Rune Christiansen

Rune Christiansen

Radikal Folketingskandidat i Odense

Antal relationer 44
Anbefalet af 4
Medlem

Simon Emils principkamp er nødvendig!

18-09-2008 12:59:27 - 17 kommentarer

Simon Emils angreb på partiledelsen i dagens udgave af Berlingske Tidende er ikke et ubetinget gode for partiet. Timingen og angrebsformen er forkert, og det faktum at Simon Emil ikke selv kommer til landsmødet er beklageligt.

Men det er fuldt berettiget - og desværre nok også helt nødvendigt -at diskutere hvad DRV´s grundlæggende principper skal være, og hvordan vi bedst forsvarer dem.

Er der virkelig nogen her der mener, at det var fornuftigt at sælge ud af den sekulære radikale humanisme i valgkampen? Er der nogen af jer der ikke fortryder den velfortjente vælgerlussing vi indkasserede, da vi gjorde os selv til endnu et medløbende, xenofobisk folkestemningsparti?

Hvis vi ikke står fast på det grundlæggende princip, at alle borgere uanset køn, alder, seksualitet eller hudfarve har samme værdi, så er vi mindre end ingenting! Og der er ingen anden lovgivning der i den grad voldtager borgernes lige værdi sådan som 24års-reglen, tilknytningskravet og den øvrige anti-udlændingepolitik gør det.

Jeg er dybt uenig med Simon Emils analyse af, at de borgerlige kunne være lige så gode eller ringe som Socialdemokraterne. Anders Fogh fører rent faktisk en indvandrerpolitik der er baseret på et usundt og samfundsskadeligt menneskesyn, mens socialdemokraterne indtil videre blot taler om at gøre det.

Men hvis vi vil undgå at vores partiledelse sælger partiets sjæl for ministerbiler, så tror jeg desværre at diskussionen er nødvendig. Den gammeldags insisteren på alle borgeres lige rettigheder og på ikke at skelne mellem kulturer, religioner, køn eller sexualiteter er i udlændingedebatten blevet en hæmsko for den indflydelse vores ledelse så desperat søger, og min frygt er at de derfor er ved at geare op til at droppe alle grundlæggende radikale holdninger, for i stedet at få indflydelse på infrastruktur, miljøpolitik og andre samfundsrelevante detailspørgsmål.
I så fald er vi som sagt mindre end ingenting. Et ligegyldigt CD, et medløberparti uden værdier vi rent faktisk tør og vil slås for.

Den eneste måde at undgå dette skrækscenarie på er ved at sende et klart signal til vores ledelse om, at det at være radikal rent faktisk betyder noget! - Det kunne gøres ved at stemem for den resolution, der klart siger at vi er imod den diskriminerende udlændingepolitik, og derfor aldrig kan deltage i en regering der bygger på 24års-regel, tilknytningskrav og den grundlæggende antagelse af mennesker med en anden kultur end flertallet er ringere borgere.

Den kamp er værd at kæmpe!

Kommentarer
Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 18-09-2008 13:08:23

Enig, men Simon Emil retter fokus på sidste år og ikke den aktuelle politik, hvor vi har afvist S og SF's udlændingeudspil.


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 18-09-2008 13:12:11

Undskyld mig, men går der ikke lidt inflation i at oprette nye indlæg? Det er lidt svært at følge med i debatten, når der ti nye tråde om Simon i træk. Jeg ved godt man ikke må blande sig i formen herinde, men det er jo ikke til at følge med:-(

 

Mvh Anne


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 18-09-2008 13:16:05

@Rune

 

Jeg glæder mig til at høre dig SKRIGE dine synspunkter ud over de delegerede fra Landsmødets talerstol i den kommende weekend...........


Rune Christiansen
Medlem

Rune Christiansen , Radikal Folketingskandidat i Odense , 18-09-2008 13:24:46

Det gør jeg gerne og altid! Ingen ambitiner om ministerbil og intet ønske om at komme ind i samfundets maskinrum kan afholde mig fra at insistere på alle menneskers lige værdi og alle borgeres ret til samme behandling, uanset kultur, race eller religion.

(Til gengæld er jeg så til tider lidt vel selvhøjtidelig og salvelsesfuld,- En alvorlig radikal brist der helst skal punkteres med lidt ironi engang imellem:-)

 

Jeg håber du vil skrige med mig...


Karsten Kristoffersen
Medlem

Karsten Kristoffersen , Cand. polit., formand for Det Radikale Venstre på Frederiksberg , 18-09-2008 13:31:24

Nej, jeg vil sgu ej.........


Jan  Brøns
Medlem

Jan Brøns , Formand i Ballerup DRV , 18-09-2008 13:49:39

Jeg er enig med Simon Emil, men ikke med hans timming i Berligske. Hvorfor skal det diskuteres nu hvor der er Landsmøde ? Vi har jo Afvist SF & Socialdemokratiet i udlændinge spørgsmålet i år. Alle borger har samme værdi uanset religion og hudfarve, 24 års reglen er den lov som skal gælde og dette er ikke og skal ikke være til diskution.


Rune Christiansen
Medlem

Rune Christiansen , Radikal Folketingskandidat i Odense , 18-09-2008 13:56:51

Som jeg starter med at skrive, så mener jeg heller ikke at timingen og formen på Simon Emils angreb er særlig god.

Men jeg er bange for at den kommer nu, fordi der er ændringer af vores udlændingepolitik,- og dermed også ændringer af vores mest grundlæggende principper - på vej fra partiets ledelse.

 

Og jeg vil aldrig nogensinde tilslutte mig 24års-regel, tilknytningskrav eller andre regler, hvis præmis er at borgere med en anden kulturbaggrund principielt er problematiske for samfundet og truer "sammenhængskraften".

 

Man bliver ikke en dårligere dansker af at være muslim. Man bliver ikke en dårligere dansker af at gå med tørklæde og man bliver ikke en dårlige dansker af at fejre ramadan. Ligesom man ikke bliver det af at være homoseksuel eller rødhåret!


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 18-09-2008 14:03:31

Rune, jeg gætter på, at du ikke finder en eneste radikal, der mener at man bliver en dårligere dansker af at gå med tørklæde eller af at fejre ramadan. Eller for den skyld af at være homoseksuel eller rødhåret. Du er - som jeg kan se det - igang med en kritik som slet ikke har hold i virkeligheden.

 

Mvh Anne

 


Jon Gaarsmand
Medlem

Jon Gaarsmand , radikale holdninger gør en forskel... , 18-09-2008 14:30:28

Hej Jan Brøns

 

Vi skal da netop diskutere det på landsmødet - vi har jo ikke haft et landsmøde siden sidste valg, og så er det da vores - medlemmernes - mulighed for at tage diskussionen op og tale om hvad der er sket i det forgangne år.


Jan  Brøns
Medlem

Jan Brøns , Formand i Ballerup DRV , 18-09-2008 15:28:35

Hej Jon Gaarsmand

Der er ingen tvivl om at det kommer op på Landsmødet. Efter vores valgnederlag blev det vendt og drejet, og mange var inde på at vi ikke i spørgsmålet skulle have ændret holdning. Min holdning er at vi skal se fremad, og så kan vi uddele næser til dem der i året løb har forløbet sig om det ene eller andet. Du har hel ret vi skal kunne diskutere alt som er sket siden sidste Landsmøde. 


Rasmus M.
Int.

Rasmus M. , cand. jur. , 18-09-2008 15:30:07

Jeg er helt enig, Jon!

 

Det er da netop nu, at det skal diskuteres, hvorfor Margrethe/Østergaard valgte at gå direkte imod Landsmødet, Hovedbestyrelsen og Folketingsgruppen. De har nu travlt med at kalde Simon "illoyal", fordi han kritiserer lederen, men det er jo de to, der var illoyale overfor et helt parti.


Christian Knudsen
Medlem

Christian Knudsen , Storkredsformand - Københavns Omegn , 18-09-2008 17:24:40

Som jeg har skrevet i en anden tråd - det er ikke så interessant at diskutere formen, formuleringerne eller timingen. Heller ikke selvom jeg mener timingen er til dumpekarakter.

 

Det interessante er vel for pokker indholdet. Jeg har nu læst hans kronik to gange, og skrålæst et tocifret antal debatter herinde. Og jeg kan ikke rigtig få øje på nogen der tilbageviser hans konkrete kritikpunkter.

 

Så indtil videre har jeg en ubehagelig fornemmelse af at han har ret i sine kritikpunkter. Og af at vi har så travlt med at gå i selvsving over at de overhovedet bringes frem, at vi slet ikke kan finde ud af at forholde os til dem.

 

Og så har Jon altså en pointe. Det er første gang siden valget at der er landsmøde. Og hvis det ikke er nu partiets øverste myndighed kan drøfte forholdet mellem hovedbestyrelsens valgudtalelser og hvad der efterfølgende hændte - hvornår kan den så?


Martin K.I. Christensen
Medlem

Martin K.I. Christensen , Medlem af Hovedbestyrelsen, formand for ILGA-Europe , 18-09-2008 20:25:56

Formen er alt i vore dage.  

 

Politk og valkampe er brutale i vore dage og der er ikke plads til lidt på den ene side og lidt på den anden. Og det er en fejlslagen analyse, at mandattabet ved sidste valg, skulle skyldes 24-års reglen. Nej, det skyldtes de forudgående uro.

 

Fortsætter vi med navlepillerriet, kan vi nok vinke farvel til en stor del af de sidste vælgere. Der er ikke langt til de 2%. SF er parat, og de har ikke nogen skrupler. De vinder på at tilslutte sig 24-års reglen og i det hele taget melde klart ud. Kunne man forestille sig et lignende angreb på Villy? Simon Emils taktik er fuldstændig ødelæggende og helt uforståelig.

 

 


Tyge Birk
Medlem

Tyge Birk , Formand for partiets miljøudvalg og formand or Faxekredsen , 18-09-2008 21:30:59

Om formen er alt i vore dage, skal jeg lade være usagt; men at Simon Emils ordvalg har skygget for indholdet - det burde ikke komme bag på ham.

Ordet forræderi - anvendt af en politikker!
Det betyder som regel ikke, at man vil forsvare radikale værdier(retssikkerhed for alle etc.) - tværtimod. 


Ole Bengtson
Int.

Ole Bengtson , Radikal vælger , 18-09-2008 22:19:38

Mænd, der ikke er høje af vækst, har det med at puste sig op. Sikkert fordi de inderst ind er ramt på deres selvværd qua deres kropslige fakta.

 

Det lader tilsyneladende også at være tilfældet for Simon Emil Ammitzbøll med hans usmagelige angreb på Margrethe Vestager.

 

Jeg vil opfordre den unge "skytte" til at overveje at forlade partiet. Ellers er vi nogle trofaste radikale vælgere, der vil overveje at sætte krydset et andet sted ved næste valg.


Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 22:33:47

Hvis man nærer afsky for personangreb, virker det nu lidt absurd, at afskyen kommer til udtryk i et personangreb, hvor man forholder sig til ligningen selvværd og højde.

 

;-)

 

Jeg synes i det hele taget, debatten skulle blive en smule mindre følelsesladet og personfikseret og handle meget mere om vore fælles mål og visioner for Danmark, og hvordan vi når hen til at indtage en position, der muliggør at føre disse ud i livet.

 

Derfor håber jeg da også, du fremover er at finde blandt de trofaste, radikale vælgere.

 

 

 

 

 


Ole Bengtson
Int.

Ole Bengtson , Radikal vælger , 18-09-2008 23:07:11

Assia, du har helt ret i, at vi bør stå sammen, men når Simon Emil Ammitzbøll formulerer sig, som han gør, bliver jeg - som Marianne Jelved - vred - og måske også lidt provokerende.

 

Margrethe Vestager befinder sig i en meget vanskelig position som leder af Det Radikale Venstre, og det har jo vist sig at være meget vanskeligt at navigere i det politiske farvand for hende for tiden - og ikke uden grund, som S og SF opfører sig.

 

Margrethe Vestager har min fulde opbakning. Kommer Simon Emil Ammitzbøll og hans trosfæller til at overtage roret, agter jeg at gå fra borde. Sådan er det ...


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Christian Knudsen
Medlem
Christian Knudsen Storkredsformand - Københavns Omegn
Kristina Siig
Medlem
Kristina Siig EU-kandidat, lektor dr. juris