Signe Vad Kaastrup

Signe Vad Kaastrup

stud.mag engelsk og samfundsfag, deltidsaktivist

Antal relationer 2
Anbefalet af 0
Medlem

Ligestilling

19-08-2008 15:39:52 - 17 kommentarer

Frisk ovenpå Priden i lørdags sidder jeg og tænker om ikke man kunne foreslå (nu hvor  DK alligevel står foran en sag fra EF-domstolen) en ligestillingsombudsmand m/k/interkøn, som udover de gængse sager om kønsligestilling også tager sig af hbt-ligestilling (hbt= homo, bisexuel, trans). I Sverige har man siden 1999 haft HomO, Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuel läggning, se link:

 

http://www.homo.se/o.o.i.s/1210

 

 

Kommentarer
Martin K.I. Christensen
Medlem

Martin K.I. Christensen , Medlem af Hovedbestyrelsen, formand for ILGA-Europe , 19-08-2008 18:48:44

Rent faktisk er de i Sverige i gang med at etablere én stærk ligestillingsombudsmand. De har også haft en børneombudsmand osv. osv. Den nye ombudsmand får dog ikke køn under sig, så vidt jeg forstår.

 

DRV har den lidt fjollede opfattelse, at mere end én ombudsmand vlle "devaluere" ham vi har. Ser man til sverige er der nu ikke noget, der tyder på, at det er korrekt, og vi ser nok snart et af de eneste steder i verden, hvor man har ombudsmænd, hvor man kun har en enkelt af slagsen.

 

Med en ombudsmandinstitution følger penge og midler. HomO har haft mulighed for selv at tage sager op og har tjekket myndighederne på eget initiativ og det har betydet rigtig meget. Man har ikke rigtig indtryk af at den danske ombudsmand gør ret meget for ligestillingen.

 

 


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 19-08-2008 20:22:21

Enig. Det skal vi have! Vi skal have et fælles anti-diskriminationsombud med kompetence til selv at tage sager op. Og det er rigtig dumt, at DRV har en så rigid holdning til nye ombud. Det ville virkelig rykke noget. Men det skal jo ikke afholde os fra fortsat at kæmpe for det - det ville have været en oplagt resolution til Landsmødet, men det er vist desværre for sent nu.

 

Jeg talte bl.a. for et sådant ombud i interview i Orientering på p1 i fredags.


Martin K.I. Christensen
Medlem

Martin K.I. Christensen , Medlem af Hovedbestyrelsen, formand for ILGA-Europe , 19-08-2008 20:30:54

Det var et rigtig godt indslag i p1!


Mikkel Sarbo
Medlem

Mikkel Sarbo , Fmd. Uddannelsesudvalget, iværksætter og Chief Executive Uncle i Tante T , 20-08-2008 09:46:10

Det er ikke for sent at sende en resolution til LM - deadline for resolution med 7 stillere er først i morgen tidlige kl. 09.00 - så hvis der er en som er hurtig på tasterne kan det godt nås. Jeg skriver i hvert fald gerne under - og min mail er s@rbo.dk hvis der er en som har et udkast at sende til mig.


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 20-08-2008 10:11:28

OK. Jamen så har Martin og jeg lige chattet os frem til denne formulering. Hvad siger I? Kom endelig med kommentarer/rettelser?

 

”Radikale Venstre vil stille forslag i Folketinget om at oprette et fælles anti-diskriminationsombud, der samler indsatsen mod diskrimination på baggrund af køn, race/etnicitet, religion/tro, handicap, alder og seksuel orientering".

Begrundelse:

Tendensen i de øvrige nordiske lande går i retning af sammenlægning af ombud for at styrke indsatsen for at fremme ligestilling og ligebehandling og bekæmpe diskrimination. Resultaterne er til at føle på. Lønforskellen mellem kvinder og mænd er nedbragt i Sverige, hvorimod den er stigende i Danmark. Diskrimination af homoseksuelle er kortlagt i Sverige og der er udarbejdet en handlingsplan til bekæmpelse af dette. I Danmark kender vi ikke omfanget. Et ombud med kompetence til selv at tage sager op vil kunne løse mange af de problemer, vi har i Danmark.


Mikkel Sarbo
Medlem

Mikkel Sarbo , Fmd. Uddannelsesudvalget, iværksætter og Chief Executive Uncle i Tante T , 20-08-2008 10:30:18

Jeg synes det ser fint ud - og er dejlig hurtigt reageret!

 

Eftersom jeg netop har fået mail fra Sofie går jeg ud fra, at hun sender ind til resolution@radikale.dk.

 

Der er noget der rykker i DRV!!!


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 20-08-2008 10:32:23

Det gør jeg, når jeg har 7 stillere ja - og du er på Mikkel.  Andre?


Martin K.I. Christensen
Medlem

Martin K.I. Christensen , Medlem af Hovedbestyrelsen, formand for ILGA-Europe , 20-08-2008 10:43:37

Jeg er osse på!


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 20-08-2008 11:11:50

Forslaget er diskriminerende... :) fordi der kun står religion/tro, men ikke areligiøse livssyn. Også areligiøse ikke troende mennesker fortjener beskyttelse mod diskrimination pga deres livssyn i lige så høj grad (men ikke mere eller mindre) som religiøse menneskere. Religiøse mennesker behøver ikke ektra beskyttelse. Derfor synes jeg, at I skal erstatte

"... mod diskrimination på baggrund af køn, race/etnicitet, religion/tro, handicap, alder og seksuel orientering."

med
"... mod diskrimination på baggrund af køn, race/etnicitet, religion/tro/livssyn (eller livsanskuelse), handicap, alder og seksuel orientering".
eller blot

mod diskrimination på baggrund af køn, race/etnicitet, livssyn (eller livsanskuelse), handicap, alder og seksuel orientering".

Jeg ved ikke hvor nødvendigt det er med at nævne religion eksplicit (måske en vigtig signalværdi). Det må I vurdere; med eller uden ordet religion. Ellers er det fint, og hvis det bliver ændret, så er jeg også med.


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 20-08-2008 11:18:22

Helt enig  sådan set, så lad os endelig det. Jeg har blot brugt den formulering, der findes i traktater og som bruges i andre lande, men det skal jo ikke afholde os fra udvikling. I EU pågår en længere diskussion om, hvorvidt areligiøse (som mig) er medtaget i benævnelsen tro.. Men jeg ændrer og tilføjer livsanskuelse og sætter dig på Robin.

 


Mikkel Sarbo
Medlem

Mikkel Sarbo , Fmd. Uddannelsesudvalget, iværksætter og Chief Executive Uncle i Tante T , 20-08-2008 11:28:04

Fint at du kommer på banen Robin!

 

Selvom jeg ikke personligt er hverken troende eller specielt religionsbegejstret, så føler jeg mig nu meget godt dækket af "/tro" - eftersom det vel også er en slags tro ikke at tro på noget!


Robin de Nijs
Medlem

Robin de Nijs , alethiolog & sekretær religionskritisk netværk (Lejre) , 20-08-2008 11:47:55

@Mikkel, nu skal vi ikke starte en lang filosofisk diskussion om det, men der er stor forskel på religiøs tro og ikke-religiøs tro (bl.a. tvivl). Jeg tror faktisk, at vi alle sammen tror på nogle ting... altså ikke-tro eksisterer faktisk ikke (kun hvis vi snakker om noget bestemt som f.eks. Gud, elementarpartikler, evolution eller Big Bang), så på denne måde kan man godt sige, at det var fint nok med "tro", men der skal ikke være nogen tvivl om at forslaget inkluderer alle livsankuelser (religiøs eller ej) (der er åbenbart diskussion om det i EU som Sofie sagde), så derfor er det nødvendigt at tilføje ordet "livsanskuelse".


Signe Vad Kaastrup
Medlem

Signe Vad Kaastrup , stud.mag engelsk og samfundsfag, deltidsaktivist , 20-08-2008 15:28:43

Jeg checkede først nu. Fantastisk arbejdet, jeg ville meget gerne være med også, men jeg kan se det vist er for sent nu. Men super!


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Spidskandidat til Europa-Parlamentet , 20-08-2008 15:35:38

Nej, nej ikke for sent. Du kommer på.


Signe Vad Kaastrup
Medlem

Signe Vad Kaastrup , stud.mag engelsk og samfundsfag, deltidsaktivist , 20-08-2008 15:44:39

Herligt!

 


Anne Martens
Medlem

Anne Martens , Cand.polit , 20-08-2008 15:49:59

Jeg bakker også gerne op og er på som medstiller.

Mvh Anne


Martin K.I. Christensen
Medlem

Martin K.I. Christensen , Medlem af Hovedbestyrelsen, formand for ILGA-Europe , 20-08-2008 22:27:41

Remsen er taget fra FN og EU og Europarrådets antidiskriminations-"remser". På de fleste sprog er "tro" synonymt med livsanskuelse og det er det vel i virkeligheden også på dansk. Det er derfor, der både står religion og tro. Men "livsanskuelse" er med i det oplæg, jeg netop har sendt til sekretariatet.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Sofie Carsten Nielsen
Medlem
Sofie Carsten Nielsen Spidskandidat til Europa-Parlamentet