Yannick Poirel

Yannick Poirel

Studerende på IT-College Denmark

Antal relationer 3
Anbefalet af 0
Medlem

IT og politik

31-08-2008 21:04:01 - 13 kommentarer

Det var ikke aktuelt før valget 07, det var det heller ikke under valget og det er det overraskende ikke nu; IT forbliver et anonymt begreb i politik, og især i den danske.

 

 

Det forekommer mig ganske forargeligt at de eneste partier der har en IT politik er Soc.Dem og DF, og disse er så tynde og flade at de er tæt på intetsigende. Der er ganske enkelt inten af den vision eller kraft som ellers ofte bliver sat i forbindelse med IT og dets muligheder for innovation og nyskabelse. Det bringer mig stil de Radikale og dette ellers glimmerende site, for hvor Radikale.net er et glimrende eksempel på hvordan tingene skal gøres, er radikale.dk sørgelig til sammenligning. Uden at bruge en masse tekniske vendinger og begreber, er radikale.dk meget rodet, ugennemskuelig og mangelfuld på information omkring partiet, dets holdninger og meninger. Jeg håber at dette tages til efterretning, og jeg selv er mere end villig til at komme med forslag.

 

Jeg håber i særdelshed at vi, de Radikale tager det forspring som blot ligger klart og gør det til en mærkesag at være på forkant med de nyeste teknologier og formår at komme med forslag til integrationen mellem institution og IT. 

 

Digital Signaturen har et enormt potentiale, men de færreste kender til den og de diverse sites der benytter den, hvor bliver reklamerne af? Jeg kunne fremføre en meget lang liste med spørgsmål, men det jeg savner mest er diskussionen om alternativer og de innovative forslag.

 

Er jeg helt galt på den, eller er det blot noget som ligger lavt på ranglisten?

 

 

 

 

Kommentarer
Torben Ringsø Jensen
Medlem

Torben Ringsø Jensen , Næstformand i Herning redaktør på B-retning og Webmaster , 31-08-2008 22:34:36

Hej Yannick

Om It og politik. Ja IT burde nok prioriteres højere af alle partier også hos os Radikale, men ikke så meget lige om det.

 

Jeg noterer din kommentarer om www.radikale.net vs. www.radikale.dk. Jeg er bl.a. af grunde, der minder om det du skriver igang med at udvikle på et projekt på www.ny.b-retning.dk, der skal tage skridtet videre efter de to førnævnte. Projektet skal understøtte arbejdet i landsorganisationen og bakkes foreløbigt op fra sekretariatets side. Hvis du har ideer eller kommentarer er du velkommen til at komme frem med dem.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 01-09-2008 07:57:28

@Torben - super spændende. Glæder mig meget til at følge udviklingen. Vi er flere der har snakket om lignende tiltag (og et domæne er da også blevet indkøbt!). Rigtig godt initiativ :-)


Yannick Poirel
Medlem

Yannick Poirel , Studerende på IT-College Denmark , 01-09-2008 08:07:21

Såfremt at udviklingen ikke bliver fragmenteret i en grad så vi får 10 forskellige sites, kan det helt sikkert bidrage til en masse forslag til den fremtidige side. Håber I vil komme med nogle updates på hvad der sker, jeg selv kommer gerne med forslag.


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 01-09-2008 18:14:37

Min egen erfaring er at Enhedslisten og DF har nogle ideer og visoner om IT, som nogle gange er velbegrundede, og funderet i en smule viden.

 

At S skulle have en IT-politik har jeg ikke opdaget.

 

Men jeg er enig i at det lader til at være et nedprioriteret emne, i forhold til hvor mange IT-relaterede beslutninger der tages for tiden.

 

Personligt savner jeg nok mere fagligt funderede holdninger end visioner, for der bliver tit kastet rundt med visioner uden meget substans.

 

 

Hvis vi snakker om digital signatur kunne jeg godt ønske en debat om de ret massive sikkerhedsmæssige problemstillinger som den introducerer.


Yannick Poirel
Medlem

Yannick Poirel , Studerende på IT-College Denmark , 01-09-2008 18:25:45

@Esben

Det har de ikke, ihvertfald ikke på deres hjemmesider. DFs ligner den der er formuleret på Radikal Ungdoms website, og de er begge for kedelige og minder om "vi vil gerne have fred i verden".

 

At få noget fagligt viden ind er jo blot at bede om det så kommer der en masse folk på banen.

 

Digital Signaturen er på linie med netbank. Måske ikke i sin nuværende form, men det burde den være. Med hvert tiltag kommer nye problemstillinger.


Esben Jensen
Int.

Esben Jensen , Taber , 01-09-2008 18:56:53

Der skal jo også nogle til at bede om den faglige viden, hvilket jeg ikke mener forekommer så ofte.

 

Med hensyn til den digitale signatur mener jeg at en af problemstillingerne er den manglende afgrænsning, og dermed vanskeligheden ved at bedømme risici.

 

Med netbank kan man relativt nemt bedømme hvad man risikerer at miste. Banken garanterer for sikkerheden og dækker alle tab over et vist beløb som omfatter selvrisiko. Det er til at tage at føle på.

 

Med digital signatur er der så vidt jeg ved ikke nogle regler om hvad den må bruges og ikke bruges til. Derfor vil det så vidt jeg kan se være ret vanskeligt at bedømme konsekvenserne af en sikkerhedsbrist.

 

Det er klart at alle nye tiltag involverer problemstillinger. Jeg efterlyser såmænd også bare en stillingtagen til dem. :-)

 

 

Jeg tror du har ret i at DF og enhedslisten ikke har meget officiel politik på IT området, men i konkrete sager synes jeg egentlig man ser dem argumentere ud fra et mere konkret grundlag end mange andre.

Det har i mange år ærget mig at de mennesker jeg normalt er mest uenige i, har nogle af de bedste argumenter på IT-området.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 01-09-2008 19:03:22

Og så er der jo lige hele tilgængeligheds-delen ;-) Her vil jeg da gerne prøve at være med.


Yannick Poirel
Medlem

Yannick Poirel , Studerende på IT-College Denmark , 01-09-2008 21:40:48

@ Esben, du har helt ret. At der ikke bliver bedt om faglig viden kommer nok af at tanken slet ikk bliver rørt.

 

Mht. digital signaturen har du helt ret i at det er et noget større projekt, men hvis det skal opnå det som jeg kan se er potentielt muligt, så tror jeg nok at man vil kunne få opbygget et ret solidt system.

 

Du har også helt ret i at de er langt mere verbale omkring IT, derfor har jeg da også i sinde at skrive et IT program med dem der nu finder det aktuelt, og så sende det og håbe på at det bliver taget til efterretning.

 

@Linda - hvad mener du? Tilgængelighed på hvilken måde altså :)

 

 


Kristian Risager Larsen
Medlem

Kristian Risager Larsen , Ungradikal, statskundskaber & programmør , 02-09-2008 20:39:17

Interessant. Jeg kan fortælle, at Radikal Ungdom har en debattråd omkring Linux, der dog ryger lidt off topic. Der kan man melde sig til en arbejdsgruppe, som muligvis vil opstå.


Yannick Poirel
Medlem

Yannick Poirel , Studerende på IT-College Denmark , 02-09-2008 20:49:40

@Kristian

 

Det vil jeg helt sikkert kigge på.


Mark Gray
Medlem

Mark Gray , stud.merc.(aef), B.Sc. in International Business & Politics , 03-09-2008 10:33:01

Hey Yannick og andre IT-politiske interesserede !

 

Det er rigtigt, at IT-politik lever en skyggetilværelse i de fleste partier. Det er enormt bundet op på personer, da det åbenbart ikke er et særligt sexet ordførerskab, eller måske fordi det kræver en faglig indsigt for at kunne tage dialogen med "nørderne". DF og Ø har været langt fremme på området, men også R har arbejdet meget indenfor IT-politik. Åbne standarder i det offentlige er vel i høj grad Morten Helvegs fortjeneste, tror jeg.

 

Jeg så gerne, at IT-politik fik en meget mere fremtrædende position i den offentlige debat, men måske er det en lidt naiv og blåøjet tanke. Der er i hvert fald lang vej igen som det ser ud nu.

 

I Radikal Ungdom regi har vi en, dog lidt ældre, IT-politik, som jeg bl.a. har været med til at udvikle. Det er i den forbindelse, at vi i øjeblikket overvejer at søsætte denne nye arbejdsgruppe. Tankerne er meget løse lige nu, men der er nogle ildsjæle blandt de ungradikale som gerne vil bruge noget tid på det. Hvis der er nogle her på radikale.net eller blandt "gamle radikale"  som er interesserede så er I meget velkomne. En tværgående arbejdsgruppe er jo også en mulighed.

 

Det nu lidt ældre IT-politiske program findes her:  www.radikalungdom.dk/flx/politik/stoerre_programmer/it_politisk_program/

 

De vigtigste pinde er også at finde i vores holdningsprogram i lidt opdaterede udgaver, men det er spredt rundt indenfor de relevante områder: www.radikalungdom.dk/flx/politik/holdningsprogram/

 

Mvh Mark


Yannick Poirel
Medlem

Yannick Poirel , Studerende på IT-College Denmark , 03-09-2008 10:36:56

@Mark

 

Du kan være helt sikker på at jeg er med på at komme med nogle bidrag og forslag! Jeg kontakter dig snarest.


Linda Kristiansen
Medlem

Linda Kristiansen , HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen , 13-09-2008 16:05:15

@Yannick

Sorry - lidt for travlt.

Jeg tænker på at det d. 1. januar 2008 blev lovpligtigt for offentlige hjemmesider at overholde W3C-standarderne på AA-niveau, men mange gør det stadig ikke. Hvad nytter en lov, hvis der ikke er konsekvenser - og hvad kan vi gøre for at få de ca. 25% borgere med som oplever problemer i forhold til IT-tilgængelighed?

 

På næste søndag (lige efter landsmødet) rejser jeg til York til en konference om emnet - jeg håber at blive klogere :-) Har desuden en drøm om at komme til e-inclussion i Wien, men det koster jo lidt...


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Linda Kristiansen
Medlem
Linda Kristiansen HB-medlem og Folketingskandidat i Ringstedkredsen
Johan Stubbe  Østergaard
Medlem
Johan Stubbe Østergaard Redaktør af Radikal Dialog - medlemsbladet i hovedstaden
Mark Gray
Medlem
Mark Gray stud.merc.(aef), B.Sc. in International Business & Politics
Mai-Britt  Schultz
Medlem
Mai-Britt Schultz Formand for Svendborg - Langeland kredsen og Svendborg lokalforening, Næstformand i Storkreds Fyn