Zenia Stampe

Zenia Stampe

Næstformand for Radikale Venstre og folketingskandidat i Næstved og Roskilde.

Antal relationer 85
Anbefalet af 11
Medlem

Kampagne: Vi stemmer blankt

29-05-2009 00:26:52 - 12 kommentarer

Vil du også hellere bruge demokratiets fornemste handling til at sætte kongehusets eksistensberettigelse til debat end på at sikre lille Prins Christians eventuelle datter tronen i en fjern, fjern fremtid? 

 

Så meld dig ind i gruppen "Vi stemmer blankt". Find os hurtigt på www.vistemmerblankt.dk og mød os på facebook under gruppen "Vi stemmer blankt til tronfølgeloven". Og endelig: Gå ikke glip af afstemningen om, hvem der skal være Danmarks næste statsoverhoved.
 

"Vi stemmer blankt" lanceres fredag d. 29. maj med en historie og et debatindlæg i Jyllandsposten. Læs debatindlægget nedenfor.


Stem blankt til tronfølgeloven

Af Zenia Stampe, Trine Nebel Schou, Laura Friberg, Anna Allerslev og Lotte Rod, alle folketings- eller EP-kandidater og medstiftere af Det Nye Kuld i Radikale Venstre


Det ville ligne os dårligt at stemme blankt. Og det ville ligne os endnu dårligere at stemme blankt til et forslag, der handler om ligestilling. Men når vi skal stemme om tronfølgeloven den 7. juni, så har vi tænkt os at lade blyanten i stemmeboksen ligge. For det, der fremstår som et simpelt spørgsmål om kvinders ligeret, handler i virkeligheden om det stik-modsatte: Nemlig ikke-ligeret.
 

Der er jo ikke tale om ligestilling mellem en hvilken som helst slags mænd og kvinder, men derimod om ligestillingen mellem prinser og prinsesser – og sågar prinser og prinsesser, der endnu ikke er født. Tillad os i den forbindelse at minde om, at prinser og prinsesser tilhører en lille eksklusiv skare i det danske samfund, der er begunstiget af særlige privilegier. I modsætning til almindelige statsborgere kan de for eksempel ikke retsforfølges og straffes, de betaler ikke skat, og de kan uden videre få familiesammenføring til Danmark. At sige ligestilling og kongehus i samme sætning er derfor ligeså selvmodsigende, som at forbinde munke med seksuel frigørelse.
 

Men kongehuset er ikke bare et brud med lighedsprincippet. Det er også en hån mod demokratiet. Hvordan kan et moderne demokrati lade sig repræsentere af et menneske (uanset køn), som ikke er valgt af folket, og hvis eneste kvalifikation er at være født ud af den rigtige familie? Hvem siger, at vi ville vælge Kronprinsen, hvis vi blev spurgt?
 

Monarki og demokrati hænger ganske enkelt ikke sammen. Heller ikke selvom vi lader kongefamilien leve sit eget virkelighedsfjerne eventyrliv med slotte, balkjoler og kareter. For hvad sker der den dag, vi får en konge, der er racist, tæver sin kone, forbryder sig mod sine børn eller misbruger sin position? Har vi så stadig lyst til at finansiere eventyret? Og burde posten som statsoverhoved ikke bruges til mere end at gå til baller i Europas kongehuse, sidde på tilskuerrækkerne til diverse sportsstævner og klippe snore over i provinsen?

 

Noget vi lige så godt kunne bruge Miss Danmark eller Mohammed fra X-factor til.
Men en afskaffelse af monarkiet handler faktisk også om kongefamiliens egen frihed. Hvad de færreste måske ved er, at man som kongelig er frataget helt basale menneskerettigheder som at stemme og melde sig ind i et politisk parti. Det hører heller ikke et demokrati til. 
 

Alligevel skal vi anvende demokratiets fornemmeste handling til at blåstemple monarkiet den 7. juni. Vi vil hellere bruge demokratiet til at starte en debat om monarkiets eksistensberettigelse i et moderne demokrati. Hvis du er enig i, at den debat er mere presserende end at sikre lille Prins Christians eventuelle døtre tronen i en fjern fremtid, så gør ligesom os: Stem blankt til tronfølgeloven den 7. juni. Husk til gengæld at stemme til Europa-parlamentsvalget. Det handler nemlig om demokrati.

Kommentarer
Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., far, onkel & grandonkel , 29-05-2009 07:06:41

Det er jeg helt uenig i. Der er tale om en symbolsk afstemning om ligestilling.


cаspеr udеmаrk
Int.

cаspеr udеmаrk , etnologistuderende , 29-05-2009 09:19:03

Lovændringen er også rigtig dårlig jura, som kan skabe tvivl om den fremtidige arvefølge. Og give flere halve grundlovsændringer.

 

 

Jeg vil stærkt anbefale at disse artikler:

 

Facebookgruppe for nej:  come.to/fiksfakseri

 

P.S. Boye Haure > Det har ikke meget med ligestilling at gøre, da det ikke får praktisk betydning i 70 år.

30.000 mænd rammes hvert år af grundlovens regel om værnepligt. Den skal da ændres før man snakker om prinser/prinsesser.

 


Johan Østergaard
Medlem

Johan Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog, medlem af HB , 29-05-2009 09:28:34

Jeg er meget enig, men havde det ikke været bedre at melde sig ind i en af de ca. 25 eksisterende Facebook-grupper om dette emne?

 

F.eks. denne: http://www.facebook.com/home.php#/group.php?sid=16e4016bca57aaf8262d257ee1b38b20&gid=57794723103 har allerede 554 medlemmer - det har da mere effekt hvis en gruppe når op på et højt tal.


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., far, onkel & grandonkel , 29-05-2009 09:45:56

Ja, værnepligt er en slags moderne slaveri. Men jeg fastholder mit synspunkt, om at det drejer sig om ligestilling. Det er simpel aktuel socialpsykologi.

Det er rigtigt, at ændringsforslaget til tronfølgeloven først får effekt om 70 år, men det bryder ikke, at man skal lade være med at tænke 70 år frem. Vær nu lidt visionære ! 


Henrik  Hansen
Int.

Henrik Hansen , udannet bibliotekar, ufaglært arbejder, ikke medlem , 29-05-2009 10:00:57

@Stubbe

 

men havde det ikke været bedre at melde sig ind i en af de ca. 25 eksisterende Facebook-grupper om dette emne?

--------------------------

 

Det kan man måske sige. Men al markering fra en politiker med Zenias position er uhyre velkomment og betyder nok mere, end det vi andre små græsrødder render og laver.


Tommy Frederiksen
Medlem

Tommy Frederiksen , Radikale i Tårnby-Dragør , IT-leder , 29-05-2009 10:10:23

@Boye

 

Er det ikke mere visionært at kæmpe for at monarkiet er afskaffet om 70 år.


Henrik  Hansen
Int.

Henrik Hansen , udannet bibliotekar, ufaglært arbejder, ikke medlem , 29-05-2009 10:10:41

F.eks kommer Zenia jo i politiken med det samme med sit budskab

 

http://politiken.dk/indland/article720770.ece


Johan Østergaard
Medlem

Johan Østergaard , Redaktør af Radikal Dialog, medlem af HB , 29-05-2009 10:13:02

Det er jeg enig i, og jeg værdsætter det også. Jeg mener bare at det i en Facebook-mæssig sammenhæng er mere effektivt at alle melder sig ind i samme gruppe, så den måske kan få en størrelse der kan få medierne til at skrive om den, end at der - som der desværre er en tendens til -  skal startes en masse grupper med samme formål der så kan deles om medlemmerne. Men OK, man kan jo bare melde sig ind i begge grupper.


Christian Lyng
Medlem

Christian Lyng , System Specialist , 29-05-2009 14:45:50

Netop denne folkeafstemning giver jo muligheden for at vise at Kongehuset er en udemokratisk institution. Et levn fra en tid, hvor almindelige mennesker ikke havde nogen som helst rettigheder, at magten går i arv og ikke reguleres demokratisk af borgerne er uacceptabelt i et moderne samfund.

Netop ved at stemme blankt, viser man jo at der ikke er tale om hverken ligestilling eller demokrati, det gør ikke Danmark mere demokratisk at vores statsoverhoved har nogle bestemte komosomer, så længe dette valg udelukkende er baseret på en bestemt genetisk kode!.


Rasmus Grønfeldt
Int.

Rasmus Grønfeldt , , 30-05-2009 09:43:46

 Som jeg ser det, så er der kommet noget godt ud af denne afstemning. Det er blevet "legalt" at diskutere kongehuset. Tidligere har jeg følt, at en stor del af "royalisterne" ikke har taget mig alvorligt, når jeg har rejst spørgsmålet om det ikke var på tide at overveje om et kongehus hører hjemme i et Danmark, der j.f. årstal var gået ind i det 21. århundrede. 

I den seneste tid har jeg faktisk oplevet, at blive taget alvorligt når jeg har rejst spørgsmålet om det ikke var rimeligt at stemme blankt, da det er en af de få muligheder man har for reelt at give sin mening om kongehus, formålet med at ændre i grundloven m.m. tilkende


Boye J. Haure
Medlem

Boye J. Haure , Nationaløkonom, cand. polit, exam. psych., far, onkel & grandonkel , 02-06-2009 09:57:23

Jeg fik - mens jeg var i England - en sms fra min storebror, journalist, cand. agro. Brian Haure, om at Marianne Jelved overvejede at stemme blandt. Jeg er rystet. Det nytter jo ikke noget, hvis man går ind for:

  1. Ligestilling
  2. Monarkiet som symbol.

Christian Lyng
Medlem

Christian Lyng , System Specialist , 02-06-2009 10:22:15

Lige præcist går man ind for ligestilling er en blank stemme det rigtige!.

 

Afstemningen om tronfølgerloven handler jo ikke om en ligestilling der omhandler en eneste af de borgere der stemmer. Det handler om at man blåstempler et system hvor  'diktatorens' datter istedet for søn kan blive statsleder, da denne udvælgelse sker på basis af familære bånd, så vil et valg med JA/NEJ ikke bidraget med at skabe mere demokrati og ligestilling  i samfundet,-tværtimod.

 

 

Dertil er jeg heller ikke tilhænger af enstyre som symbol.


Du skal være logget ind for at anbefale. Log ind
Du skal være logget ind for at oprette relationer. Log ind
Du skal være logget ind for at skrive beskeder. Log ind
Om indlægget

Zenia har tagget med:

anna allerslev , det nye kuld , laura friberg , lotte rod , nye kuld , radikale , radikale venstre , zenia stampe , trine nebel schou , konge , dronning , kongehus , kongefamilie , prin , prinsesse , afstemning , tronfølgeloven , stem , stemme , blankt , monarki , præsident , demokrati

Publiceret i gruppen

Vi stemmer blankt
Vi stemmer blankt til tronfølgeloven, fordi vi vil have en debat om kongehusets eksistensberettigelse
Oprettet 28-05-2009, 21 deltagere, 6 indlæg

Side 1 af 2
Tommy Frederiksen
Medlem
Tommy Frederiksen Radikale i Tårnby-Dragør , IT-leder
Søren Højlund Carlsen
Int.
Søren Højlund Carlsen
Trine Nebel Schou
Medlem
Trine Nebel Schou Ft-kandidat Lyngby-kredsen og KMB-medl. Lyngby-Taarbæk
Thomas Gunnar Bagge
Medlem
Thomas Gunnar Bagge Billedkunstner, kurator, fotograf.
Peter Martinus Sauer
Medlem
Peter Martinus Sauer Formand for Amager Radikale Ungdom - vinder af RUs fodboldturning to år i træk!