15-09-2008 09:57:01 - 8 kommentarer Cepos: Vi har flere penge end Cevea Den nye tænketank Cevea er økonomisk underlegen fra begyndelsen i forhold til sin 'modstander' CEPOS. Typisk CEPOS tanke: Alt handler om penge, så det må også gælde tænketanke... Cevea: færre penge, bedre ideer...
Cepos: Vi har flere penge end Cevea Den nye tænketank Cevea er økonomisk underlegen fra begyndelsen i forhold til sin 'modstander' CEPOS.
Typisk CEPOS tanke: Alt handler om penge, så det må også gælde tænketanke...
Cevea: færre penge, bedre ideer...
Martin Bork , Ph.d. i Historie. Formand for Ringsted opstillingskreds. , 15-09-2008 11:09:29
Ja, vi må nok se os overhalet indenom. Nogen har stjålet vores idé ;-)
Det bliver spændende at følje udmeldingerne fra Cevea.
Vivian Heinola , Livskunstner & Politisk sekretær for Hovedstadens Radikale Venstre , 15-09-2008 11:48:58
Kære Radikale Venner
Cevea er også en tænketank for jer - og vi har brug for jeres med- og modspil, hvis det skal blive en succes. Så kig på www.cevea.dk
Jeg håber at I vil bakke op om initiativet - der er rig mulighed for at få indflydelse på politiske udspil, påvirke aktiviteter (uddannelse, konferencer) eller har man en skribent i maven er der vores tidsskrift Vision.
Som radikal er jeg gået med i projektet fordi jeg synes at der mangler en anden idepolitisk stemme i den danske debat og fordi jeg tror på at der kan komme progressiv, relevant og realistisk politik ud af det, når politiske mennesker hæver sig op over partilinjerne og samarbejder om at finde politiske løsninger og ideer uden hensyntagen til stemmetal, bagland og personlig/partiprofilering.
Cevea er ikke en radikal tænketank. Men det er heller ikke en socialdemokratisk eller socialistisk tænketank. Det er et forsøg på åbent og modigt at tænke politik uden at lade etablerede automatløsninger- og tankegange (radikale, socialdemokratiske eller socialistiske) begrænse ens visioner. Der er således en indbygget selvkritik, der handler om at stille spørgsmål til sine egne forestillinger om 'hvad der gør verden til et bedre sted at være' (for nu at udtrykke mig lidt højpandet)
Spørgsmålet er jo helt grundlæggende, hvad det er for et land, vi ønsker Danmark skal være om 50 år? Jeg ser gerne at bevidstheden om fælleskabernes - one shape or another - værdi for såvel individ som samfund styrkes. Danmark er ikke en lukket klub - det skal være åbent og inkluderende. Danmark er ikke et begrænsende fællesskab, men derimod en dynamisk størrelse, der udvider sine individers muligheder. Men Danmark er heller ikket gratis tagselvbutik - den behøver jeg vist ikke uddybe;)
I er velkommen til at tage kontakt, hvis I har kommentare eller spørgsmål
BH Vivian Heinola
Medlem af Ceveas sekretariat
Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 15-09-2008 12:40:00
Jeg er ret sikker på Martin mener det positiv? Cevea har trods alt været på vej i 2 år,
selv ser jeg det som en langt bredere og dermed bedre udgangspunkt.
Vi må jo som radikale, glæde os over at SF. S. K. også har udviklet sig til social liberalister af forskellige grader. Venstre er i den forbindelse de store illusionister og DF er et følelsesbaseret ideologisk parti.
Som den ægte vare må vi kunne præge med de ægte ideerne.
Jeg mener, at vi i SOLIT skal se Cevas som vores forlængede arm, (dem med pengene) så lad os nu komme vider fra tænke til tank, så vi har noget på lager.
Citat Vivian
Cevea er ikke en radikal tænketank. Men det er heller ikke en socialdemokratisk eller socialistisk tænketank. Det er et forsøg på åbent og modigt at tænke politik uden at lade etablerede automatløsninger- og tankegange (radikale, socialdemokratiske eller socialistiske) begrænse ens visioner. Der er således en indbygget selvkritik, der handler om at stille spørgsmål til sine egne forestillinger om 'hvad der gør verden til et bedre sted at være' (for nu at udtrykke mig lidt højpandet) Citat slut Det er jo radikal tankegang.
Martin Bork , Ph.d. i Historie. Formand for Ringsted opstillingskreds. , 15-09-2008 13:38:26
Jeps, det er kun positivt ment. Nærmest begejstret...
Johan Stubbe Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog - medlemsbladet i hovedstaden , 15-09-2008 16:41:49
Idéen er rigtig god, og en flot start I har fået. Absolut et tiltag der har været behov for, og som har rigtig gode muligheder for at blive en betydende stemme i samfundsdebatten.
Dog er jeg ked af hvis Radikale Venstre risikerer at blive låst fast som en fasttømret del af en "Centrum-venstre"-bevægelse, der har sin eksistensberettigelse som opposition til CEPOS, som vi trods alt deler nogle liberale værdier med. CEPOS er en relativt homogen størrelse, hvor jeg godt kunne frygte at man her kan komme til at gabe meget vidt hvis vi skal nå helt ud til socialisterne.
Forhåbentlig kan de konkrete udspil dog gøre den skepsis til skamme.
Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 15-09-2008 18:06:58
Ja, centrum-venstre er en utroligt gammeldags betegnelse, og indikrerer en 1D opfattelse af politik. Meget uheldigt navn, som lyder som Nivea-creme: Det klør i velfærdsstaten, her får du lidt Cevea...
Og modvægt mod CEPOS, måske en lille smule, men der er langt til det Machiavelliske Marxistiske Mistænkende Akademi (MaMaMia).
Rasmus Pedersen , Teknofil , 16-09-2008 15:13:12
Jeg må indrømme, at jeg er noget skeptisk over for ambitionen om at Cevea skal give et bredt centrum-venstre indspark. Det er meget bredt, og når alle skal have deres, ender det samlede produkt let i ligegyldige almindeligheder.
Se bare på CEPOS. En stor del af deres gennemslagskraft skyldes, at deres opfattelse af borgerlighed i virkeligheden er ret snæver, skåltalerne ufortalt, og handler om økonomisk liberalisme. Borgerlighedens anden hovedstrømning, konservatismen, bliver stort set ignoreret i CEPOS' arbejde, og det gør dem i stand til at holde et effektivt fokus.
Then again, jeg kunne tage fejl. Vi får se.
Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 04-10-2008 14:44:27
I stedet for at tage afsked med Solit, var det så ikke en ide at omtænke formålet, til udelukkende at skabe forståelse for hvad social liberalistisk tankegang er, det kniber gevaldig for pressen at forstå at vi ikke er et højre eller venstre parti, at vi er vores egen blok med egen ideologi, der hverken er liberalistisk eller socialistisk. altså droppe nytænkningen til fordel for oplysning. Som Phil Nice er inde på http://www.radikale.net/anders-thorseth/indlaeg/2008/08/27/velkommen-til-den-social-liberale-taenketank