi har fået en voldelig generation! men en af metoderne for at løse det her problem på er at give dem kærligheds hånd, invitere dem ind, giv dem anerkendelses følelse.
Så deres modstand mod samfundet generelt formindskes.


Manu kender det her problem rigtig godt, og anerkendelses redskabet er det eneste løsning efter min mening


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom , 30-05-2008 05:16:25

kære Sinan

 

@Sinan: en af metoderne for at løse det her problem på er at give dem kærligheds hånd, invitere dem ind, giv dem anerkendelses følelse. Så deres modstand mod samfundet generelt formindskes.
Manu kender det her problem rigtig godt, og anerkendelses redskabet er det eneste løsning efter min mening.

 

Det lader da til, at det ikke kun er Manu, der har fanget pointen! Og jeg er helt enig. Anerkendelse er fuldstændig centralt i alt, hvad vi gør som mennesker. De fleste mennesker, når at opleve det, når de er teenagere, at det fylder meget. Og at det er rigtig hårdt ikke at opleve at blive anerkendt.

 

Men jeg tror desværre, at mange mennesker når at glemme det igen. De kommer til at tage som en selvfølge, at fordi de fleste danskere er normalfungerende, så er alle danskere det. Forstået på den måde at hvis ikke man har det godt, så er det ikke, fordi livet har været skidehårdt og en kamp indtil nu - ikke hele vejen måske, men der hvor det gjaldt - så er det fordi, man på den ene eller den anden måde har haft en uvilje mod at deltage i samfundet. Og dén holdning kan give katastrofale følger - og giver: Den nuværende regering benytter denne retorik - på sigt.

 

Nej det er sandelig ikke et politikområde med mange stemmer i, men heldigvis for os og for dem uden for samfundet, så er DRV med Manu i spidsen ligeglade med det. De arbejder stenhårdt for et bedre Danmark for alle - ikke kun for dem, som nok skal klare den.


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom , 30-05-2008 05:27:40

Uh. Glemte at sige: Det retoriske greb, det er, at dømme dem udenfor som dovne, modvillige, generelt forskruede og ukonstruktive - det er jo sådan noget regeringen legitimerer en hel masse af deres politik med. Fru Strengere Straffe igen og igen - og igen - Lene Espersen gør det, Claus Hjort gør det både i forhold til dem på overførselsindkomst og over for sine ansatte. Manden med kameraerne - Søren Pind - gør det. De symptombehandler. Ikke bare - de driver en politisk karriere på det. Nu skal man på ingen måde tage det personlige ansvar væk fra folk, men de som igen og igen blot argumenterer pisk og gulerod, økonomiske incitamenter, de har enten ikke sat sig ind i tingene og ellers må de vel grundlæggende være ligeglade.


Senan M
Medlem

Senan M , IT-Supporter-SikkerhedsVagt , 31-05-2008 01:26:14

Peter du har ret..


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog, , 08-10-2008 20:51:43

Enig. Pegen fingre for at "se virkeligheden i øjnene" hjælper jo ingen. Det er derimod vigtigt at erkende problemernes størrelse og forstå sammenhængene rigtigt, så vi kan forbedre integrationsindsatsen. Jo mere detaljeret en viden, jo præcisere kan vi målrette indsatsen.

 

Det er vel også selvindlysende, at 2. generation i flygtningefamilierne har de største problemer. De er unge, bremset på deres vej i livet, børn af psykisk +/- invaliderede forældre, mødes med skepsis, ... etc. Indvandrerbørn er ofte heldigere stillet, fordi deres forældre er kommet til landet med den klare hensigt at få gang i tilværelsen. De forældre er i langt højere grad ressourcepersoner for deres børn og deres nærmiljø.

 

Hvordan udnytter vi dén og al anden viden til at indrette integrationsprogrammerne mere målrettet konkrete grupper?


Peter Martinus Sauer
Medlem

Peter Martinus Sauer , Danskstuderende, Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom , 09-10-2008 09:32:16

hvis man skulle stille en overordnet formel op på integration (sagde den sproglige student) så skulle det vel være viden + aktivisme = integration. bare for at sige at selve mødet med vores brune danskere er helt fantastisk til at aflive myter med. for det er min oplevelse, at ens snævre kulturelle forforståelser slet ikke rækker - man er nødt til at se et bredere perspektiv, når man rent faktisk interagerer. det er kun muligt at opretholde firkantede ideer og idealer, når man ikke omgås de mennesker, det drejer sig om.

 

ja og dog - for hvis man er tilpas indgroet i sine holdninger, så virker ens holdninger jo som filter for ens oplevelse af verden. der er ikke noget i vejen med fordomme - det som iben jensen kalder kulturel forforståelse når vi snakker kultur - hvis man bare undlader at reagere ensidigt på dem.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Carsten Hallqvist Jensen
Medlem
Carsten Hallqvist Jensen Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem.
Søren Kjær Vestergaard
Int.
Søren Kjær Vestergaard
Holger Ivar Poulsen
Medlem
Holger Ivar Poulsen syd/øst-Bornholm