Stefan Seidler

Stefan Seidler

Folketingskandidat i Sydjylland, Europa-Parlamentskandidat

Antal relationer 64
Anbefalet af 3
Medlem

Det gråhårede Europa

05-09-2008 13:19:25 - 7 kommentarer

Ifølge en ny studie fra Eurostat (Europa-Kommissionens statistiske kontor), så bliver vi meget snart meget gamle i Europa. Indenfor de næste 50 år vil en tredjedel af Europas befolkning være over 65 år gammel. I nogle EU-lande vil indbyggertallet endda gå drastisk tilbage.

Hvad betyder denne forvarsel for Europa og det europæiske fællesskab??

Det betyder i hvert fald, at de europæiske velfærds- og social-systemer for alvor bliver sat på en prøve. Det er derfor med glæde, at jeg kan konstatere at vi i det Radikale Venstre har mod til at være fremadrettet. For med det nye EU-valgprogram - som er til afstemning på landsmødet i slutningen af september – har vi indarbejdet et helt afsnit om mere europæisk ansvar når det gælder velfærds- og social-politik.

Men hvor ligger løsningen på dette problem? Flere arbejdspladser, mere ligestilling og mere indvandring er nogle af udvejene. For at klare den forsyningsbyrde, som er på vej, da må den ældre del af befolkningen arbejde længere – både mænd og kvinder. Men det vil næppe være nok. Indvandringen må ikke anses som et problem men derimod som et potentiale. Dette sætter vores integrationspolitik på prøve. I Danmark har vi godt nok p.t. ingen problemer med, at folk ikke ønsker at få børn. Men derfor vi bliver også nødt til at vi fremmer mulighederne for kunstig befrugtning til de par, der ikke kan få børn. Det vigtigste må dog stadig være at skabe reel ligestilling på arbejdsmarkedet, sådan at ingen føler sig tvunget ud i et valg mellem børn og arbejde.

Ovenstående er gamle løsningsformler. Men de er stadig yderst aktuelle. Men også denne problematik viser, at det ikke nytter noget at pille i sin egen danske navle. Vi har her et europæisk problem, som vil ramme os alle – både økonomisk og socialt. Godt, at vi har EU for i fællesskab at tage fat på problemerne og give hinanden nyttige løsninger.

Kommentarer
Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 05-09-2008 14:48:21

Et godt billede på at det ikke nytter noget at ignorere de reelle problemer, sådan som ikke mindst VKO har for vane. Og så et ret klart vink med en ret stor vognstang om at pensionsalderen løbende må sættes op.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 05-09-2008 17:57:31

Godt nok, vældig logisk og alt det der. Men hvis vi bare hæver pensionsalderen, hvordan løser vi så det problem, at virksomheder og offentlige arbejdsgivere ikke vil ansætte selv velkvalificerede personer, der er over ca. 55 år? Selv med rekordlav ledighed er de ældre arbejdssøgende i dag reelt sat uden for arbejdsmarkedet. Det var bl.a. derfor, efterlønnen blev indført i sin tid.


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , www.sofiecarstennielsen.dk, folketingskandidat i Københavns Omegns Storkreds , 05-09-2008 20:05:37

Rigtig god vinkel, og jeg er glad for, at du tager netop den del af programmet op, Stefan ;-) Jeg er helt enig. Det er i høj grad på europæisk niveau, at den demografiske problemstilling skal tages op, og dermed også de konsekvenser den har sammen med de udfordringer vi står overfor, hvis EU f.eks. skal gøre sig håb om at nå Lissabon-strategiens mål om at blive en af de mest konkurrencedygtige økonomier i verden, herunder sikre at min. 60 % af alle kvinder i EU er på arbejdsmarkedet i 2010 og gerne en hel del flere i årene derefter.

 

De demografiske problemer - som rigtig nok ikke er lige så store i DK som i Italien, Spanien, Portugal, Tyskland og en lang række af de østeuropæiske lande, men som dog også eksisterer her - arbejdsmarkedets udvikling, sikringen af arbejdskraftens frie bevægelighed osv. hænger uløseligt sammen med sikringen af et vist niveau af ligestilling. Derfor er vores forslag om, at barselsorlovsmuligheder og fædres orlov tages op på europæisk niveau heller ikke i strid med hverken subsidiaritetsprincippet eller social-liberale interesser. Det er en helt nødvendig udvikling for EU og for danske arbejdstagere, arbejdsgivere og dermed i sidste ende dansk økonomi.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 05-09-2008 21:33:44

@ Sofie og Stefan:

Jo, rigtigt nok. Men med argumentet om det indre marked og konkurrencen fra Kina, Indien, USA m.fl., er det så i virkeligheden ikke hele overenskomstområdet, der burde løftes op på EU-niveau?

 

Ligestilling er ikke kun et spørgsmål om mande- kontra kvindeløn, men om lige indplacering af sammenlignelige uddannelser - som man endnu ikke har hittet ud af at sammenligne EU-landene imellem, hvis jeg er rigtigt orienteret. Også pensionsalderen er et meget nationalt emne med stor variation inden for EU ligesom arbejdstid, ferie, ret til orlov, efteruddannelse etc.

 

Tror I seriøst på, at det lykkes at få tilslutning fra danske vælgere til at afskaffe "den danske aftalemodel" og overlade EU-kommissionen at fastlægge de danske overenskomster?


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , www.sofiecarstennielsen.dk, folketingskandidat i Københavns Omegns Storkreds , 06-09-2008 18:19:11

Jeg er absolut ikke interesseret i at afskaffe den danske aftalemodel! Men lovgivning om ligeløn (DK blev dømt for traktatbrud, fordi parterne ikke var interesseret i at indføre lov om ligeløn for lige arbejde OG arbejde af samme værdi i DK) og barsel er to af de ting, den danske arbejdsmarkedsmodel ikke har været i stand til at løse, ligesom en række andre lande slet ikke har modeller, der potentielt ville kunne løse de problemer, derfor skal de to ting reguleres på EU-niveau med minimumsregler. Men ligeløn er meget andet end lovgivning, og der skal de danske parter da i den grad se at komme op i omdrejninger, hvis de vil bevise, at modellen dur til noget. Det betyder ikke, at modellen skal flyttes til EU-niveau.


Hans Peter Lorenzen
Medlem

Hans Peter Lorenzen , biolog , 06-09-2008 18:32:26

@ Sofie:

Godt, så er vi enige. Men hvis jeg må lufte én af mine frustrationer om EU-samarbejdet, eller rettere samarbejdet mellem organisationer på tværs EU-landene, så har det undret og ærgret mig, at fagevægelserne ikke har indledt et tæt samarbejde på tværs af landegrænserne dels for at give fagbevægelsen et nyt og mere relevant indhold, og dels for at kunne spille mere direkte op mod udfordringerne i det indre marked. Og jeg tror, om det så skulle betyde en kraftig omkalfatring af den danske aftalemodel, så vi nærmer os et fælles EU-system, så var det prisen værd for lønmodtagerne.

 

Og lad mig så lige beklage mine lidt sure kommentarer i aftes. Jeg var bare generelt sur på alt og alle.

Mvh., HP


Sofie Carsten Nielsen
Medlem

Sofie Carsten Nielsen , www.sofiecarstennielsen.dk, folketingskandidat i Københavns Omegns Storkreds , 06-09-2008 20:46:35

Enig! Der findes jo et samarbejde på EU-niveau både for arbejdstagerorganisationer og arbejdsgiverorganisationer, men det er ikke mit indtryk, at de danske medlemmer lægger særlig meget liv og sjæl i det - og særligt fagbevægelsen burde jo nok kunne få en del mere ud af det. De har generelt været meget sene til at arbejde med fordelene af det europæiske samarbejde efter min mening. Og det er bestemt ikke til gavn for deres medlemmer. Jeg er ikke imponeret over indsatsen - hverken på dansk eller europæisk niveau, som du kan høre. Men dér lyder det sådan set også som om, vi er enige ;-)


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Tomas Bech Madsen
Medlem
Tomas Bech Madsen Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget
Sofie Carsten Nielsen
Medlem
Sofie Carsten Nielsen www.sofiecarstennielsen.dk, folketingskandidat i Københavns Omegns Storkreds