Rune Christiansen

Rune Christiansen

Radikal Folketingskandidat i Odense

Antal relationer 44
Anbefalet af 4
Medlem

Formidabelt Østergaard!

29-07-2008 23:05:46 - 38 kommentarer

Jeg har her i aften set noget jeg har savnet længe fra mit partis ledelse, nemlig en langt mere agressiv insisteren på en menneskeværdig udlændingepolitik og en langt hårdere kritik af regeringens uværdige og antihumanistiske politik på området... Jeg har nemlig set Morten Østergaard i Deadline på DR2!

 

I sin håndtering af sagen om regeringens manglende vilje til at informere borgerne om EU´s regler har Østergaard efter min mening været stærkere, mere markant og mere klar i mælet end nogensinde før. Og i aftes var han ganske enkelt en fryd at se for en enhver ægte radikal. Formidabelt Østergaard! 

Kommentarer
Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 29-07-2008 23:14:38

Jeg er helt enig med Rune.

 

Godt kæmpet, Morten. Bare bid dig fast!

 

 


Søren Ellebæk Laursen
Medlem

Søren Ellebæk Laursen , Bæredygtig fremtid - handler det stadig om?! , 29-07-2008 23:28:18

Ja, men VK, DF og S skal nok sørge for, at der ikke sker noget af betydning for DK-statsborgere i klemme.

 

Hilsen

 

Søren


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 29-07-2008 23:54:26

@Søren

 

Jeg kan godt se, hvad du mener. Og, det bliver virkeligt spændende at se, hvordan de "løser denne knude"?

 

Og så lige to ting:

 

1) Jeg håber virkelig, at alle Radikale SR-romantikere i denne sag har erfaret et par barske sandheder mht. Socialdemokratiet.

 

2) Prøv også lige at lægge mærke til SF i denne sag. De er tavse som graven. 


Søren Harbo
Medlem

Søren Harbo , Politifuldmægtig og formand for DRV Vesterbro/Valby og Kgs. Enghave , 30-07-2008 00:17:32

Altså Karsten.... Jeg er ikke SR-fanatiker, men ser det bare som det mindste onde samtidig med at jeg tror på at et regeringssamarbejde giver større indflydelse end udenfor regering. VK vil jo ikke, de afviser os konstant og på virkelig mange områder virkelig vores "modsætninger". S vil os trods alt gerne, de insisterer på et samarbejde og løsninger. Derfor ja til SR-samarbejde, selvom jeg da ville foretrække et rent R-flertal:-)

Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 30-07-2008 00:36:27

@Søren H.

 

Pt. siger jeg Nej til både SR og VKR.

 

VKR kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. V og K vil ikke have os, og vi vil ikke have dem. Basta.

 

S vil gerne have os. Men nøgternt vurderet står vi bare - og jeg mener virkelig dette her dybt dybt seriøst - så milevidt fra Socialdemokratiet, så der er reelt næsten ingen common ground. S står tættere på V og K end på Det Radikale Venstre. Vi er uenige med Socialdemokratiet om den økonomiske politik, skattestoppet, udlændingepolitikken, skolepolitikken. På det kommunalpolitiske område kører det også tungt. Det kører til gengæld noget bedre mht. udenrigspolitikken.

 

Men, i og med, at vi på centrale Radikale politik-områder bare står så langt væk fra S, kan jeg ganske enkelt ikke se andet end, at vi risikerer at blive fedtet ind i en rigtig omgang "lorte-politik", som vi bittert vil fortryde. Ligesom mange Konservative græsrødder græmmer sig over samarbejdet med DF.

 

Var der valg i morgen, skulle vi pege på Thorning-Schmidt som statsminister, for

 

1) at få fjernet Fogh

 

2) at øge vores medindflydelse på enkelte områder, f. eks. udenrigspolitikken.

 

Men efter min mening burde vi under ingen omstændigheder gå i regering med Socialdemokratiet.


Morten Jensen
Medlem

Morten Jensen , Morten Jensen - Formand Tårnby kredsen , 30-07-2008 08:51:22

Jeg er helt enig med dig Rune. Det er dejligt, at se Mortens håndtering af denne sag. Det er virkelig en sag, hvor man kan se forskellen på DRV og de andre.

Det er sørgeligt at se flere prominente venstre folk tale mod EU regler. De lægger jo nærmest op til, at det fremover skal være et "løst" ta selv bord, hvor det enkelte land kan være med, hvor de syntes det er sjovt og undlade, hvor de syntes det gør for ondt.

Det bliver virkeligt spændende at følge denne sag fremover. Også i forhold til S og SF.


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 30-07-2008 14:07:18

Nu har jeg løbende gennem dagen prøvet at komme ind på dr's net-tv for at se indslaget, men jeg kan ikke komme på. Før jeg ringer til DR vil jeg høre, om der er andre der også har problemer i denne sammenhæng? Er der en der kan lokkes til lige at gå ind og prøve om det virker hos dem?

 

Mvh Anne


Thomas Mark
Medlem

Thomas Mark , Byrådsmedlem i Hjørring , 30-07-2008 17:40:07

Til Anne:

 

...og her måske det link du søger

 

http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/Deadlineindslag.htm

 

MVH

Thomas


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 30-07-2008 17:48:20

En rigtig overskrift formidabelt Østergaard.

Mit forslag over en regeringsdannelse som tingene ser ud i dag er, at vi peger på Helle Thorning som statsminister, begrundelsen er at vi ikke vil have Fogh han er utroværdig.

Vi vil ikke gå ind i regeringen, men være garant for en liberal arbejdsmarkeds politik, en økonomisk politik der betyder  stop for nedskæringer i kommunerne, at EU reglerne overholdes, at der føres politik hen over midten, skatte omlægning fra arbejdsindkomster til "natur fremmende foranstaltninger", (ikke grønne afgifter) og endeligt, at vi vil samle ikke sprede.


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 30-07-2008 18:17:07

Jeg har emailet DR og nu virker det, og jeg har lige set det:

Fantastisk Morten! Det var en kræftprestation.

Det er det vi vil høre.

 

Og ja ganske rigtigt de danske regler gælder stadig når man har tænkt sig at flytte direkte fra et ikke-EU land til Danmark. Det er EUs regler om fri bevægelighed, der gælder, hvis man har tænkt sig at flytte fra et EU-land til Danmark, og dermed er det i praksis det andet EU-lands udlændingepolitik, der gælder.

Måske har Danmark sovet i timen, da de gik ind for fri bevægelighed indenfor EU... Tak IPU for det.


Carsten Dollerup
Medlem

Carsten Dollerup , Ejendomsadministrator , 30-07-2008 20:14:49

Uden at ville hijack'e tråden - HELT enig med Karsten i vurderingen af regeringsmuligheder med nuværende landskab.

 

Et andet 1. skridt kunne være ny ledelse i Socialdemokratiet... Det kunne tænkes at løse noget. Men det styrer S jo selv. Eller dvs. det gør S netop ikke.

 

Jeg kan faktisk ikke huske sidste gang jeg lagde mærke til noget fra S om de bølgeskvulp, der har været det sidste stykke tid. Temmeligt sigende - i min optik.


Søren Lester
Medlem

Søren Lester , Formand Egedal Opstillingskreds, Bestyrelsesmedlem Furesø Kommuneforening , 30-07-2008 20:40:29

Det var en fin præstation af Morten.

 

Jeg mener, vi skal overveje meget stærkt, om den nuværende situation giver mulighed for at få de radikale mandater i arbejde og vriste regeringen ud af DFs favntag. DF har jo sagt, at hvis ikke regeringen kæmper for og sikrer den nuværende udlændingepolitik, har DF ikke nogen grund til at støtte regeringen.

Regeringen har ikke en kinamands chance for at bevare udlændingepolitiken efter de seneste afgørelser fra EF-domstolen. Jeg mener, vi bør overveje, om der er en pragmatisk løsning, hvor vi hjælper regeringen med  at få en løsning på sit problem, som de mere fornuftige mennesker i regeringspartierne + S + DRV kan acceptere, og som efterlader DF frådende på sidelinjen.

For mig er det vigtigt, at få skubbet DF uden for indflydelse. Jeg tror, chancen kan være der nu. 


Inge-Margrethe Madsen
Medlem

Inge-Margrethe Madsen , Merkonom, journalist, billedkunstner , 30-07-2008 21:03:45

Kære Morten Østergaard

Det gjorde du SÅ godt i Deadline i aftes. Roligt og sikkert. De Radikale er i færd med at skabe sig en god, rolig og stærk position - uden nogen form for leflen for de billige point. - Som "folk" iøvrigt også synes at være ved at gennemskue.

Jeg vil mene, at Radikale lige nu blot skal fortsætte deruda' på samme facon. I er jo flere og mange, som - kan jeg se, af de mange seriøse indlæg - som virkelig véd, hvad de taler om, og samtidig ikke mindst har hjertet og den menneskelige moral med sig. 

Jeg tror, det er sagen, at fortsætte med at bygge roligt og sikkert op. og jeg kan høre på mine venner og bekendte, at der er ved at danne sig en respekt for holdninger og mennesker i DRV.

 

 

 

 


Carsten Dollerup
Medlem

Carsten Dollerup , Ejendomsadministrator , 30-07-2008 21:51:58

Nu fik jeg også set indslaget - SUPER! Jeg tror jeg er forelsket i en mand - en helt ny fornemmelse.

 

Han hedder Morten.

 

: D


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 30-07-2008 22:43:07

Formidabelt, ja det er ordet. Jeg har endelig set klippet og har smil op til begge ører. S.Pind fik ikke et ben til jorden. Hold kæft det var godt og skråsikkert. Inge-Margrethe, jeg tror du har ret. Har talt med flere ikke-radikale i dag, der har set Morten i Deadline og som lige som mig bagefter havde kæmpesmilet på. Skide godt!

 

Anne


Peter Jepsen
Medlem

Peter Jepsen , Cand. comm. , 30-07-2008 22:48:43

Med fare for at blive stemplet som rygklapper ved at melde mig så sent i heppekoret:

 

Ja, det var knageme godt gået, Morten Østergaard! Det kalder jeg aktivistisk oppositionspolitik, når det er bedst. Mere af den slags!

 

Og jeg forstår godt, at Adam Holm skulle kigge langt efter Søren Pinds blå EU-sokker. Der er godt nok sket meget med Venstre, siden partiet med Uffe Ellemann-Jensen i spidsen kunne kaldes pro-europæisk...

 

 


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 30-07-2008 23:03:31

Kunne VKO-Danmark ikke redde den med at sige, at de selvfølgelig (men først) vil overholde EU-regler om fri bevægelighed, hvis andre EU-lande fører en stram udlændingepolitik ligesom Danmark?

 

Bare en tanke... (Håber ikke at morfiske felter eksisterer)


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 31-07-2008 00:19:23

Det er ikke nemt at finde ud af hvor man har regeringen

- Den ene dag er de tavse som graven

- Den anden flygter de fra pressen

- Den treide dag undsiger de EU , som de argeste modstander af EU.

Men VK har selv stemt for EU-direktivet i december 2003, som lægger til grund for EU-dommen.

 

Så hvor længe bliver Rønn, som minister ??

 

Og Foghs drømme om job i EU forbliver et fatamogane.

 

VK sidder mere og mere fast i deres eget kviksand - sammen med DF


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 31-07-2008 00:53:04

Carsten

Præcis derfor skal Fogh, konstant holdes ved ilden på udenrigspolitikken. Vi radikale skal "bare score" 2 - 3 % af vælgerne fra regningen og vi har magten igen. 


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 31-07-2008 01:02:52

@Flemming

 

Du skriver.......".....Vi radikale skal "bare score" 2 - 3 % af vælgerne fra regningen og vi har magten igen....".......

 

Det tror jeg desværre ikke, at du har ret i.

 

Hvis du med magten mener, at vi bliver den gammelkendte "tungen på vægtskålen", så tror jeg, at du tager fejl.

 

Med de takter, som Socialdemokratiet viser i øjeblikket, er et S-DF samarbejde på nogle områder ikke utænkeligt.

 

S vil af med os. Og det kan de i et vist omfang komme gennem et øget samarbejde med DF, der således på nogle politik-områder, vil blive tungen på vægtskålen, og dermed - i strategisk forstand - være Danmarks nye midterparti.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 31-07-2008 10:09:37

Karsten

 

Det vil forudsætte, at mindst et parti mere ville følge den kurs, hvem skule det være?

Jeg tror der vil blive en fløjkrig i S vist det skete, så der hurtig ville blive valg igen, jeg har svært ved at se SF hoppe på den galej, ligeså de  konservative, Venstre vil have nok at gøre med at slikke deres sår.

Dermed skal vi da ikke udelade, at bruge deres stemmer vist de vil være med til at rydde op efter bla. sig selv.


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 31-07-2008 10:16:50

Eller hvis Danmark nu kræver at sammenlignbare/identiske krav (passende bolig, arbejde, bankgaranti osv) overholdes i de andre EU-lande (altså ikke nødvendig i Danmark selv, f.eks. en passende bolig i Tyskland)) for dem, der vil til Danmark. Kan DK ikke tillade sig at sige nej, hvis andre lande ikke overholde disse krav?

Jeg begynder at tvivle lidt...


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende. er med i RU´s kampagneudvalg. , 31-07-2008 11:04:24

@karsten og flemming.

jeg tror ikke på at S ture at gå i regering med DF, selvom de ligger meget tæt på hinanden politisk. på den anden side så kunne der virkelig blive ryttet op i S, V og K og  hvis så S bliver splittet  op i to partier, hvor det ene er mere fornuftigt, end det der er nu eller V bliver mere liberalt og nærmer sig os, ahhh.. men nu drømmer jeg vist.

 

jeg mener vi skal af med S!

1. endten skal vi stå alene og skabe os en position som DF står i nu, hvor de ikke er i regering, men stadig har mere at sige end K. (det bliver svært for vi skal konkurere med DF og SF om den plads)

 

2. eller finde nye græsgange, hvor vi kan få direkte indflydelse. hvem ved, hvis fogh stopper, der kommer et opgør og en ny mand/dame kommer til der vil føre partiet et nyt sted hen, et sted hvor vi kan være med.

 

vi er i en svær tid og vi må bare give den mere gaz som Østergaard. være offensive gøre os til det bærende parti, så skal vi nok føre Danmark i den rigtige retning!!!!!!!


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 31-07-2008 11:57:14

det er svært at spå, især om fremtiden. Storm P

Vi er oppe mod en flok populister, derfor er de utilregnelig. Spørg mig ikke hvad vælgerne så er.

 

Et sidespring.

DF slogan - FRI HAD

Venstres - kogt torsk i sennep gas.


Inge-Margrethe Madsen
Medlem

Inge-Margrethe Madsen , Merkonom, journalist, billedkunstner , 31-07-2008 12:34:53

Du skriver Niels Andreasen:

"...vi er i en svær tid og vi må bare give den mere gaz som Østergaard. være offensive gøre os til det bærende parti, så skal vi nok føre Danmark i den rigtige retning!!!!!!! "

 

Morten Østergaard er særdeles velfunderet og har ro på, når han "går ud".

Der er så utroligt mange på de her "sider", der er tilsvarende seriøse og velfunderede, så der er meget, der kan gøres. F.eks. undrer jeg mig over, at jeg ikke ser ret meget til jer på de blogge, der ikke er byens værste udspil at bevæge sig på. (eller måske jeg bare ikke ser ordentlig efter :-)) 

Jeg vil tro, at et godt fundament af indlæg fra de velfunderede - og et tillæg af de mere hidsige og sprællende ville være en god cocktail.

Hvis DRV netop nu er ved at få fat i et par græstotter at holde fast i på vej op ad bjerget, så skal man lige overveje - om man skal klappe i sine små hænder - eller om man skal finde lidt mere at gribe fat i, måske en lille platform at stå på, før man slipper totterne og overmodet (glæden) alt for voldsomt løs.

 

Hvis man ser meningsmålerne i forbindelse med denne sag, så er der blevet ganske uroligt på de tilhørerpladser, de fleste danskere har siddet og loppet sig på, mens EF/EU kørte derud'á med aftaler, love og bestemmelser. De fleste har ikke forstået det. Og gad egentlig vidst om de har det i de øvrige lande?!

 

 

 

 

 


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende. er med i RU´s kampagneudvalg. , 31-07-2008 18:34:42

jeg er enig i, at vi ikke skal klappe i vores små hænder i nu. men har vi ikke et fundament, og har vi ikke en platform, i DRV? problemet er nok mere at vi står alene, men så har vi også kun os selv at stole på. jeg synes vi skal være langt mere offentsive, selvfølgelig velovervejet offentsive. denne sag er en sag vi skal gribe godt og grundigt fat i, for her er noget der kan hive os op over træ grænsen.

 

som karsten også er inde på vi er de andre, de ikke vil leje med. så lad det gøre os stærkere. vi skal køre vores eget spil, på med klatreskoene og så der op ad. Østergaard har vist vejen, det kan sagtens lade sig gøre, også selvom der er ind pind på vejen.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 31-07-2008 19:05:05

Niels

Jeg er af modsat overbevisning , det er os der ikke vil lege med de andre, men det er vel bare farven der har en anden lyd!


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 31-07-2008 23:52:49

@Flemming og Niels

 

Vi skal pege på Thorning-Schmidt som statsminister.

 

Hvis VKO-flertallet forsvinder, ryger Fogh dermed ud.

 

Så langt, så godt.

 

I den situation vil der formentlig være et S-SF-R(-EL?)-flertal. Men der vil også være et S-SF-DF-flertal. Med SF's skift mht. udlændinge-politikken vil S-SF-DF lettere kunne blive enige om en udlændinge-politik end S-SF-R kan. Det ser vi allerede i dag.

 

Det samme gælder utvivlsomt den økonomiske politik, skolepolitikken, boligpolitikken og formentlig også kommunalpolitikken.

 

Og, hvis vi decideret går efter en SR-regering, er det jo helt indlysende, at Socialdemokratiet vil kunne banke os på plads gang på gang, under trusler om, at de vil gå sammen med DF i stedet. Husk på, at den mulighed jo ikke fandtes i Nyrups tid. Her var Socialdemokraterne tvunget til at holde af os. Det er de ikke mere. Og det har de regnet ud. Derfor vil vi i en SR-regering blive presset af Socialdemokratet til at tage ansvar for en masse politik, vi dybest set vil hade. Og det vil koste os dyrt. Rigtigt dyrt. Også på de indre linier.

 

Til gengæld vil vi nok lettere kunne arbejde sammen med S-SF om udenrigspolitikken og sundhedspolitikken end DF kan. Måske også retspolitikken? Men, dette vil dog trods alt totalt set udgøre større medindflydelse, end den medindflydelse vi har idag. Det er derfor, vi trods alt skal pege på Thorning-Schmidt. 

 

S-SF-DF-flertallet findes allerede i dag. Men, det bruges sjældent, fordi DF får mere ud af VKO-samarbejdet. Men, hvis VKO-flertallet forsvinder, vil DF jo byde sig til overfor Socialdemokratiet for at få medindflydelse. Og her vil Socialdemokratiet jo ikke sige nej. Med mindre vi altså går med til dele af DF's politik. Og i en SR-regering, vil Socialdemokratiet jo bruge dette til at presse os helt sindsygt.

 

Vi skal tage os alvorligt i agt for Socialdemokratiet. Det er ikke Det Store Gamle Parti det tidligere var. Det er en pil-rådden møg-biks. 


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende. er med i RU´s kampagneudvalg. , 01-08-2008 09:34:03

@Flemming

det var mest for ordspillets skyld, men du har ret vi vil ikke leje med de andre.



så vil jeg lige rette mig selv for tidligere, det skulle have været en en pind, ikke ind pind, ved ikke, hvor det ind kom fra..... men jeg håber i fik fat i pointen.



@karsten

som de dog kan skrive det. (pil-rådden møg-biks.) jeg er dog meget enig med dig, men hvem siger fogh er med til næste valg....? jeg mener hvis han får job i udlandet, eller bare overlader tronen, til den næste, så kan meget jo ske, især i politik. jeg er ikke sikker på det bliver nødvendigt at vælte fogh....



hvis S er så pil-rådden, er det så ikke også på tide at finde nye samarbejds partnere?



hvad ville der engentlig ske parlementarisk,hvis vi sage der er ingen vi vil peje på som statsminister, da der ikke er nogle der er hver at peje på? så vil vi blive i opposition til alle. når engang, vi så mener der er nogen at samarbejde med, så begynder vi at samarbejde.



egentligt synes jeg bare ikke om situationen eller om S, som de står nu, det er nok derfor jeg søger efter andre, mere grønne græsgange.


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende. er med i RU´s kampagneudvalg. , 01-08-2008 09:41:36

@ mig selv

der skulle kun have været et en, i en pind... det går rigtig godt.


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 01-08-2008 11:03:02

 Karsten - Niels

Vi skal pege på de mindst ringe til statsministerposten, det betyder ikke, at vi skal gå med i regeringen.

Skulle (hvad jeg ikke tror på) det blive sådan at SF og S gik i samarbejde med DF, kan vi bare gnide os i hænderne, arbejde fra sag til sag som nu, vente til der bliver valg igen, hvor vi og enhedslisten vil blive 3 doblet.

Når Fogh trækker sig, så vil der gå år før V har fundet tilbage til sine EU venlige og liberale rødder.


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 01-08-2008 11:15:10

Helle Thorning Schmidt, fordi alt andet er endnu mere (be)skidt.


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende. er med i RU´s kampagneudvalg. , 01-08-2008 12:37:50

jeg har min tvivl med hende Thorning. som det ser ud lige nu ser jeg ikke en stor forbedring i et regerins skifte, hvis hun kommer til magten, jeg ser nærmere en fortsættelse af det samme vi har nu, især hvis de samarbejder med DF. hvis de skal samarejde med os, skal vi have nogle rene linjer på bordet, inden for skat, intergration osv. forr jeg er i tvivl om hvor S virkelig vil hen. lefler de for DF og V`s vælgere, bare for at få stemmer, og så med små skridt vende tilbage til deres oprindelige politik, sådan som fogh er beskyldt for, eller løber de bare regeringens erner...? jeg er tilbøjlig til at tro det sidste, specielt med det "nye" menneskesyn, som nu også er blevet pop i SF.

 

hvem er mest (be)skidt, V,K,O, som opføre sig som de nu gør og har gjort i lang tid. eller S,SF, som ikke kan få nok af den nuværende regering. Helle brugt jo edt meste af valgkampen på at fortælle borgerne, hvor godt Anders Fogh har gjort det!! selvom der  var massere at gå i kødet på Fogh med.  så hvad er mest (be)skidt, dem der ligger, "den forkerte," retnings linje i dansk politik eller dem der hoper og danser for at gøre dens en egen? og hvor rene vil vi være, hvis vi støtter den ene eller den anden?


Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 02-08-2008 12:45:24

@Karsten
Du henviser til ”SF’s skift mht. udlændingepolitikken”.

I den aktuelle sag handler debatten om tilknytningskravet og 24-årsreglen. Der indtager SF samme position som RV, begge partier er modstandere af disse regler.

I foråret 2008 havde Margrethe Vestager og Morten Østergaard gang i et kortvarigt mediestunt, hvor de forsøgte at udlægge Villy Søvndals grovkornede udfald mod Hizb ut-Tahrir som en slags problem. Er det Søvndals retorik i denne konkrete sag, der udgør SF’s skift? I så fald er der langt fra kød nok på ”skiftet” til, at vi skal frygte et snarligt samarbejde mellem SF og DF.

Eller består skiftet i SF’s integrationsplan fra foråret og dens til tider overdramatiske tonefald? For det kan vel dårligt handle om synet på starthjælpen og andre former for problematisk lovgivning på integrationsområdet. Her er SF igen på linie med RV.


Derfor undrer jeg mig lidt over, hvad det angivelige skift består i – sådan helt konkret – og hvordan det på nogen måde kan gøre det mere spiseligt for SF end for det Radikale Venstre at samarbejde med DF om udlændingepolitikken.


Rasmus S. Larsen
Medlem

Rasmus S. Larsen , Odense Radikale Venstre , 02-08-2008 12:52:34

@Niels

”...hvor rene vil vi være, hvis vi støtter den ene eller den anden?”

Det er faktisk en god pointe. Hvis VK-regeringen overraskende mister sit flertal efter næste folketingsvalg, kan det Radikale Venstre ikke undgå at yde en indirekte (og forhåbentlig midlertidig) støtte til en udlændingelovgivning, som partiet egentlig er imod, uanset om det deltager i en regering eller ej. For under alle realistiske omstændigheder vil RV skulle pege på en statsministerkandidat, dvs. Helle Thorning-Schmidt, der støtter Anders Foghs eksisterende udlændingelovgivning. Det er simpelthen ikke muligt at stå med ”rene hænder” i denne sag.

Det eneste der kan ændre denne situation, er, at den nuværende strid om lovgivningen ender med, at (dele af) den må opgives, fordi den krænker danskernes rettigheder i EU, og fordi der viser sig ikke at være opbakning blandt de øvrige medlemslande til at kopiere den eksisterende danske lovgivning på EU-plan.


Anne-Sophie Hjort
Medlem

Anne-Sophie Hjort , Lærer, medlem af bestyrelsen i Rudersdal Radikale , 03-08-2008 01:22:44

Kæmpe ros til Morten Ø. for en flot mediehåndtering de seneste dage. Men det er tid til at løfte diskussionen derhen, hvor vi matcher Dansk Folkepartis frontalangreb på vores medlemskab af EU. Og med Dansk Folkeparti måske også regeringen, og SD. Det handler, som jeg ser det, dybest set om hvorvidt vi (danskere) vil være en del af et Europa der kan håndtere alle de udfordringer vi står overfor - globalisering, klima, miljø, rig/fattig osv. Jeg synes det er beskæmmende at se hvordan Dansk Folkeparti har formået at sætte en dagsorden i medierne, godt sekunderet af bl.a. Jyllandsposten, Søren Pind og andre.


Niels Andreasen
Medlem

Niels Andreasen , hf-studerende. er med i RU´s kampagneudvalg. , 03-08-2008 13:12:08

@ Anne-sophie

det er en god point, men problemmet ligger vel også i at vi er en "enmandshær," imod mange. når S, SF tier så får vi ikke meget opbakning, derfra. (med henhold tol S og deres EU politik) og hvor er enhedslisten i denne sag? jeg håber det bliver  bedre efter ferien på den front. det viser nu også bare; hvor er opositionen hende? hele agurke tiden har stået på regeringen og DF. (selvfølge også lidt os)

 

problemet er at S nu er blevet så tæt på regeringen at de ikke kan handle uden at den gør, for det skulle helst ligge så tæt op ad deres politik, som muligt. kan vi samarbejde med et nyt V? ikke uden at få beskidte hænder... men det er jo politik :)

 


Morten Østergaard
Medlem

Morten Østergaard , NÆSTFORMAND I FOLKETINGSGRUPPEN , 05-08-2008 18:31:12

Kære alle

Tak for de mange pæne ord, men denne sag er hverken slut eller vundet endnu.

Idag er statsministeren kommet på banen, og han holder fat i den afledningsmanøvre, som diskussionen om den seneste EF-dom er.

Faktum er at den danske udlændingepolitik er hullet som en schweizer-ost og regeringen har holdt det skjult for de borgere, som kunne have brugt reglerne, for deres vælgere og for deres parlamentariske grundlag.

For os er det vigtigt at holde fast i.

1) Vejledningspligten gælder også for VK-regeringen og danskerne skal trygt kunne henvende sig til offentlige myndigheder og tro på de svar de får.

2) Ingen andre lande i EU behandler deres egne borgere så dårligt som vi gør - det er sagen kerne. Det er det som gør at EU-reglerne altid vil være attraktive for danskere med udenlandske ægtefæller.

3) Vi skal have en "Effektiv Udlændingepolitik", som på engang forhindrer tvangsægteskaber, sikrer danskerne de samme rettigheder i Danmark, som de har i alle andre EU-lande og som bidrager til at skaffe arbejdskraft til Danmark .

Den nuværende VKO(S)-politik er ineffektiv:  Der er stadig tvangsægteskaber, menneskesmugling, kvindehandel og proforma. Danskerne tvinges til at løbe spidsrod i andre eu-lande for at vende hjem med deres ægtefælle. Hverdag udvandrer to par til Sverige pga, udlændinge reglerne - arbejdskraft som kunne have bidraget på et betrængt dansk arbejdsmarked.

 

Jeg håber at alle i, som er optagede af denne sag, vil fare i blækhuset, så vi kan sikre at Stats- og Integrationsminister ikke får held med afledningsmanøvre.

 

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Side 1 af 3
Bo Nissen Knudsen
Medlem
Bo Nissen Knudsen Hovedbestyrelsen & Forretningsudvalget i Hovedstaden
Martin Bork
Medlem
Martin Bork Ph.d. i Historie. Formand for Ringsted opstillingskreds.
Tomas Bech Madsen
Medlem
Tomas Bech Madsen Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget
Sofie Carsten Nielsen
Medlem
Sofie Carsten Nielsen Spidskandidat til Europa-Parlamentet
Inge-Margrethe Madsen
Medlem
Inge-Margrethe Madsen Merkonom, journalist, billedkunstner