Tomas Bech Madsen

Tomas Bech Madsen

Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget

Antal relationer 103
Anbefalet af 6
Medlem

Radiclassic v/ Steenberg og Madsen

18-09-2008 11:02:50 - 13 kommentarer

Blokpolitik er pop-politik

Den politiske midte skal styrkes, så det igen bliver naturligt at lave brede løsninger på samfundets udfordringer. Det Radikale Venstre skal løfte denne opgave.

Af Andreas Steenberg, formand for Radikal Ungdom, og Tomas Bech Madsen, fhv. organisationskonsulent for Det Radikale Venstre

Det samarbejdende folkestyre. En regering henover midten. Brede og holdbare forlig. Kompromisvilje og ansvarlighed. Den slags sound bites har man hørt fra radikale politikere i årtier. Og med god grund, for hvad er det, der har skabt et stærkt og handlekraftigt demokrati i Danmark? Er det yderliggående politikeres insisteren på to-lejr-mentaliteten med de røde mod de sorte? Er det magtarrogance og mindretalskujonering fra regeringer baseret på snævre parlamentariske flertal. Er det kynisk og kortsigtet leflen for folkestemninger og medier? Nej, selvfølgelig ikke.

For det er netop evnen til at lade stærke viljer og holdninger bøje af for det fælles bedste, der har gjort at vi i det meste af den demokratiske tidsalder i Danmark har undgået det, som man ser i mange andre lande: At regeringen tager det hele, uddeler jobs og ben til vennerne, indsætter egne embedsmænd og eksperter, og styrer massemedierne. Der har i Danmark været en enestående tradition for navnlig ved store og betydningsfulde beslutninger i Folketinget, at regeringen søgte det bredest mulige flertal.

Ofte har alle fire gamle partier - Venstre, Socialdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Det Radikale Venstre - samt de to nu hedengangne midterpartier Centrum-Demokraterne og Kristendemokraterne været med. Til gavn for hele befolkningen.

Men midten er død, konkluderer mange af de kloge kommentatorer. Tiden og mediebilledet er ikke til balancerede midterholdninger, der går efter samarbejde med så mange partier som muligt. Man skal enten være for eller imod, blå eller rød, liberal eller socialist, og man skal kunne forklare det på 15 sekunder. Med andre ord: Det rene pop. Det Radikale Venstre står derfor overfor en debat, hvor mange mener, at partiet er ligegyldigt. Ingen indflydelse, få mandater og et mediebillede, der fordrer store blokke og ikke midterpolitik.

Og med blokpolitikken er fulgt kontraktpolitikken, der lammer alt politisk mod til nytænkning mellem valgene. Samfundet udvikler sig og derfor er brug for at lave om og tænke nyt – også selvom det betyder, at man må røre ved hellige køer. Eller selvom det betyder, at man må være politisk ukorrekt. Det handler om at løse problemer og gøre en forskel for danskernes hverdag og for fremtiden. Det Radikale Venstre vil samarbejde med alle, der vil være med til at løse problemerne sammen med os. Ingen mandater lugter eller er forkerte.

Roden er et klassisk symbol på radikal politik, for vores traditionelle tilgang til politik er at gå til roden af problemet og ikke falde for symbolpolitik og nemt købte løsninger. I stedet overvejer vi problemstillinger og hører på personer i samfundet, der ved noget om problemet. Denne del af den radikale politik er også den, der gør at vi ondskabsfuldt kaldes for bedrevidende. Men hvis man tænker over en sag og diskuterer den, så bliver man altså bedre vidende end de politikere, som få timer efter en sag kører i medierne, har løsningen på et komplekst problem.

Politik er blevet symboler og handlekraft. Det sker på bekostning af det rationelle. Politik bør baseres på viden og overvejelse. Og ja, det virker bedrevidende. Men hele ideen ved et repræsentativt demokrati er også, at de få, som vi andre vælger, netop skal vide bedre end os andre.

Fornuftige og gennemtænkte løsninger er, hvad vi har behov for. Vi har til gengæld ikke behov for en ny blok, der skal erstatte den nuværende blok! Oppositionen til VKO består af fire selvstændige partier, som ikke skylder hinanden noget, sådan lidt brutalt sagt. De fire partier har forskellige ideologiske udgangspunkter og appellerer til forskellige vælgergrupper. Meningen er jo ikke at VKO bare skal erstattes af en ny blok, hvor Det Radikale Venstre skal legitimere en økonomisk uansvarlig venstreorienteret politik. Enhedslisten deler næppe vores mål om at genskabe et samarbejdende folkestyre hen over midten på et reformorienteret, socialliberalt grundlag? En evt. kommende SR-regering skal som mål have at samarbejde bredt med alle, primært fra SF til Venstre.

Det er rigtigt fint, at vores folketingsgruppe nu lægger op til at blive en mere central aftalepartner om finansloven. Vi skal under de vanskelige parlamentariske vilkår søge indflydelse, hvor det giver mening, og vi skal vise, at vi gerne forhandler og indgår de nødvendige, fornuftige kompromisser. Endnu er det uklart hvad regeringen og Dansk Folkeparti vil sige til det radikale tilbud, men det kan konstateres at den radikale folketingsgruppe har rakt hånden frem - og herfra skal der lyde ros for det veltimede udspil.

Vi skal som radikale gøre det vi er bedst til: at føre radikal, midterorienteret, socialliberal politik. Vores akilleshæl har nok været, at vi koncentrer os alt for meget om andre partier og om det politiske spil på Christiansborg og alt for lidt om borgernes hverdag og samfundets problemer. Der er ingen, der stemmer radikalt, fordi vi mener noget om DF eller VK eller Villy Søvndal. Man er radikal, fordi man er enig med politikken. Der er masser af vælgere, der kan blive radikale, men det kræver, at vi forklarer vores politik og ikke, hvad der er galt med de andre. Og det er jo trods alt det, vi er bedst til.

Kommentarer
Annette Rolsting
Medlem

Annette Rolsting , Med ønsket om en stærkere sundheds- og erhvervspolitisk dagsorden , 18-09-2008 11:10:48

Du har ret, Tomas. Og så har medierne/vælgerne svært ved at forstå, at vi ikke nødvendigvis arbejder ud fra at komme i regering.


Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 11:15:11

Et godt bidrag fra et par gode radiser! :-)

 

En kommentar:

 

Jeg har på fornemmelsen, at mange faktisk ikke aner, hvad vi står for, udover at vi (for det siger de andre partier jo) vil have åbnet Danmarks grænser for uhæmmet indvandring fra tredje-verdens lande. Vi holder hånden over muslimske indvandrere og går ind for tørklæder og kvindeundertrykkelse, og vi er pladderhumanister af værste skuffe, der håbløst naivt tror på, deet nytter at gå i dialog. 

 

Og så er vi tillige arrogante, nedladende, bedrevidende principryttere, der taler i lange sætninger med højt lix-tal. De, der har hørt Foghs taler, "ved" også, at vi er et landsforrædderparti med nazistiske sympatier. Vi har absolut ingen kontakt med virkeligheden, og vi ved ikke, hvordan manden og kvinden på gulvet har det.

 

Dét er den profil, vi fremstår med i den brede offentlighed. Intet kunne være mere fejlagtigt i forhold til den radikale selvforståelse!

 

Jeg kunne godt tænke mig at finde nøglen til, hvordan man ændrede det billede! 

 

 


Carsten Hallqvist Jensen
Medlem

Carsten Hallqvist Jensen , Rettigheder har kun den, der tør forsvare dem. , 18-09-2008 11:23:58

@ Assia

Tak for oplysningenerne.

Det er dejligt at få sat ord på det parti, som man er en del af :-))

 


Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 11:30:49

@ Carsten

 

Selv tak.

 

Jeg har ikke selv fundet på det, men har plukket i nogle af de kommentarer, jeg gennem tiden har læst eller hørt fra ganske almindelige borgere. Selv min sindige, vendelbo-gudmor ruller med øjnene og brummer noget om, at vi er fjernt fra virkeligheden. Og hun holder endda meget af mig.

 

Der er ingen hjælp at hente fra hverken højre eller venstre for os: Til højre for os gør de nar, fordi vi er humanistisk indstillede. Det er nemlig håbløst gammeldags. De vil også gerne have tørret ansvaret for indvandrerkriminalitet - et begreb, de selv blæser ud af proportion - af på os, idet de glemmer, hvem der efter mange års tovtrækkeri fik gennemtrumfet, at der blev sat penge af til integration. 

 

Langt til venstre for os bliver vi nogle steder opfattet som asociale, "de riges" forsvarere og et stangborgerligt parti, som man skal vogte sig for.

 

Det er et tungt kors at bære at være et misforstået geni. *suk*

 

:-)

 


Lars Søgaard Sørensen
Medlem

Lars Søgaard Sørensen , Redaktør af Progress & Bestyrelsesmedlem i Aarhus Radikale Vælgerforening , 18-09-2008 11:33:44

BRAVO Andreas & Tomas!


Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem

Flemming Nakinge Nielsen , folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op? , 18-09-2008 11:51:39

Assia

Det er rart med noget selvironi, der er kun en vej det er at mene det samme, men udtrykke det på en barskere måde, det er folketingspolitikerne bord, retorikken skal være rå kort let forståelig. Inden for retspolitikken er der masser af muligheder, Håre straffe for at bevæge sig rundt med en skarpladt pistol, så hår at ikke danske statsborger kan ud vises, (hvis det ikke lige er til dødstraf) det sidste skal dog ikke siges  andet en hvis vi bliver spurt,

Rokker ol foreninger skal oplæse da de virker ved vold. der er mange steder hvor vi kan blive barsker i retorikken, uden at ændre politik.


Rune Christiansen
Medlem

Rune Christiansen , Radikal Folketingskandidat i Odense , 18-09-2008 12:40:33

 

Jeg er helt enig med skribenterne i, at vi ikke har brug for en blå og en rød blok, og at Det Radikale Venstre skal markere som som et selvstændigt holdningsparti.

 

Men rent faktisk er det vores oh-så-udskældte (men tidligere klokkeklare) insisteren på, at alle borger skal have samme rettigheder kulturelt tilhørsforhold, der har været vores største styrke hos vælgerne!

 

Vi har aldrig (jo men ikke siden Baunsgaards tid) stået så stærkt i meningsmålinger og folketing, som da vi under Mariannes lederskab var i klokkeklar opposition til den inhumane og uanstændige indvandrerpolitik,- Og vi har aldrig tidligere (jo men kun en enkelt gang i 100års historie) fået så stort et valgnederlag, som da vi i sidste valgkamp solgt alle principper og blev et ligegyldigt medløberparti, der nægtede at insistere på retfærdighed, lighed og anstændighed i indvandrerpolitikken.


Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 12:48:31

@ Rune

 

Du forstår at sætte fingeren lige ned i den ømme byld, gør du! Og den slags skal der til.

 

Jeg tror, det helt grundlæggende problem lige nu er manglende gennemslagskraft udadtil. 

 

Vi har lige nu hverken kant eller vildskab i den offentlige debat, udover når et folketingsmedlem bider sig fast i haserne på regeringen og fighter og udviser retfærdighedsstandhaftighed, som f.eks. Morten Østergaard har gjort henover sommeren. Hvor fik han sat udlændingepolitikken i relief, og hvor fik han klædt regeringen, i særdeleshed Birthe Rønn Hornbech, af! 

 

Den slags vil jeg gerne se meget mere af.

 


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 18-09-2008 12:52:37

@ Assia,

En god radikal dag er når den ene Morten bider regering, integrationsministerier og Udlændingeservice i benet, samtidig med at den andne Morten fremlægger et seriøst finanslovsudspil og inviterer sig selv til forhandlinger med regeringen. Så er vi både stålsatte og pragmatiske - og begge er gode radikale kendetegn. Radiclassic er både klare holdninger og forhandlingsvilje.


Assia I. H. Zouaoui
Medlem

Assia I. H. Zouaoui , Hovedbestyrelsesmedlem, Formand Horsens Kommuneforening, systemudvikler , 18-09-2008 12:55:00

@ Thomas

 

Godt brølt, radise! Enig.

 

Pragmatisme og idealisme, hånd i hånd.

 

;-)

 


Rune Christiansen
Medlem

Rune Christiansen , Radikal Folketingskandidat i Odense , 18-09-2008 13:11:47

Enig- Men jeg frygter for idealismen!

 

Jeg frygter at vi endnu engang sælger vores insisteren på alle borgeres ligeværd for indflydelse (eller drømmen om indflydelse).

Ledelsen at vores parti har demonstreret at den er til falds, og den klare opposition til den fremmedfjendske og antihumanistiske udlændingepolitik er blevet (for?) dyr.

 

Jeg frygter, at vi er på vej til at opgive alle centrale radikale værdier og acceptere den herskende skelnen mellem rigtige borgere (der er hvide og kristne) og andenrangsmennesker (der har en anden kultur end flertallet og hurtigst muligt skal konverteres til flertallets flæskegnaskeri).Den accept komemr når vi indskiber os i 24års-regel, tilknytningskrav og andre diskriminationstiltag, og så er vi blevet et ligegyldigt medløbende CD, uden værdier vi tør slås for.

 

Jeg vil gerne forsikres om, at vi stadig tør stå for noget! Måden at gøre det er enkelt: Margrethe skal klart sige at vi aldrig vil gå ind for eller danne regering på baggrund af den førte udlændingepolitik!

 

Hvis hun ikke vil kan jeg kun opfordre medlemmerne til at stemem for den 8afviste, selvfølgelig) resolution der siger netop dette.

 


Tomas Bech Madsen
Medlem

Tomas Bech Madsen , Radikal med liv og sjæl - og medlem af Hovedbestyrelsen og Forretningsudvalget , 18-09-2008 13:32:52

Kære Rune,

Jeg anerkender dit store og ærlige engament og varme hjerte for de undertrykte ;-) Men herudover: Jeg tror egentlig at bruttogruppen af mulige radikale vælgere nærmere har savnet noget pragmatisme. Som du vil erindre blev En anden vej for Danmark nærmest af alle medier og mange vælgere udlagt som selvovervurderende ultimative krav. Og jeg synes du stiller forskellen mellem tilhængere og modstandere af VKOS-udlændingepolitikken lige lovlig skarpt op. Kan der ikke på nogle punkter være kompromiser, mellemveje osv. F.eks. en accept af 24-årsreglen mod en langt hurtige mulighed for statsborgerskab, f.eks. efter en demokrati'prøve' fremfor danskhedsprøve? Tror du ikke at mange (måske flertallet) af radikale vælgere og medlemmer kunne leve med noget i den stil.


Rune Christiansen
Medlem

Rune Christiansen , Radikal Folketingskandidat i Odense , 18-09-2008 13:45:42

Tjaaah, måske!

 

Men jeg kan ikke. Jeg er så gammeldags, at jeg holder fast i alle menneskers grundlæggende lighed og lige værdi. Og at forbyde nogen at gifte sig (selv om de er personligt myndige) fordi de vil gifte sig med folk fra en anden kulturkreds finder jeg forkasteligt og moralsk anstødeligt.

 

Jeg kan aldrig gå på kompriomis med den holdning, at alle mennesker er skabt lige, og at ingen bliver en dårligere dansker af at være muslim, gå med tørklæde eller fejre ramadan.

 

Hvis du og andre kan leve med at kompromitere selve kernen i hvad jeg mener vi er og skal være, så kan jeg ikke sige andet end at det skuffer mig dybt, og at jeg for at kunne leve med mig selv må kæmpe imod en sådan relativisering af alle menneskers ligeværd til det sidste.

 


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Side 1 af 2
Jakob Dybdal Christensen
Medlem
Jakob Dybdal Christensen Cand. scient. pol, Konsulent
Linda Kristiansen
Medlem
Linda Kristiansen HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen
Jeppe Bang Schou Jensen
Medlem
Jeppe Bang Schou Jensen Sidder i Radikal Ungdoms forretningsudvalg og er Kampagneudvalgsformand
Kenneth Mortensen
Medlem
Kenneth Mortensen Viborg Byråd, landinspektør.
Flemming     Nakinge Nielsen
Medlem
Flemming Nakinge Nielsen folkeskolen, ingen uddannelse, sømand, skærsliber, bums, pensionist, i den rækkefølge. tænk hvis der blev krig og ingen mødte op?