Sofie Carsten Nielsen

Sofie Carsten Nielsen

Folketingskandidat, tovholder for EU-gruppen

Antal relationer 143
Anbefalet af 32
Medlem

Giv milliard-hjælpepakke til Østeuropa

01-03-2009 21:31:14 - 8 kommentarer

Jeg sendte denne pressemeddelelse ud i går forud for dagens ekstraordinære EU-topmøde. Dagens aviser viser, at krisen i Østeuropa er dybt alvorlig. Det skal vi tage medansvar for at ændre - for vores egen skyld. Har også indsat mine udtalelser til Ritzau nederst.


Den verdensomspændende økonomiske krise har tvunget de østeuropæiske lande i knæ. Derfor foreslår Radikale Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentet Sofie Carsten Nielsen nu, at EU og Danmark handler og kommer østlandene til undsætning med en hjælpepakke på over 100 mia. kroner.

Det tjekkiske formandskab har indkaldt de europæiske stats- og regeringschefer til et ekstraordinært topmøde i morgen søndag d. 1. marts om den økonomiske krise. Op til mødet foreslår den radikale spidskandidat til Europa-Parlamentet Sofie Carsten Nielsen en hjælpepakke til Østeuropa.

”Europa hænger sammen på kryds og tværs. Ikke mindst økonomisk. Hvis de østeuropæiske lande går fallit, skaber det et langt fattigere Europa. Det vil koste endnu flere arbejdspladser, både i Danmark og i de lande, som Danmark handler med. Derfor er der hårdt brug for en østeuropæisk vækstpakke,” siger Radikale Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentet Sofie Carsten Nielsen.

EU's store donorlande Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Holland har blokeret for, at Europa-Kommissionen sender ca. 35 mia. kr. af sted til energiprojekter i østlandene.

"Det er tåkrummende pinligt, at Baltikum og Østeuropa ikke får hjælp. Deres økonomier er i en krise, der er langt, langt værre end i resten af EU. Vi inviterede selv østlandene med i EU, så er det også bare om at hjælpe dem nu, før de ender i dyb fattigdom," siger Sofie Carsten Nielsen.

Hun foreslår nu, at alle medlemslande i EU skal stå sammen om en økonomisk hjælpepakke til det svækkede Østeuropa. Hjælpepakken skal finansiere investeringer i ny teknologi, klimaindsats og infrastruktur i Østeuropa

”Alle medlemslandene i EU skal bidrage til hjælpen. Men Danmark skal gå forrest. Vi hjælper os selv, fordi danske virksomheder rammes af nedgangen på de østeuropæiske eksportmarkeder,” siger Sofie Carsten Nielsen og fortsætter:

”EU’s eksisterende genopretningsplan er fuld af gode intentioner, men den er ikke tilstrækkelig, og den hjælper ikke i Baltikum og Østeuropa. Hjælpepakker som i fx Frankrig er præget af køb-nationalt-klausuler, hvor bilfabrikkerne ikke må få produceret uden for Frankrig. Det er gift for den europæiske udvikling.”

 

Radikale vil sende milliarder til østlande
København, lørdag /ritzau/
De Radikale mener, der er brug for en akut-hjælpepakke på 100 milliarder kroner til de trængte østeuropæiske lande. Partiet kalder det "hjælp til selvhjælp".

Den verdensomspændende økonomiske krise rammer de østeuropæiske lande som en hammer. Derfor skal vi ikke kun fokusere på hjælpepakker i Danmark, men komme østlandene til undsætning med en hjælpepakke på over 100 milliarder kroner.
Det nye forslag kommer fra Det Radikale Venstre, som mener, at statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) på weekendens ekstraordinære EU-topmøde i Bruxelles bør indtage en føringsposition i bestræbelserne på at hjælpe de trængte østeuropæiske lande.
- Det er altså nu, der skal handles. EU-Kommissionen har ikke mandat til at gøre mere, end den allerede har gjort. Den har taget fine vækstinitiativer, men det er desværre medlemsstaterne alene, der har mandatet til at handle i denne størrelsesorden. Derfor er det et initiativ, der passende kunne tages af Danmark, siger De Radikales spidskandidat ved det kommende europaparlamentsvalg, Sofie Carsten Nielsen, til Ritzau.
Normalt bidrager Danmark med ca. to procent af EU's samlede budget, men De Radikale mener, at Danmark i denne situation bør betale en langt større andel af de 100 milliarder kroner, end vi normalt gør, da Danmark - modsat flere andre EU-lande - ikke har vedtaget en hjemlig vækstpakke.
- Det er måske fire procent. Det er måske det dobbelte. Det er mere, end det vi plejer. Men hvis vi skal have det her op i gear, sende et positivt signal og få de andre til at være med, så må man også være redde til at spytte lidt mere i kassen. Det synes jeg ville klæde Danmark, siger Sofie Carsten Nielsen.
Fire procent svarer til fire milliarder kroner fra den danske statskasse. Men De Radikale mener, at pengene er godt givet ud. De baltiske og østeuropæiske økonomier er hårdt ramt, da der i øjeblikket trækkes millioninvesteringer ud af landene. Samtidig har flere af EU's store donorlande Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Holland blokeret for, at EU-Kommissionen sender cirka 35 milliarder kroner af sted til energiprojekter i østlandene.
Derudover er de nationale hjælpepakker i f.eks. Frankrig præget af "køb-nationalt-klausuler", der binder franske virksomheder til at producere sine produkter i hjemlandet, og dermed skader eksporten i Østeuropa.
- Det er tåkrummende pinligt, at Baltikum og Østeuropa ikke får hjælp. Deres økonomier er i en krise, der er langt, langt værre end i resten af EU. Vi inviterede selv østlandene med i EU, så er det også bare om at hjælpe dem nu, før de ender i dyb fattigdom, siger Sofie Carsten Nielsen.
Spørgsmål: Men har vi råd til at sende så mange milliarder til Østeuropa i denne tid?
- Når man taler om de her vækstpakker, så skal man også spørge: Har vi råd til at lade være? Det mener jeg ikke, at vi har, siger Sofie Carsten Nielsen.
Spørgsmål: Hvordan vil I forklare den fyrede slagteriarbejder i Danmark fornuften i, at vi sender 100 milliarder kroner af sted til Østeuropa?
- Det er ikke nogen nem opgave. Men vi må gå til opgaven med krum hals og prøve at forklare, at hvis vi på længere sigt skal bevare arbejdspladser i Danmark og udvikle arbejdspladserne, så er det også nødvendigt, at arbejdsløsheden ikke stiger til rekordstore højder i de østeuropæiske lande, siger Sofie Carsten Nielsen.
/ritzau/

Kommentarer
Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 01-03-2009 21:44:29

Enig Sofie! Men udsigterne for et dansk initiativ er desværre minimale, når DF ikke engang tillader regeringen at indgå et skatteforlig med oppositionen.


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 02-03-2009 08:36:21

Det er rigtig godt, Sofie, og udtrykker til fulde to radikale kerneværdier: europæisk solidaritet og rettidig omhu. Vi har et ansvar for - og en egeninteresse i - at hjælpe vore nødstedte europæiske brødre og søstre.


Zeb Meier Watz
Medlem

Zeb Meier Watz , Filosof. Medlem af udenrigspolitisk udvalg , 02-03-2009 10:10:33

Østlandene i EU har i høj grad brug for hjælp. Hvis ikke resten af EU slår til og hjælper men blot lukke øjnene, vil det være katastrofalt både for østlandene men også for hele ideen med EU.

Jeg tror dog man skal passe på med at lave en "øst-pakke" og kalde den netop det, da mange af landene formentlig helst ikke vil ses som "østblokken" der hele tiden skal have hjælp af storebror.

Jeg tror at en hjælp til hver enkelt land der har brug for det vil være nemmere at komme igennem med og vil ramme behovet bedre.


Thomas Gunnar Bagge
Medlem

Thomas Gunnar Bagge , Billedkunstner, kurator, fotograf. , 02-03-2009 10:32:57

Jeg synes også at det er særdeles vigtigt at vise solidaritet med de østlande der er hårdest ramt.

Spørgsmålet er blot om ikke Angela Merkels  insisteren på at hvert land bliver bedømt for sig er den eneste økonomiske ansvarlige. Ole Ryborg havde i Deadline igår en interessant kommentar om netop det.


Christian von Bülow
Medlem

Christian von Bülow , MBA insead (paris) - projektchef, bred global erfaring. , 02-03-2009 14:33:18

Enig der er sorte skyer over EU fælleskabet hvis vi ikke får de svageste med.


Claus Madsen
Medlem

Claus Madsen , MSc (Science), Kontorchef, Senior Rådgiver for Internationale Relationer i International Organisation , 03-03-2009 16:45:37

Kære Sofie,

 

Jeg synes, det kunne være interessant at se, hvorfor beløbet på 100 mia. er det "rigtige", hvad pengene skal bruges til og hvorfor det er nødvændigt netop nu at foretage de investeringer, som du tænker på.

 

Samtidig vil gerne mane til at man slår koldt vand i blodet. De nye medlemslande er meget forskellige, ikke alle har en dårlig økonomi og det er næppe formålstjenligt at vække det indtryk, at alle disse lande er på afgrundens rand. For eksempel vil det ikke virke befordrende for disse landes bestræbelser på at tiltrække investorer. Det var vel også den insigt, der fik talrige regeringschefer fra de "nye lande" til ikke at bakke op om Ungarns krav på weekendens topmøde.

 

Jeg er ikke uenig med dig i, at EU har en opgave her, men den bør tackles med omtanke og fornuft. Og netop fordi det er en fælles (og en fællesskabs-) opgave mener jeg faktisk, at det er en temmelig dårlig idé, at Danmark unilateralt skal fordoble sit bidrag til den fælles løsning.

 

 

 


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , Folketingskandidat, tovholder for EU-gruppen , 03-03-2009 21:01:50

Tak for kommentarer og ros.

 

@Claus - du kan se hele udspillet på forsiden af www.radikale.dk - der fremgår det også, hvad vi tænker pengene skal bruges til og hvorfor. Det præcise beløb kan selvfølgelig til enhver tid diskuteres. Udspillet tager højde for at medlemslandene er forskellige, og at der ikke skal sættes ind på samme måde overalt - men i flere tempi - timingen er afgørende, ingen tvivl om det. Danmark skal bestemt ikke gøre dette unilateralt, men som del af en EU-løsning - jeg synes blot det ville klæde Danmark at spytte mere i kassen end så mange andre - bl.a. fordi vi ikke selv har gennemført en vækstpakke, det er der andre der har - og dermed har de også allerede bidraget til den europæiske økonomi.


Claus Madsen
Medlem

Claus Madsen , MSc (Science), Kontorchef, Senior Rådgiver for Internationale Relationer i International Organisation , 04-03-2009 09:56:51

@ Sofie,

Problem nr. 1 er at vi i øjeblikket oversvømmes med fordringer om støttepakker til et ubegribeligt fantasiliard beløb. Ungarns ministerpræsident fordrede 1400 mia. ”til Østlandene” sidste weekend. De 100 mia., som vi nævner, er selvfølgeligt mere beskedne, men vi skylder stadig at redegøre for, hvorfor vi kommer til det beløb og hvorfor (og hvorledes), pengene skal gives ud nu. Jeg ser ikke megen begrundelse i den politiske udmelding – i form af en oversigt over, hvilke projekter man konkret tænker på og indenfor hvilket tidsrum, de kan realiseres (og dermed også, hvor hurtigt og hvor meget de kan stimulere den økonomiske vækst her og nu).

Problem nr. 2 er at, som du rigtigt bemærker, situationen i Østeuropa varierer. Der er ganske enkelt ingen sammenligning mellem f.eks. Slovenien og den Tjekkiske Republik på den ene side og Letland og Ungarn på den anden, for slet ikke at tale om Rumænien og Bulgarien. Du har uden tvivl bemærket, at Kommissionen selv er blevet meget forsigtig m.h.t. midler til især Rumænien og Bulgarien p.g.r.a. den fortsat udbredte korruption dér.

Problem nr. 3 – men måske kun for mig! – er, at jeg ikke fatter logikken i argumentet om et højere dansk bidrag, blot fordi vi ikke har (haft brug for) en dansk vækstpakke.

Der er ingen tvivl om, at Fællesskabet skal på banen i denne krise og jeg er enig med dig i, at visse lande har mere brug for hjælp udefra end andre. Hvad jeg efterlyser er en mere overbevisende argumentation, som man kan præsentere for vælgerne.
 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind

Side 1 af 2
Hans Peter Lorenzen
Medlem
Hans Peter Lorenzen biolog
Zeb Meier Watz
Medlem
Zeb Meier Watz Filosof. Medlem af udenrigspolitisk udvalg
Carsten Ørting Andersen
Medlem
Carsten Ørting Andersen Folketingskandidat i Fakse kredsen, spidskandidat Sorø kommune
Tomas Bech Madsen
Medlem
Tomas Bech Madsen Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget
Christian von Bülow
Medlem
Christian von Bülow MBA insead (paris) - projektchef, bred global erfaring.