Poul Erik Christensen

Poul Erik Christensen

Fhv. MF, formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Skive kommune

Antal relationer 42
Anbefalet af 7
Medlem

Vi betalte for lidt i skat i årtier

28-07-2010 13:17:25 - 19 kommentarer

"Det er i dag rigtig svært at finde politisk opbakning til de reformer, som Danmark igennem de næste årtier må igennem, fordi der er en manglende erkendelse af, hvor meget vi hver især koster det offentlige, når det hele regnes med. Fordi de færreste er klar over, at de reelt betalte alt for lidt i skat i 1970erne, 80erne og 90erne, hvor vi fik velfærden til "nedsat pris", da demografien var meget mere gunstig".

Sådan skriver Nina Smith, Pro-rector for academic affairs, University of Aarhus.

Så der bliver pres på skatten eller velfærden i det måske kommende radikale regeringssamarbejde med S og SF.

Kommentarer
Nadeem Farooq
Medlem

Nadeem Farooq , Folketingskandidat og Viceborgmester, Høje-Taastrup. , 28-07-2010 13:29:10

 

Ja, eller vi brugte for mange penge.


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 28-07-2010 13:32:18

 

 

Kan kilden ikke offentliiggøres?

 

Umiddelbart forstår jeg ikke citatet. Må være taget ud af en større hele.

 

Vi fik velfærden til nedsat pris da demografien var meget mere gunstig.

 

Dette betyder, at vi i de kommende år får velfærden til en "højere pris" grundet udviklingen i demografien.

 

Hmm ...

 

Endnu et argument for at afskaffe efterlønnen.  

 

 


Johan Østergaard
Medlem

Johan Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog, medlem af HB , 28-07-2010 13:38:03

Jamen heldigvis ved vi jo at Helle, Henrik, Villy og Ole er helt klar til at overbringe danskerne de dårlige nyheder, og tage de helt nødvendige og drastiske skridt efter næste valg.


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 28-07-2010 13:40:39

OK her er kilden:

 

politiken.dk/debat/kroniker/article1020719.ece

 

 


Poul Erik Christensen
Medlem

Poul Erik Christensen , Fhv. MF, formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Skive kommune , 28-07-2010 13:44:22

Ole@  Når der er mange unge og andre flittige, der arbejder og der samtidig er få ældre, så kører "Butikken Danmark" billig.

Den demografiske udvikling viser i de kommende år det modsatte billede: færre unge og flere ældre.

Derfor mindre velfærd, brugerbetaling eller højere skat.


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har den, der tør forsvare dem. , 28-07-2010 13:58:25

Det kunne tyde på at vi skal finde en anden form for beskatningsform.

Fremfor at beskatte mennesker og arbejde må vi beskatte jord, ejendomme, forurening og forbrug.

Og en ændret velfærdsmodel.

Fremfor passive ydelse efter folks sociale, uddannelsesmæssige status skulle vi indføre en borgerydelse, hvortil der knyttes retten til arbejde som en pligt, men med de overenskomstmæssige vilkår. Man må lade de sociale ydelser følge mennesker der er visiteret til ekstrahjælp udfra behov, og og øvrige ydelse (børnecheck, forhøjet børnebidrag, underholdsbidrag, su, olgn. ) skal understøtte børns opvækst og uddannelse.

Efterløn erstattes af en seniorordning med ret til nedsat tid.


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 28-07-2010 14:22:25

"Efterløn erstattes af en seniorordning med ret til nedsat tid."
 

Enig. En vigtig pointe.

 

Men et nej til en borgerydelse som den vi snakkede om i 70'erne (borgerløn).

 

 

 


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., far, onkel & grandonkel , 28-07-2010 15:19:24

Kronikken har tidligere været debatteret her:

 

http://www.radikale.net/annette-rolsting/indlaeg/2010/07/21/oekonomisk-ansvarlighed-ifoelge-nina-smith

 

Jeg er overbevist om, at Ole udmærket godt kender til de forhold, som Poul Erik fint redegør for 14:44:22, så der må ligge noget andet bag Ole´s spørgsmål 13:32:18 ?

 

@ Carsten: De skatter du nævner passer udmærket med den radikale skattepolitik.

Men borgerløn er en smuk tanke, der bare ikke holder i virkeligheden; dertil er mennesker for forskellige.


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 28-07-2010 15:59:00

@Boye

 

Ja, jeg kan ikke se sammenhængen mellem at vi reelt betalte for lidt i skat i 1970erne, 80erne og 90erne, hvor vi fik velfærden til "nedsat pris", da demografien var meget mere gunstig og at der vil blive pres på skatten eller velfærden i det måske kommende radikale regeringssamarbejde med S og SF. (Hvad kan vi bruge den "nedsatte pris" til i dag?).

 

Skulle vi dengang have betalt mere i skat for at undgå den situation vi fremover vil komme i gundet demografien?

 

Vi kan afhjælpe problemet ved at hente arbejdskraft udefra, gå op i arbejdstid og mindske sygefraværet.

 

 


Poul Erik Christensen
Medlem

Poul Erik Christensen , Fhv. MF, formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Skive kommune , 28-07-2010 16:01:08

@Ole

Vi skulle have havet nogle flere børn, der igen kunne have fået nogle flere børn


Ole Brandt
Medlem

Ole Brandt , CAND. POLIT. , 28-07-2010 16:36:02

@Poul

 

Ja der fødes for få børn. En kvinde i den fødedygtige alder skal i gennemsnit føde 2,1 børn. Den er p.t. nede på ca. 1,8.

 

Et skrivebordsregnskab siger mig, at vi skal op på over 3 børn for at genskabe ligevægt i befolkningspyramiden.

 

Heri vil jeg tro at Boye er enig. Spørgsmålet er, hvordan når vi dette mål???? Eller hvordan får vi kvinder til at føde flere børn? Især når vi også skal arbejde mere.

 

 


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., Grundtvigianer og Borgerlig vælger. , 28-07-2010 17:41:39

@Poul Erik

 

Jeg er personligt overbevist om, at reformer ikke er nok til at redde velfærdssamfundet. Der bliver også behov for sparerunder. Og så skal visse velfærdsgoder afskaffes.


Poul Erik Christensen
Medlem

Poul Erik Christensen , Fhv. MF, formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Skive kommune , 28-07-2010 20:47:12

@Karsten. Du har da ret i, at ikke alle velfærdssamfundets financieringsproblemerne kan løses med reformer. Men du må give mig ret i, at det bliver nødvendigt at få den aktive befolkningsgruppe til at arbejde mere/længere for at modvirke den demografiske udvikling. Det demografiske problem kan ikke løses med omfordelinger eller nyopfundne skatter.

Der bliver brug for at skrue velfærdssamfundets serviceniveau nogle år tilbage. Der bliver mere brugerbetaling.

Uanset hvem der efter næste valg kommer til at sidde på regeringstaburetterne, så er problemerne de samme.

Løsningerne er få og forudsigelige. De, der siger andet, lyver for vælgerne.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., Grundtvigianer og Borgerlig vælger. , 28-07-2010 22:52:26

@Poul Erik

 

Jeg er enig i hvert et ord.

 

;o)


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 28-07-2010 23:11:43

@K. Kristoffersen. - Told og Skat elsker sort arbejde, det er fast arbejde.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., Grundtvigianer og Borgerlig vælger. , 28-07-2010 23:24:30

@Arne

 

Tag dig en tur til Odden Havn og få dig en ret nylandet fisk med nyopgravne kartofler.


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 28-07-2010 23:31:37

@K. Kristoffersen. - Fire friske rødspætter for en tyver + en tier for en pose nyopgravede kartofler på landevejen hjem, sommerens festmåltid.


Karsten Kristoffersen
Int.

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., Grundtvigianer og Borgerlig vælger. , 28-07-2010 23:33:31

@Arne

 

Det er billigt. Det ka' du ikke få det til på Odden Havn.;o)


Arne Rud
Medlem

Arne Rud , Esbjerg. , 29-07-2010 07:42:47

@K. Kristoffersen. - Det fik jeg det til i Ålbæk Havn, da jeg boede i sommerhus i Skiveren og så malerier af Jens Otto Krag, der lærte sin søn at male, det man ser; motiver hentede Krag hos Johannes Hoffmeister, men man må lære at tegne, før man maler; tegning er kunsten at se; en tegning siger mere end tusind ord; kan man tegne, så kan man skrive; kan man skrive, så kan man læse.

 

Ved Ribe Seminarium lærte man at tegne en historie skabt af håndværkere; Aarhus havde en skolerådmand, der gik på seminariet i Ribe og havde en malerforretning i byen, men Aarhus mangler endnu en tegne- og malerskole.

 

Arne Sørensen opgav i sin tid at være lærer på Esbjerg Højskole på grund af manglende motivation hos elever, der er underlagt en totalitær ideologi; ved Ribe og Ringkøbing motiverede Kristen Kold elever med en undervisning i hjemmet og grundlagde en fri forældreskole her til lands.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Nadeem Farooq
Medlem
Nadeem Farooq Folketingskandidat og Viceborgmester, Høje-Taastrup.
Karsten Kristoffersen
Int.
Karsten Kristoffersen Cand. polit., Grundtvigianer og Borgerlig vælger.
Jan  Tækkemand
Medlem
Jan Tækkemand Fmd. Radikale Venstre i Vejle
Boye J. Haure
Medlem
Boye J. Haure Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., far, onkel & grandonkel