Sander Jensen

Sander Jensen

Formand for Radikale Venstre i Århus, selvstændig, kommunikationsrådgiver, journalist.

Antal relationer 37
Anbefalet af 3
Medlem

Intern splid for åbent tæppe skader mere end gavner

18-09-2008 10:06:10 - 10 kommentarer

Der er ikke noget mere demotiverende, end når folketingsgruppen skændes for åbent tæppe. Det er amatøragtigt, og det gavner over hovedet ikke den radikale sag. Uanset hvad der diskuteres.
Når krybben er tom, så bides hestene... det er skuffende at følge... Når der er hårde tider, så står man altså sammen! Vores politiske modstandere må grine af os. Men så ved vi da, hvad vi skal diskutere på landsmødet i kroge og på gange. Ligesom da Anders Samuelsen i 2006 begyndte at tale om at pege på VK og tog hele dagsordenen. Jeg havde ellers håbet, at jeg kunne komme til landsmødet og få tanket op i motivationen og få styrket en fælles radikal "ånd". På den anden side, kan jeg jo bare lukke ørerne og lade være med at tage tingene så tungt og gå i detaljerytteri, som vi radikale ofte har alt for stor en tendens til.

Kommentarer
Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 10:20:12

Jeg er helt enig i dit synspunkt, og jeg tror, vi skal passe på med at løbe efter en medieskabt dagsorden og konflikt-stoffet. Lige nu er to af hovedhistorierne, at Simon Emil har skrevet en kronik - og at landsformanden ønsker kongehuset afskaffet.

 

Dét er mediernes dagsorden her to dage før landsmødet. Så læner de sig tilbage og venter på, at vi kaster os over hinanden, i forventning om, at vi selv gør anstalter til kampen "Simon Emil vs. Margrethe Vestager". Den kamp gider jeg hverken arrangere eller tage del i. Medierne kan slås med sig selv, kan de. Jeg vil hellere tale om indhold end om form, og vi bør også holde os for gode og fornuftige til at medvirke til personopgør i dette parti. Vi har været der, og det var ikke sundt!

 

Vi har vores egen politiske dagsorden. Lad os holde fast i den.

 

 

 


Christa Møllgaard-Hansen
Medlem

Christa Møllgaard-Hansen , Filosoferende radikal , 18-09-2008 10:28:34

Hørt...!


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 18-09-2008 10:40:08

Og skulle vi snakke personer, så har Margrete Vestager jo gjort det fremragende i årets løb, som f.eks opgør med en aktiv udenrigspolitik- og sikkerhedspolitik og konstant fokus på udlændingepolitikken som VKO fører.

flere politikområder

 


Jon Gaarsmand
Medlem

Jon Gaarsmand , radikale holdninger gør en forskel... , 18-09-2008 10:40:58

Det er da netop indhold det handler om... Hvor skal det radikale bevæge sig hen i det 2100 århundrede?

Det er da meget vigtigt at tale om.

Jeg er sikker på at jeg nok skal få tanket op med radikal "'ånd" på landsmødet, og så er det op til os at få det til at handle om politikken - og der har Simon og Søren Bald jo ret i at der er områder, hvor vores nuværende politiske leder, Margrethe Vestager, ikke er i overensstemmelse med meget store dele af partiet, hverken strategisk eller politisk, og så er det da op til os medlemmer at råbt vagt i gevær, når det radikale hjerteblod bliver solgt ud. Og landsmødet er da lige stedet for den diskussion.


Torben Ringsø Jensen
Medlem

Torben Ringsø Jensen , Næstformand i Herning redaktør på B-retning og Webmaster , 18-09-2008 10:46:35

År 2008 var den gang, da verdensøkonomien ramlede og Simon Emil ærgrede sig over et dårligt valgresultat. Han mente at hans parti gjorde fejl i at sige fra overfor VK-regeringen. En regering der om nogen bar et ansvar for, at dansk økonomi blev ramt hårdt af den store nedtur for amerikansk økonomi. Skattestoppet, adgangen til afdragsfrie låntagning og de oppustede huspriser viste sig at være det helt store problem.

 

Gosh, hvor er der noget navlepillende ved den tale om ... og ... stue!


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 18-09-2008 10:50:02

Hørt! Og så er det altså fejt bare at stikke af fra det hele. Jeg tror, at medierne vil bore i, at vi er splittede og at vi ikke har en eksklusionsparagraf.


Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 11:01:14

@Annette

 

Eksklusion?

 

Jeg synes, det er godt, vi ikke har en sådan paragraf. Den bliver da helt vildt misbrugt i visse andre partier, hvor enhver intern diskussion kvæles og åbenmundede hældes ud på brutal vis. Men selv ikke en eksklusionsparagraf står mellem et parti og den totale fortabelse, hvis ikke fundamentet er i orden.Se nu bare Ny-Liberal Alliance og deres svare problemer! Der har været så meget blæst om det parti, at folk ikke kan kan huske, at de igen har 3 folketingsmedlemmer, endsige hvad den tredje hedder. Navnet er Villum Christensen, hvis nogen skulle spørge - jeg har selv slået det op!  ;-). 

 

Men når du siger "eksklusion", mener du så i ramme alvor, at Simon Emil eller kritikere generelt skal hældes ud af partiet? Det er jeg altså uenig i - og så kan jeg jo bare være glad for, at der ikke er en eksklusionsparagraf! ;-)

 

Vi har da brug for interne diskussioner, hvis vi skal udvikle os. Og vi har brug for, at synspunkter, der stritter, også bliver fremført. Naturligvis med det sigte, at vi kan tale os frem til enighed.

(Er jeg naiv?)


Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 18-09-2008 11:09:27

Assia: Jeg er helt enig med dig - jeg skrev bare om, hvad medierne vil bore i. 


Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 11:19:28

@ Annette

 

Du aner ikke, hvor lettet jeg er. Jeg var begyndt at lede efter vedtægterne. ;-)

 

Lad dem bore. De kan komme og spørge mig, så skal jeg gerne fortælle dem et og andet om demokratisk tradition og medlemsindflydelse.

 

:-)

 


Rune Christiansen
Medlem

Rune Christiansen , Radikal Folketingskandidat i Odense , 18-09-2008 12:20:50

Jeg er enig i at formen på hans angreb kunne være mere gennemtænkt, og jeg finder det beklageligt at Simon ikke selv efterfølgende er til stede ved landsmødet.

 

Men jeg synes helt klart at det er berettiget at diskutere, hvad der skal være DRV´s politiske grundprincipper! - Og det er efter min mening intet mindre end en tragedie, hvis partiet endnu engang svigter sin historiske rolle som et sekulært, humnistisk og rettighedsbaseret reformparti, der stiller alle medborgere lige og siger klart fra overfor diskriminatoriske regler som 24års-reglen, tilknytningskravet o.s.v.

 

Det radikale "sell-out" i valgkampen kostede os en velfortjent vælgerlussing og gjorde os til endnu et medløbende, ligegyldigt folkestemningsparti. Der vil jeg aldrig ende igen. Hvis man skal bibeholde sin politiske relevans må partiet stå fast om sine egne værdier og aldrig falde for populistisk retorik eller det brændende ønske om ministerbiler.

 

Derudover er jeg dybt uenig med Simon analyse af, at VK kunne være lige så lette at påvirke (og derfor fuldt så gode samarbejdspartnere) som Socialdemokraterne. Anders Fogh fører rent faktisk den dybt forkastelige, xenofobiske og anti-modernistiske indvandrerpolitik. Socialdemokraterne taler bare om at ville føre den,- Og primært fordi de som parti har mistet viljen og evnen til at slås for den almindelige humanistiske lighedstanke.

 

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget
Lars Søgaard Sørensen
Medlem
Lars Søgaard Sørensen Redaktør af Progress & Bestyrelsesmedlem i Aarhus Radikale Vælgerforening
Christa Møllgaard-Hansen
Medlem
Christa Møllgaard-Hansen Filosoferende radikal
Torben Ringsø Jensen
Medlem
Torben Ringsø Jensen Næstformand i Herning redaktør på B-retning og Webmaster